Kunnen mensen de zonden van anderen vergeven?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

J. Schut
Verkenner
Verkenner

Re: Kunnen mensen de zonden van anderen vergeven?

Berichtdoor J. Schut » 18 jun 2013 09:35

Natuurlijk kan een mens de zonden van anderen vergeven. Dit ligt namelijk helemaal aan de persoon zelf. Het ligt inderdaad aan wat degene heeft gedaan, waarop je diegene moet vergeven. Zou je iemand kunnen vergeven die bijvoorbeeld iemand heeft vermoord? Het gebeurd vaak dat iemand wordt vermoord en de moordenaar nooit meer vergeven wordt. Ik zou de moordenaar ook niet kunnen vergeven..
Heeft God dit ook zo bedoeld? Of moet je echt IEDEREEN vergeven?
Zelf kan ik mensen snel vergeven, omdat de mensen hier zelf ook van kunnen leren en inzien dat het misschien niet goed was wat ze hebben gedaan.

FallinBirds
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor FallinBirds » 20 jun 2013 13:40

mensen kunnen de zonde van andere vergeven volgens de islam is dat ook verplicht in 3 dagen en je hoeft dan niet meteen beste vrienden met elkaar te zijn maar je kan ook gewoon normaal met elkaar om dat is wel logische alleen hoi wie ben jij dat je een mede mens niet vergeeft.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 20 jun 2013 14:41

FallinBirds schreef:mensen kunnen de zonde van andere vergeven volgens de islam is dat ook verplicht in 3 dagen en je hoeft dan niet meteen beste vrienden met elkaar te zijn maar je kan ook gewoon normaal met elkaar om dat is wel logische alleen hoi wie ben jij dat je een mede mens niet vergeeft.

Em...je gaat er wel heel makkelijk overeen als je zegt dat een verkrachte vrouw haar verkrachter binnen 3 dagen moet vergeven.
Er moet in de eerste plaats wel berouw zijn: erkenning van de schuld.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Schuur16
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Schuur16 » 21 jun 2013 17:41

Persoonlijk ben ik van mening dat God ook in het contact tussen mensen zit. De band tussen mensen een deel van God. Als je dus als persoon een ander persoon vergeeft, zou je kunnen zeggen dat God je dus ook vergeeft. Bovendien is vergeven in veel situaties heel moeilijk zoals bijvoorbeeld het voorbeeld dat Alexander91 geeft. De kracht die je dan moet hebben om dat toch te kunnen, zie ik ook kunnen zien als God. Ik denk dus dat God door de mens heen werkt.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 04 jul 2013 10:41

JeeWee schreef:Ik stuitte op iets waar ik kennelijk mijn hele leven over heen heb gelezen. In het laatse hoofdstuk van het Evangelie naar Johannes staat:

21 Jezus dan zei opnieuw tegen hen: Vrede zij u! Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u.
22 En nadat Hij dit gezegd had, blies Hij op hen en zei tegen hen: Ontvang de Heilige Geest.
23 Als u iemands zonden vergeeft, worden ze hem vergeven; als u ze hem toerekent, blijven ze hem toegerekend.

Als ik lees, wat er staat, dan kunnen mensen die Gods Geest hebben ontvangen klaarblijkelijk zonden vergeven....

We kunnen ook bidden voor mensen voor genezing, dus vergeven ook. Maar ik denk niet dat deze tekst zomaar voor iedereen geldt. Wij zijn niet zo bekeerd en vervuld als de apostelen. Het zou raar zijn als God iemand niet vergeeft, omdat ik aanvankelijk vertik om 'm te vergeven. Voor die tekst moet je wel op een bepaald punt gekomen zijn denk ik.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Terug naar “[Religie] - Open forum”