Kees of Ben

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Kees of Ben

Berichtdoor Bambi » 17 feb 2014 22:33

mealybug schreef:Ik was eigenlijk meer benieuwd hoe het er inmidddels voor stond met het napraten van dwingeland Calvijn.
Je weet wat Johannes zegt over waar de liefde ontbreekt .

Oftewel, toch weer het oude riedeltje, hè?
Je word een "beetje" voorspelbaar. :mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 feb 2014 22:34

Bambi schreef:Oftewel, toch weer het oude riedeltje, hè?
Je word een "beetje" voorspelbaar. :mrgreen:

Zolang niemand een inhoudelijk antwoord geeft, blijft het natuurljk een onbeantwoord riedeltje...
Toe, probeer het eens

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 feb 2014 22:51

mealybug schreef:Ik was eigenlijk meer benieuwd hoe het er inmidddels voor stond met het napraten van dwingeland Calvijn.
Oh, is dat het.. jammer, ik had gehoopt dat je mij had kunnen overtuigen.. nét dat laatste stukje over de drempel zeg maar. :wink:
mealybug schreef:Je weet wat Johannes zegt over waar de liefde ontbreekt .
Het schijnt dat er op Urk een schattig oud omaatje woont en die schreef 's ergens: Wie in het tuintje van een ander wied, die ziet zijn eigen onkruid niet. 8)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 feb 2014 22:55

Jvslooten schreef:Het schijnt dat er op Urk een schattig oud omaatje woont en die schreef 's ergens: Wie in het tuintje van een ander wied, die ziet zijn eigen onkruid niet. 8)

Als Calvijn zich daar ook maar aan gehouden had, was er nooit een vuiltje aan de lucht geweest :)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 feb 2014 22:58

mealybug schreef:Als Calvijn zich daar ook maar aan gehouden had, was er nooit een vuiltje aan de lucht geweest :)

Misschien had hij geen tuin, of hield hij niet van tuinieren. :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2014 23:17

Jvslooten schreef:Het schijnt dat er op Urk een schattig oud omaatje woont en die schreef 's ergens: Wie in het tuintje van een ander wied, die ziet zijn eigen onkruid niet. 8)

Ik snak opeens naar de tips van Klazien... :mrgreen:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 feb 2014 23:36

schelpje3 schreef:Ik snak opeens naar de tips van Klazien... :mrgreen:

Ook dat dametje uit Zalk, zou door Calvijn c.s verdronken of verbrand zijn geworden, want dergelijke vrouwtjes vielen onder de noemer heksen. :wink:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 feb 2014 00:10

mealybug schreef:Ook dat dametje uit Zalk, zou door Calvijn c.s verdronken of verbrand zijn geworden, want dergelijke vrouwtjes vielen onder de noemer heksen. :wink:

Denk je nu echt dat Calvijn, als hij in deze tijd had geleefd, nog zo zou denken?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 18 feb 2014 06:50

Als ik dat artikel zo eens lees, ben ik zo blij dat ik verlost ben van het "Gal"-vinisme.
Voor mij is het dus niet wat Kees of Ben beweren, of wat "christelijke" politici allemaal verzinnen om maar tot een " betere" samenleving te komen, maar uitsluitend Christus Jezus .

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 feb 2014 06:56

Bambi schreef:Denk je nu echt dat Calvijn, als hij in deze tijd had geleefd, nog zo zou denken?

Denk je nu echt dat een onveranderlijke God onderscheid maakt in tijd?
Het gaat er niet om wat Calvijn dacht, maar wat ie deed, Idem dito voor Luther.
Hem alleen komt het oordeel toe, en tegen Petrus was Hij heel duidelijk omtrent het ''opnemen van het zwaard''.
Oordeel wie in de gemeente zijn, en laat de wereld maar aan God over, wat oordeel betereft.
Dat begrijp ik uit de brief aan de Corinthiers.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 feb 2014 08:12

mealybug schreef:Denk je nu echt dat een onveranderlijke God onderscheid maakt in tijd?
Het gaat er niet om wat Calvijn dacht, maar wat ie deed, Idem dito voor Luther.
Hem alleen komt het oordeel toe, en tegen Petrus was Hij heel duidelijk omtrent het ''opnemen van het zwaard''.
Oordeel wie in de gemeente zijn, en laat de wereld maar aan God over, wat oordeel betereft.
Calvijn is een kleine vijfhonderd jaar geleden al geoordeeld dus dat hoef je hier niet nog eens dunnetjes over te doen, vind je niet?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 feb 2014 08:33

mealybug schreef:''In zijn ”Institutie” (Boek IV, hoofdstuk 20) gaat Calvijn in op de taak van de overheid. De overheid moet beide tafels van de wet handhaven.''

:-&
(in mijn opinie moeten staat en religie gescheiden zijn)
Welk Bijbel principe ligt er ten grondslag aan jouw opinie?
Is de staat volgens de Bijbel een gebied waar God niets te maken mee heeft?
In mijn Bijbel staat dat de staat een dienares van God is. En je hebt goede dienaressen en slechte. Dus mag je mijns inziens ook als kerk tegen de staat zeggen hoe ze God dient te dienen, zonder daarbij als kerk de rol van de staat over te nemen (en vice versa, want in het verleden heeft de staat zich regelmatig teveel met binnenkerkelijke aangelegenheden bemoeid).
mealybug schreef:Hem alleen komt het oordeel toe, en tegen Petrus was Hij heel duidelijk omtrent het ''opnemen van het zwaard''.
Alleen gaat het in deze bijbelgedeelten niet over de rol van de staat, maar over de rol van gelovigen. Dus wat zegt dat?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”