Wat is tijd?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor

Wat is tijd?

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 19:43

Op dit forum komen allerlei berekeningen voor, over eindtijd, jaarweken, enz.
Tijd speelt daarin een belangrijke rol.

Maar wat is tijd?

Kom nou toch Rozijn, je weet toch wel hoe o laat het is?
Dat wel, maar wat is tijd?

Wie heeft een antwoord?

(Is dit religie? Misschien niet. Maar de vraag borrelt op bij het lezen van religieonderwerpen.)

Jvslooten

Re: Wat is tijd?

Berichtdoor Jvslooten » 24 jan 2014 19:52

Hmm, leuke. Tijd is in ieder geval tijdelijk. Het heeft een begin en een eind namelijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jan 2014 19:57

Tijd is een aaneenschakeling van momenten.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 jan 2014 21:30

Jullie hebben de klok, wij de tijd 8)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 24 jan 2014 21:44

Wie zijn "jullie"?
In religieuze zin is tijd een ruimer begrip dan de kloktijd. Die wordt gewoon bepaald door de bewegingen van de aarde om zichzelf en om de zon. De tijd in bijv. de bijbel omvat meer. Het is een fase in de geschiedenis van God en de mensen. Maar ingewikkeld, omdat God voor ieder mens net weer even een andere betekenis heeft. Omdat de mensen die tijd alleen maar in menselijke tijdseenheden kan uitdrukken, lezen we in de bijbel over dagen en jaren die niet de zonnedagen en -jaren zijn. Zo zie ik het tenminste. Wij weten ook niet, hoe lang die bijbelse dagen jaren duren, in vergelijking met de nuchtere, aardse zonnetijd.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 21:48

Wordt "tijd" bepaald door de zon,, of de tijdsaanduiding?

Bestaat de tijd bij de gratie van de zon, of bestaat de zon bij de gratie van de tijd?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 24 jan 2014 21:58

Vreemde vraag. Onze gewone kloktijd wordt bepaald door de zon; ook al in de bijbelse tijd, toen men dacht, dat de zon om de aarde draaide. Je had dus dagen van zonsopgang tot zonsondergang en dan had je maanden, gebaseerd op de maan. Toen men eenmaal ontdekte, dat de aarde rond de zon draaide en men kon uitrekenen, hoelang een baan duurde, kon men al heel lang geleden nauwkeurig de tijd bepalen. Met de uitvinding van het uurwerk werd het systeem vervolmaakt. Maar nogmaals: ook in de bijbelse tijd wist men al onderscheid te maken tussen de tijd van God en de tijd van de zon. Duizend jaar is in de bijbel niet een millennium, maar een heel lange Godstijd. De zeven scheppingsdagen zijn Gods heilige perioden. (De zon werd pas op de vierde "dag"geschapen). Ik wil verder geen opsomming gaan geven van teksten met Gods heilige tijd, maar bij het Bijbellezen kom je ze steeds weer tegen. Er zijn er tientallen. ook de visioenen in Openbaring gaan volgens mij niet over zonnetijd, maar over Gods tijd.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 jan 2014 00:12

sorry. ik heb hier ff geen tijd voor... :mrgreen:
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2014 10:57

Tijd is wiskundig onlosmakelijk verbonden met ruimte - beter spreek je dan ook over ruimtetijd. Verder kun je tijd rekken en buigen als de omstandigheden maar extreem genoeg zijn.

Verder is tijd een thermodynamische ontwikkeling (afwikkeling), geloof ik.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 25 jan 2014 11:04

Iemand die vanuit religieuze uitgangspunten al heel lang heeft nagedacht over de tijd is de kerkvader (RKK: kerkleraar) Augustinus. Zie HIER.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 25 jan 2014 11:07

Tijd is relatief! En dat blijft voor mij toch een van de meeste vreemde aspecten van het universum.

Het idee dat een klok in het ruimtestation ietsje langzamer tikt dan een identieke klok hier op Aarde vind ik enorm bijzonder.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2014 11:36

Toch is dat nog redelijk gemakkelijk uit te leggen, je hoeft er alleen maar de stelling van pythagoras voor te kennen. Intuitief begrijpen is wel wat lastiger :-)

In extreme omstandigheden - in het hart van een zwart gat - wisselen tijd- en ruimtedimensies zelfs van 'plek', heb ik eens gelezen. Het is daar net zo onvermijdelijk dat je in het centrum terechtkomt als dat het hier op Aarde onvermijdelijk is dat het maandag wordt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”