Welke religie geeft het meest om de dakloze

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

106157
Verkenner
Verkenner

Re: Welke religie geeft het meest om de dakloze

Berichtdoor 106157 » 19 jun 2013 18:32

Ik denk ook niet dat het er om gaat wat je geeft en hoeveel je hebt, maar dat je iets geeft. Die mensen die op de straat zitten willen natuurlijk ook wel een cheque van een miljoentje in hun handen gedrukt krijgen en de meesten zullen ook altijd om meer vragen, maarja ze hebben iets nodig om van te leven.

Joost
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joost » 19 jun 2013 20:00

106157 schreef:Ik denk ook niet dat het er om gaat wat je geeft en hoeveel je hebt, maar dat je iets geeft. Die mensen die op de straat zitten willen natuurlijk ook wel een cheque van een miljoentje in hun handen gedrukt krijgen en de meesten zullen ook altijd om meer vragen, maarja ze hebben iets nodig om van te leven.

Wij moeten er natuurlijk voor onze naasten zijn, maar God zal er altijd voor iedereen zijn. Ze hebben geen miljoen nodig. God stuurt vast wel iemand op hun pad.

106817
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106817 » 19 jun 2013 20:12

Joost schreef:Wij moeten er natuurlijk voor onze naasten zijn, maar God zal er altijd voor iedereen zijn. Ze hebben geen miljoen nodig. God stuurt vast wel iemand op hun pad.

Dat is wel een hele makkelijke gedachte, gewoon niet er over nadenken en zeggen: God zal wel een keer iemand op hun pad sturen. Zo hoef je er zelf niet over na te denken en mag je gewoon voorbijlopen.
Wat deze man doet met de bakjes methode heeft ook te maken met alle religies die willen laten zien: 'Kijk eens hoe goed wij voor onze naasten zijn'

106157
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106157 » 19 jun 2013 20:28

Joost schreef:God heeft de mens geschapen en heeft ze ook de mogelijkheid om keuzes te maken gegeven. Het maakt niets uit of ze volledig voor God gaan of niet. Hij weet wel wie een echt goed mens is. Hij laat niemand aan zijn of haar lot over.

Als hij niemand aan zijn lot over laat, waarom zijn er dan zoveel daklozen? Waarom zijn er dan zoveel mensen die verhongeren?

106817
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 106817 » 19 jun 2013 20:29

alexander91 schreef:Een andere gedachte is dat veel christenen vaak arm zijn en zelf niet heel veel hebben (uitzonderingen daargelaten). Mensen die alles hebben, hebben God niet nodig, maar hebben wel een geweten :P en sussen dat op deze manier.

Wie geeft er meer om de arme: iemand die van zijn gebrek geeft? Of iemand die in absolute termen veel meer geeft, maar wat slechts een fractie is van wat die persoon over heeft en op de bank heeft staan?

En wat is dan belangrijker de solidariteit en het goed samenleven of de volledige naleving van Gods wil??

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jun 2013 21:11

mealybug schreef:http://www.metronieuws.nl/nieuws/welke-religie-geeft-het-meeste-om-de-daklozen/SrZmeb!gPhRpUYDvQXI/

Mijns inziens een totaal vertekenend beeld, weerzinwekkend eigenlijk
Maar goed, ben benieuwd wat de rest er van vindt.

Het lijkt mij een wel erg arbitraire manier om tot een uitkomst te komen.
Een aantal bedenkingen:
  • Wie zegt dat al die groepen mensen gelijkelijk vertegenwoordigd zijn? We weten goed genoeg dat het percentage mensen van bepaalde religies niet voor iedere religie hetzelfde is. Als mensen van een bepaalde religie zeer schaars vertegenwoordigd zijn, komt er in het bakje van die religie waarschijnlijk het minste geld in het bakje, terwijl het best zou kunnen zijn dat degenen die daaraan gegeven hebben, relatief veel gegeven hebben.
  • Waar heb je het precies over als je het hebt over: "welke religie geeft het meest om de daklozen?" Wat als het gedrag van de aanhangers die toevallig in die buurt langskomen, anders is dan wat de religie voorschrijft? Wat als het gedrag van verschillende groepen binnen een religie nou eens heel verschillend omgaan met bepaalde zaken? We wéten dat dergelijke verschillen er zijn!
  • Verder zal een bepaald bedrag voor een rijke een aanmerkelijk kleiner offer zijn, dan voor een arme. Ik vrees dat er niks bekend zal zijn over wie dat geld in die bakjes heeft gedaan, laat staan hun financiële positie.

Als ik het korte artikel bekijk, lijkt dit vooral op een advertorial van atheïsten.

En dan nog de vraag: er wordt blijkbaar verondersteld dat geld geven voor daklozen een deugd is. Maar in het atheïsme is dat helemaal geen vanzelfsprekend standpunt. Een filosoof als Friedrich Nietzsche (jawel, atheïst) geeft in het geschrift De antichrist enorm af op de christelijke barmhartigheid, die hij ziet als een uiting van slavenmoraal en medelijden met de zwakke. Hij is daar enorm tegen, want het gaat juist om de sterke, de succesvolle mens! Díé heeft recht van leven, maar de zwakke, de loser, die moet je vertrappen.
Dus in dat licht is een gevuld atheïstenbakje wellicht een schande!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2013 09:35

Joost schreef:Wij moeten er natuurlijk voor onze naasten zijn, maar God zal er altijd voor iedereen zijn. Ze hebben geen miljoen nodig. God stuurt vast wel iemand op hun pad.

Ja, kerel, en die iemand, dat ben JIJ!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2013 09:38

Boekenlezer schreef:En dan nog de vraag: er wordt blijkbaar verondersteld dat geld geven voor daklozen een deugd is. Maar in het atheïsme is dat helemaal geen vanzelfsprekend standpunt. Een filosoof als Friedrich Nietzsche (jawel, atheïst) geeft in het geschrift De antichrist enorm af op de christelijke barmhartigheid, die hij ziet als een uiting van slavenmoraal en medelijden met de zwakke. Hij is daar enorm tegen, want het gaat juist om de sterke, de succesvolle mens! Díé heeft recht van leven, maar de zwakke, de loser, die moet je vertrappen.
Dus in dat licht is een gevuld atheïstenbakje wellicht een schande!

Wauw, zelfs hier weet je iets te vinden om tegen atheïsten te trappen. En Nietzsche? Echt waar? Wanneer is die man voor het laatst relevant geweest? Het zou me ten zeerste verbazen als er atheisten zijn die gewoon een goede daad willen doen voor hun dakloze naasten en dan met het geld in de hand denken "O nee, want volgens Nietzsche is het niet goed!" en dan doorlopen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jun 2013 13:35

Mortlach schreef:Wauw, zelfs hier weet je iets te vinden om tegen atheïsten te trappen. En Nietzsche? Echt waar? Wanneer is die man voor het laatst relevant geweest?

Ik heb wel eens vernomen, dat hij essentieel is om je in te verdiepen, wil je de hedendaagse cultuur begrijpen.

Mortlach schreef:Het zou me ten zeerste verbazen als er atheisten zijn die gewoon een goede daad willen doen voor hun dakloze naasten en dan met het geld in de hand denken "O nee, want volgens Nietzsche is het niet goed!" en dan doorlopen.

Waar haal je dit soort bizarre anekdotes toch vandaan?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

FallinBirds
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor FallinBirds » 20 jun 2013 13:37

elke geloof denkt aan de arme de islam geeft sadaka aan de arme dat is een deel van hun inkomen moeten ze dan naar de armen en dus ook naar de daklozen natuurlijk en dat is een verplichting en het is juist goed om ieder mens te helpen

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2013 13:50

Boekenlezer schreef:Ik heb wel eens vernomen, dat hij essentieel is om je in te verdiepen, wil je de hedendaagse cultuur begrijpen.

Dat heb je vernomen? En, heb je je daarna in hem verdiept?

Waar haal je dit soort bizarre anekdotes toch vandaan?

Jij doet toch de claim dat Nietzsche tegen liefdadigheid is en wekt toch op zijn minst te sterke suggestie dat alle atheïsten blind achter Nietzsche aanlopen...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jun 2013 14:04

Mortlach schreef:Dat heb je vernomen? En, heb je je daarna in hem verdiept?

Ja, tot op zekere hoogte.

Mortlach schreef:Jij doet toch de claim dat Nietzsche tegen liefdadigheid is en wekt toch op zijn minst te sterke suggestie dat alle atheïsten blind achter Nietzsche aanlopen...

Ik raad je toch aan wat beter te lezen.
Ik zei dat het standpunt, dat liefdadigheid een deugd is, voor atheïsten helemaal niet vanzelfsprekend is. Ze zouden er met even veel recht ook een andere visie op kunnen hebben. Friedrich Nietzsche noemde ik daarbij als voorbeeld. En dan vooral als voorbeeld van een alternatief denken.

Dat stoort me wel eens een beetje: allerlei morele waarden, die een christelijke oorsprong hebben, worden als vanzelfsprekend verondersteld, terwijl men het geloof allang overboord heeft gegooid. Dat is gewoon inconsequent. Als je van geloof verandert, zul je toch ook allerlei zaken weer opnieuw moeten heroverwegen.
In Nietzsches tijd kwam die naïviteit ook al zoveel voor: men was geen (echt) christen meer, maar wilde wel de christelijke moraal overeind houden. Daar fulmineerde Nietzsche tegen. En vanuit het oogpunt van consequentheid vind ik dat nog terecht ook.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 20 jun 2013 14:11

Het is toch ook maar de vraag of die morele waarden een exclusief christelijke oorsprong hebben?

"Heb u naaste lief als uzelf" heeft natuurlijk al een joodse oorsprong.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jun 2013 14:32

Ik vrees dat hier wat taalkundige effecten de zaak gaan vertroebelen. (Mooie stof voor de postmoderne taalfilosofen, zoals Wittgenstein, Lyotard, etc.)

De term christelijk gebruik ik vooral met het oog op wat er speelt in de westerse cultuur. Die is sterk gevormd door het christendom.
En dat een regel als "Heb uw naaste lief als uzelf" er al was, voordat jodendom en christendom uit elkaar gegaan waren, is een heel andere zaak.
Men spreekt wel van de joods-christelijke traditie. Nou ja, ook prima. Dat is een traditie waar men in onze tijd blijkbaar niet meer in wil staan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2013 15:38

Boekenlezer schreef:Ik zei dat het standpunt, dat liefdadigheid een deugd is, voor atheïsten helemaal niet vanzelfsprekend is. Ze zouden er met even veel recht ook een andere visie op kunnen hebben. Friedrich Nietzsche noemde ik daarbij als voorbeeld. En dan vooral als voorbeeld van een alternatief denken.

Ah, dat had ik dan verkeerd begrepen. Ik raad je trouwens wel aan eens te kijken hoe selectief christenen kunnen zijn in die naastenliefde voordat je met vanzelfsprekendheid gaat schermen.

Dat stoort me wel eens een beetje: allerlei morele waarden, die een christelijke oorsprong hebben, worden als vanzelfsprekend verondersteld, terwijl men het geloof allang overboord heeft gegooid. Dat is gewoon inconsequent. Als je van geloof verandert, zul je toch ook allerlei zaken weer opnieuw moeten heroverwegen.

Die een christelijke oorsprong hebben... over welke morele waarden hebben we het dan? Zondagsheiliging, Godverering, niet vloeken, dat soort zaken. Die worden inderdaad overboord gezet. En de waarden die universeler zijn, zoals naastenliefde en tolerantie niet. Maar die hebben dan ook geen christelijke oorsprong - al proberen christenen die zich natuurlijk wel toe te eigenen.

In Nietzsches tijd kwam die naïviteit ook al zoveel voor: men was geen (echt) christen meer, maar wilde wel de christelijke moraal overeind houden. Daar fulmineerde Nietzsche tegen. En vanuit het oogpunt van consequentheid vind ik dat nog terecht ook.

Ja, het is altijd leuk om je opponent te wijzen op zogenaamd inconsequent gedrag en ze daarmee in een radicale en onhoudbare positie dwingen. Dat doe ik ook vaak in dit soort gesprekken. Vragen wanneer de ander voor het laatst zijn slapen heeft geschoren en of hij zijn kinderen slaat met een stok...

Terug naar “[Religie] - Open forum”