Verschillende Christusbeelden, ook al bij de Opstanding.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Verschillende Christusbeelden, ook al bij de Opstanding.

Berichtdoor Wilsophie » 27 apr 2014 15:56

De 4 evangeliën worden verschillend belicht Jaapo van journalistiek is geen sprake . HET GETAL 4 spreekt altijd over de stoffelijke zaken, 4 windstreken enz. MATTHEUS spreekt over de Here als koning dus een koninklijke geslachtslijn , Marcus spreekt over de Dienstbare knecht dus geen Geslachtsregister , Lukas als de Zoon van Adam en Johannes belicht de Zoon van God.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 27 apr 2014 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 apr 2014 16:09

jaapo schreef:De meesten zijn het dus kennelijk wel over eens, dat er al in de evangeliën verschillende Christus-beelden tot ons komen. We weten ook, dat in de eerste eeuwen na Chr. er steeds weer hooglopende twisten over dit punt zijn geweest. Al vanaf het begin van de kerk zien we de geneigdheid tot scheuring en afscheiding, met daaraan verbonden de uitsluiting. Vervolgens formuleerden enigszins gelijkgestemden een aantal dogma's en daar moest iedereen die erbij wilde horen zich aan houden. Zo werd het geloof heel vaak een stukje politiek machtsmiddel.
Heden is het nog steeds bij veel kerken of andere groeperingen verboden een persoonlijk geloof te beleven of te belijden. De verschillende Christus- en Godsbeelden in de bijbel worden weggewuifd of afgezwakt onder het motto: Het is Gods Woord, dus er kunnen geen "fouten" in zitten en geen tegenstrijdigheden.
Ik durf te stellen, dat er van de 100 kerkgangers, waarbij ik vanmorgen zat, in een PKN-dienst, er zeker 50 een onderling verschillend Christus-beeld hebben en dus uit de preek verschillende dingen hebben opgepikt, die voor hen persoonlijk van belang zijn. Hetzelfde geldt voor de overige liturgie. Ik heb het na afloop aan niemand gevraagd, maar ik weet het gewoon. In veel, wat behoudender kerken, durven of willen de mensen daar onderling niet goed over te praten, want de sociale controle en/of de sociale druk om niet uit de boot te vallen, is groot.
Is dit erg? Ik vind van niet. Voor mij is de kerk een middel tot belijden en beleven van het geloof, samen met anderen (een belangrijk aspect) en moet het geen instituut zijn, dat met allerlei regels en dogma's de mensen eronder houdt.
De beelden wisselen niet, want de auteurs belichten de 4 posities van de Heer tijdens Zijn bediening op aarde.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 apr 2014 19:16

Jaapo schreef: Voor mij is de kerk een middel tot belijden en beleven van het geloof, samen met anderen (een belangrijk aspect) en moet het geen instituut zijn, dat met allerlei regels en dogma's de mensen eronder houdt.

snap je nou echt niet dat elke bijeenkomst van gelovigen , van
welke allooi dan ook, echt heel snel dogmatisch wordt? Want je 'moet' dit en dat geloven???

(en je mag dingen niet geloven? )
Ook gif is geschapen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 27 apr 2014 22:19

@ws: We hebben het al eerder geconstateerd: jouw geloofsopvatting en de mijne zijn zo verschillend, dat we elkaar niet verstaan, elkaar niet zien (iets heel anders dan kijken of stukjes lezen) en regelmatig volkomen langs elkaar heen redeneren. Dat is geen verwijt, geen beschuldiging, gewoon een constatering. De schuld ligt of bij allebei, of bij geen van beiden. Ook hier, in die ene reactie, geef je een mening/verklaring, waar ik helemaal niets mee kan. Ja, wij zijn het op één punt eens: de evangeliën zijn geen journalistiek verslag.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”