Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor boer » 05 feb 2013 09:24

antoon schreef:Waar het ingaat is de schrift zowel voor u Optimatus voor mij en ieder op dit forum, menselijke inbreng hoe goed bedoelt ook dient aan de hand van Gods woord getoetst te worden.
De schrift geeft een zeer duidelijke uiteenzetting van de relatieve positie van velen, ook zeker van Jezus als de eerstgeborene van de schepping die de taak had om als tweede Adam de mensheid los te kopen, de bijbel laat ook duidelijk zien dat enerzijds God en anderzijds Jezus geheel verschillend zijn, de Drie-eenheid dekt de lading in het geheel niet, is gewoon een menselijke toevoeging.

In Hand. 4:12 lezen we dat Petrus (vervuld met de Heilige Geest) tegenover de religieuze leiders beleed: “En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden”. En deze naam is Jezus Christus, dus geen Heilige Geest, geen God de Vader en beslist geen “goddelijke drie-eenheid”. Als Jezus zei: “Mij is gegeven alle macht in hemel en op de aarde” (Matth. 28:18) dan is Hij Degene bij wie wij moeten aankloppen.

Gedurende deze bedeling, want de dag komt dat Christus het Koninkrijk weer zal teruggeven aan de Vader.
Maar niet voordat alle ziel voor Hem buigt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2013 09:46

antoon schreef:Waar het ingaat is de schrift zowel voor u Optimatus voor mij en ieder op dit forum, menselijke inbreng hoe goed bedoelt ook dient aan de hand van Gods woord getoetst te worden.
De schrift geeft een zeer duidelijke uiteenzetting van de relatieve positie van velen, ook zeker van Jezus als de eerstgeborene van de schepping die de taak had om als tweede Adam de mensheid los te kopen, de bijbel laat ook duidelijk zien dat enerzijds God en anderzijds Jezus geheel verschillend zijn, de Drie-eenheid dekt de lading in het geheel niet, is gewoon een menselijke toevoeging.

boer schreef:In Hand. 4:12 lezen we dat Petrus (vervuld met de Heilige Geest) tegenover de religieuze leiders beleed: “En de behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden”. En deze naam is Jezus Christus, dus geen Heilige Geest, geen God de Vader en beslist geen “goddelijke drie-eenheid”. Als Jezus zei: “Mij is gegeven alle macht in hemel en op de aarde” (Matth. 28:18) dan is Hij Degene bij wie wij moeten aankloppen.

Gedurende deze bedeling, want de dag komt dat Christus het Koninkrijk weer zal teruggeven aan de Vader.
Maar niet voordat alle ziel voor Hem buigt.

Dus jij gelooft in een twee-eenheid?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2013 09:54

Optimatus schreef:Wellicht is het verstandig om geen laster te verkondigen, mo. Ik heb nergens gezegd dat Jezus de Zoon van God niet zou zijn. Als jij beweert dat ik dat gezegd zou hebben, dan ben je een ordinaire leugenaar.

Dan mag je wel even uitleggen wat je hier mee bedoelde want dat bericht baseer ik mij louter op. Ook ben ik niet ordinair want ik eet met mes en vork.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2013 10:09

Er bestaan omtrent de Drie-eenheid nogal wat misverstanden. Zo bestaat de Drie-eenheid niet eens, want er zijn meerdere interpretaties mogelijk. De katholieke lezing is als volgt:

God = de Vader
God = de Zoon
God = de Heilige Geest

De Vader is niet de Zoon, noch de heilige Geest, maar toch God.

Van dat laatste kun je dus ook maken de Vader is niet de Zoon, noch de heilige Geest, maar toch de Zoon en toch de heilige Geest. Of de Zoon is niet God, maar toch de Vader. Een hele vreemde constructie als je het op de keper beschouwt en als je dat doet komt men altijd aanzetten met de mededeling dat het een mysterie is. Goed, als je rooms bent dan snap ik je argumentatie nog, maar hoe kan een protestant nou met zoiets aankomen terwijl hij de katholieke leer verwerpt? Houd toch eens op met dat gedraai en wees concreet.

De katholieke lezing van de Drie-eenheid is slechts één van de mogelijke interpretaties, dus daarom bestaat de Drie-eenheid niet. Dat ik geen andere interpretatie mag hebben, of dat die niet serieus wordt genomen door de meerderheid verandert niets aan het feit dat ik hem heb. Daardoor bestaat de Drie-eenheid sowieso niet zolang ik nog leef. Wie mij wil doden om zijn gelijk te halen kan ik het jodendom van harte aanbevelen, want dat deden de joden ook bij Jezus.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 feb 2013 11:41

mohamed schreef:Dus jij gelooft in een twee-eenheid?

Joh. 14:23 : “Indien iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord bewaren en Mijn Vader zal hem liefhebben en WIJ zullen tot hem komen en bij hem wonen”.
Joh. 14:21: “Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf(!) aan hem openbaren”. Deze nauwe samenwerking tussen de Vader en de Zoon komt ook even ter sprake als Jezus tegenover de vijandige Joden belijdt in Johannes 10:30: “Ik en de Vader zijn één”.
Eensgezind.

antoon

Berichtdoor antoon » 05 feb 2013 11:48

Je kunt je afvragen waarom het noodzakelijk een wiskundige berekening te maken een berekening waar je ook alle kanten mee uitkan.
God heeft de nodige informatie gegeven in zijn boek en zeer zeker de positie van de zoon omlijnd, waren alle dingen maar zo duidelijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2013 21:11

mohamed schreef:Dan mag je wel even uitleggen wat je hier mee bedoelde want dat bericht baseer ik mij louter op. Ook ben ik niet ordinair want ik eet met mes en vork.

Ook Tokkies kunnen theoretisch met bestek eten, doorgaans verwisselen zij echter mes en lepel met de vork. Etiquette is hun een frase, welke zij niet spellen kunnen.

Middels het plaatsen van de drie oude, exclusief christelijke geloofsbelijdenissen heb ik precies verwoord hetwelk ik geloof en de ganse christelijke kerk met mij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 feb 2013 23:30

mohamed schreef:Dan mag je wel even uitleggen wat je hier mee bedoelde want dat bericht baseer ik mij louter op. Ook ben ik niet ordinair want ik eet met mes en vork.

Optimatus schreef:Ook Tokkies kunnen theoretisch met bestek eten, doorgaans verwisselen zij echter mes en lepel met de vork. Etiquette is hun een frase, welke zij niet spellen kunnen.

Nou, wat goed dat jij zo'n moeilijk woord wel kunt spellen, maar als je daar punten mee wilt scoren moet je je aanmelden voor de grote spellingshow want op mij maakt het geen enkele indruk.
Optimatus schreef:Middels het plaatsen van de drie oude, exclusief christelijke geloofsbelijdenissen heb ik precies verwoord hetwelk ik geloof en de ganse christelijke kerk met mij.

Dus als de hele christelijke kerk in de sloot springt doe jij het ook? Wat een volgzaam schaap ben je toch, heel goed maar probeer ook zelf eens na te denken! Baat het niet dan schaadt het niet, yes i Tokkie to you! hysterisch-smile

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2013 09:53

Jij wilde weten wat ik geloof, dat heb ik je laten zien. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 feb 2013 10:17

Optimatus schreef:Jij wilde weten wat ik geloof, dat heb ik je laten zien. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Het is me duidelijk dat de drie-eenheid voor jou belangrijker is dan dat Jezus de Zoon van God is en dat is niet wat Christus noch de apostelen hebben geleerd.

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 06 feb 2013 12:20

mohamed schreef:Het is me duidelijk dat de drie-eenheid voor jou belangrijker is dan dat Jezus de Zoon van God is en dat is niet wat Christus noch de apostelen hebben geleerd.

Dat klinkt ongeveer als: het is me duidelijk dat je appels lekkerder vindt dan Elstars.

Hoe je het wendt of keert Jezus de Zoon van God noemen definieert nog niet wie of wat hij daadwerkelijk is, wat hij gedaan heeft of wat hij nu doet, of waarin hij verschilt van ("andere" godenzonen zoals) Heracles de zoon van Zeus. En is Zoon van God slechts een eretitel voor een mens, dan zal blijken dat er in de Islamitische wereld alleen nog maar christenen wonen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 feb 2013 18:59

mohamed schreef:Het is me duidelijk dat de drie-eenheid voor jou belangrijker is dan dat Jezus de Zoon van God is en dat is niet wat Christus noch de apostelen hebben geleerd.

