Hubert schreef:Dan heb je het nog over de mantra van het 'bekeren'. Dat wordt inderdaad vaak genoemd in de Bijbel. Meestal zijn de mensen dan erg afgedreven van Gods geboden en zijn dienst of ze aanbidden andere goden. Mijn visie is dat als je eenmaal een kind van God bent je dat ook altijd blijft. Je kunt niet continue hergeboren worden tot een nieuw leven. Dat je bij jezelf (dus niet bij een ander) vaststelt dat je niet nog volmaakt bent zij zo. Je moet je daarom dagelijks bekeren dwz op God en zijn gebod (God liefhebben en je naaste evenzo) richten.
Dan heb je ook niet meer zoveel kritiek op anderen, laat staan dat je hun geloof (of is het orthodoxie?) in twijfel trekt. Het woordje 'bekeren' werd in mijn tijd in de CGK helemaal verkeerd gebruikt toen ik daar nog lid was.
Kinderen aan het avondmaal kunnen toch best weten dat Jezus gestorven is en opgestaan is en dat we daaraan denken tijdens dit ritueel. Jong geleerd is oud gedaan (hopelijk).
Helemaal eens, het is inderdaad een bepaalde leer las ik ergens op internet waar men herhaaldelijk oproep tot herhaaldelijk bekering terwijl de Here Jezus toch aan Nicodemus duidelijk uitlegt dat wedergeboorte niet ongedaan gemaakt kan worden, maar misschien maakt men van bekering en wedergeboorte 2 dingen, ik ben met die leer niet bekend.
Eenmaal een kind van God dan voor altijd, sterker nog voor eeuwig. Niemand zal mij uit Zijn hand rukken. We staan allemaal in het Boek des Levens , je kunt alleen uitgeschreven worden.
En ...als kinderen het niet weten dan kunnen wij als ouders het hen toch vertellen!!
Geen taak van de kerkenraad maar van ons als ouders.
Dat je vaststelt dat we niet volmaakt zijn dat klopt maar dat is redenatie uit de oude mens, de Bijbel zegt expliciet dat gelovigen volmaakt zijn IN HEM en ook uitverkoren IN HEM van vóór de nederwerping der wereld want HIJ was uitverkoren, want God kiest geen mensen, maar geloof.
Elke gelovige is uitverkoren...IN Christus.