Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Scavence
Verkenner
Verkenner

Drie-eenheid2

Berichtdoor Scavence » 27 jan 2013 23:48

Drie-eenheid
De heilige drie-eenheid, drievuldigheid of triniteit is de theologische opvatting in veel takken van het christendom dat God bestaat in drie heilige personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. In deze betekenis krijgt het woord een hoofdletter. Met name van belang is het standpunt dat Jezus een incarnatie van God zelf was.

Monotheïstisch
Het christelijk geloof is monotheïstisch en dus gebaseerd op het bestaan van één god. Monotheïsme is de absoluut noodzakelijke basis voor het juiste begrip van de Drie-eenheid.

In de discussies over de Drie-eenheid in de eerste eeuwen werd het juiste geloof verdedigd. Sommige mensen probeerden toentertijd de „eenheid” en andere mensen de „drieheid” van God op een extreme manier te benadrukken en wilden daardoor het geheimenis van de natuur van God op een niveau brengen, dat voor ons mensen begrijpelijk is.

Hier kan je dus opmerken dat we wel te maken hebben met iets wat ons verstand te boven gaat, dat neemt daarin niet weg dat we het met ons verstand vorm mogen geven. Daarin wel rekening houdend met het besef dat we niet in staat zijn de compleetheid ervan te kunnen onthullen. Niet in ons aardse bestaan.

Elk lid van de Drie-eenheid is God.
De Vader is God:
Johannes 6:27; U moet geen moeite doen voor voedsel dat vergaat, maar voor voedsel dat niet vergaat en eeuwig leven geeft; de Mensenzoon zal het u geven, want de Vader, God zelf, heeft hem die volmacht gegeven.
Romeinen 1:7; Aan allen in Rome, geliefden van God, geroepen om zijn heiligen te zijn. Genade zij u en vrede van God, onze Vader, en van de Heer Jezus Christus.
1 Petrus 1:2; door God, de Vader, voorbestemd om, geheiligd door de Geest, gehoorzaam te zijn aan Jezus Christus en met zijn bloed besprenkeld te worden. Genade zij u en vrede, in overvloed.

De Zoon is God:
Johannes 1:1; In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God.
Johannes 1:14; Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.
Romeinen 9:5; omwille van het volk dat van de aartsvaders afstamt en waaruit Christus is voortgekomen. God, die boven alles verheven is, zij geprezen tot in eeuwigheid. Amen.
1 Johannes 5:20; We weten ook dat de Zoon van God gekomen is en ons inzicht heeft gegeven om de Waarachtige te kennen. En wij zijn in de Waarachtige, omdat we in zijn Zoon Jezus Christus zijn. Hij is de ware God, hij is het eeuwige leven.

De Heilige Geest is God:
Handelingen 5:3-4; Maar Petrus zei: ‘Ananias, waarom heb je je door Satan laten misleiden en heb je de heilige Geest bedrogen door een deel van de opbrengst van het stuk grond achter te houden? 4 Je had het immers niet hoeven te verkopen, en nu je het wel verkocht hebt, had je met de opbrengst toch kunnen doen wat je wilde? Wat heeft je bezield om je zo te gedragen? Niet de mensen heb je bedrogen, maar God zelf.’
1 Korintiërs 3:16; Weet u niet dat u een tempel van God bent en dat de Geest van God in uw midden woont?

"Verwerping" van de drie-eenheid
Johannes 14:28:
Gij hebt gehoord dat ik tot U heb gezegd: Ik ga heen en Ik kom tot u [terug]. Indien gij liefhadt, zoudt gij u verheugen dat Ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan Ik.
Johannes 20:17:
Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.
Marcus 10:18:
Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.

Ondergeschiktheid binnen de Drie-eenheid
De ondergeschiktheid binnen de Drie-eenheid: De Schrift toont aan dat de Heilige Geest ondergeschikt is aan de Vader en de Zoon, en dat de Zoon ondergeschikt is aan de Vader. Dit is een interne relatie die de godheid van geen van de personen van de Drie-eenheid zou ontkennen. Dit is één van die zaken van de oneindige God die ons eindige verstand gewoonweg niet volledig kan bevatten.

Zoon ondergeschikt aan de Vader:
Lucas 22:42; ‘Vader, als u het wilt, neem dan deze beker van mij weg. Maar laat niet wat ik wil, maar wat u wilt gebeuren.’
Johannes 5:36; Maar ik heb een belangrijker getuigenis dan Johannes: het werk dat de Vader mij gegeven heeft om te volbrengen. Wat ik doe getuigt ervan dat de Vader mij heeft gezonden.
Johannes 20:21; Nog eens zei Jezus: ‘Ik wens jullie vrede! Zoals de Vader mij heeft uitgezonden, zo zend ik jullie uit.
Johannes 4:14; Maar wie het water drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’

Heilige Geest ondergeschikt aan de Vader en de Zoon
Johannes 14:16-17; Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn:de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven.
Johannes 14:26; Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
Johannes 15:26; Wanneer de pleitbezorger komt die ik van de Vader naar jullie zal zenden, de Geest van de waarheid die van de Vader komt, zal die over mij getuigen.
Johannes 16:7; Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden.
Johannes 16:13-14; De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren.

De brief aan de Hebreeën
1 Op velerlei wijzen en langs velerlei wegen heeft God in het verleden tot de voorouders gesproken door de profeten, 2 maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen. 3 In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld, hij schraagt de schepping met zijn machtig woord; hij heeft, na de reiniging van de zonden te hebben voltrokken, plaatsgenomen aan de rechterzijde van Gods hemelse majesteit, 4 ver verheven boven de engelen omdat hij een eerbiedwaardiger naam heeft ontvangen dan zij. 5 Tegen wie van de engelen heeft God immers ooit gezegd: ‘Jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt’? Of: ‘Ik zal een vader voor hem zijn, en hij voor mij een zoon’? 6 Maar wanneer hij de eerstgeborene de wereld weer binnenleidt, zegt hij: ‘Laten al Gods engelen hem eer bewijzen.’ 7 Over de engelen zegt hij: ‘Die zijn engelen inzet als windvlagen, en zijn dienaren als een vlammend vuur.’ 8 Maar tegen de Zoon zegt hij: ‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid, en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap. 9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat; daarom, God, heeft uw God u gezalfd met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’ 10 En ook: ‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest, en de hemel is het werk van uw handen. 11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand, ze zullen als een gewaad verslijten, 12 als een mantel zult u ze oprollen, als een gewaad zullen ze worden verwisseld; maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’ 13 Tegen wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik van je vijanden een bank voor je voeten heb gemaakt’? 14 Zijn zij niet allen dienende geesten, uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding?

De taken van de individuele leden van de Drie-eenheid:

De Vader is de uiteindelijke bron of oorzaak van:
1) Het universum:
1 Korintiërs 8:6; wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven.
Openbaring 4:11; ‘U komt alle lof, eer en macht toe, Heer, onze God, want u hebt alles geschapen: uw wil is de oorsprong van alles wat er is.’
2) Goddelijke openbaringen:
Openbaring 1:1; Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes.
3) Verlossing:
Johannes 3:16-17; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.
4) De menselijke werken van Jezus
Johannes 5:17; Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.’
Johannes 14:10; Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij.

De Zoon is de "actor" door wie de Vader de volgende werken verricht:
1) De schepping en het onderhoud van het universum
1 Korintiërs 8:6; wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven.
Johannes 1:1-4; In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen.
2) Goddelijke openbaringen
Matteüs 11:27; Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.
Johannes 16:12-15; Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. 13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.
3) Verlossing
2 Korintiërs 5:19; Het is God die door Christus de wereld met zich heeft verzoend: hij heeft de wereld haar overtredingen niet aangerekend. En ons heeft hij de verkondiging van de verzoening toevertrouwd.
Matteüs 1:21; Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden.

De Vader doet al deze dingen door middel van de Zoon, die optreedt als Zijn vertegenwoordiger.

De Heilige Geest is het middel waarmee de Vader de volgende werken verricht:
1) Schepping en onderhoud van het universum
Genesis 1:2; De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.
Job 26:13; Met zijn adem blaast hij de hemel schoon, zijn hand doorboort de kronkelende slang.
Psalm 104:30; Zend uw adem en zij worden geschapen, zo geeft u de aarde een nieuw gelaat.
2) Goddelijke openbaringen
Efeziërs 3:5; Het is onder vorige generaties niet aan de mensen onthuld, maar nu door de Geest geopenbaard aan zijn heilige apostelen en profeten:
2 Petrus 1:21; want nooit is een profetie voortgekomen uit menselijk initiatief: mensen die namens God spraken werden daartoe altijd gedreven door de heilige Geest.
3) Verlossing
Johannes 3:6; Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk.
Titus 3:5; en heeft hij ons gered, niet vanwege onze rechtvaardige daden, maar uit barmhartigheid. Hij heeft ons gered door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwende kracht van de heilige Geest.
1 Petrus 1:2; door God, de Vader, voorbestemd om, geheiligd door de Geest, gehoorzaam te zijn aan Jezus Christus en met zijn bloed besprenkeld te worden. Genade zij u en vrede, in overvloed.
4) De werken van Jezus
Jesaja 61:1; De geest van God, de HEER, rust op mij, want de HEER heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, om aan verslagen harten hoop te bieden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan geketenden hun bevrijding.
Handelingen 10:38; Jezus uit Nazareth met de heilige Geest heeft gezalfd en met kracht heeft bekleed. Hij trok als weldoener door het land en genas iedereen die in de macht van de duivel was, want God stond hem bij.

De Vader doet al deze dingen dus door middel van de macht van de Heilige Geest.

Een woord achteraf
Geen enkele van de populaire illustraties zijn volledig nauwkeurige beschrijvingen van de Drie-eenheid. Het ei (of de appel) voldoet niet omdat de schaal, het eiwit en het eigeel drie onderdelen van het ei zijn en niet het ei zelf. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn geen onderdelen van God, maar elk van hen is God. De voorstelling van het water is iets beter maar beschrijft de Drie-eenheid nog steeds niet afdoende. Vloeistof, waterdamp en ijs zijn drie vormen waarin water voorkomt. De Vader, Zoon en de Heilige Geest zijn geen verschillende vormen waarin God voorkomt, maar elk van hen is God. Dus, hoewel deze illustraties ons wel een zeker beeld geven van de Drie-eenheid, is dit beeld niet volledig accuraat. Een oneindige God kan niet volledig worden beschreven met behulp van een eindige voorstelling. In plaats van je te concentreren op de Drie-eenheid, kun je proberen om je scherp te stellen op God’s grootsheid en het feit dat Zijn oneindige aard zo veel hoger is dan de onze.

Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman?

Bronnen: http://www.gotquestions.org/Nederlands/drieeenheid.html & http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid

Hoe denken jullie over de drie-eenheid, en vinden jullie het belangrijk hier bij stil te staan?
Ik zelf vind het wel belangrijk om een zekere vorm van geloofwaardigheid te kunnen vormen over dit soort onderwerpen. Aangezien het toch een fundament vormt voor je geloof.

Mag je die geloofwaardigheid wel zoeken in zekere zin, of kan dit gezien worden als gebrek aan geloof?
Is misschien wat ver gezocht, maar die gedachte kwam wel in mij op.

Verder leek het mij prettig om dit met jullie te delen. Het heeft mij veel nieuwe inzichten geboden. Al vermoed ik dat dit onderwerp al vaak genoeg aan bod is gekomen.
Handel zodanig dat gij de mensheid zowel in uw eigen persoon als in dat van ieder ander steeds tegelijk als doel en nooit alleen als middel nodig hebt.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor Lichtzwaard » 28 jan 2013 00:06

Wie de Drie-eenheid belijdt, verzint geen andere goden naast God), hij erkent juist Gods eenheid.
God is de Ene, die eeuwig is van vóór al aanvang. Niets anders kan van vóór alle aanvang bestaan, geen Kracht, geen Macht, geen Engel, geen Boek. Wie anders beweert doet te kort aan Gods uniciteit.
Het getuigt van onwetendheid, om het zo voor te stellen, alsof God zich in de tijd in drieën gedeeld zou hebben. God is Drie-Een van voordat de tijd begon.
De Drie-eenheid openbaart iets van het Wezen van God.
De Mens, die bij de aanvang van de geschiedenis werd geschapen naar Gods beeld kent deze drieheid ook, in het onderscheid van Lichaam, Ziel en Geest.

De Vader is de Oneindige God boven ons
De Zoon is de Oneindige God met ons
De Geest is de Oneindige God in ons
Vader Zoon en Geest één Oneindige God
Geen drie goden
Want boven en buiten de Oneindigheid
Is er niets
Drie keer oneindig kan niet bestaan

Gezegend zij de Heilige Drievuldigheid
De Ongedeelde Eenheid
Eeuwig onsterfelijk en onzienlijk
Wie eer zij en glorie
In alle eeuwen
AMEN
En Zegene u de Vader
En de Zoon
En de Heilige Geest
De ene God.
VERITAS VOS LIBERABIT.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 jan 2013 00:16

Aanzet tot een discussie hier moet m.i. liever een gewoon alledaags probleem zijn of een gewone vraag van gewone mensen. Hier komt er als aanzet een college, inderdaad al op allerlei manieren verwoord, en dan een paar vragen. Het betoog wordt gevuld met een reeks losse bijbelteksten. Er wordt aangegeven, dat ook op dit punt tegenstrijdigheden te vinden zijn in de bijbel. Maar "verwerping" wordt tussen aanhalingstekens geplaatst. Betekent dat, dat volgens u die verwerping slechts schijnbaar is en dat er eigenlijk iets anders wordt bedoeld? Ik vind die tegenstrijdigheden glashelder en behoeven dus niet tussen aanhalingstekens geplaatst te worden. Jezus zelf geeft op meerdere plaatsen aan, dat hij God als zijn Vader ziet en dus niet als een andere vorm van zichzelf. Hoe zou ook de lijdensgeschiedenis dan verklaard moeten worden? Maar het is een persoonlijke geloofsopvatting. Hoe is die van u? En mag het ook met één vraag tegelijk? En mag het ook zonder een tombola van losse teksten? De bijbel altijd in de context lezen: wat staat ervoor en erna, wie schreef het wanneer en voor wie en waarom.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Scavence
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Scavence » 28 jan 2013 01:05

jaapo schreef:Aanzet tot een discussie hier moet m.i. liever een gewoon alledaags probleem zijn of een gewone vraag van gewone mensen. Hier komt er als aanzet een college, inderdaad al op allerlei manieren verwoord, en dan een paar vragen. Het betoog wordt gevuld met een reeks losse bijbelteksten. Er wordt aangegeven, dat ook op dit punt tegenstrijdigheden te vinden zijn in de bijbel. Maar "verwerping" wordt tussen aanhalingstekens geplaatst. Betekent dat, dat volgens u die verwerping slechts schijnbaar is en dat er eigenlijk iets anders wordt bedoeld? Ik vind die tegenstrijdigheden glashelder en behoeven dus niet tussen aanhalingstekens geplaatst te worden. Jezus zelf geeft op meerdere plaatsen aan, dat hij God als zijn Vader ziet en dus niet als een andere vorm van zichzelf. Hoe zou ook de lijdensgeschiedenis dan verklaard moeten worden? Maar het is een persoonlijke geloofsopvatting. Hoe is die van u? En mag het ook met één vraag tegelijk? En mag het ook zonder een tombola van losse teksten? De bijbel altijd in de context lezen: wat staat ervoor en erna, wie schreef het wanneer en voor wie en waarom.