Cahier schreef:Dat klinkt ongeveer als: het is me duidelijk dat je appels lekkerder vindt dan Elstars.

Hoe je het wendt of keert Jezus de Zoon van God noemen definieert nog niet wie of wat hij daadwerkelijk is

Het is me duidelijk dat jij er niks van hebt begrepen, helemaal niks.

Scavence
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Scavence » 06 feb 2013 21:26

Enerzijds vind ik het goed dat er meerdere inzichten worden gegeven. Anderzijds vind ik het jammer dat er niet echt veel sprake is van wederzijds respect.

Mohamed, ik waardeer je inzicht ondanks deze afwijkt van de mijne. Ik ben ook benieuwd hoe jij het dan ziet en kunt onderbouwen vanuit Bijbels oogpunt.

Het is me duidelijk dat de drie-eenheid voor jou belangrijker is dan dat Jezus de Zoon van God is en dat is niet wat Christus noch de apostelen hebben geleerd.

Wie in de drie eenheid gelooft verwerpt niet dat Jezus de Zoon van God is. Het is namelijk maar net hoe letterlijk en misschien wel menselijk we hier tegen aan kijken. Misschien is dit wel een probleem voor sommigen om er zo tegen aan te kijken. Maar als je hier een sterke mening over hebt wil ik die zeker aanhoren.

Ik vind het ook wel opmerkelijk dat er gesproken wordt over dat de drie eenheid iets van de mensen is om het beter te begrijpen. Is dat werkelijk zo? Is het niet makkelijker te begrijpen wanneer je de drie eenheid juist verwerpt? En als dat zo is, is dat dan verkeerd? Om te zeggen dat mensen geen christen zijn als de drie eenheid niet wordt aangenomen vind ik niet op zijn plaats. Wie zijn wij om te oordelen?

We mogen God dankbaar zijn voor alle wijsheid die we mogen erven van onze voorouders. Wat we met die wijsheid doen is dan aan ons. Maar wat we niet moeten doen is hier blind op vertrouwen.
Handel zodanig dat gij de mensheid zowel in uw eigen persoon als in dat van ieder ander steeds tegelijk als doel en nooit alleen als middel nodig hebt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 feb 2013 22:51

Scavence schreef:Wie in de drie eenheid gelooft verwerpt niet dat Jezus de Zoon van God is. Het is namelijk maar net hoe letterlijk en misschien wel menselijk we hier tegen aan kijken. Misschien is dit wel een probleem voor sommigen om er zo tegen aan te kijken. Maar als je hier een sterke mening over hebt wil ik die zeker aanhoren.

Het was een reactie op wat Optimatus schreef nadat ik stelde dat iemand die niet belijdt dat Jezus de Zoon van God is geen christen is. Ik denk dat geloven dat Jezus Gods Zoon is prima samengaat met de Drie-eenheid, ik geloof het zelf ook, alleen niet de katholieke interpretatie.
Scavence schreef:Ik vind het ook wel opmerkelijk dat er gesproken wordt over dat de drie eenheid iets van de mensen is om het beter te begrijpen. Is dat werkelijk zo? Is het niet makkelijker te begrijpen wanneer je de drie eenheid juist verwerpt? En als dat zo is, is dat dan verkeerd? Om te zeggen dat mensen geen christen zijn als de drie eenheid niet wordt aangenomen vind ik niet op zijn plaats. Wie zijn wij om te oordelen?

Amen! Dat is wat ik bedoelde toen ik schreef dat de Drie-eenheid belangrijker is geworden voor christenen dan dat Jezus Gods Zoon is. En vergis je niet, dat is een dwaling, want de Ethiopiër werd gedoopt omdat hij beleed dat Jezus de Zoon van God is (Hand 8,37) en over de Drie-eenheid werd met geen woord gerept.

Scavence
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Scavence » 06 feb 2013 22:58

Aha, dat verklaart. Blijkbaar dus toch te snel door die lappen tekst heen gegaan. Bedankt voor je reactie.
Handel zodanig dat gij de mensheid zowel in uw eigen persoon als in dat van ieder ander steeds tegelijk als doel en nooit alleen als middel nodig hebt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”