Reactie op boek ds. A. Kort

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor boer » 05 feb 2013 12:15

Opnieuw Onrust

Ds. A. Kort heeft met de apologetische inhoud van zijn boek “Wedergeboorte of Schijngeboorte” reformatorisch kerkelijk Nederland doen schudden. Vooral voorgangers en anderen uit de kringen van de Ger. Gem (in Ned) voelden zich aangesproken. Hun theologie wordt aangetast. Het is opmerkelijk met welk een ijver de voormannen van deze kerken hun leer trachten te verdedigen en geloofwaardig te maken. Het is des te meer opmerkelijk waar te moeten nemen dat men hun leer nauw verbind met in hun ogen “zeer achtenswaardige voorvaders” Kersten, Steenblok, Mallan, etc. Jammer, dat men zo hoog op geeft van de mens. Men grond de waarheid niet uitsluitend op de leer der Schrift, maar meer op de (filosofische) inzichten van mensen. Des te meer jammer, dat men zo ver weg is van wat eens Johannes de Doper antwoorde op de vraag “Wie zijt gij? Hij zeide: ik ben de stem des roepende in de woestijn” (Joh. 1:22-23). De mens is wat geworden, hij is in het middelpunt gaan staan. Christus is opzij gezet.

Is het teveel gezegd als we zeggen dat we Christus Zijn kerk hebben ontfutseld. De mens is over de kerk gaan heersen, hij heeft de kerk naar zich toegetrokken. Voornoemde kerkverbanden hebben een eigen leer ontwikkeld, dwalingen zijn fundamentele leerstukken geworden. Het is net als ten dage van de Richters. Een ieder heeft zijn eigen hoogten en heiligdommen opgeworpen. We noemen dat “eigenwillige godsdienst”. O wee, wanneer er aan die heilige huisjes geschut wordt. De nazaten van Kersten, Kuiper, Steenblok, Mallan, enz. tappen allemaal uit het zelfde vaatje. Met hun leer zijn ze in de mens teruggekeerd. De leer der bekering is mens centrisch geworden. De mens gelooft zoveel hij gevoeld heeft. Hiermee verondersteld hij, dat hij geestelijk leeft. De veronderstellingsleer heeft zijn ingang gevonden.

Eens zei een predikant “De gereformeerden hebben een veronderstelde wedergeboorte, Hervormden hebben een verondersteld geloof, Oud Ger. Gem., Ger. Gem. (in Ned) zijn verondersteld gereformeerd. Allemaal hebben ze wat waarmee ze het op de been houden. Het ergste is dat dit gepredikt wordt en mensen dit gaan geloven. Kortom, afscheiding heeft verwoestend gewerkt, een ieder is met het zijne aan de haal gegaan. De schuld als gevolg van de dwaalleer en gebrokenheid der kerk is vele malen groter dan de schuld van de wereld. De gewetens van de mensen worden aan de kerk en aan z.g. achtenswaardige dominees gebonden.

Het onderscheid tussen de Bijbelse heilsleer en de bevindelijke heils weg is weggeleerd. De zaligmakende verzekerende geloofsleer heeft plaats gemaakt voor de bedrieglijk gevoelsleer. De eenvoud des geloofs is ingeruild voor de wispelturigheid van het gevoel. Ware geestelijke bevinding is verwisseld voor de oppervlakkigheid van de menselijke emotie.

De radicaliteit van de afsnijding in Adam en de overzetting in Christus is veranderd in de bedrieglijk stappen leer; “het op weg zijn”. Alles buiten Christus is geen schijn meer. De Schriftuurlijke leer dat alles buiten Christus verdoemd ligt wordt verdraait tot een leer waarin een mens buiten Christus toch enige hoop mag hebben. De leer, dat vanuit Christus alleen de verborgenheid Gods gekend kan worden is veranderd in een leer van Gods kennis buiten Christus en Christen kennis buiten God om. Zo wordt de triniteit van het Wezen Gods aangerand.

Wat heeft of wat werkt het boek van ds. Kort uit? Het ware te wensen dat de inhoud van zijn boek als een zuiverende noorderwind door onze kerkelijke gezindte zou gaan stormen waardoor al de heilige huisjes omver geblazen zouden mogen worden. Dominees en deputaten proberen in de verschillende kerkelijke bladen de onrust weer te stillen en de aangebrachte schade weer te herstellen. Sommigen noemen wat ds. Kort schreef accent verschillen. Daarmee worden fundamentele leerverschillen ontkracht. Het lijkt weer stil te worden, de kerkelijke rijen worden weer gesloten. De kerkelijke trein moet weer voort.

Het ware te wensen dat het God mocht behagen om geheel ons z.g. reformatorische bolwerk eens omver te blazen en dat Hij ons weer terug zou willen brengen tot het zuivere erfgoed der Reformatie. Dat is, de rechtvaardiging van de goddeloze om niet. Het lijkt dat het weer stil is geworden, de waarheid wordt weer ten onder gehouden. Slaap zacht en slaap je dood. Gods eer gekrenkt, Chr. verloochend, de kerk verdwaald. Bedroevend voor hen die door genade in de waarheid mochten blijven staan, toch berustend in de wil van God.


Kandidaat E. Van Ittersum - Ter Aar


Nog enige reaktie van een lauwe gemeente?

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor henkie » 05 feb 2013 17:21

Interessante reactie! Waar stond dit in?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1933
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor Pcrtje » 05 feb 2013 17:53

Waar is de bronvermelding?

iig, ik kan me er zo'n beetje volledig in vinden. Niet in alles overigens, want de reformatie wordt weer eens verheerlijkt:
E. van Ittersum schreef:en dat Hij ons weer terug zou willen brengen tot het zuivere erfgoed der Reformatie.
Voor dit soort uitspraken ben ik nogal alergisch p:)q
"Een libelle zweeft over het water..."

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor Cahier » 05 feb 2013 18:52

Met betrekking tot het boek van ds. A. Kort hoor ik sinds kort in reformatorisch Nederland allemaal (ramp)klokken luiden, maar ik kan de klepels niet vinden. Wie helpt me.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor xsidd » 05 feb 2013 18:58

De klepel word gezocht:P ;)

Ik snap niet waarom hier zo'n heisa over word gemaakt...

Waarom maakt men zich niet drukker over het feit dat er zoveel mensen in de wereld verloren gaan, waar de kerk in het algemeen niet naar omziet?

Hallo?

Kerk?

Laat men bezig zijn met het Woord vertellen in liefde, en mensen oproepen zich tot Jezus Christus te wenden i.p.v van weer een boek... Het zoveelste boek...

Word wakker mensen:)

Wat is nu belangenrijker?

Een boek? Of het vertellen van het evangelie waardoor mensen gered kunnen worden?

Ik hoop niet dat dit weer een scheiding opleverd... Straks hebben we een binnenste buiten, omgekeerde gereformeerde nieuwe kerk. Of excuus... Reformatorische kerk...

Hartelijke groet
Laatst gewijzigd door xsidd op 05 feb 2013 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1933
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor Pcrtje » 05 feb 2013 19:07

xsidd schreef:Ik snap niet waarom hier zo'n heisa over word gemaakt...

Waarom maakt men zich niet drukker over het feit dat er zoveel mensen in de wereld verloren gaan, waar de kerk in het algemeen niet naar omziet?

De "zoveel mensen in de wereld" die verloren gaan zitten voor het grootste deel in de extreem-rechtse kerken hier in Nederland...

xsidd schreef:Laat men bezig zijn met het Woord vertellen in liefde, en mensen oproepen zich tot Jezus Christus te wenden i.p.v van weer een boek... Het zoveelste boek...

Dat is dus het hele punt, xsidd. Mensen oproepen zich tot Jezus Christus te wenden...
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor xsidd » 05 feb 2013 19:17

@Pcrtje

Ik weet dat wat je zegt waar is en dat er velen verloren gaan helaas in de extreem rechtse kant van de kerk.

Ik kan het helaas alleen maar beamen...

Ja en dat punt over Jezus vertellen is een punt maar is nu ook een punt.

Want nu kan ik dat hier ook zeggen uit liefde.

Lieve mensen,

Wilt u zich voor uw eigen behoud alstublieft tot God wenden, en uw zonden belijden?
Wilt u alstublieft aan de Heere Jezus vragen of Hij in uw leven wil komen?

Hij gaf Zichzelf voor u, en voor jou!

Alles gaf Hij uit liefde voor u en mij!

Zou u dat aanbod van liefde afslaan?

Doe het niet voor mij, maar voor uzelf!

Alstublieft?

Hartelijke groet

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor boer » 05 feb 2013 20:02

henkie schreef:Interessante reactie! Waar stond dit in?


Het is al langere tijd een hot item op het andere forum.
Ik was eigenllijk wel verbaasd dat het hier nauwelijks speelde, want het gaat om de fundamenten van de leer.
Ik weet niet zo gauw in welk blaadje het stond, een of ander kerkblad wellicht van de HHK?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor Boekenlezer » 05 feb 2013 20:28

boer schreef:Het is al langere tijd een hot item op het andere forum.
Ik was eigenllijk wel verbaasd dat het hier nauwelijks speelde, want het gaat om de fundamenten van de leer.

Je bedoelt het Refoforum, is mijn gevoel.
En daar vind ik inderdaad ook zoiets, wat je daar als een hot item kunt bestempelen.

boer schreef:Ik weet niet zo gauw in welk blaadje het stond, een of ander kerkblad wellicht van de HHK?

De naam van van Ittersum deed mij aan de HHK denken. En inderdaad, zoekresultaten met Google bevestigen dat zo te zien ook.

Maar het is een interessant artikel. Ik had over dit boek al eens gehoord, maar ik heb het niet in bezit of gelezen. Dus ik weet tot op heden niet hoe ik het precies moet duiden. Maar dat er kritiek valt te uiten op de "bevindelijke" praktijken in de Gereformeerde Gemeenten en Gereformeerde Gemeenten in Nederland, zoals in het artikel naar voren komt, ja, dat is wel heel herkenbaar, ja.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor JeeWee » 06 feb 2013 07:07

Verrassend radicaal en ik kan dat wel heel goed volgen en beamen
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor Boaz » 06 feb 2013 11:33

Eerlijk gezegd verbaast het onderwerp van het boek mij. Schijngeboorte... Hoe verzint een mens het hier een heel boek over te schrijven? Zijn er geen betere onderwerpen om onder de aandacht te brengen?
Waarom spreken over dat wat het niet is? Uitleggen wat wedergeboorte (wel) is, is toch voldoende?

Ik moet denken aan het verhaal dat iemand (weet niet meer wie) eens vertelde over het herkennen van echt geld. Het is belangrijk dat je weet hoe het voelt, hoe het er uitziet, wat alle kenmerken zijn van echt geld. Je hoeft niet te weten hoe vals geld er uit ziet, als je maar weet hoe echt geld er uit ziet.

Of neem een kapitein op een schip. Die moet de juiste vaarroute weten, hij hoeft echt niet te weten waar alle wrakken liggen, waar het ondiep is, maar waar hij wèl moet varen.

Afgelopen week heb ik toevallig een preek beluisterd van een (Ger. Gem) predikant die over ditzelfde onderwerp uitwijdde. Ja, zo snap ik hoe het komt dat binnen de ger. gezindte mensen benauwd zijn over het zich toeeigenen van geloof, zich afvragen of het wel voor hen is etc.. Er werd een zwaar accent gelegd op dat wat het niet is, heel, heel eigenaardig..

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor boer » 06 feb 2013 12:37

Boaz schreef:Eerlijk gezegd verbaast het onderwerp van het boek mij. Schijngeboorte... Hoe verzint een mens het hier een heel boek over te schrijven? Zijn er geen betere onderwerpen om onder de aandacht te brengen?
Waarom spreken over dat wat het niet is? Uitleggen wat wedergeboorte (wel) is, is toch voldoende?

Ik moet denken aan het verhaal dat iemand (weet niet meer wie) eens vertelde over het herkennen van echt geld. Het is belangrijk dat je weet hoe het voelt, hoe het er uitziet, wat alle kenmerken zijn van echt geld. Je hoeft niet te weten hoe vals geld er uit ziet, als je maar weet hoe echt geld er uit ziet.

Of neem een kapitein op een schip. Die moet de juiste vaarroute weten, hij hoeft echt niet te weten waar alle wrakken liggen, waar het ondiep is, maar waar hij wèl moet varen.

Afgelopen week heb ik toevallig een preek beluisterd van een (Ger. Gem) predikant die over ditzelfde onderwerp uitwijdde. Ja, zo snap ik hoe het komt dat binnen de ger. gezindte mensen benauwd zijn over het zich toeeigenen van geloof, zich afvragen of het wel voor hen is etc.. Er werd een zwaar accent gelegd op dat wat het niet is, heel, heel eigenaardig..

Precies.
En als een theologie gebaseerd is op wat het niet is, moet je het woord ''schijn-'' gaan gebruiken.
Gelukkig beginnen er nu velen dit in te zien, het rare blijft wel dat alleen wanneer een predikant dit eindelijk eens naar boven brengt, er langzaam enig zelf-, en meedenken ontstaat.
Maar zelf denken blijft zonde, lijkt het.
Zo noemen enkelen dit soort acties nog steeds ''hoog van de toren blazen'' (ondanks dat de weledele hooggeachte dominee het schrijft) en gaan gewoon verder op de oude weg, de ene na de andere oudvader, kerkvader, reformator of predikant citerend.
(je vraagt je af of men wel een eigen mening durft te hebben, soms)
Nu praat ik niet over de gelukkig wat verdraagzamere, bredere en ik denk jongere, meer flexibele forummers hier :lol:

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor boer » 06 feb 2013 16:34

JeeWee schreef:Verrassend radicaal en ik kan dat wel heel goed volgen en beamen

Ik ben het ook eens met de schrijver , ik lees dat domminees zich nu ook al gaan bemoeien met de politiek.
Kerk en Staat gescheiden, was het toch?
De naam STAATkundig gereformeerd, deed me al vaker fronsen trouwens....
Oorlog met de Clara's!!

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: Reactie op boek ds. A. Kort

Berichtdoor Trajecto » 06 feb 2013 17:37

Boaz schreef:...
Ik moet denken aan het verhaal dat iemand (weet niet meer wie) eens vertelde over het herkennen van echt geld. Het is belangrijk dat je weet hoe het voelt, hoe het er uitziet, wat alle kenmerken zijn van echt geld. Je hoeft niet te weten hoe vals geld er uit ziet, als je maar weet hoe echt geld er uit ziet.

Of neem een kapitein op een schip. Die moet de juiste vaarroute weten, hij hoeft echt niet te weten waar alle wrakken liggen, waar het ondiep is, maar waar hij wèl moet varen.
...

Enig weten in verband met wat niet echt is of wel wrak er waar gelegen is lijkt me toch niet geheel onnuttig. Dat geeft extra attentie en minder kans erop dat men enigermate afgedwaald, niet meer het juiste spoor terugvindt.
Nulla aetas ad discendum sera


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron