Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
106157 schreef:Ik denk ook niet dat het er om gaat wat je geeft en hoeveel je hebt, maar dat je iets geeft. Die mensen die op de straat zitten willen natuurlijk ook wel een cheque van een miljoentje in hun handen gedrukt krijgen en de meesten zullen ook altijd om meer vragen, maarja ze hebben iets nodig om van te leven.
Joost schreef:Wij moeten er natuurlijk voor onze naasten zijn, maar God zal er altijd voor iedereen zijn. Ze hebben geen miljoen nodig. God stuurt vast wel iemand op hun pad.
Joost schreef:God heeft de mens geschapen en heeft ze ook de mogelijkheid om keuzes te maken gegeven. Het maakt niets uit of ze volledig voor God gaan of niet. Hij weet wel wie een echt goed mens is. Hij laat niemand aan zijn of haar lot over.
alexander91 schreef:Een andere gedachte is dat veel christenen vaak arm zijn en zelf niet heel veel hebben (uitzonderingen daargelaten). Mensen die alles hebben, hebben God niet nodig, maar hebben wel een gewetenen sussen dat op deze manier.
Wie geeft er meer om de arme: iemand die van zijn gebrek geeft? Of iemand die in absolute termen veel meer geeft, maar wat slechts een fractie is van wat die persoon over heeft en op de bank heeft staan?
mealybug schreef:http://www.metronieuws.nl/nieuws/welke-religie-geeft-het-meeste-om-de-daklozen/SrZmeb!gPhRpUYDvQXI/
Mijns inziens een totaal vertekenend beeld, weerzinwekkend eigenlijk
Maar goed, ben benieuwd wat de rest er van vindt.
Joost schreef:Wij moeten er natuurlijk voor onze naasten zijn, maar God zal er altijd voor iedereen zijn. Ze hebben geen miljoen nodig. God stuurt vast wel iemand op hun pad.
Boekenlezer schreef:En dan nog de vraag: er wordt blijkbaar verondersteld dat geld geven voor daklozen een deugd is. Maar in het atheïsme is dat helemaal geen vanzelfsprekend standpunt. Een filosoof als Friedrich Nietzsche (jawel, atheïst) geeft in het geschrift De antichrist enorm af op de christelijke barmhartigheid, die hij ziet als een uiting van slavenmoraal en medelijden met de zwakke. Hij is daar enorm tegen, want het gaat juist om de sterke, de succesvolle mens! Díé heeft recht van leven, maar de zwakke, de loser, die moet je vertrappen.
Dus in dat licht is een gevuld atheïstenbakje wellicht een schande!
Mortlach schreef:Wauw, zelfs hier weet je iets te vinden om tegen atheïsten te trappen. En Nietzsche? Echt waar? Wanneer is die man voor het laatst relevant geweest?
Mortlach schreef:Het zou me ten zeerste verbazen als er atheisten zijn die gewoon een goede daad willen doen voor hun dakloze naasten en dan met het geld in de hand denken "O nee, want volgens Nietzsche is het niet goed!" en dan doorlopen.
Boekenlezer schreef:Ik heb wel eens vernomen, dat hij essentieel is om je in te verdiepen, wil je de hedendaagse cultuur begrijpen.
Waar haal je dit soort bizarre anekdotes toch vandaan?
Mortlach schreef:Dat heb je vernomen? En, heb je je daarna in hem verdiept?
Mortlach schreef:Jij doet toch de claim dat Nietzsche tegen liefdadigheid is en wekt toch op zijn minst te sterke suggestie dat alle atheïsten blind achter Nietzsche aanlopen...
Boekenlezer schreef:Ik zei dat het standpunt, dat liefdadigheid een deugd is, voor atheïsten helemaal niet vanzelfsprekend is. Ze zouden er met even veel recht ook een andere visie op kunnen hebben. Friedrich Nietzsche noemde ik daarbij als voorbeeld. En dan vooral als voorbeeld van een alternatief denken.
Dat stoort me wel eens een beetje: allerlei morele waarden, die een christelijke oorsprong hebben, worden als vanzelfsprekend verondersteld, terwijl men het geloof allang overboord heeft gegooid. Dat is gewoon inconsequent. Als je van geloof verandert, zul je toch ook allerlei zaken weer opnieuw moeten heroverwegen.
In Nietzsches tijd kwam die naïviteit ook al zoveel voor: men was geen (echt) christen meer, maar wilde wel de christelijke moraal overeind houden. Daar fulmineerde Nietzsche tegen. En vanuit het oogpunt van consequentheid vind ik dat nog terecht ook.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten