Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor mohamed » 29 jan 2013 11:35

De drie-eenheid is een katholiek dogma, maar nergens staat in de Bijbel dat je er je in moet geloven om behouden te zijn.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor boer » 29 jan 2013 14:59

mohamed schreef:De drie-eenheid is een katholiek dogma, maar nergens staat in de Bijbel dat je er je in moet geloven om behouden te zijn.

Mee eens.
Bovendien denk ik dat God niet uit 3 Personen bestaat, maar 3 verschijningsvormen heeft.
God is Geest en EEN, zegt de Schrift.
In de vorm van Jezus is Hij het vleesgeworden Woord geworden en heeft Hij de Vader verklaard.
In de vorm van de Heilige Geest werkt Hij als een Kracht in de gelovigen, welke niet kon komen voordat Jezus ten hemel opgevaren zou zijn, want Hij zou het uit Hem nemen!!
Vergelijk het met ijs, water en damp, denk ik.

mohamed

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor mohamed » 29 jan 2013 16:35

mohamed schreef:De drie-eenheid is een katholiek dogma, maar nergens staat in de Bijbel dat je er je in moet geloven om behouden te zijn.

boer schreef:Mee eens.
Bovendien denk ik dat God niet uit 3 Personen bestaat, maar 3 verschijningsvormen heeft.
God is Geest en EEN, zegt de Schrift.
In de vorm van Jezus is Hij het vleesgeworden Woord geworden en heeft Hij de Vader verklaard.
In de vorm van de Heilige Geest werkt Hij als een Kracht in de gelovigen, welke niet kon komen voordat Jezus ten hemel opgevaren zou zijn, want Hij zou het uit Hem nemen!!
Vergelijk het met ijs, water en damp, denk ik.

De consequentie is dan wel dat we erkennen en geloven dat Jezus de zoon maar ook de vader is en de heilige Geest. Weliswaar niet in volle glorie, maar de hand van God is niet minder zijn hand. Lees nou door deze bril bekeken de volgende passage uit Romeinen 7:

2 Want de gehuwde vrouw is door de wet gebonden aan de man zolang hij leeft. Als de man echter gestorven is, is zij ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
3 Daarom dan, als zij de vrouw van een andere man wordt terwijl haar man leeft, zal zij een overspelige genoemd worden. Als haar man echter gestorven is, is zij vrij van de wet, zodat zij geen overspelige is als zij de vrouw van een andere man wordt.
4 Zo, mijn broeders, bent u ook door het lichaam van Christus gedood met betrekking tot de wet, opdat u aan een Ander zou toebehoren, namelijk aan Hem Die uit de doden opgewekt is, opdat wij vrucht zouden dragen voor God.

Merk op dat Paulus leert dat Christus veranderd was nadat hij uit de dood was opgewekt. Daaruit kunnen we concluderen dat Christus zowel de vader als de zoon is en slechts voor de wet een Ander werd. Immers, de wet heeft macht over iemand zolang die leeft, doch als iemand gestorven is, is hij vrij van de wet.

maaarten

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor maaarten » 29 jan 2013 16:49

De Bijbel leert duidelijk het dogma van de Drie-eenheid, ook al wordt die naam er niet aan gegeven. Er zijn drie Personen aan Wie goddelijkheid wordt toegeschreven, en de Bijbel leert dat God één is. De Drie-eenheidsleer zoals die door het vroege Christendom geformuleerd is, is een adequate belijdenis, die voortvloeit uit wat God in Zijn Woord over Zijn Wezen heeft geopenbaard.

Hoe kan de Heere Jezus bidden tot de Vader als Hij slechts een verschijningsvorm van God zou zijn? Als je leest hoe Jezus over Zichzelf en over de Vader praat, kom je echt niet tot de conclusie dat Hij alleen maar een verschijningsvorm van God is.

Tegelijkertijd belijdt het vroege Christendom duidelijk de Heere Jezus als God: "Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God".

Dan is drie Personen en één God de enige manier om recht te doen aan het Bijbels getuigenis, waar aan drie van elkaar onderscheiden Personen godheid toegeschreven wordt, maar tegelijkertijd geleerd wordt dat er maar één God is.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor salty » 29 jan 2013 17:12

Adon Olam

Heer van de wereld die regeerde voor enig wezen geschapen was,
Werd toen het heelal naar Zijn wil gemaakt werd,
reeds Koning genoemd.
En later als alles vergaan mocht zijn,
zal Hij alleen de ontzagwekkende Koning zijn.
Hij was, Hij is, en steeds zal Hij er zijn, in volle glorie.
Hij is EEN, en geen ander is met Hem gelijk te stellen
of met Hem te verbinden.
Zonder begin, zonder einde, bij Hem is de macht en de heerschappij.
Hij is mijn God, mijn levende verlosser,
mijn rotsvaste steun in tijd van nood.
Hij geeft me richting en is mijn toevlucht,
bereid mij te helpen als ik roep.
In Zijn hand geef ik mijn ziel, als ik slaap en als ik waak.
En met mijn ziel ook mijn lichaam. God is met mij, ik ben niet bang.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor Yael » 30 jan 2013 19:40

maaarten schreef:Dan is drie Personen en één God de enige manier om recht te doen aan het Bijbels getuigenis, waar aan drie van elkaar onderscheiden Personen godheid toegeschreven wordt, maar tegelijkertijd geleerd wordt dat er maar één God is.


Ik vind de vergelijking van boer wel een hele mooie, veel aannemelijker dan drie personen waarmee je in feite suggereert dat er 3 goden zijn...

@Salty: Mooi!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor Boekenlezer » 30 jan 2013 20:47

boer schreef:Bovendien denk ik dat God niet uit 3 Personen bestaat, maar 3 verschijningsvormen heeft.

God bestaat in drie Personen, zo is mij geleerd. Dus niet uit, maar in drie Personen.
Je zin activeert in mijn hersens een link naar de term 'sabellianisme'.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor Optimatus » 30 jan 2013 21:05

God uit God,
Licht uit Licht,
geboren en niet gemaakt,
een van wezen met de Vader.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor Lichtzwaard » 30 jan 2013 22:55

NOG MAAR EEN KEER -HET IS ZO EENVOUDIG.

Wie de Drie-eenheid belijdt, verzint geen andere goden naast God), hij erkent juist Gods eenheid.
God is de Ene, die eeuwig is van vóór al aanvang. Niets anders kan van vóór alle aanvang bestaan, geen Kracht, geen Macht, geen Engel, geen Boek. Wie anders beweert doet te kort aan Gods uniciteit.
Het getuigt van onwetendheid, om het zo voor te stellen, alsof God zich in de tijd in drieën gedeeld zou hebben. God is Drie-Een van voordat de tijd begon.
De Drie-eenheid openbaart iets van het Wezen van God.
De Mens, die bij de aanvang van de geschiedenis werd geschapen naar Gods beeld kent deze drieheid ook, in het onderscheid van Lichaam, Ziel en Geest.

De Vader is de Oneindige God boven ons
De Zoon is de Oneindige God met ons
De Geest is de Oneindige God in ons
Vader Zoon en Geest één Oneindige God
Geen drie goden
Want boven en buiten de Oneindigheid
Is er niets
Drie keer oneindig kan niet bestaan

Gezegend zij de Heilige Drievuldigheid
De Ongedeelde Eenheid
Eeuwig onsterfelijk en onzienlijk
Wie eer zij en glorie
In alle eeuwen
AMEN
En Zegene u de Vader
En de Zoon
En de Heilige Geest
De ene God.
VERITAS VOS LIBERABIT.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor salty » 31 jan 2013 00:23