De eerder geplaatste post is in eerste instantie een opsomming van relevante informatie die ik heb kunnen vinden over dit onderwerp. Ik zie trouwens niet in hoe dit niet bedoeld kan zijn voor gewone mensen? Want iedere christen wil dat het Woord duidelijk wordt (voor zover mogelijk is) neem ik aan? Het tegenspraak zou al lezende duidelijk moeten worden. Ik vind het persoonlijk namelijk niet verkeerd om ook tegenspraak mee te nemen met het doel om het vervolgens te kunnen weerleggen. Dit had ik echter duidelijker kunnen vermelden inderdaad.

Dat er vraagtekens bij de lijdensgeschiedenis komen als er geen sprake is van de drie-eenheid ben ik volkomen met je eens.

De bijbel altijd in de context lezen: wat staat ervoor en erna, wie schreef het wanneer en voor wie en waarom

Hier heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden. Al moet je begrijpen dat ik niet diegene ben die dit heeft geschreven. Ik heb slechts de informatie bij elkaar gezocht. Hierbij kan ik nooit in zijn geheel achter deze tekst staan. Maar het heeft mij, zoals ik eerder vermeldde, nieuwe inzichten geboden. En zo hoop ik ook, dat anderen hier ook wat aan hebben.

Over mijzelf. Ik ben als beginnend (enkele maanden bekeerd) christen erg bezig alles te weerleggen. Natuurlijk besef ik maar al te goed dat ik nooit de volledigheid van de bijbel kan bevatten. Maar ik mag er naar streven nietwaar? Ik probeer veel dingen duidelijk te krijgen. Omdat zeker voor mij nog veel te leren valt.

Goed, ik hoop hiermee de vragen beantwoord te hebben. En anders hoor ik het wel.

Groetjes
Laatst gewijzigd door Scavence op 28 jan 2013 01:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Handel zodanig dat gij de mensheid zowel in uw eigen persoon als in dat van ieder ander steeds tegelijk als doel en nooit alleen als middel nodig hebt.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 28 jan 2013 01:09

Als beginnend Christen-------- je bent Christen of niet en als men Christen is dan neem je aan God door Jezus Christus de Verrezen Heer voor tijd en eeuwigheid :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.

Scavence
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Scavence » 28 jan 2013 01:12

Lichtzwaard schreef:Als beginnend Christen-------- je bent Christen of niet en als men Christen is dan neem je aan God door Jezus Christus de Verrezen Heer voor tijd en eeuwigheid :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Amen, maar het gebrek aan inzicht en kennis is soms best lastig. :wink:

EDIT: Het staat er wel een beetje ongelukkig he.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 28 jan 2013 01:18

Waarde @Scavence maak je geen zorgen je zal in zicht krijgen door gebed en te lezen en te vragen bij mensen in in Dienst van van Onze Moeder de Heilige Kerk.maar bovenal gebed tot Hem God onze Hemelse Vader. d:)b d:)b d:)b :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
VERITAS VOS LIBERABIT.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 jan 2013 10:11

de heilige drie-eenheid is een door mensen vezonnen term die YHWH Elohim poogt uit te leggen.
Omdat YHWH Elohim Eeuwig is , en dit is voor ons mensen al onbegrijpelijk , zijn Zijn plannen en wegen voor ons mensen eveneens onbegrijpelijk en wonderbaarlijk . Daarom is dit begrip drie-eenheid of hoe we het ook proberen te verklaren- en BLIJFT het ook voor altijd HET grootste -- struikelblok--- !
Het is de steen waarover velen zullen vallen !
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 jan 2013 10:30

salty schreef:de heilige drie-eenheid is een door mensen vezonnen term die YHWH Elohim poogt uit te leggen.
Omdat YHWH Elohim Eeuwig is , en dit is voor ons mensen al onbegrijpelijk , zijn Zijn plannen en wegen voor ons mensen eveneens onbegrijpelijk en wonderbaarlijk . Daarom is dit begrip drie-eenheid of hoe we het ook proberen te verklaren- en BLIJFT het ook voor altijd HET grootste -- struikelblok--- !

Ja, dat merken we als zulke postings elke keer weer terug komen. 8)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 28 jan 2013 10:48

salty schreef:de heilige drie-eenheid is een door mensen vezonnen term die YHWH Elohim poogt uit te leggen.

Het ongeloof van de mens is het struikelblok en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 28 jan 2013 11:39

matth 21

44 Als u over deze steen valt, zult u te pletter slaan. En als deze steen op u valt, zult u vermorzeld worden."------

het gaat hier in matth 21 over de Messias als Koning-
de zoon - vader----> de avben - aven- steen
hij zei ik en de vader zijn een - hoe kan dat ? hij was immers de zoon van miryam en yosef uit nazareth-
hoe kon hij nu beweren de vervulling te zijn van de profeten? de vervulling van de Messias Koning ?- dat was de vraag- het struikelblok! en dat is het nog steeds - voor alle religies- niet alleen voor de joden. maar ook voor de christenen en de muslims
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 jan 2013 12:09

Inderdaad, de Vader Zoon relatie tussen God de Vader en Jezus is geen vader zoon relatie zoals wij mensen die onderling kennen. God is te groot voor ons om te bevatten daarom roepen we termen als drie-eenheid in het leven om het begrijpelijk te maken voor ons, maar daar doen we God geen recht mee door Hem in een hokje te plaatsen daar is Hij immers te groot voor. We moeten Zijn Grootheid niet volledig willen begrijpen want we kunnen Hem niet bevatten.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 jan 2013 17:24

@scavence: een misverstand, omdat je niet goed hebt gelezen, of ik niet duidelijk heb geschreven. Over de Drieënigheid en de lijdensgeschiedenis: mijn PERSOONLIJK geloof komt in conflict met de Drieëenheid, als ik bijv. de lijdensgeschiedenis lees. Dan gaat het over het bidden in Gethsémané en de woorden aan het kruis gesproken. Hoe zou hier God/Jezus aan zichzelf kunnen vragen, om dit voorbij te laten gaan, of zichzelf aanroepen in de kruiswoorden? Slechts voorbeelden. Er zijn vele andere uitspraken of overgeleverde gebeden van Jezus, waarin hij zich duidelijk tot God richt of uitspraken over God doet. Toegegeven: er zijn ook uitspraken die wel op Drieëenheid zouden kunnen slaan. Dat maakt het ingewikkeld. Daarom altijd weer de vraag stellen: wie schreef het, wanneer en waarom en voor wie. Johannes is een totaal ander evangelist dan Mattheüs, met een heel ander Christus-beeld. Het Christus-beeld van Paulus is weer geheel anders. Ik ga hier niet verder. Zoek maar eerdere discussies in dit forum en blijf de komende discussies aandachtig volgen. Er is geen garantie, dat het na het volgen of deelnemen aan dit forum allemaal duidelijk wordt. Helaas niet. De tegenstellingen tussen gelovigen en tussen kerken zijn enorm.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 28 jan 2013 17:33

jaapo schreef:@scavence: een misverstand, omdat je niet goed hebt gelezen, of ik niet duidelijk heb geschreven. Over de Drieënigheid en de lijdensgeschiedenis: mijn PERSOONLIJK geloof komt in conflict met de Drieëenheid, als ik bijv. de lijdensgeschiedenis lees. Dan gaat het over het bidden in Gethsémané en de woorden aan het kruis gesproken. Hoe zou hier God/Jezus aan zichzelf kunnen vragen, om dit voorbij te laten gaan, of zichzelf aanroepen in de kruiswoorden? Slechts voorbeelden. Er zijn vele andere uitspraken of overgeleverde gebeden van Jezus, waarin hij zich duidelijk tot God richt of uitspraken over God doet. Toegegeven: er zijn ook uitspraken die wel op Drieëenheid zouden kunnen slaan. Dat maakt het ingewikkeld. Daarom altijd weer de vraag stellen: wie schreef het, wanneer en waarom en voor wie.

