Wilsophie schreef:Hoe kom je erbij dat het op het Loofhuttenfeest is?
Als je ervan uit gaat dat "het huis" in de Bijbel altijd het huis Israël is, en het Paaslam kwam op 10 nisan in huis dan lijkt het mij typologisch niet zo vreemd dat het in April is. Maar goed, zo belangrijk is het verder niet.
Boaz noemde het Loofhuttenfeest. Hij zal ook wel een verklaring erbij kunnen geven waarom rond die tijd de geboorte mogelijkerwijs zou zijn geweest.
Ik heb weleens eerder gehoord dat de datum mogelijk in die tijd van het jaar zou zijn, maar wat voor grond er is voor dat vermoeden weet ik niet.
Het gaat meer om de fantasie rond het stalletje. En de os en de ezel.
Ik heb begrepen dat de vertaling van het woord "kribbe" inderdaad een veevoederbak is.
Ja vertaling..., zo zou je het kunnen noemen. Een betekenis van dat woord die al sinds lang in onbruik geraakt is, is inderdaad een voerbak.
In de NBV heeft men van het vers gemaakt:
Ze wikkelde hem in een doek en legde hem in een voederbak, omdat er voor hen geen plaats was in het nachtverblijf van de stad.
En waar de voerbak is, zijn ook de dieren, zullen (té romantische(?)) verhaalmakers wellicht ooit gedacht hebben. Ik fantaseer nu maar wat, maar het zou kunnen nietwaar? En dan komen er een os een een ezel in beeld! (In principe hoeft het allemaal natuurlijk niet; misschien stond de kribbe er toevallig opgeslagen en waren er geen os of een ezel, maar dat is een minder mooi verhaal! )
Wat dat nachtverblijf van de stad precies is geweest weet ik niet. Vroeger was er altijd sprake van een herberg, maar ik heb me wel laten vertellen dat dat niet zou kunnen kloppen -- dat er daar in die tijd helemaal geen herbergen waren.
(...)
Mattheus belicht dan ook de komst van de 2 magiërs uit het rijk der Parthen en wordt Herodes die een Edomiet was genoemd.
(...)
Hoezo twee? Er staat geen aantal bij in de Bijbel. (Dus overigens ook niet drie (wijzen/koningen), trouwens.) Het Rijk der Parthen staat er ook niet maar dat is wel aannemelijk. Waar staat dat Herodes een Edomiet was?
IN Mattheus 2 vers 11 wordt helemaal niet gesproken van een stal, maar van een huis, zie vers 11. Niets over dieren of een kribbe.
Dat klopt. De kribbe komt uit Lucas. Er wordt overigens over de gaven "goud en wierook en mirre" gesproken. Misschien dat daarom het verhaal van de drie wijzen(/koningen) ontstaan is. Drie verschillende gaven, dus dan ook drie wijzen (of koningen), zo zal men gedacht hebben. Ach ja, zo kan dat gegaan zijn.
Niet ingewikkeld met iemand die twee dingen geeft of meerderen die hetzelfde geven maar gewoon eenvoudig!
En promt verscheen Jehovah als Engel des Heeren en werden ze verzocht naar Egypte te gaan.
Het is precies zoals het met die andere Jozef ging. Want uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
Ik meen dat de velden van Efratha dezelfde zijn als waar Rachel haar zoon baarde en stierf.
Dat de engel Jehovah was staat er niet. Maar goed, jij gelooft het dus zo. (Het valt me alleen wel op dat je het nu als vast gegeven presenteert; als stond het er zo.)
Maar de Bijbel moet inderdaad onderzoekend bekeken worden en niet alleen maar letterlijk lezend. Daar ben ik het wel mee eens.