Wanneer mag je jezelf "christen" noemen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Wanneer mag je jezelf "christen" noemen?

Berichtdoor alexander91 » 04 feb 2014 11:17

ineke-kitty schreef:Alexander

Je hebt het nu over een plaatselijke gemeente?

Ik heb het over het Lichaam van Christus Jezus waar alle gelovigen deel van uitmaken.
Uiteraard kan je kiezen om deel uit te maken van een plaatselijke gemeente, echter is dat nog altijd geen voorwaarde om je een kind van God te mogen noemen, of niet te kunnen getuigen van je geloof.
Dat zeg ik dus :lol: Lees je wel wat ik schrijf? Of is je volgende reactie: "Ik lees alleen de Bijbel!"?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 feb 2014 17:18

alexander91 schreef: Nee maar het mag wel... En om in een gemeenschap van gelovigen opgenomen te worden, is het wel praktisch als het geloof beleden wordt.

En zoals Mealybug zegt, het gaat er niet om hoe je jezelf noemt, het gaat erom dat je je overgeeft aan Gods Genade. Dat je Christus gaat volgen, waartoe wij ook opgeroepen worden. Tegen je naaste kun je beter zeggen dat je Christus volgt (of wilt volgen; of dat Christus je leidt (afhankelijk van hoe je het wilt uitdrukken)), dan dat je een christen bent. Het eerste is al veel specifieker dan het laatste. Ook vormreligieuzen kunnen zich christen noemen, maar toch niet Christus volgen of door Hem geleid worden.

Christen zijn betekent dan ook letterlijk:
Volgeling van de Heere Jezus Christus.
Dus Hem volgen in alles, ook in het houden van de 10 geboden, want dat deed de Heere Jezus zelf ook.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 feb 2014 17:25

Bambi schreef:Christen zijn betekent dan ook letterlijk:
Volgeling van de Heere Jezus Christus.
Dus Hem volgen in alles, ook in het houden van de 10 geboden, want dat deed de Heere Jezus zelf ook.
Je hebt helemaal gelijk, maar is het niet zo dat die betekenis niet bij iedereen (meer) bekend is en ook wel geinterpreteerd wordt als iemand die naar de kerk gaat? Naar mijn idee wel namelijk.

Overigens gebruik ik ook altijd nog het woord christen hoor :-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 feb 2014 17:34

alexander91 schreef:Je hebt helemaal gelijk, maar is het niet zo dat die betekenis niet bij iedereen (meer) bekend is en ook wel geinterpreteerd wordt als iemand die naar de kerk gaat? Naar mijn idee wel namelijk.

Van een Christen wordt wel verwacht dat hij naar de kerk gaat, of naar preken luistert.
Maar andersom klopt het vaak niet, want niet iedereen die naar de kerk gaat is Christen, in die zin dat niet iedere kerkganger de Heere Jezus volgt.
Er is ook een groot verschil tussen geloven dat de Heere Jezus aan het kruis gehangen heeft en Hem daadwerkelijk volgen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”