Ben ik het mee eens,
Wanneer is in dit geval belangrijk.
Want Jezus heeft slechts tijdelijk de natuur van een mens aangenomen, welke ook vatbaar was voor verleidingen etc.
Als God zou het geen moeite gekost hebben, als mens wel.
Daarom heeft Hij als mens moeten lijden, en omdat Hij overwonnen heeft, is Hij weer tot God teruggekeerd.
In Hem heeft de Geest het aardse, stoffelijke overwonnen.
Voor altijd.

Paulus schrijft dan ook
dat wij Hem niet meer herdenken in het lichaam, maar in de geest.

Scavence
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Scavence » 28 jan 2013 19:38

jaapo schreef:@scavence: een misverstand, omdat je niet goed hebt gelezen, of ik niet duidelijk heb geschreven. Over de Drieënigheid en de lijdensgeschiedenis: mijn PERSOONLIJK geloof komt in conflict met de Drieëenheid, als ik bijv. de lijdensgeschiedenis lees. Dan gaat het over het bidden in Gethsémané en de woorden aan het kruis gesproken. Hoe zou hier God/Jezus aan zichzelf kunnen vragen, om dit voorbij te laten gaan, of zichzelf aanroepen in de kruiswoorden? Slechts voorbeelden. Er zijn vele andere uitspraken of overgeleverde gebeden van Jezus, waarin hij zich duidelijk tot God richt of uitspraken over God doet. Toegegeven: er zijn ook uitspraken die wel op Drieëenheid zouden kunnen slaan. Dat maakt het ingewikkeld. Daarom altijd weer de vraag stellen: wie schreef het, wanneer en waarom en voor wie. Johannes is een totaal ander evangelist dan Mattheüs, met een heel ander Christus-beeld. Het Christus-beeld van Paulus is weer geheel anders. Ik ga hier niet verder. Zoek maar eerdere discussies in dit forum en blijf de komende discussies aandachtig volgen. Er is geen garantie, dat het na het volgen of deelnemen aan dit forum allemaal duidelijk wordt. Helaas niet. De tegenstellingen tussen gelovigen en tussen kerken zijn enorm.

Ik denk inderdaad dat we er allemaal wel onze eigen opvattingen op nahouden. En ergens is het onvermijdelijk want als mens kunnen we nooit God's grootheid ten volle beseffen.

Jezus zegt: Wie in Mij geloofd zal eeuwig leven hebben. God zegt: Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Dit hoeft nog niet te zeggen dat Jezus zegt dat hij als God vereerd moet worden. Maar het maakt het wel aannemelijker dat er sprake zou zijn van een eenheid.

De uiteindelijke discussie ging over hoe men de verhouding van de Zoon ten opzichte van de Vader moest omschrijven. In het Grieks scheelde het maar een letter, de iota (i): was Jezus gelijkend (homoi-ousios) op God of was Jezus gelijk (homo-ousios) aan God. Het eerste bijvoeglijk naamwoord liet ruimte voor speculaties over de verhouding tussen de Vader en de Zoon, het tweede niet. De twee-naturenleer van de Zoon maakt deel uit van de leer van de drie-eenheid. Deze houdt in dat de Zoon zowel mens als God is (twee naturen bezit) en dat kwam het beste tot uiting in de tweede term homo-ousios. Daarom behaalde deze term de overwinning op het Concilie van Chalcedon.

Ik kan me voorstellen dat je afziet van een vicieuze cirkel waar men waarschijnlijk al jaren over aan het discussiëren is. Wel wil ik je bedanken voor inzichten vanuit een ander perspectief.

Het maakt het er wel niet makkelijker op, spijtig genoeg.

Terug naar “[Religie] - Open forum”