Is slavernij Bijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby
Kapitein
Kapitein

Re: Is slavernij Bijbels?

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 10:30

JeeWee schreef:En verder hou ik het maar bij deze tekst...

De honden mogen toch ook van de kruimels eten? Maar wettische kruimels lust ik niet, die laat ik liggen, net als een kip.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 sep 2013 10:34

JeeWee schreef:
Ik zeg dat jij er uitpikt wat jij lekker vindt.
Ik haal mijn ouders aan die me adviseerden er uit te halen wat voedzaam is...

Toch een verschil...

Nee hoor helemaal geen verschil.
De quotient is nl: Wat is voedzaam?En wie heeft genoeg wijsheid en vooral inzicht om te weten wat voedzaam is?
De joden waren zelf slaven in Egypte waaruit God hen verloste.
De ware Verlossing waar dit naar vooruit wees, werd nog steeds niet aangenomen, omdat het een hardnekkig volk is wat het allemaal zelf wil verdienen.
Dan blijf je dus een slaaf.
Dan moet je dit en dat, en je mag dit en dat niet, en ondertussen krijgt een dergelijk denkpatroon het gevolg, dat er nog iets te verdienen valt, terwijl de verlossing al lang heeft plaatsgevonden , maar velen er niets van zien, omdat ze deze niet kunnen, mogen of willen aannemen.
Laatst gewijzigd door mealybug op 13 sep 2013 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 sep 2013 10:43

Mortlach schreef:Een hoop problemen waren voorkomen geweest als er een "Gij zult geen slaven houden" gebod was geweest. Blijkbaar vond men 'heb uw naasten lief als uzelf' best verenigbaar met het houden van slaven...

Inderdaad.
Toen was dat ook heel normaal. Nu niet meer.
Toen was het ook heel normaal dat mensen om 'kleinigheden' een kopje kleiner werden gemaakt. Nu niet meer.
Toen was het ook heel normaal dat hele volken werden afgeslacht. Nu alleen in sommige landen nog en dan roepen we moord en brand.
Toen was het ook heel normaal als je er meerdere vrouwen op na hield en er ook kinderen bij verwekte, zoals Jakob, Elkana enz. Nu niet meer.
Toen was het heel normaal dat de zon en de maan draaide. Nu niet meer.

Nu is het met de bijbel meer zo: * ) doorhalen wat niet gewenst is...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2013 11:15

@ JeeWee, er is een gezegde 'wat je zegt ben je zelf' en dat het gezegde waar is heb jij vandaag op onnavolgbare wijze meerdere keren bevestigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 sep 2013 13:42

Mortlach schreef:Een hoop problemen waren voorkomen geweest als er een "Gij zult geen slaven houden" gebod was geweest. Blijkbaar vond men 'heb uw naasten lief als uzelf' best verenigbaar met het houden van slaven...

Tuurlijk..gebod op gebod en regel op regel, dan hoeven we zelf geen verantwoordelijkheid te dragen en "schuilen" wij onder de wet. Laat ik je dit zeggen Mortlach dat ik schuil onder de schuilplaats van de Allerhoogste en dat is geen wet!!!
En zo gebruikt men de wet om zgn problemen te voorkomen en legt men dat simpelweg naast de allerbelangrijkste opdracht om de Naaste lief te hebben ( er staat niet naasten als meervoud) maar ja dat is makkelijker om je buurvrouw lief te hebben. Moeilijker wordt het als zij een prostituée is ...toch? Of toch niet.
Kom op mannen. Lees de Bijbel eens zoals het bedoeld is en laat de wet overgaan in genade. Dan pas ben je een vrijgekochte door Jezus' bloed. =D>

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2013 14:05

Wilsophie schreef:Tuurlijk..gebod op gebod en regel op regel, dan hoeven we zelf geen verantwoordelijkheid te dragen en "schuilen" wij onder de wet. Laat ik je dit zeggen Mortlach dat ik schuil onder de schuilplaats van de Allerhoogste en dat is geen wet!!

Is 3 uitroeptekens genoeg, denk je?

En zo gebruikt men de wet om zgn problemen te voorkomen en legt men dat simpelweg naast de allerbelangrijkste opdracht om de Naaste lief te hebben ( er staat niet naasten als meervoud) maar ja dat is makkelijker om je buurvrouw lief te hebben. Moeilijker wordt het als zij een prostituée is ...toch? Of toch niet.

Nee hoor, dat maakt mij niet uit. Het zou wel wat lastig worden als die buurvrouw er op Bijbelse gronden slaven op nahoudt die ze op dusdanige manier slaat dat ze een paar dagen later overlijden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 sep 2013 18:18

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 sep 2013 18:38

Bambi schreef:De Bijbel lezen in de Statenvertaling.
Want daar staat bij al die aangehaalde teksten, niet het woord slaaf maar dienstknecht!!! :-oo

onjuist - jammer

42 Want sy zijn mijne dienst-knechten, die ick uyt Egyptenlant uytgevoert hebbe: sy en sullen niet verkocht worden, gelijckmen eenen slave verkoopt.
43 Ghy en sult geene heerschappye over hem hebben met wreetheyt: maer ghy sult vreesen voor uwen Godt.
44 Aengaende uwen slave, ofte uwe slavinne die ghy sult hebben, die sullen van de volckeren zijn die rontom u zijn; van die sult ghy eenen slave, ofte slavinne koopen.

HSV ? mag ook ;

42 Want zij zijn Mijn dienaren, die Ik uit het land Egypte heb geleid. Zij mogen niet verkocht worden zoals men een slaaf verkoopt.
43 U mag niet met harde hand over hem heersen, maar u moet uw God vrezen.
44 Wat uw slaaf of uw slavin betreft die u toebehoren, zij moeten afkomstig zijn uit de heidenvolken die rondom u zijn. Van hen mag u een slaaf of slavin kopen.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 18:47

rotterdam schreef:43 U mag niet met harde hand over hem heersen, maar u moet uw God vrezen.

Nou kijk eens.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 sep 2013 19:06

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 sep 2013 14:37

JeeWee schreef:Inderdaad.
Toen was dat ook heel normaal. Nu niet meer.

Toen was het ook heel normaal als je er meerdere vrouwen op na hield en er ook kinderen bij verwekte, zoals Jakob, Elkana enz. Nu niet meer.

Omdat Jakob dat deed, zou het normaal zijn, of omdat het tijdens de oude bedeling was?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 sep 2013 11:49

Bambi schreef:
Hier heb je een site waar de Statenvertaling in gewoon Nederlands geschreven staat.

http://www.statenvertaling.net/

Ja die had ik al, maar ik vind de Statenvertaling 1637 mooier.
Ben ik een keer behoudend - is het weer niet goed.
Moeilijk hoor om iedereen te plezieren :D

Bambi

Berichtdoor Bambi » 16 sep 2013 15:20

-

Terug naar “[Religie] - Open forum”