@mo !
de drieeen heid is een term die door mensen is verzonnen ! GOD YHWH = EEN
YESHUA is EEN met YHWH >>>> omdat Hij de Boodschapper met het Gezicht en de Geest van YHWH is kon Hij werkelijk zeggen dat Hij YHWH was - en ja 'dat konden de mensen toen ook niet vatten ! ze snapten het niet !! en jij vind het allemaal zo logisch- omdat je gewoon gehersenspoeld bent van jongsafaan om het te proclameren. wees niet trots ! God heeft Israel in blindheid gelaten - ----for your sake !--
maar voor de mesen uit die tijd en ook nu hedentendage is het simpelweg NIET te bevatten ----- en daarom is het ook GELOVEN -niet iedereen is daar toe in staat - maar het is wel een genade als je dat geloof gegund is - daar hoef je dus niet over te op te scheppen .
Wat betreft de "verheerlijking van Israel en Jeruzalem door christen -zionisten zoals jij zegt -
het is geen blindelingse verheerlijking - Het staat zo geschreven - en als jij God voor een leugenaar uit wilt maken dan is dat voor je eigen verantwoording !
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

mohamed

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2013 13:41

salty schreef:@mo !
de drieeen heid is een term die door mensen is verzonnen ! GOD YHWH = EEN
YESHUA is EEN met YHWH >>>> omdat Hij de Boodschapper met het Gezicht en de Geest van YHWH is kon Hij werkelijk zeggen dat Hij YHWH was - en ja 'dat konden de mensen toen ook niet vatten ! ze snapten het niet !! en jij vind het allemaal zo logisch- omdat je gewoon gehersenspoeld bent van jongsafaan om het te proclameren. wees niet trots ! God heeft Israel in blindheid gelaten - ----for your sake !--

Heb ik ontkent dat God Eén is? Heb ik ontkent dat Jezus en de Vader Eén zijn? Als dat zo is heb ik een moment van verstandsverbijstering gehad en zou graag hebben dat je me wees op de betreffende reactie. De blindheid van de huidige generatie turken die zich joden noemen heb ik part noch deel aan. De blindheid van de nakomelingen van David uit de eerste eeuw was voor het zielenheil van de volken uit diezelfde tijd.

De Bijbel is niet van elastiek en indien je de teksten oprekt tot in het oneindige, doorbreek je de rode draad en verwordt het tot een sprookjesboek voor volwassenen. Wie zijn joden? Zijn het die wereldvreemde knakkers in jouw stadje met jodenhoeden en pijpenkrullen die voor de klaagmuur staan te zeuren de hele dag? Of zijn het de op oorlog beluste satanisten die zich joden noemen op basis van speculatieve geslachtsregisters (1 Tim 1,4; Tit 3,9) wiens enige God hebzucht is? Denk nog eens!

Johannes 8
37 Ik weet dat u Abrahams nageslacht bent, maar u probeert Mij te doden, omdat Mijn woord in u geen plaats krijgt.
38 Ik spreek over wat Ik bij Mijn Vader gezien heb; u doet dus ook wat u bij uw vader gezien hebt.
39 Zij antwoordden en zeiden tegen Hem: Abraham is onze vader. Jezus zei tegen hen: Als u Abrahams kinderen was, zou u de werken van Abraham doen.
40 Maar nu probeert u Mij te doden, een Mens Die de waarheid tot u gesproken heeft, die Ik van God gehoord heb. Dat deed Abraham niet.
salty schreef:maar voor de mesen uit die tijd en ook nu hedentendage is het simpelweg NIET te bevatten ----- en daarom is het ook GELOVEN -niet iedereen is daar toe in staat - maar het is wel een genade als je dat geloof gegund is - daar hoef je dus niet over te op te scheppen .
Wat betreft de "verheerlijking van Israel en Jeruzalem door christen -zionisten zoals jij zegt -
het is geen blindelingse verheerlijking - Het staat zo geschreven - en als jij God voor een leugenaar uit wilt maken dan is dat voor je eigen verantwoording !

