Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 14:04

Ik vraag me dan af of onderwerping hetzelfde is als gehoorzaamheid.
Want ik onderwerp mij niet aan alles wat de overheid beweert danwel gebiedt , maar ik moet haar gehoorzamen want daar is de wet voor.
En anders ben ik anarchistisch.
Onderwerping doet mij ook denken aan de bezetting van 40-45 en dat was de vijand want bij niet onderwerpen waren er ernstige sancties.
Ik zou eigenlijk willen weten welk hebreeuws woord er staat.

Wat ik wel helder vind is...dat...

De eerste mens werd geformeerd uit het stof van de aardbodem (Genesis 2 : 7). Adam werd uit een gevallen wereld geformeerd en daarom keerde hij tot die gevallen wereld terug.



Dit leidt slechts tot één conclusie: de mens zondigde, omdat hij uit de aarde genomen was. Dit is juist,want hij werd gemaakt uit een gevallen aarde die onder de macht van de satan lag.
De Bijbel verwijt Adam niets.

Hij werd weliswaar geconfronteerd met de consequenties van zijn daad, maar het wordt hem nergens verweten.

God deed dit niet, omdat Hij wel wist dat Adam er niets aan kon doen.
Dit geldt overigens ook voor ons: wij zijn zondaren, maar de Bijbel verwijt ons dat nergens

We dienen wel de consequentie te aanvaarden van ons zondaar-zijn.

Adam en wij ontvangen geen eeuwig leven, omdat wij netjes hebben gedaan wat God gezegd heeft, maar omdat wij geloven wat God gezegd heeft.
Zijn sturen uit de hof was gewoon zijn redding, anders had hij eeuwig in die toestand moeten leven.
Zijn dood was zijn redding. En onze dood is ook onze redding.
We moeten eerst sterven om vrucht te dragen. Toch?

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor blijblij » 13 nov 2012 15:43

Wilsophie schreef:Als in mijn Statenvertaling HEERE wordt geschreven dan staat er "Jehovah". Bedoel je dit?


In het hebreeuws is de naam van God JHWH. Die naam wordt bij het voorlezen niet uitgesproken.
In plaats van JHWH wordt adonia (Heer) gezegd. Dit is in de Hebreeuwse tekst aangegeven door de klinkers van adonia te zetten onder de naam JHWH.
Er staat JHWH en dat moet je uitspreken als Adonai. M.a.w. de god met de naam Jehova bestaat niet.

Riska

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Riska » 13 nov 2012 16:22

blijblij schreef:"Wilsophie"schreef:Als in mijn Statenvertaling HEERE wordt geschreven dan staat er "Jehovah". Bedoel je dit?

In het hebreeuws is de naam van God JHWH. Die naam wordt bij het voorlezen niet uitgesproken.
In plaats van JHWH wordt adonia (Heer) gezegd. Dit is in de Hebreeuwse tekst aangegeven door de klinkers van adonia te zetten onder de naam JHWH.
Er staat JHWH en dat moet je uitspreken als Adonai. M.a.w. de god met de naam Jehova bestaat niet.

Precies...
Jehova wordt gebruikt door de Jehova's Getuigen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor 1a2b3c » 13 nov 2012 17:23

Wilsophie schreef:Ik vraag me dan af of onderwerping hetzelfde is als gehoorzaamheid.
Want ik onderwerp mij niet aan alles wat de overheid beweert danwel gebiedt , maar ik moet haar gehoorzamen want daar is de wet voor.
En anders ben ik anarchistisch.
Onderwerping doet mij ook denken aan de bezetting van 40-45 en dat was de vijand want bij niet onderwerpen waren er ernstige sancties.
Ik zou eigenlijk willen weten welk hebreeuws woord er staat.

Stel nu dat de overheid alleen maar goede wetten heeft en goede dingen beweert, en je hebt een situatie waarin op zich verschillende goede keuze-mogelijkheden zijn, maar de overheid heeft voor die bepaalde situatie een wet uitgevaardigd.
Dan onderwerpen we ons toch gewoon aan de overheid en doen wat die voorschrijft. Ik geloof niet dat onderworpen persé een negatieve lading hoeft te hebben.

Verder moet ik ook denken aan 1 Kor.15: 28 En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.
Wilsophie schreef:Dit leidt slechts tot één conclusie: de mens zondigde, omdat hij uit de aarde genomen was.

Ik geloof dat Eva zondigde omdat ze misleid werd 1 Tim.2:14, en Adam omdat hij er voor koos want hij was bij Eva toen zij van de boom nam en at. H.S. Gen.3:6 ... en zij gaf ook wat aan haar man, die bij haar was. Hij deed niets om Eva tegen te houden hoewel hij niet misleid was.
Wilsophie schreef:Hij werd weliswaar geconfronteerd met de consequenties van zijn daad, maar het wordt hem nergens verweten.

God deed dit niet, omdat Hij wel wist dat Adam er niets aan kon doen.

Ik lees niet dat Adam er niets aan kon doen, de mens heeft een vrije wil. Adam koos ervoor om naar Eva te luisteren (vers 17) Toen vervloekte God de slang, en het aardrijk werd omwille van Adam vervloekt maar de mens zelf werd niet vervloekt.

Mag ik je vragen of de restitutieleer relevant is voor je geloofsleven, heeft het bepaalde consequenties? Zo ja, welke?

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 19:11

Nee hoor ik vind in de gedachte van herstel dus restitutie in 6 dagen en een schepping van 2 hemelen en aarde "in den beginne" de beste antwoorden op al mijn vragen t.a.v. bijvoorbeeld je zondigt omdat je een zondige natuur hebt, dus je kunt niet anders. De Here Jezus was zonder zonde en werd ook verleid maar viel niet voor de verleiding, als Adam ook zonder zondige natuur was dan was ook hij niet bezweken noch Eva.
Niemand heeft mij ooit voordien kunnen zeggen waarom het woord "zondeval" niet in de Bijbel staat.
En waar de verleiding vandaan kwam bij deze 2 eerste mensen.
En hoe je moet verklaren dat deze geschapen wereld al zwanger is om een nieuwe wereld voort te brengen.
Waarom was het niet een definitieve schepping maar een tijdelijke.

Waarom mocht de man de hof niet meer in en waarom stonden die cherubs met vlammende zwaarden.
Waarom moest Adam van hof naar stof.
Was hij zonder zondig eeuwig in die hof blijven leven?

Welnu daar heb ik antwoorden op gekregen door de uitleg van o.a. deze leer vanuit de Bijbel zelf. Want vele dingen worden later verklaard.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 20:06

="Riska" Jehova wordt gebruikt door de Jehova's Getuigen.


_________________

Dan zouden de getuigen van Jehovah alleenrecht hebben? Als ik zing "Save in "Jehovah's keeping "dan zingt men in de kerken "Veilig in Jezus armen" maar we hebben het over DEZELFDE dacht ik zo.
En ik ben geen lid van het wachttorengenootschap, maar wel een getuige van Jehovah.
Als de Naam voor God " Elohim" is, dan zijn er dus meedere namen te gebruiken.

Inmiddels is Zijn Naam aan ons bekend gemaakt door de Here Jezus Christus en zouden we zelfs die Naam aanroepen.
Echter de uitspraak was onbekend tot het jaar 1520 en werd geintroduceerd door Galatinus.
De uitspraak van Gods Naam als "Jaweh" is altijd al door de eeuwen heen door het Joodse Rabbinaat als de enige juiste aangemerkt en door de Christenen overgenomen.
Echter de orthodoxie baseert op een geschrift wat niet tot de Bijbel behoort dat het uitspreken van de Naam verboden is op straffe van steniging.
Echter ik ben geen jood maar een heiden, maar een gelovige en ik heb Zijn Naam aangeroepen. En Johannes 17 vers 6 zegt: "Ik heb Uw Naam geopenbaard de mensen die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt en dat zijn wij.

Nu zijn die 4 medeklinkers niet uit te spreken de Jod, de Hé de Vau en de Hé samen het getal 26, het getal 31 is El= God, deze medeklinkers komen pas tot leven als er door adem geproduceerde klinkers tussen gezet worden, dus de adem ( Geest) brengt luid lezende het Woord tot leven.
Ruach Adonai.

Wij zeggen inmiddels Heere Jezus Christus omdat in Hem God gestalte kreeg en gebruiken we dus ook wel de namen Jahweh en Jehoshua ( Jehovah is Redder) en Christus de Messias( Gezalfde) bij elkaar. Het woord Jehudah van Juda is er ook verwant mee, echter er is een 4 toegevoegd wat wijst op Zijn vleeswording.
Dus dan wordt het getal 31 en zijn we weer bij het woord "El". ( Shaddai)
Onder het oude verbond wordt de naam Jahweh vaak samengesteld gebruikt. Jahweh Jire, Ropheka, Nissi Medaddishekem, Shalom enz....

God Zelf stelt Zich voor als IK BEN.. en..."de Here onze God is Eén " werd tegen Israël gezegd en dat is weer het woordje "echad". een getalswaarde van 4-8-1. Het Wezen in tijd en stof.
Maar de Here Jezus riep;"Eloi, Eloi, lama sabachtani"
Het is dus iets uitgebreider dan alleen JHWH

Jehovah is wel degelijk de Here Jezus Christus in het Oude Testament.

