Mortlach schreef:Een ontestbare hypothese die daarom per definitie wordt afgewezen. Aan ontestbare ideeën kun je geen kennis ontlenen. Er is dus alle reden om het af te doen, al dan niet als onzin.
Wat betekent 'testbaar'?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mortlach schreef:Een ontestbare hypothese die daarom per definitie wordt afgewezen. Aan ontestbare ideeën kun je geen kennis ontlenen. Er is dus alle reden om het af te doen, al dan niet als onzin.
maaarten schreef:Wat betekent 'testbaar'?
Mortlach schreef:Of God al dan niet bestaat is wetenschappelijk irrelevant. Of hij bestaat of niet heeft 0 invloed op de uitkomst van je onderzoek en rekenwerk. Het is simpelweg gemakkelijk taalgebruik om te beweren dat iets er niet is, als het geen enkele invloed heeft.
Byte schreef:Onzin uiteraard.
De juiste strekking van je motivatie moet zijn het is simpelweg niet te bewijzen dat er geen God is.
Dat jij dit afdoet als irrelevant is een uitvlucht.
Net zoals is er leven na de dood?
Zelfde verhaal, dit is niet te bewijzen of dit er wel of niet is.
Trouwens geloof is wat anders dan conditionering a.d.h.v. patronen die we zouden zien.
Geloof is er ook zonder patronen die we zien.
Naast het geloof heb je ook nog het besef van goed en kwaad.
Is dit ook onstaan na evolutie a.d.h.v. conditionering en door het vormen van patronen?
Trouwens blijf ik er bij dat het een fantastisch wetenschappelijk feit is dat die oersoep van aminozuren er toe hebben bijgedragen dat we nu op een planeet zitten waar de planten onze stikstof weer omzetten in zuurstof.
Sta je zonder dat je het in de gaten hebt tegen je verre neef aan te plassen als je eens nodig zou moeten in het bos
Byte schreef:Sta je zonder dat je het in de gaten hebt tegen je verre neef aan te plassen als je eens nodig zou moeten in het bos
Mortlach schreef:Inderdaad. Zélfs alle planten zijn via het diepe verleden aan ons verwant. Ik vind dat een wonderbaarlijke gedachte. Een gedachte die mij met meer verwondering vervult dan het idee dat die boom speciaal voor ons geschapen zou zijn...
Mortlach schreef:Zélfs alle planten zijn via het diepe verleden aan ons verwant. Ik vind dat een wonderbaarlijke gedachte. Een gedachte die mij met meer verwondering vervult dan het idee dat die boom speciaal voor ons geschapen zou zijn...
alexander91 schreef:Is niet vooral het besef van Gods almacht dat de discussie leidt. Het hart van de creationist zegt dat God bestaat, almachtig is en alles bestuurt en boven alles staat. De evolutionist reduceert God tot slechts een mogelijke aanname, maar in die aanname kijkt hij naar God als een mens, met menselijke beperkingen. God moet dan aangenomen worden als een Godheid, die buiten onze werkelijkheid kan staan, maar wel persoonlijk met ons aan de gang gaat.
Interessante vraag die de koolstofdateringen en dinosaurussen overbodig maakt: In de bijbel staat da God de mens Adam op de 6e dag schiep. Mijn vraag: hoe oud was Adam toen, als zouden we erbij staan als wetenschapper? De wetenschapper neemt waar en ziet een volwassen jongeman. Welnu, zou de wetenschapper denken, die man in 20 jaar oud. Logisch doorberedeneerd komt de wetenschapper tot de conclusie: op de zesde dag van de schepping, bestond de wereld al 20 jaar, want dit onderdeel dat hij zag, heeft een leeftijd van 20 jaar.
De wetenschapper gaat er volgens mij aan voorbij, dat God de macht heeft om Adam als een 20 jarige te schapen. Daarbij, lost Gods almacht meteen het kip en ei verhaal op: de kip was er eerst, niet het ei.
Lees overigens ook een uit het filosofische werk van Emanuel Rutten, die pas in de filosofie gepromoveerd is met een argument voor het bestaan van een persoonlijke God. Op basis van wetenschap is het dus nog steeds mogelijk. Dat mensen die het niet allemaal doorgaan ermee aan de haal gaan en als domme mensen overkomen omdat ze de schepping aanhangen, is geen bewijs dat er geen schepping is.
JHM schreef:De schoonheid van de natuur, prachtig. Neem de Magnolia wanneer ze haar eerste bloemen toont, daar zie ik de grootheid en schoonheid van Gods schepping. De kleuren, accenten, details, een meesterwerk. De gedachte dat ik verwant zou zijn aan een wandelende tak bevredigd mij weer minder.
(...) e.v.alexander91 schreef:Lees maar eerst eenshttp://www.gjerutten.nl/TowardsARenewed ... Rutten.pdf. Fysiek toegankelijk, of het geestelijk toegankelijk is, is nog maar de vraag
.
Daarnaast, neem dan eens het natuurkundige stokpaardje: de kwantumtheorie. Misschien lees je er alleen populaire artikelen over. Maar 1 conclusie is dat we ten diepste niet een onafhankelijke controle uit kunnen voeren op bepaalde zaken. De observator beinvloed het systeem. Onafhankelijk onderzoek kan dus ten diepste niet.
Je zegt: "'God' is per definitie geen wetenschappelijke verklaring". Welke definitie???? Zo dachten natuurkundigen begin 19e eeuw ook toen Einstein met het idee van lichtdeeltjes (fotonen) aankwam. Het is meer de weestand in de mens die verklaringen afwijst, dan dat ze dat ook echt daadwerkelijk zijn.
Tenslotte accepteer ik ook de evolutietheorie, voor een deel (ik snap niet waarom je het zo triomfantelijk zegt, maar het zal wel op een vooroordeel berusten). Het is algemeen bekend in het vakgebied dat de evolutietheorie als zodanig niet geheel klopt (en ja ik zeg hier dus ook dat het voor een (wellicht groot) deel WEL klopt). Men geeft het niet toe, maar dat is vanwege de emotionele discussie met creationisten.
ruben123 schreef:Graag begin ik over de kwantummechanica. Misschien dat er wel veel meer tegenstanders dan voorstanders zijn van de theorie, dat was enkele jaren geleden tenminste zo. Om de k.theorie geaccepteerd te krijgen, zijn goede bewijzen nodig, zodat zélfs de grote tegenstanders over de streep getrokken worden (tegenstanders als aanhangers van oudere theorieën). Voor zover ik weet, komen er steeds meer voorstanders voor de k.theorie. Dat betekent, dat het onderzoek ernaar dusdanig vordert, dat het steeds aannemelijker wordt.
Wees dus maar niet bang voor subjectieve onderzoeken: voordat de k.theorie algemeen geaccepteerd is, zijn er nog vele hindernissen die overbrugd moeten worden! (en geloof me, die worden overbrugd. prachtige theorie, mits correct begrepen)
ruben123 schreef:Laat ik zeggen dat ik (genoeg) tegenstanders ken, maar waarschijnlijk leidt dat tot een verkeerd geschatte hoeveelheid tegenstanders in totaal.
Fascinerend hè, die kleine wereld van de kwantummechanica? Ik vind het werkelijk prachtig, zowel wat we erover (al) weten, als dat we nog moeten ontdekken.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten