Jezus had Judas nodig

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Jezus had Judas nodig

Berichtdoor mealybug » 04 jan 2014 22:10

Boerin schreef:Ik zie niet in waarom Jezus Judas nodig had. Alsof ze anders geen idee hadden waar ie zat en er niet op een andere manier achter hadden kunnen komen. Alleen wist God het al en was het al voorspeld in de Psalmen.

Klopt.
maar is het dan niet vreemd, dat de discipelen en andere gelovigen , die deze profetieen toch moesten kennen, toch blijkbaar niets verwachtten?
Jezus had hen duidelijk niet ingelicht omtrent wat er nog moest gaan gebeuren, wat betreft Zijn sterven.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 jan 2014 22:18

mealybug schreef:maar is het dan niet vreemd, dat de discipelen en andere gelovigen , die deze profetieen toch moesten kennen, toch blijkbaar niets verwachtten?
Jezus had hen duidelijk niet ingelicht omtrent wat er nog moest gaan gebeuren, wat betreft Zijn sterven.
Er is wel meer wat de discipelen nog niet direct begrepen of wisten, dat staat niet ter discussie volgens mij. Het waren natuurlijk ook maar jonge jongens, waarschijnlijk waren ze -op Petrus na- allemaal tussen de 15 en de 20 jaar (naar Mat 17:24-27) tijdens de bediening van Jezus. En van Johannes weten we bijvoorbeeld dat hij op 90 jarige leeftijd in 103 na Chr. overleed.. reken zelf maar uit.

Edit: dat Jezus ze WEL had ingelicht is natuurlijk ook duidelijk.. als je alleen al even naar het Mattheüsevangelie kijkt kom je al vier lijdensaankondigingen tegen.
Laatst gewijzigd door Jvslooten op 04 jan 2014 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 jan 2014 22:21

mealybug schreef:Klopt.
maar is het dan niet vreemd, dat de discipelen en andere gelovigen , die deze profetieen toch moesten kennen, toch blijkbaar niets verwachtten?

Hij had het wel gezegd, maar ze begrepen het niet. Wel vreemd inderdaad.

Mat. 16
21 Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden.

Lucas 24
25 En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben! 26 Moest de Christus dit niet lijden om in zijn heerlijkheid in te gaan? 27 En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.

44 Hij zeide tot hen: Dit zijn mijn woorden, die Ik tot u sprak, toen Ik nog bij u was, dat alles wat over Mij geschreven staat in de wet van Mozes en de profeten en de psalmen moet vervuld worden. 45 Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen. 46 En Hij zeide tot hen: Aldus staat er geschreven, dat de Christus moest lijden en ten derden dage opstaan uit de doden, 47 en dat in zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 jan 2014 00:26

mealybug schreef:Klopt.

Boerin schreef:Hij had het wel gezegd, maar ze begrepen het niet. Wel vreemd inderdaad.

Dat is niet zo vreemd hoor, het kwam door de verharding, zie bv Mar 6,52.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 05 jan 2014 17:56

alexander91 schreef:"Maak het hart van dit volk vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere en Hij het geneze."
Jvslooten schreef:..en vervolgens brengt Jesaja het Evangelie van de maagd, die zwanger wordt. Van het Licht dat over het Galilea der heidenen schijnen zal. Van de lijdende Borg. Van de nieuwe hemel, en de nieuwe aarde. Dát is de boodschap die oren doof en ogen blind maakt. Als er iets blijkt uit deze tekst, dan is het wel de diepe afkerigheid van de mens.
Inderdaad, dat de mens in staat is zijn redding af te wijzen, zelfs als het hem zo simpel wordt gemaakt als het aannemen van Gods Genade.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Riska

Berichtdoor Riska » 05 jan 2014 19:23

Soms vraag ik me af of we ons nog kunnen inleven in bijvoorbeeld de discipelen. Geen geleerde mensen, maar hardwerkende vissers. Of zij alles uit de Schriften kenden? Ik vraag het mij af.
En ook: ik vraag me af hoe het met mij was geweest. Had ik gelijk doorgehad wat Jezus bedoelde? Had ik verbindingen kunnen leggen met wat in de Profeten geschreven staat? Als je er middenin zit, en overdag vaak veel drukte om je heen hebt, van mensen die voortdurend om aandacht vragen?

Judas was een van de discipelen. En het zou heel goed kunnen zijn dat Jezus hem een kans heeft willen geven. Gewoon door te laten zien Wie en Wat Hij was. Pas op het moment dat het ging gebeuren maakte Hij duidelijk dat Hij wist wat Judas ging doen. Veel Joden hadden (hebben?) de gedachte dat de Messias de Koning is die een einde maakt aan alle ellende op de wereld. Dat Zijn rijk, zo nodig met wapens moest worden gevestigd. Judas was één van hen. En zijn besluit werd vast - vermoedt men - vanaf de intocht in Jeruzalem. Een Koning op een ezel - dat kan niet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jan 2014 20:11

9 Verheug u zeer, dochter van Sion!
Juich, dochter van Jeruzalem!
Zie, uw Koning zal tot u komen,
rechtvaardig, en Hij is een Heiland,
arm, en rijdend op een ezel,
op een ezelsveulen, het jong van een ezelin.
10 Ik zal de strijdwagens uit Efraïm wegnemen,
en de paarden uit Jeruzalem.
De strijdboog zal weggenomen worden.
Hij zal vrede verkondigen aan de heidenvolken.
Zijn heerschappij zal zijn van zee tot zee,
van de rivier de Eufraat tot aan de einden der aarde.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 20:15

Jezus zegd ergens in de Bijbel, als Hij voor zijn Dicipelen bid, dat Hij hen allemaal bewaard heeft behalve de zoon van het verderf opdat de schrift vervuld word.

Eerlijk gezegd hebben die woorden van Jezus Zelf me erg geraakt... Het zal je lot maar zijn???

Maar wat deed Jezus Zelf?

Werd Hij super kwaad op judas, toen Hij wist dat judas hem zou verraden? Nee, Jezus zei het tegen Johannes, maar werd niet kwaad. Hij ging de paasmaaltijd vieren met de verrader erbij. Ik vind dit apart!

Niet dat ik hier veel te vinden heb, maar als ik me probeer te verplaatsen, in het feit dat als ik verraden zou worden, en ik zou diegene kennen, zou ik echt kwaad zijn denk ik!!

Sneeuwvlokje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sneeuwvlokje » 07 jan 2014 19:47

Riska schreef:Judas was een van de discipelen. En het zou heel goed kunnen zijn dat Jezus hem een kans heeft willen geven. Gewoon door te laten zien Wie en Wat Hij was. Pas op het moment dat het ging gebeuren maakte Hij duidelijk dat Hij wist wat Judas ging doen. Veel Joden hadden (hebben?) de gedachte dat de Messias de Koning is die een einde maakt aan alle ellende op de wereld. Dat Zijn rijk, zo nodig met wapens moest worden gevestigd. Judas was één van hen. En zijn besluit werd vast - vermoedt men - vanaf de intocht in Jeruzalem. Een Koning op een ezel - dat kan niet.

Misschien heeft Judas gedacht: "Als Jezus gevangen wordt, gaat Hij zich verdedigen, in opstand komen en eindelijk Zijn rijk vestigen." Het zou zomaar kunnen.. (of bedoelde je dat al?)

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jan 2014 19:50

Nee, dat bedoelde ik niet.
Hij heeft steeds gedacht dat Jezus op aarde Zijn rijk zou vestigen, (desnoods) met geweld en toen dat niet zo bleek te zijn heeft hij Hem verraden.

Sneeuwvlokje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sneeuwvlokje » 07 jan 2014 19:57

Oh okee dat kan ook.
Ik vraag me nog steeds af of God hem genadig is geweest en hij toch naar de hemel ging.
Het was toch wel één van zijn discipelen..

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jan 2014 20:00

Riska schreef:Nee, dat bedoelde ik niet.
Hij heeft steeds gedacht dat Jezus op aarde Zijn rijk zou vestigen, (desnoods) met geweld en toen dat niet zo bleek te zijn heeft hij Hem verraden.

maar dit alles is geschied, opdat de Schriften van de profeten vervuld zouden worden. Toen verlieten al de discipelen Hem en vluchtten.

Dit alles - dat is dus ook het verraad van Judas

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 jan 2014 20:00

xsidd schreef:Jezus zegd ergens in de Bijbel, als Hij voor zijn Dicipelen bid, dat Hij hen allemaal bewaard heeft behalve de zoon van het verderf opdat de schrift vervuld word.

Eerlijk gezegd hebben die woorden van Jezus Zelf me erg geraakt... Het zal je lot maar zijn???

Maar wat deed Jezus Zelf?

Werd Hij super kwaad op judas, toen Hij wist dat judas hem zou verraden? Nee, Jezus zei het tegen Johannes, maar werd niet kwaad. Hij ging de paasmaaltijd vieren met de verrader erbij. Ik vind dit apart!

Niet dat ik hier veel te vinden heb, maar als ik me probeer te verplaatsen, in het feit dat als ik verraden zou worden, en ik zou diegene kennen, zou ik echt kwaad zijn denk ik!!

Lukas 22:3
En de satan (!) voer in Judas, die toegenaamd was Iskariot, zijnde uit het getal der twaalven.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 jan 2014 20:01

Zouden de Kruiswoorden van Jezus - "Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen" niet ook kunnen gelden voor Judas????

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 jan 2014 20:02

Verder kun je uit de geschiedenis van Judas wel leren hoe moeilijk het voor ons mensen is om onderscheid te maken tussen echte en onechte discipelen.

Ik ben het met Riska eens dat wij als discipel waarschijnlijk ook lang niet alles hadden begrepen.

@Sneeuwvlokje: maakt het discipelschap zalig dan? Nergens lees je over berouw, over terugkeer tot God. Dat lees je wel over Petrus, die Zijn Meester verloochend en zegt niet bij Hem te horen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”