Evangelische alverzoening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Lalage » 03 sep 2013 21:30

@Anonymous_1 wil je alsjeblieft eerst eens goed lezen wat ik schrijf voor je reageert? Het slaat namelijk nergens op wat je zegt.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor mealybug » 03 sep 2013 21:40

Lalage schreef:*steekt vinger op*
Ik geloof hier zeker in! Dat is toch het goede nieuws: dat Jezus voor iedereen de dood overwonnen heeft. Gods liefde is sterker dan de dood. Natuurlijk moeten er dingen recht gezet worden en dat kan pijnlijk zijn: je wordt geconfronteerd met de consequenties van je daden hier op aarde. Toch zal het uiteindelijk goed komen en zal God alles in allen zijn. Dit staan letterlijk in de bijbel.

Zelf heb ik hier een aantal jaren geleden erg mee geworsteld en ik heb er veel over gelezen en bijbelstudie gedaan. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat dit een bijbelse waarheid is. Ook op dit forum heb ik daar weleens een en ander over uitgelegd.

Bijbelstudies kan je hier luisteren: http://inperspectief.com/
Goede boeken over dit onderwerp zijn 'Het ene doel van God' van ds Jan Bonda en 'De onweerstaanbare liefde van God' door Thomas Talbott. Die kan je op bovenstaande website bestellen (klik rechtsboven op webwinkel).


En de poel des vuurs dan, die wordt bereid voor satan, de valse profeet en hun helpers?

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Anonymous_1 » 03 sep 2013 21:52

Lalage schreef:@Anonymous_1 wil je alsjeblieft eerst eens goed lezen wat ik schrijf voor je reageert? Het slaat namelijk nergens op wat je zegt.


NVT
Laatst gewijzigd door Anonymous_1 op 03 sep 2013 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Anonymous_1 » 03 sep 2013 21:53

Lalage schreef:@Anonymous_1 wil je alsjeblieft eerst eens goed lezen wat ik schrijf voor je reageert? Het slaat namelijk nergens op wat je zegt.


Je wilt er toch mee zeggen dat we door genade behouden zijn, en dat er dingen op orde gezet moeten worden?
En (zo vat ik het op) dat het uiteindelijk goedkomt en sowieso in de hemel komt.
(Als ik het verkeerd opgevat heb, excuses daarvoor).

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor schaapje » 03 sep 2013 22:08

Lalage schreef:*steekt vinger op*
Ik geloof hier zeker in! Dat is toch het goede nieuws: dat Jezus voor iedereen de dood overwonnen heeft.

Dat staat nergens in de Bijbel, wel dat God iedereen lief heeft.

De juiste tekst is:
Joh.3:16
Want also lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem GELOOFT, niet VERLOREN gaat, maar eeuwig leven heeft.

Maar deze tekst zal je wel vaker gehoord hebben van tegenstanders van deze alverzoeningsleer.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Anonymous_1 » 03 sep 2013 22:19

Jezus heeft dan wel de dood overwonnen.
Maar als je Hem niet aanneemt als je Redder, Verlosser en als Heer, dan is je leven nog net zoals vroeger je nog niet gelovig was.

Bambi

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Bambi » 03 sep 2013 22:31

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Anonymous_1 » 03 sep 2013 22:46

2 Tessalonicenzen 1:4-12
4 Wij spreken dan ook in de gemeenten van God vol trots over uw standvastigheid en trouw onder de vervolgingen en onderdrukking die u moet doorstaan. 5 Ze zijn het bewijs dat God rechtvaardig oordeelt door u zijn koninkrijk, waarvoor u nu lijdt, waardig te achten. 6 God is inderdaad rechtvaardig: hij zal uw onderdrukkers straffen met onderdrukking 7-8 en u, die nu onderdrukt wordt, samen met ons van alle last bevrijden wanneer Jezus, de Heer, vanuit de hemel verschijnt. Dan komt hij in een vlammend vuur en omringd door engelen, door wie hij zijn macht manifesteert; dan straft hij hen die God niet erkennen en het evangelie van onze Heer Jezus niet gehoorzamen. 8 [7–8] 9 Ze zullen voor eeuwig worden verstoten, ver van de Heer en van zijn kracht en majesteit. 10 Op die dag komt hij om te worden geprezen door al de zijnen, om te worden geëerd door allen die tot geloof gekomen zijn – ook door u, want u hebt ons getuigenis aangenomen. 11 Daarom bidden wij altijd dat onze God u deze roeping in ere doet houden, dat hij u door zijn kracht de vaste wil geeft het goede te doen en u door uw geloof al het mogelijke tot stand laat brengen. 12 Dan zal door de genade van onze God en van de Heer Jezus Christus de naam van onze Heer Jezus door u geprezen worden, en u door hem

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 04 sep 2013 06:38

mealybug schreef:En de poel des vuurs dan, die wordt bereid voor satan, de valse profeet en hun helpers?

Dat zijn de enigen die er gepijnigd worden in alle eeuwigheden, de rest gaat er dood staat er.
Volgens mij is dat dat je ziel sterft zodat je geest kan leven.

daartoe is ook den doden het
Evangelie verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden naar den
mens in het vlees, maar leven zouden naar God in den geest.

Ik zal even wat uit die link kopieren:
Doch Ik zal hen van het geweld der hel [Sheol] verlossen, Ik zal ze vrijmaken van
den dood: o dood! waar zijn uw pestilentien? hel! [Sheol] waar is uw verderf?

Het is niet eeuwig:
• Gij zult daar geenszins uitkomen, totdat gij den laatsten penning zult betaald
hebben (Mat. 5:26).
• En zijn heer, vertoornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hij zou
betaald hebben al wat hij hem schuldig was. Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u
doen (Mat 18:34–35). Ondersteund ‘totdat’ het concept van een oneindige hel?
• Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering
tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden… noch in deze eeuw, noch in
de toekomende
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Anonymous_1 » 04 sep 2013 11:37

[quote="coby"]

Het is niet eeuwig:
• Gij zult daar geenszins uitkomen, totdat gij den laatsten penning zult betaald
hebben (Mat. 5:26).
Is dit niet de tekst uit het verband halen?
Daarvoor staat de tekst;
Matteüs 5:20-26


20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.
21 Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.” 22 En ik zeg zelfs: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie tegen hen “Nietsnut!” zegt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie “Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. 23 Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, 24 laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. 25 Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de gerechtsdienaar en word je gevangengezet. 26 Ik verzeker je: dan kom je niet vrij voor je ook de laatste cent betaald hebt.



• En zijn heer, vertoornd zijnde, leverde hem den pijnigers over, totdat hij zou
betaald hebben al wat hij hem schuldig was. Alzo zal ook Mijn hemelse Vader u
doen (Mat 18:34–35). Ondersteund ‘totdat’ het concept van een oneindige hel?

Lees ander Mat 18:15-35 eens.
met 'totdat' bedoelen ze hier (neem ik aan) tot de schuld is afbetaald.
Daarnaast 'pijnigers' daar bedoelen ze martelaren mee.


• Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden; maar de lastering
tegen den Geest zal den mensen niet vergeven worden… noch in deze eeuw, noch in
de toekomende.

-

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 04 sep 2013 12:06

Hmm ik weet niet of het klopt.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2013 13:06

Bambi schreef:Jij denkt dat mensen na hun dood ook nog bekeerd kunnen worden, als ze al in de hel zitten.
Dat is makkelijk. Dan hebben ze hun hele leven er op los geleefd, willen God niet kennen en komen dan in de hel.
Als ze dan daar zien dat het er toch niet zo prettig is, maar gauw bekeren en komen dan alsnog in de hemel.

Zo werkt het toch echt niet.
Jezus is gekomen om ons met God te verzoenen in ons leven op aarde en niet na dit leven als we al in de hel zitten.

Zo werkt het inderdaad niet. Bekering is niet makkelijk, zo van: ik geloof nu in Jezus en dan komt het goed. Nee, we zullen allemaal geconfronteerd worden met onze aardse daden. Het kost tijd om je te reinigen van zonden. Gelukkig heeft God de tijd...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2013 13:14

Lalage schreef:Zo werkt het inderdaad niet. Bekering is niet makkelijk, zo van: ik geloof nu in Jezus en dan komt het goed. Nee, we zullen allemaal geconfronteerd worden met onze aardse daden. Het kost tijd om je te reinigen van zonden. Gelukkig heeft God de tijd...

Alhoewel ik eigenlijk niet mee wil doen met een discussie over alverzoening, wil ik je toch vragen hoe jij dat ziet Lalage "In Jezus geloven" wat betekent dat voor je wat heeft de Here Jezus gedaan voor je vanuit zijn Woorden gezien.

En hoe zie je dat "je reinigen van zonden" kan een mens dat?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Bambi » 04 sep 2013 13:37

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ans
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 sep 2013 10:46
Locatie: Groningen

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Ans » 04 sep 2013 14:01

Ik vind dit een moeilijk onderwerp maar ik heb mijn twijfels over alverzoening. Dit betekend dat zowel je daden op aarde geen invloed zal hebben op het leven na de dood, en dat vind ik dan weer krom. Maar ik geloof ook niet dat zondaars eeuwig in hel zullen lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten

cron