Tja, aangezien jij het schepsel vereert boven de Schepper (Rom 1,25) maak ik inderdaad jouw afgod voor een leugenaar uit. Dat doe ik in navolging van de Messias (Joh 8,44) die de joodse leiders voor leugenaars en satanisten uitmaakte. Aangezien jij alles uit de Bijbel op jouw tijd en stadje betrekt had hij het dus over jouw leiders. Mijn leider is de Waarheid (Joh 14,6) en de Koning van de joden (Mat 2,2) niet de Koning van die seculiere turken die jij voor joden aanziet (dat is Baron Rothschild) maar de echte joden die besneden zijn van hart.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor salty » 31 jan 2013 23:52

de Messias is de Koning der Joden
Jezus is gekruisigd onder de titel Koning der Joden
Nergens in de Bijbel staat er dat Hij afstand heeft gedaan van deze titel
of dat YHWH de beloftes wat betreft Israel en Jerusalem teniet heeft gedaan.

ik las laatst een mooi artikel
http://www.ewv.nl/vernieuwing/geen-vernieuwing-zonder-israel
http://christenenvoorisrael.nl/2012/03/gods-verbond-met-abraham
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor boer » 01 feb 2013 07:27

salty schreef:de Messias is de Koning der Joden
Jezus is gekruisigd onder de titel Koning der Joden
Nergens in de Bijbel staat er dat Hij afstand heeft gedaan van deze titel
of dat YHWH de beloftes wat betreft Israel en Jerusalem teniet heeft gedaan.

ik las laatst een mooi artikel
http://www.ewv.nl/vernieuwing/geen-vernieuwing-zonder-israel
http://christenenvoorisrael.nl/2012/03/gods-verbond-met-abraham


In dat laatste artikel , waar Galaten 3:17 wordt aangehaald, heeft de schrijver toch een en ander niet goed begrepen, geloof ik.
Het hemelse Jeruzalem is ons aller moeder, en niet het aardse Jeruzalem, dat hoort thuis in het verhaal over de zinnebeelden, lees maar in Gal 4:25

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor jaapo » 01 feb 2013 22:23

Het wordt steeds warriger. Terwijl Lichtzwaard schrijft, dat het toch zo eenvoudig is. Vervolgens licht hij het toe met een nogal onbegrijpelijk stuk. Ergens heeft iemand het ook over drie Personen. Helemaal vreemd! Is God een Persoon? Als dat zo is, is Hij bijzonder wreed, willekeurig en zelfs onbetrouwbaar. Is de Heilige Geest een Persoon? Jezus, die was een Persoon, die ons door zijn woorden en daden een hernieuwd zicht op God gaf. Wie Jezus navolgt, dient God. Verder houd ik mij aan de Joodse belijdenis: De Heer is God, de Heer is Één.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor jaapo » 01 feb 2013 22:36

Schrik je daarvan: onbetrouwbaar? Ik bedoel: Is God de persoon, die een weddenschapje met de Satan afsluit over Job? Die belooft geen zondvloed meer te sturen, maar tot op de dag van vandaag duizenden laat omkomen bij overstromingen, naast andere natuurrampen? Die bij rampen vromen laat omkomen en bij andere narigheden onschuldige kinderen laat verhongeren of omkomen in oorlogen, terwijl goddelozen net zo vaak gespaard blijven? Die homoflilie verwerpt, maar ze niet treft met zwavel en vuur, terwijl vrome hetero's wel omkomen? Zo kan ik nog wel eeb bladzijde doorgaan. Wie God als een Persoon ziet, maakt er een verzwakte afgod van. Het is mijn persoonlijke mening en ik val verder niemand aan, maar het menselijk dogma der Drieëenheid zorgt voor veel verraderlijke mistvelden en valkuilen. Het drijft ons eerder van God af, dan dat Hij er meer door nabij komt.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten