Rom. 6:11

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Rom. 6:11

Berichtdoor Boerin » 21 apr 2014 23:33

Toevallig stelde iemand anders die vraag ook, die wil die man laten zien dat het niet klopt wat ie zegt. The ESV has a better translation of the verse: No one born of God makes a practice of sinning, for God's seed abides in him, and he cannot keep on sinning because he has been born of God.
Daar gaat dat stuk van Gideons ook om, hoe je uit zondepatronen kunt komen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 apr 2014 23:47

mohamed schreef:Ja maar zo werkt het niet:

'En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn' (Joh 17,22)

Boerin schreef:Dat kan zich toch ook uiten in goede werken, die een gevolg zijn en geen voorwaarde.
De eerste gemeente was een. Ze hadden alles gemeenschappelijk en deelden uit aan wie er behoefte aan hadden.

Lees de brief van Jakobus maar, hij stelt het wel degelijk als voorwaarde.

'Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.' (Jak 2,18)

De vraag is denk ik vooral welke werken Jakobus bedoelt en dat is eenvoudig uit zijn brief op te maken. Help de hulpbehoevende, bezoek weduwen in hun verdrukking en dat kan iedereen zijn, maar het is in eerste instantie je familie. Dat is althans wat ik meen dat hij bedoelt met de werken, maar ik kan me vergissen. Het beste is om zijn brief zelf te lezen en dan te bepalen welke werken hij bedoelt. Het lijkt mij namelijk onmogelijk dat Jakobus van ons vroeg het onmogelijke te doen en als we het niet doen ons geloof doodleuk dood te verklaren. Maar nee, dat geloof je toch zelf niet? Dat wil toch zelfs de boerin niet in als kent ze het niet??

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 apr 2014 23:53

hettys schreef:Hoe vat jij dat op dan? In de bijbel staat dat je niet meer zondigt als je bekeert bent. Dus niet zo gek allemaal.

Boerin schreef:Nou je moet wel alles lezen wat ie schrijft in die brief en niet een tekst eruit plukken.
Dat staat in 1 Johannes 3, maar vlak ervoor staat:
Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. 3 En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is.
Dus als ze toen helemaal nooit meer zondigden waren ze aan God gelijk en dat is het einddoel, maar daar waren ze nog niet. Wie in zijn spreken niet struikelt is een volmaakt man.

Er staat ook: wie zijn broeder haat is in de duisternis tot nu toe, dus als ik in continue haat leef zonder me te bekeren, misleid ik mezelf. Maar als je een keer zegt: ik haat je, wat mijn lieftallige kinders weleens doen als ze ruzie hebben, zijn ze op dat moment ff niet zo christelijk bezig, maar dan hebben we gelukkig 1 Joh. 1 nog.
En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. 6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Het zijn twee uitersten zoals jij het nu voorstelt en je weet zelf ook wel dat het nooit beide waar kan zijn, men kan niet enerzijds hebben gezondigd en anderzijds nooit van zonde gehoord hebben, toch? Je hebt van het koekje gegeten of je hebt niet van het koekje gegeten. Sprak Johannes zichzelf dan later tegen of hoe zie jij dat?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 21 apr 2014 23:59

mohamed schreef:Het lijkt mij namelijk onmogelijk dat Jakobus van ons vroeg het onmogelijke te doen en als we het niet doen ons geloof doodleuk dood te verklaren. Maar nee, dat geloof je toch zelf niet? Dat wil toch zelfs de boerin niet in als kent ze het niet??

Nou ja, je kunt het onmogelijke doen als je echt gelooft, Petrus wandelde op water, maar toen ie zonk had ie niet gelijk een dood geloof, enkel een klein geloof, hij ging twijfelen en de rest probeerde het niet eens, die bleven lekker in de boot zitten toekijken.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 apr 2014 00:12

mohamed schreef:Het zijn twee uitersten zoals jij het nu voorstelt en je weet zelf ook wel dat het nooit beide waar kan zijn, men kan niet enerzijds hebben gezondigd en anderzijds nooit van zonde gehoord hebben, toch? Je hebt van het koekje gegeten of je hebt niet van het koekje gegeten. Sprak Johannes zichzelf dan later tegen of hoe zie jij dat?

Die ESV vertaalt het anders.
No one born of God makes a practice of sinning, for God's seed abides in him, and he cannot keep on sinning because he has been born of God.
Dus gewoon lekker doorgaan met trommels koeken te verorberen, terwijl je moeder heeft gezegd dat je eraf moest blijven en er geen spijt van hebben.

Dat is volgens mij moedwillig blijven zondigen en ook geen enkele moeite doen om ermee te willen stoppen. Maar ze zondigden nog wel, want ze waren nog niet aan Hem gelijk, zei Johannes.
Net als wat Paulus zegt. Ik leef niet meer, Christus leeft in mij en later in Fil. 3 dat ie tot de opstanding wilde komen, niet dat ik het al gegrepen heb, maar ik jaag ernaar. Het is een proces.
Overigens vind ik het apart dat die Gideons eruit is gekomen met alleen die tekst te geloven dat ie is gestorven met Christus. Dat vind ik wel apart, meestal bij verslavingen krijg je gebed dat je er los van komt, maar daar doet ie volgens mij niet aan. Het Woord alleen zet dus ook vrij.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 apr 2014 00:41

Is het een proces? Hoe heb ik het nou met je? Ik heb je wel eens anders horen beweren maar een mens is vrij om van mening te veranderen natuurlijk. Succes met je proces! Het klinkt bijna alsof je naar de rechtbank gaat, maar waaraan ben je schuldig? Erfzonde? :P

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 apr 2014 15:16

mohamed schreef:Is het een proces? Hoe heb ik het nou met je? Ik heb je wel eens anders horen beweren maar een mens is vrij om van mening te veranderen natuurlijk. Succes met je proces! Het klinkt bijna alsof je naar de rechtbank gaat, maar waaraan ben je schuldig? Erfzonde? :P

Een groei naar zoonschap bedoel ik.
Net weer zo'n mooi topic van MrHappy:
Reasons why believers do and act the way they do.
"As a man thinketh in his heart, so is he."
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 apr 2014 15:22

mohamed schreef:Is het een proces? Hoe heb ik het nou met je? Ik heb je wel eens anders horen beweren maar een mens is vrij om van mening te veranderen natuurlijk. Succes met je proces! Het klinkt bijna alsof je naar de rechtbank gaat, maar waaraan ben je schuldig? Erfzonde? :P

Boerin schreef:Een groei naar zoonschap bedoel ik.
Net weer zo'n mooi topic van MrHappy:
Reasons why believers do and act the way they do.
"As a man thinketh in his heart, so is he."

Natuurlijk groeien we maar je kinderen worden toch ook niet pas de jouwe als ze 32 zijn? Het groeiproces staat los van het zoonschap, want Jezus werd als baby al verheerlijkt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 apr 2014 15:30

mohamed schreef:Natuurlijk groeien we maar je kinderen worden toch ook niet pas de jouwe als ze 32 zijn? Het groeiproces staat los van het zoonschap, want Jezus werd als baby al verheerlijkt.

Ja klopt, maar ik ben blij dat ik ze dan geen luier meer om hoef te doen en ben er zat van altijd maar een geestelijke baby te zijn en in niets te verschillen van een slaaf al ben je ook eigenaar. De jongelingen hebben de boze overwonnen, die zijn in Romeinen 8 gekomen en hoeven niet meer te doen wat ze niet wensen. Freedom!!!
Ik was niet te harden net voordat ik dit topic begon en ik werd kwaad op God: Lekker dan dat die natuur dood is, wat is dit dan???? Jaja de Heer heeft wat met me te stellen, maar heel vriendelijk antwoordde Hij mij middels Gideons' posts en eindelijk vat ik het.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 apr 2014 15:36

Waarom open je dan hier een topic als God door Gideon met je praat? En, gaat het wel goed met je?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 22 apr 2014 15:41

mohamed schreef:Waarom open je dan hier een topic als God door Gideon met je praat? En, gaat het wel goed met je?

Omdat ik het geweldig vind, misschien heeft er nog wel iemand anders iets aan die de moed heeft opgegeven. Ja hoor, het gaat heel goed, ik ben geen ellendig mens meer. :lol:
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 15:45

Boerin schreef:Omdat ik het geweldig vind, misschien heeft er nog wel iemand anders iets aan die de moed heeft opgegeven. Ja hoor, het gaat heel goed, ik ben geen ellendig mens meer. :lol:

Ik had i.i.g. even lol vanwege de vertaling :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 apr 2014 15:48

mohamed schreef:Waarom open je dan hier een topic als God door Gideon met je praat? En, gaat het wel goed met je?

Boerin schreef:Omdat ik het geweldig vind, misschien heeft er nog wel iemand anders iets aan die de moed heeft opgegeven. Ja hoor, het gaat heel goed, ik ben geen ellendig mens meer. :lol:

Wel geweest zeg je? Valt wel wat mee denk ik hoor, niet zo negatief zijn over jezelf. Paulus had het niet over jou of mij, maar over de oude mens onder de wet en daar voelt iedereen zich ellendig door want je doet het nooit goed genoeg.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 apr 2014 16:11

hettys schreef:Hoe vat jij dat op dan? In de bijbel staat dat je niet meer zondigt als je bekeert bent. Dus niet zo gek allemaal.

Boerin schreef:Nou je moet wel alles lezen wat ie schrijft in die brief en niet een tekst eruit plukken.
Dat staat in 1 Johannes 3, maar vlak ervoor staat:
Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. 3 En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is.
Dus als ze toen helemaal nooit meer zondigden waren ze aan God gelijk en dat is het einddoel, maar daar waren ze nog niet. Wie in zijn spreken niet struikelt is een volmaakt man.

Ik denk niet dat Adam en Eva, voordat ze van de boom aten, gelijk waren aan God, integendeel.

Er staat ook: wie zijn broeder haat is in de duisternis tot nu toe, dus als ik in continue haat leef zonder me te bekeren, misleid ik mezelf. Maar als je een keer zegt: ik haat je, wat mijn lieftallige kinders weleens doen als ze ruzie hebben, zijn ze op dat moment ff niet zo christelijk bezig, maar dan hebben we gelukkig 1 Joh. 1 nog.
En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben en u verkondigen: God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis. 6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Toch is het dan verwarrend geformuleerd. vindt ik persoonlijk.

Titus 2:
Hij heeft zichzelf voor ons gegeven om ons van alle zonde vrij te kopen, ons te reinigen en ons tot zijn volk te maken, dat vol ijver is om het goede te doen.

1 Joh 3:
7 Kinderen, laat niemand u misleiden: wie rechtvaardig leeft is een rechtvaardige, zoals ook Jezus rechtvaardig is, 8 en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de duivel teniet te doen. 9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.

Maar ik snap je punt.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”