De opkomst van de pinksterbeweging

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: De opkomst van de pinksterbeweging

Berichtdoor Optimatus » 21 mar 2013 22:24

Ik ben er persoonlijk niet zo kapot van. Wel vind ik dat mensen die zich hierdoor aangetrokken voelen, gewoon hun geloof op die manier moeten kunnen belijden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 mar 2013 09:05

Je ziet inderdaad een verschuiving.

Op de rechterflank komt iedereen langzaam aan het schuiven naar links. Mensen gaan de Bijbel zelf lezen (raken hoger opgeleid om het te snappen, helemaal met HSV), en komen er achter dat de Bijbel grotere beloftes en genade heeft dan slechts 1% van de kerkgangers die die genade lijkt toebedeeld te zijn.

De ultraorthodoxe rechterflank probeert het tij nog te keren, door extra hard te dreigen met het hellende vlak, felle propaganda tegen de HSV, en eigen mensen bang te maken dat als ze weg gaan uit de kerk, dat ze dan wel zeker voor eeuwig verloren zijn. (De verloren zoon mag in die kerken ook gewoon wegblijven (zoals de jaloerse oudere broer wilde), zo lijkt het, itt de Vader in de gelijkenis die buiten het huis zijn verloren zoon op staat te wachten) De enige aanwas die daar is, wordt veroorzaakt door de enorme kindergeboorte aldaar. In combinatie met een terreurprediking, kunnen ultra-orthodoxen de kinderbehoudefficientie hoog houden. (ik overdrijf hier natuurlijk voor de lichtgevoeligen onder u)

Maar ik schat in dat de media uiteindelijk ook daar zal doordringen (zie internet etc) en mensen ertoe zal aanzetten zelf over hun geloof na te denken, en niet zichzelf afhankelijk te maken van de geloofsdiploma's die dominees of ouderlingen moeten uitdelen.

In de ogen aldaar is de media een werkmiddel van de duivel om iedereen weg te leiden bij het ware geloof. In mijn ogen gebruikt God het om ook in de donkerste plaatsen, weer licht te doen schijnen. Zoals ook eens de RKK werd gebruikt om in Nederland het geloof te verspreiden (en nog steeds). Zuivere middelen en wegen zijn er niet, omdat God mensen wil gebruiken voor Zijn dienst, en mensen besmeuren alles met hun machtswellust.

Dat iedereen uiteindelijk in de pinksterbeweging terecht zal komen geloof ik echter ook niet. Vroeger dacht men ten tijde van de reformatie ook dat iedereen protestant zou worden, maar de RKK blijft groot. De pinksterbeweging is een kind van deze tijd, en zal zeker groeien, maar nooit alles overnemen.

Daar waar Gods Woord is, daar werkt God, en niet zoals wij het willen, maar zoals Hij het wil, en vaak gaat dat in tegen onze keuzes. Niet de oudste (en knapste en sterkste en grootste) zoon van Isai werd gekozen tegen de verwachtingen in, maar de jongste en kleinste zoon, David.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 mar 2013 09:37

alexander91 schreef:Je ziet inderdaad een verschuiving.

Op de rechterflank komt iedereen langzaam aan het schuiven naar links. Mensen gaan de Bijbel zelf lezen (raken hoger opgeleid om het te snappen, helemaal met HSV), en komen er achter dat de Bijbel grotere beloftes en genade heeft dan slechts 1% van de kerkgangers die die genade lijkt toebedeeld te zijn.

De ultraorthodoxe rechterflank probeert het tij nog te keren, door extra hard te dreigen met het hellende vlak, felle propaganda tegen de HSV, en eigen mensen bang te maken dat als ze weg gaan uit de kerk, dat ze dan wel zeker voor eeuwig verloren zijn. (De verloren zoon mag in die kerken ook gewoon wegblijven (zoals de jaloerse oudere broer wilde), zo lijkt het, itt de Vader in de gelijkenis die buiten het huis zijn verloren zoon op staat te wachten) De enige aanwas die daar is, wordt veroorzaakt door de enorme kindergeboorte aldaar. In combinatie met een terreurprediking, kunnen ultra-orthodoxen de kinderbehoudefficientie hoog houden. (ik overdrijf hier natuurlijk voor de lichtgevoeligen onder u)

Maar ik schat in dat de media uiteindelijk ook daar zal doordringen (zie internet etc) en mensen ertoe zal aanzetten zelf over hun geloof na te denken, en niet zichzelf afhankelijk te maken van de geloofsdiploma's die dominees of ouderlingen moeten uitdelen.

In de ogen aldaar is de media een werkmiddel van de duivel om iedereen weg te leiden bij het ware geloof. In mijn ogen gebruikt God het om ook in de donkerste plaatsen, weer licht te doen schijnen. Zoals ook eens de RKK werd gebruikt om in Nederland het geloof te verspreiden (en nog steeds). Zuivere middelen en wegen zijn er niet, omdat God mensen wil gebruiken voor Zijn dienst, en mensen besmeuren alles met hun machtswellust.

Dat iedereen uiteindelijk in de pinksterbeweging terecht zal komen geloof ik echter ook niet. Vroeger dacht men ten tijde van de reformatie ook dat iedereen protestant zou worden, maar de RKK blijft groot. De pinksterbeweging is een kind van deze tijd, en zal zeker groeien, maar nooit alles overnemen.

Daar waar Gods Woord is, daar werkt God, en niet zoals wij het willen, maar zoals Hij het wil, en vaak gaat dat in tegen onze keuzes. Niet de oudste (en knapste en sterkste en grootste) zoon van Isai werd gekozen tegen de verwachtingen in, maar de jongste en kleinste zoon, David.

Refo kerken prediken een Vader die als eerste naar de (verloren) zoon toe moet komen, anders mag je niet zomaar zelf gaan, toch?
En oh wee, als je zelf initiatief durft te nemen.
Remonstrants!
Dopers!
Probeerden de farizeers destijds trouwens ook niet de toegangspoort dicht te houden voor anderen?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 22 mar 2013 10:00

mealybug schreef:[q

Refo kerken prediken een Vader die als eerste naar de (verloren) zoon toe moet komen, anders mag je niet zomaar zelf gaan, toch?
En oh wee, als je zelf initiatief durft te nemen.
Remonstrants!
Dopers!
Probeerden de farizeers destijds trouwens ook niet de toegangspoort dicht te houden voor anderen?

ach ja, karikaturen doen het AD 2013 goed. Zal ik ook even: zovelen die zich een Jezus toeeigenen die ze zich zelf geschapen hebben. Een Jezus waarmee ze het goed hebben, maar met deze eigen creatie die ze zelf kiezen en grijpen hebben ze niet in de gaten dat ze rechtstreeks naar de hel gaan. Waar wordt nog begrepen die boodschap van zonde en genade de Heere ons doet verkondigen?

Nee, het westen is het spoor langzamerhand bijster. En wat zie je in de rest van de wereld dat er predikers opstaan die in de lijn van de Reformatie Gods Woord verkondigen waar God mensen tot het geloof brengt. Zuid-Korea, Zuid-Amerika, Midden-Amerika. In al deze werelddelen is een roep om predikers die het Woord verkondigen. ....... En dan roepen dat het verdwijnt? Ja, hier in het westen waar we het zo goed weten, maar gelukkig in de rest van de wereld bloeit een boodschap van vrije genade in Christus!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 22 mar 2013 12:16

Ik geloof niet dat de pinksterbeweging opkomt, maar een reformatie in elke denominatie, ook de pinksterkerk.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 22 mar 2013 12:24

coby schreef:Ik geloof niet dat de pinksterbeweging opkomt, maar een reformatie in elke denominatie, ook de pinksterkerk.

en waar zou dat dan toe kunnen leiden?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 mar 2013 13:33

Tot liefde en respect voor alle ledematen in het Ene Lichaam! Ook de ledematen die wij het minst sierlijk achten, zullen er volledig bij horen! Dat is de nieuwe reformatie die plaats zal vinden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 mar 2013 13:34

Speedy schreef:ach ja, karikaturen doen het AD 2013 goed. Zal ik ook even: zovelen die zich een Jezus toeeigenen die ze zich zelf geschapen hebben. Een Jezus waarmee ze het goed hebben, maar met deze eigen creatie die ze zelf kiezen en grijpen hebben ze niet in de gaten dat ze rechtstreeks naar de hel gaan. Waar wordt nog begrepen die boodschap van zonde en genade de Heere ons doet verkondigen?
Ja ja, dat is precies het beeld hoe pinkster- en evangelie gemeentes in rechtse refokerken worden afgeschilderd.
Groot was mijn verbazing toen ik zelf eens in die richting ging lezen en luisteren. Het zou een oppervlakkig halleluja christendom zijn met een 'eigen Jezus', maar ik ben er heel iets anders tegen gekomen. Ik besef heus wel dat ook daar verschillende stromingen zijn, maar een oppervlakkig christendom ben ik niet tegengekomen.
Zelf vind ik veel refo-kerken veel oppervlakkiger. Het gaat over hoedjes, broeken, make-up, de lengte van rok en haar, vertalingen, kliksafe enz.
Verder een hoop geruzie over de leer. Eerst wedergeboorte en dan geloof, of is het andersom of tegelijk? Over 'de mens van nature', zijn onwil, onmacht ....!
In de pinkster en evangelie gemeentes die ik bezocht heb, werd de nadruk gelegd op de gezindheid van het hart en de hulp en leiding van de Heilige Geest m.b.t. de levens-heiliging, die NA het geloof komt!
Geen traditionele eigen wetten en regels, maar een levende relatie met God waarbij je je eigen persoonlijkheid niet hoeft in te leveren zodat het een koekkoek eenzang wordt, waarbij iedereen zich hetzelfde gedraagt en er hetzelfde uitziet. Het gaat om de Bijbelse principes, niet om na-aap gedrag uit de 'rijke traditie'.
In refo-kerken stopte het zo'n beetje bij de wedergeboorte. Daar zou het om draaien, terwijl dat het middel is om tot het doel te komen nl. het beeld van Jezus gelijkvormig worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mar 2013 13:47

1a2b3c schreef:Zelf vind ik veel refo-kerken veel oppervlakkiger. Het gaat over hoedjes, broeken, make-up, de lengte van rok en haar, vertalingen, kliksafe enz.
Verder een hoop geruzie over de leer. Eerst wedergeboorte en dan geloof, of is het andersom of tegelijk? Over 'de mens van nature', zijn onwil, onmacht ....!
In de pinkster en evangelie gemeentes die ik bezocht heb, werd de nadruk gelegd op de gezindheid van het hart en de hulp en leiding van de Heilige Geest m.b.t. de levens-heiliging, die NA het geloof komt!
Geen traditionele eigen wetten en regels, maar een levende relatie met God waarbij je je eigen persoonlijkheid niet hoeft in te leveren zodat het een koekkoek eenzang wordt, waarbij iedereen zich hetzelfde gedraagt en er hetzelfde uitziet. Het gaat om de Bijbelse principes, niet om na-aap gedrag uit de 'rijke traditie'.
In refo-kerken stopte het zo'n beetje bij de wedergeboorte. Daar zou het om draaien, terwijl dat het middel is om tot het doel te komen nl. het beeld van Jezus gelijkvormig worden.

DIT is pas een karikatuur! Die wordt op de fora levendig in stand gehouden, ook hier, verdrietig genoeg.
Maar wie zijn dat met het geneuzel over hoedjes? Mensen bij wie de buitenkant heel belangrijk gevonden wordt.
Gods Volk gaat vaak met een gebogen hoofd over de aarde en komen aan anderen helemaal niet toe.
Maar ach, dat gebogen hoofd zul jij ook wel weer een karikatuur vinden, het zal wel handenklappend moeten zeker.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 mar 2013 14:07

schelpje3 schreef:DIT is pas een karikatuur! Die wordt op de fora levendig in stand gehouden, ook hier, verdrietig genoeg.
Ik scheer niet alles over één kam, ik geef mijn ervaring weer uit de verschillende rechts-refo kerken die ik bezocht heb. (en lees de vragenrubriek eens)
schelpje3 schreef:Maar wie zijn dat met het geneuzel over hoedjes? Mensen bij wie de buitenkant heel belangrijk gevonden wordt.
Grappig dat je dit zegt. Toen ik onder eigen wetten en regels leefde was het belangrijk voor me, maar nu denk ik nauwelijks meer aan dergelijke zaken. Dus het klopt helemaal dat wetten de begeerten juist opwekken.
schelpje3 schreef:Gods Volk gaat vaak met een gebogen hoofd over de aarde en komen aan anderen helemaal niet toe.
Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Filp.4:4: Ik zal niet zeggen dat mijn hoofd nooit eens 'hangt' maar gelukkig is dat geen regel maar uitzondering.
En geef me eens één reden waarom een kind van God zijn/haar hoofd moet laten hangen? En het punt is dat men in die kerken nou juist wel aan anderen toekomt. Kol.2:16-23.
schelpje3 schreef:Maar ach, dat gebogen hoofd zul jij ook wel weer een karikatuur vinden, het zal wel handenklappend moeten zeker.
Mag wel, moet niet! Laten we elkaar vrijlaten in bijzaken.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 mar 2013 14:22

Mensen, laten we realistisch zijn, in elke kerk vind je oppervlakkigheid. Het is naief om te denken dat het elders allemaal oppervlakkig is en niet in je achtertuintje.

Denken we dat we Gods Almacht ommuurd hebben? Dan hebben we het flink mis. Daar waar zijn Woord gesproken en gehoord wordt, daar werkt de Heilige Geest. En Die gaat over de grenzen die wij mensen hebben gemaakt.

Het heeft geen enkel zin om de ander zwart te maken. Sterker nog, de Bijbel roept ons op om kwaad met goed te bestrijden. Laat de laster maar over je heen komen, en betoon liefde jegens elkaar, zelfs zij die je naar het (geestelijke) leven staan. Bid oprecht voor elkaar, en dat onze eigen ogen wat minder vertroebeld mogen worden.
We hebben al genoeg gezien dat kwaad met kwaad vergelden, niet tot iets goeds leidt, alleen maar tot verdere verscheuring van het Ene Lichaam.

Het is makkelijk je broeder/zuster in zijn/haar ziel te raken met woorden, het is veel moeilijker om hem/haar je liefde te betonen.

We moeten onze eigen beweegredenen continu kritisch onderzoeken (en niet goedpraten!).

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 22 mar 2013 14:32

alexander91 schreef:Mensen, laten we realistisch zijn, in elke kerk vind je oppervlakkigheid. Het is naief om te denken dat het elders allemaal oppervlakkig is en niet in je achtertuintje.
Eigenlijk zou ik het nog liever eenzijdigheid noemen. Daarom ben ik er ook een voorstander van om ook eens ergens anders te kerken zodat je de eigen 'blinde vlekken' kan zien. Onderzoek alle dingen en behoud het goede.
alexander91 schreef:Het heeft geen enkel zin om de ander zwart te maken. Sterker nog, de Bijbel roept ons op om kwaad met goed te bestrijden. Laat de laster maar over je heen komen, en betoon liefde jegens elkaar, zelfs zij die je naar het (geestelijke) leven staan. Bid oprecht voor elkaar, en dat onze eigen ogen wat minder vertroebeld mogen worden.
We hebben al genoeg gezien dat kwaad met kwaad vergelden, niet tot iets goeds leidt, alleen maar tot verdere verscheuring van het Ene Lichaam.

Het is makkelijk je broeder/zuster in zijn/haar ziel te raken met woorden, het is veel moeilijker om hem/haar je liefde te betonen.

We moeten onze eigen beweegredenen continu kritisch onderzoeken (en niet goedpraten!).
We zitten hier op een forum, heeft niets van doen met laster en zwartmaken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”