Gods wetten in je hart en verstand. Hebr 10:16 en 8:10

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kleinschaapje
Verkenner
Verkenner

Gods wetten in je hart en verstand. Hebr 10:16 en 8:10

Berichtdoor kleinschaapje » 20 mei 2013 19:09

In de Bijbel staat 3 keer dat je zijn wil in je hart en verstand kan hebben

zegt de Here: Ik zal mijn wetten in hun harten leggen,en die ook in hun verstand schrijven (Hebreeën 10 :16)

Ik (=God) zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven..." (Jeremia 31:33, NBV2004)

spreekt de Heer: In hun verstand zal ik mijn wetten leggen en in hun hart zal ik ze neerschrijven (Hebreeën 8 :10)
Laatst gewijzigd door kleinschaapje op 23 mei 2013 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Gods wetten in je hart en verstand. Hebr 10:16 en 8:10

Berichtdoor JHM » 20 mei 2013 19:23

Gaaf te lezen dat je je hoogmoed inzag, je God in gebed bent gaan zoeken en Hij de ogen van je hart geopend heeft. Blijf Hem zoeken, ook als je je eenzaam voelt want Hij is een trouwe God en Vader. Alleen ben je nooit nu je voor Jezus gekozen hebt ook al kan het soms zo voelen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

kleinschaapje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kleinschaapje » 20 mei 2013 19:29

De wil van het zelfzuchtige vlees of Gods wil, het staat vaak in de bijbel dat we ons vlees moeten afleggen

Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen; maar wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het behouden. Lucas 9:23-24

De noodzaak van wedergeboorte in het verhaal met nicodemus

Of lees galaten 5
19 Het is bekend wat de werken van het vlees zijn, namelijk overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid,
20 afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer,
21 jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke; waarvan ik u voorzeg, zoals ik ook al eerder gezegd heb, dat wie zulke dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen beërven

We moeten sterven aan het vlees

"Wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. Want het begeren van het vlees gaat in tegen het vlees - want deze staan tegenover elkander - zodat gij niet doet wat gij maar wenst.". (Galaten 5:16-17).
Laatst gewijzigd door kleinschaapje op 23 mei 2013 13:50, 4 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 mei 2013 19:34

kleinschaapje schreef:Mn oude leven was zo vol met fouten en dwaasheid, ik ben blij dat God mij nog wilde hebben als zijn schaapje.
Nu lach ik heel hard om mn eigen verleden.

De rust van God moet iedereen hebben, je wordt helemaal vrij gemaakt van vlees en wereld

Ik wil niet vervelend doen , maar lachen om je zonden, komt een beetje vreemd over, is er dan geen enkel berouw, zijn het geen zonden waar je vergeving om moet vragen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

kleinschaapje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kleinschaapje » 20 mei 2013 20:01

A prayerless Christian is a powerless Christian
Laatst gewijzigd door kleinschaapje op 23 mei 2013 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2013 20:23

kleinschaapje schreef:
Mijn ervaring is dat God soms humor gebruikt om stukken van mn oude leven los te laten, god wil dat we ons oude levenstijltje achter ons laten en gebruikt daar verschillende middelen voor, God is heel creatief in het proces van overgave aan Zijn wil

Waar heb jij deze "onzin" geleerd?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 mei 2013 20:29

@kleinschaapje
Heb je nog iets anders gelezen in de Bijbel behalve de wetten van God?

kleinschaapje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kleinschaapje » 20 mei 2013 20:48

A prayerless Christian is a powerless Christian.
Laatst gewijzigd door kleinschaapje op 23 mei 2013 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 mei 2013 20:59

Wat is genade voor jou? En hoe ontvang je dat?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2013 21:58

kleinschaapje schreef:

Heb in rare situaties gezien dat er van mijn trotse egootje niks terecht kwam.
God wil dat we arm van geest zijn en bracht mij in situaties waar ik zelf niet uit kon komen.
Nu kan ik er om lachen , is niet verboden, vrucht van de Geest is vreugde blijdschap (Galaten 5)

Die vrede die ik ontvangen heb van God is zoveel waard, meer dan geld , roem , status imago enzovoort, zorg dat je dicht bij god leeft.alles met Hem bespreekt en vaak bid als een kind die hulp nodig heeft / afhankelijk is van God, vertrouw niet je eigen trots en wees nooit bang om te bidden, vraag ook hulp van de Heilige Geest en verwacht de genade van God. Nooit van je eigen daden , kennis , IQ , Geld enzovoort wijzelf redden het nooit zonder de genade van God.

A prayerless Christian is a powerless Christian.

God gebruikt geen humor hoor.
Dat jij er om kunt lachen, zegt iets over jou, maar niet over Hem.
M.i. sla jij iets over in de weg der genade.
Heb je iets geleerd over jezelf, hoe zondig je bent van jezelf en dat je daar vergeving voor nodig hebt?
Je laatste zin klopt niet.
Een echte christen leeft van en op het gebed!

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 21 mei 2013 07:05

Ik heb er moeite mee dat de bijdrage van kleinschaapje nu gefileerd en onder de microscoop gelegd worden. Dat is geen manier van omgaan met iemand die iets over zijn/haar geloof vertelt.
Als je denkt dat er iets mist, vertel dan wat over je eigen geloofsleven, en bevraag ks op een vriendelijke manier. Maar ga er geen dogmatiek naast leggen en dan iemands verhaal afbranden, en zelf met je eigen geloof buiten schot blijven.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 21 mei 2013 07:51

Kvinna schreef:
Ik heb er moeite mee dat de bijdrage van kleinschaapje nu gefileerd en onder de microscoop gelegd worden. Dat is geen manier van omgaan met iemand die iets over zijn/haar geloof vertelt.
Als je denkt dat er iets mist, vertel dan wat over je eigen geloofsleven, en bevraag ks op een vriendelijke manier. Maar ga er geen dogmatiek naast leggen en dan iemands verhaal afbranden, en zelf met je eigen geloof buiten schot blijven.

Helemaal mee eens! Wat zijn dit voor reacties? Gaan we er de lat naast leggen om te kijken of we het voldoende vinden? Of alle stappen wel zijn doorlopen die we zelf zo belangrijk vinden?

Ik sluit me helemaal aan bij wat je schrijft Kvinna!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 mei 2013 09:54

Ik ben het ook eens met Kvinna.

Volgens Schelp kan je niet diep genoeg door het stof gaan, alsof je het heil kunt verdienen door (gewilde) nederigheid.
Bijbelse onderbouwing voor een dergelijk dogma ontbreken (zoals gewoonlijk)
In bovendstaande bijbeltekst staat ook geen voorwaarde.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 mei 2013 11:15

Ja ik vind het ook schokkend om te zien hoe mensen kleinschaapje in twijfel zitten te trekken hier. Wat zijn dit voor verzoekingen? De liefde hoopt alles! De liefde gelooft alles!

Ga uit van het goede in wat kleinschaapje zegt als kleinschaapje de eer aan God geeft (en dat gebeurt hier).

Is de echte christen dan alleen hij of zij die alles waterdicht kan vertellen zodat je er geen fout in kunt ontdekken? Als dat zo zou zijn, dan moest iedereen theologie studeren of jaren onder het Woord zitten om alles goed te zeggen.

Zouden de eerste christenen meteen alle benodigde zaken geweten hebben die wij nu nodig achten om een bekering goed te keuren (dat proberen sommigen toch hier?)? Wisten de discipelen dat toen ze op weg gingen achter Christus aan?

Je ellende leer je niet uit jezelf kennen. Zonder het Licht kun je je eigen duisternis niet zien met je (verduisterde) ogen. Alleen door de blik op Christus te richten, kunnen we onze ellende echt doorkrijgen. We moeten Hem dus gaan volgen, net als de discipelen, als we Hem willen leren kennen. En daarin werkt de Heilige Geest. Die richt onze blik op het Licht der wereld. Niet eerst in jezelf kijken (dat doen we van nature al).
En zegt kleinschaapje niet "Voel me aan een kant een vreemdeling en eenzaam". En dan, zoals Christus het ons aanraad: Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn! En Ik geef u vrede.

@kleinschaapje: bedankt voor het delen van je open getuigenis en wat je voelt. Wat is God toch groot! En inderdaad, alleen het richten van onze aandacht op Hem (dat is werk van de Geest) doet ons Christus leren kennen, en daarmee valt onze gebrokenheid pas echt op. God wil niet voor niets dat wij geen ander dan Hem voor Zijn aangezicht hebben. Geen afgoden, maar (nog een sluwere valkuil) ook niet ons eigen hart en gevoel en kennis. En een lezing van het NT leert ons dat dat laatste nog een hele grote strijd is. Ik vergelijk dat laatste bijvoorbeeld met de farizeeers en schriftgeleerden. Zij hadden het hele OT bestudeerd en wisten precies wat je moest doen om goed te zijn voor God. De blik bleef op zichzelf staan en er ontstonden Joodse elite-groepjes die de "ware Joden" we moesten zijn. Ze waren herkenbaar aan hun gewaad, gelaat en gepraat. Maar het waren witgepleisterde graven. Ze lieten gewonde mensen links liggen en keken neer op zondaren die de Wet niet goed uitvoerden en kenden zoals zij (vergelijk tollenaar en farizeeer). Maar wat wij mensen zouden kiezen, kiest God niet. God kiest diegenen die wij niet kiezen. En wij zijn niet in staat het kaf van het koren te scheiden. Het is dan dus ook niet mogelijk om van een mens precies te achterhalen of deze bekeerd is (anders zouden we kaf van koren wel kunnen scheiden toch?).
Laatst gewijzigd door alexander91 op 21 mei 2013 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 mei 2013 12:26

boer schreef:
Volgens Schelp kan je niet diep genoeg door het stof gaan, alsof je het heil kunt verdienen door (gewilde) nederigheid.

Diep in het stof liggen rollen, is het andere uiterste van hard lachen over je zonden, en dáár heb ik nog nooit van gehoord of iets over gelezen, vandaar dat ik wat "voorzichtig" wat vragen heb gesteld.

En ik vind het jammer dat daar geen antwoord op gegeven is.
Natuurlijk moeten wij voorzichtig zijn en anderen niet direct afbranden dat ben ik met de andere posters helemaal eens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”