Genesis 17:1, "Toen Abram nu negenenegentig jaar oud was, verscheen JEHOVAH aan Abram en zei tot hem: "Ik ben God de ALMACHTIGE. Wandel voor mijn aangezicht en betoon u onberispelijk"

Openbaring 1:8, "'Ik ben de Alfa en de Omega' zegt JEHOVAH God,'Hij die is en die was en die komt, de ALMACHTIGE'".


Efeze 4:7,8, "Aan een ieder van ons nu werd overdiende goedheid gegeven naar de wijze waarop de Christus de vrije gave heeft toegemeten. Daarom zegt hij: "Toen hij naar boven opsteeg, heeft hij GEVANGENEN MEEGEVOERD; hij heeft gaven (in) mensen gegeven".

De apostel Paulus haalt hier een tekst aan uit Psalm 68, en past deze toe op de Heere Jezus Christus. Hij is Degene Die opgevaren is in de hoogte (Handelingen 1:9-11). Maar Psalm 68 getuigt dit van Jehovah. Zijn Christus en Jehovah samen opgevaren volgens Handelingen 1:9-11, nee het is Eén en Dezelfde.
Dus het is volkomen Bijbels verantwoord om de Naam van Jehovah te gebruiken, maar omdat ik geloof dat de Here Jezus Christus Dezelfde is gebruik deze Naam dan heb ik de Heer bij Zijn Naam en Zijn titels genoemd.
Ik zal daarom nooit Jezus zeggen zonder Heer ervoor.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor blijblij » 13 nov 2012 20:18

Wilsophie schreef:Genesis 17:1, "Toen Abram nu negenenegentig jaar oud was, verscheen JEHOVAH aan Abram en zei tot hem: "Ik ben God de ALMACHTIGE. Wandel voor mijn aangezicht en betoon u onberispelijk"


in het hebreeuws staat JHWH, dat je moet lezen als adonai (kurios in de lxx)
te vertalen als: "de Heer"
Openbaring 1:8, "'Ik ben de Alfa en de Omega' zegt JEHOVAH God,'Hij die is en die was en die komt, de ALMACHTIGE'".


hier staat het griekse "adonai": kurios (o teos)
vertalen als "de Heer God"
Nogmaals: Jehova bestaat niet. Het is een foute lezing van JHWH.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2012 20:50

Tjonge dat heb ik nooit gehoord ik ken wel het woord "adonai" en dat woord staat daar?
Interessant.
Jehovah is een woord wat niet in de grondtekst staat volgens jou?

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor blijblij » 13 nov 2012 20:59

sec staat het in de tekst. alleen iedereen met een les hebreeuws weet dat er yhwh staat met de klinkers van adonai. de naam wordt door eerbied niet uitgesproken. het is dan ook de bedoeling adonai uit te spreken.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Speedy » 13 nov 2012 21:25

blijblij schreef:sec staat het in de tekst. alleen iedereen met een les hebreeuws weet dat er yhwh staat met de klinkers van adonai. de naam wordt door eerbied niet uitgesproken. het is dan ook de bedoeling adonai uit te spreken.


En dat niet alleen, het is zelfs een grote zonde bij de Joden. De rabbijnen gaan er van uit dat niemand meer weet hoe je de naam van de Heere moet uitspreken en daarom wordt de benaming Adonai gebruikt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor jaapo » 13 nov 2012 22:13

Sorry, maar ik zie weer heel wat nonsens voorbij komen. Over de Godsnamen zijn heel wat boeken geschreven en dan wordt het wel duidelijk. Wel oppassen, dat je onze Joodse geloofsgenoten met respect benadert bij wat je schrijft. Dat er in de Psalmen al verwezen wordt naar Jezus is ook zo'n vreemde veronderstelling. Volgens mij zijn het gedichten van mensen die over God gaan. Daarbij nemen zij het woord tegen God. In de Joodse godsdienst is dat heel gewoon en vol eerbied. Tenslotte: graag zou ik van de topic-opener willen vernemen, of hij er tot nu echt wat aan heeft gehad. Of het nu allemaal duidelijker is. Ik vrees het ergste.....
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Trajecto » 13 nov 2012 23:42

blijblij schreef:
In het hebreeuws is de naam van God JHWH. Die naam wordt bij het voorlezen niet uitgesproken.
In plaats van JHWH wordt adonia (Heer) gezegd. Dit is in de Hebreeuwse tekst aangegeven door de klinkers van adonia te zetten onder de naam JHWH.
Er staat JHWH en dat moet je uitspreken als Adonai. M.a.w. de god met de naam Jehova bestaat niet.

Nou nee. Dat laatste kun je niet zeggen.
De conclusie dat de god met die naam niet bestaat is een oneerbiedige en zeker niet wat de joden bedoelde.
Slechts eens per jaar werd in de tempel de naam wel uitgesproken door de hogepriester in de Joodse tempel bij de offerdienst op Jom Kipoer. Dit is echter al circa 2000 jaar geleden. De tempel is verwoest en de uitspraak niet meer bekend.
De Masoreten -- middeleeuwse joodse geleerden in Palestina en Babylon -- hebben de Hebreeuwse Bijbel voorzien van klinker- en voordrachttekens e.d. en ze gaven ook aan waar er Adonai (is Heer in het meervoud) moest worden gezegd en niet de naam die er eigenlijk stond. Het kon nog voorkomen dat er al Adonai stond -- Adonai JHWH bijvoorbeeld -- dit voorbeeld werd dan Adonai Elohim.
Zo was er steeds een aanwijzing om de tekst voor te dragen en daarbij niet de naam JHWH uit te spreken.
Nulla aetas ad discendum sera

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Wilsophie » 15 nov 2012 10:04

Jaapo schreef:Dat er in de Psalmen al verwezen wordt naar Jezus is ook zo'n vreemde veronderstelling. Volgens mij zijn het gedichten van mensen die over God gaan.


Vreemd dat het dan wel geloofwaardig zou zijn als het een gedicht van mensen is.
Dat vind ik pas een vreemde veronderstelling.
Want de Psalmen bestaan uit 5 boeken die allemaal afsluiten met een lofzang aan God. Dus je kunt die boeken goed onderscheiden en verdelen.
Er zijn veel citaten uit die Psalmen die later worden aangehaald en toegelicht en dus wordt er vermeld over wie of Wie het gaat.
Er zijn veel uitspraken die rechtstreeks van toepassing zijn op de Here Jezus.
Dat de mens het toepast op zichzelf is de grote fout die binnen de kerken gemaakt wordt.
Want de Bijbel is Christocentrisch, en Psalm 1 spreekt al over Christus.
De Man Die niet wandelt in de raad der goddelozen.
Er wordt dan niet verwezen naar Jezus, maar naar Christus, de Gezalfde, de Messias.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Wilsophie » 15 nov 2012 10:06

In de Joodse godsdienst is dat heel gewoon en vol eerbied.

Godsdienst is religie en dat iets daar gewoon is, lijkt me logisch, maar van eerbied spreekt het niet, want zij miskennen de Zoon van God als de Messias, dus moet je Hem wegredeneren uit het Oude Testament.
En dat doen zij danook!

Riska

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor Riska » 15 nov 2012 11:11

Wilsophie schreef:Want de Psalmen bestaan uit 5 boeken die allemaal afsluiten met een lofzang aan God. Dus je kunt die boeken goed onderscheiden en verdelen.
Er zijn veel citaten uit die Psalmen die later worden aangehaald en toegelicht en dus wordt er vermeld over wie of Wie het gaat.
Er zijn veel uitspraken die rechtstreeks van toepassing zijn op de Here Jezus.
Dat de mens het toepast op zichzelf is de grote fout die binnen de kerken gemaakt wordt.
Want de Bijbel is Christocentrisch, en Psalm 1 spreekt al over Christus.
De Man Die niet wandelt in de raad der goddelozen.
Er wordt dan niet verwezen naar Jezus, maar naar Christus, de Gezalfde, de Messias.

Geen troostrijker boek dan de Psalmen. Wanneer een mens niet meer kan verwoorden wat hij/zij voelt, worden de Psalmen geciteerd. Je slaat alle menselijke over. Er staat vaak bij dat het een psalm is van David. In ieder geval zijn het psalmen die veel, heel veel mensen troost bieden. Omdat het verwoordt wat hun is overkomen/aangedaan. Verwoord door mensen, die verlangen naar God en Zijn gerechtigheid en Koninkrijk.

Over de Joodse godsdienst schrijf je:
Godsdienst is religie en dat iets daar gewoon is, lijkt me logisch, maar van eerbied spreekt het niet, want zij miskennen de Zoon van God als de Messias, dus moet je Hem wegredeneren uit het Oude Testament.
En dat doen zij dan ook!
Ik ervaar dit als een zeer onchristelijke opmerking. Het ligt in de lijn van je opvatting over de Psalmen, maar getuigt van geen enkel respect voor het Jodendom.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten