Gods stem in je hart

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Gods stem in je hart

Berichtdoor schelpje3 » 14 jan 2014 13:29

N.a.v. een vraag in de vragenrubriek alhier
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/211 ... in-je-hart

dacht ik dat het goed was om hierover van gedachten te wisselen.
Want hoe herken je nu de stem van God en die van de duivel?
ds. van Campen geeft daar een mooi antwoord op.
Is dit nu hetzelfde als stille tijd, stil worden voor God?

Jvslooten

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor Jvslooten » 14 jan 2014 14:17

Aansprekend onderwerp, en ook een mooi antwoord van ds. van Campen. Toch vind ik zijn opmerking onder punt 6 te kort door de bocht. Is het echt zo, dat als een gelovige dicht bij de Heere leeft dat de duivel hem of haar niets meer kan influisteren? We hebben toch de strijd, zegt Paulus? Zulke influisteringen vinden we ook in de bijbel trouwens. We lezen er bijvoorbeeld van bij Petrus, in Mat. 16:23. Soms denk ik dat de duivel juist gelovigen die dicht met de Heere proberen te leven opzoekt. Paulus schrijft in 2 Korinthe 12, over een engel van de satan die hem met vuisten slaat, die niet weggaat (v. 7-9). Er zijn vast nog wel meer voorbeelden te noemen.. en ook dan kan de slang zich voordoen als een engel des lichts, met allerlei vrome praatjes. Johannes zegt het niet voor niets: Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor schelpje3 » 14 jan 2014 14:20

Ik was het daar dus ook niet mee eens. Maar hoopte op een reactie en jij komt er nu ook mee.
Vandaar dat wij ook onze "wapens" ter hand moeten nemen, toch?

Jvslooten

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor Jvslooten » 14 jan 2014 14:27

schelpje3 schreef:Ik was het daar dus ook niet mee eens. Maar hoopte op een reactie en jij komt er nu ook mee.
Vandaar dat wij ook onze "wapens" ter hand moeten nemen, toch?
Inderdaad, de zeven wapens uit Efeze 6. Waarheid, gerechtigheid, bereidheid, geloof, zaligheid, het Woord van God en het gebed. Zonder kan een christen niet!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor schelpje3 » 14 jan 2014 14:28

Is het ook niet dat: wat goed is, dus van God komt, wordt bestreden?

Jvslooten

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor Jvslooten » 14 jan 2014 14:36

schelpje3 schreef:Is het ook niet dat: wat goed is, dus van God komt, wordt bestreden?
Ik denk dat je het zo wel kan zeggen Schelp!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor schelpje3 » 14 jan 2014 14:38

En als het van de Heere komt, wordt het bestendigd.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor Wilsophie » 14 jan 2014 14:40

De Dominee neemt Samuël als voorbeeld, en onmiddelijk denk ik aan Hebr 1 vers 1 dat God inmiddels spreekt via de Zoon en dus Zijn Woord.
Het is echt niet waar dat God op gelijkerwijze spreekt tot ons met een daadwerkelijke stem zoals bij Samuël want Samuël kon God antwoorden met de prachtige woorden : "Ziet Heer Uw knecht hoort".
In onze bedeling is dat niet aan de orde.
Natuurlijk leeft Gods stem in het hart van een wedergeboren mens maar ik geloof niet dat door enige momenten oponthoud in je gebed in te bouwen dat God dat werkelijk een boodschap doorgeeft anders dan in de Bijbel staat, omdat Gods Woord compleet is en God spreekt door de Zoon, en het is belangrijk om te beseffen dat wij daarom de Heilige Geest hebben ontvangen en God op deze wijze spreekt en dat mis in in de uitleg omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen Gods spreken onder het oude verbond en Gods openbaring onder het nieuwe verbond.

Jvslooten

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor Jvslooten » 14 jan 2014 14:51

Wilsophie schreef:De Dominee neemt Samuël als voorbeeld, en onmiddelijk denk ik aan Hebr 1 vers 1 dat God inmiddels spreekt via de Zoon en dus Zijn Woord.
Het is echt niet waar dat God op gelijkerwijze spreekt tot ons met een daadwerkelijke stem zoals bij Samuël want Samuël kon God antwoorden met de prachtige woorden : "Ziet Heer Uw knecht hoort".
Dat zei Samuel niet, Samuel antwoordde met: Spreek, want Uw knecht hoort. Pas de volgende morgen is het Eli die zegt: Hij is de HEERE (Sam. 1 v. 18). Je kan vast zelf wel invullen, wat dat voor jou en mij persoonlijk betekend.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor Cathy » 14 jan 2014 15:11

Ik begrijp jouw probleem niet Wilsophie.
Zelf maak ik het ook regelmatig mee dat, wanneer ik toegeef aan ingevingen (luisteren naar de inwendige 'stem'), het achteraf vaak de juiste ingevingen zijn geweest.
Het kan niet anders dan dat het van de Heilige Geest is geweest. Want Hij woont toch in elke gelovige?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4563
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor naamloos » 14 jan 2014 15:54

Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon.

Volgens mij wordt hier gewoon mee bedoelt dat wij niet meer afhankelijk zijn van profeten om te weten wat Gods wil is.

Gelovigen hebben zelf de H.G. in het hart, en Hij brengt je dingen te binnen.

Doof de Geest niet uit en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. Onderzoek alles, behoud het goede.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Re: Gods stem in je hart

Berichtdoor Jvslooten » 14 jan 2014 16:53

naamloos schreef:Gelovigen hebben zelf de H.G. in het hart, en Hij brengt je dingen te binnen.

Doof de Geest niet uit en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. Onderzoek alles, behoud het goede.
Inderdaad. De Geest getuigt met onze geest (Rom. 8:16, Heb. 10:15, 1 Joh 5:6). Bovendien, ook Christus spreekt door de gelovigen, 2 Korinthe 13:3. Ik begrijp niet goed hoe mensen bij het idee komen dat dat anders zou zijn. ''..spreekt de HEERE'' komt 362 keer voor in de bijbel, ''..zegt de HEERE'' 499 keer. De God der goden, de HEERE, spreekt, en roept de aarde, zingt Asaf. Waarom doen alsof het niet zo is?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten