Gaat heen en vermenigvuldigt u.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Gaat heen en vermenigvuldigt u.

Berichtdoor boer » 18 okt 2012 22:00

Is deze bijbeltekst de reden dat refo's veel meer kinderen hebben dan andere christenen of niet-gelovigen?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Re: Gaat heen en vermenigvuldigt u.

Berichtdoor lekkerbek » 18 okt 2012 22:33

De tekst klopt niet, dit wordt altijd wel geroepen, maar de juiste tekst is: Maar gijlieden, weest vruchtbaar en vermenigvuldigt, teelt overvloedig voort op de aarde, en vermenigvuldigt op dezelve. Dat was een boodschap voor Noach, van God zelf.

Meer kinderen, dat valt trouwens ook wel mee, tegenwoordig zie je ook de gezinnen van de refo's krimpen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 18 okt 2012 22:44

lekkerbek schreef:De tekst klopt niet, dit wordt altijd wel geroepen, maar de juiste tekst is: Maar gijlieden, weest vruchtbaar en vermenigvuldigt, teelt overvloedig voort op de aarde, en vermenigvuldigt op dezelve. Dat was een boodschap voor Noach, van God zelf.

Meer kinderen, dat valt trouwens ook wel mee, tegenwoordig zie je ook de gezinnen van de refo's krimpen.

Tijdens Noach was de aarde nog leeg, nu niet echt meer.
Maar goed, ik was benieuwd naar de motivatie.
Er zijn vast wel een paar forummers die het weten.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 19 okt 2012 07:57

Anti-anticonceptie. Denk dat dit de reden is. Niet God's wil in de weg staan of zo.
(Al wordt in de docu Jesus Camp gesteld door Ted Haggard, na een lezing tegen homoseksualiteit, dat christelijke (evangelische) koppels zo gelukkig zijn door hun geloof in God dat ze wel 4 tot 5 keer seks per dag hebben. Dan is de kans op zwangerschap natuurlijk wat groter dan bij het seculiere gemiddelde! Overigens kwam onze Ted later in opspraak wegens drugsgebruik en het bezoeken van een mannelijke prostituee..... Dus of ook zijn bewering juist is? Ik weet het niet.)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 okt 2012 08:37

ik denk dat er meerdere redenen zijn, en ze per persoon verschillen.
Geen goed gevoel bij het gebruik van anti-conceptie is er één van.
Ook die tekst; vermenigvuldigt u, zal misschien wel voor mensen spelen ( alhoewel ik nog nooit iemand dat als reden heb horen aandragen )
Wel vaak gehoord; uitbreiding van Gods Koninkrijk. Dat is door evangelisatie maar ook door geboorte natuurlijk.

Daarnaast wat ik vind dat speelt is dat je als christen heel andere ambities in het leven heb. De seculieren mensen die ik ken die er 2 'hebben' vinden dat precies in het financiele plaatje passen. Net leuk, nog geld over voor andere leuke dingen. Je wilt ze toch wel een goede opleiding meegeven ( kost geld ).
( dit is natuurlijk enorm gechargeerd, maar anders kan je nooit tot een omschrijving van mensen komen ) .

Zelf denk ik dat geluk niet zit in of elk kind een eigen slaapkamer heeft of dat je merkkleren kan betalen, dus die overwegingen spelen bij mij niet mee.

bakvis
Mineur
Mineur

Berichtdoor bakvis » 19 okt 2012 08:54

met nummertje 5 op komst krijgen wij wel regelmatig vragen naar het waarom. alleen het gekke is dat de onchristelijke mensen dat nou juist veel minder vragen dan ''collega-moeders'' op het reformatorische schoolplein!! En dat vind ik zo gek! Ze belijden allemaal dat elk kind een geschenk van God is maar dat geldt blijkbaar maar tot nummer 2 of 3 :?: :!: Terwijl de onchristelijke buurvrouw zegt: wat leuk zo n groot gezin! lekker gezellig!! #-o
Voor ons heeft het ook te maken met je leven in Gods' hand leggen, kijken wat Hij met je voor heeft! En idd waar leg je je prioriteiten; wil je perse blijven werken als moeder, wil je twee keer met vakantie kunnen, luxe auto, merk kleren en al je kids op sport, muziekles, etc. Tsja...dan wordt het heel lastig! Ik ben sinds vorig jaar gestopt met werken omdat het gewoon te veel tijd en energie kostte die ik liever en beter in mn gezin kan steken! En ja..dan moet je inleveren! en dat valt soms tegen..maar ik heb zulke schatten van kinderen, zulke bijzondere geschenken van God ontvangen dat ik dat er graag voor over heb!
Maar het aantal kinderen zal ook voor iedereen anders liggen omdat de een veel meer aankan dan de ander. Als je bv moeilijke zwangerschappen hebt, ernstig zieke kinderen, zelf er bijna aan onder door gaat lijkt het me verstandiger om niet zwanger te worden. Maar laten we elkaar de maat daar niet over nemen! Iedereen moet dat als echtpaar, in relatie met de Heere God uitkomen!
En het ligt er ook aan hoe jong/oud je getrouwd bent! Ik ben zelf op mn 21ste getrouwd en een jaar later ons eerste kindje gekregen. Twee-en-half jaar later weer eentje, toen 20 maanden later, toen ruim 3 jaar later en nu zit er drie-en-half jaar tussen. Dat is wel anders dan dat je bv na je 30ste trouwt...als je er dan nog 5 zou krijgen, zou er veel minder tijd tussen zitten!
Dus ..heel veel verschillende factoren die meespelen in hebben/krijgen van je kinder aantal!

Ctje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ctje » 19 okt 2012 10:19

Gaat heen en vermenigvuldigt u... en 2 x 2 = 4.

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 19 okt 2012 10:24

Hier op de veluwse 'bible belt' zijn er toch nog wel veel echt grote gezinnen, wellicht heeft dat te maken met een misinterpretatie van de bijbelse opmerking? Volgens mij zit anticonceptie hier ook nog wel in het verdoemhoekje, waardoor er toch meer zwangerschappen ontstaan. Bovendien heb ik het idee dat mensen op veel lagere leeftijd trouwen om het huwelijk z.s.m. te 'consumeren'.

Mijn vriendin en ik hebben er overigens voor gekozen om kinderloos te blijven, tenzij we ooit financieel zo goed zitten dat we er niet te veel voor hoeven te laten.
Carpe Noctum.

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 19 okt 2012 10:25

Ctje schreef:Gaat heen en vermenigvuldigt u... en 2 x 2 = 4.

Die is niet eens grappig, laat staan origineel.
Carpe Noctum.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 okt 2012 12:43

savagemm schreef:Mijn vriendin en ik hebben er overigens voor gekozen om kinderloos te blijven, tenzij we ooit financieel zo goed zitten dat we er niet te veel voor hoeven te laten.

dit is meteen het voorbeeld wat ik bedoel. Verschil van visie op het leven.

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 19 okt 2012 13:23

meribel schreef:
dit is meteen het voorbeeld wat ik bedoel. Verschil van visie op het leven.

Ik zie in mijn omgeving ook dat de gelovige mensen veel drukker zijn met trouwen/kinderen dan de niet-gelovigen.
Carpe Noctum.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 okt 2012 13:42

savagemm schreef:
Ik zie in mijn omgeving ook dat de gelovige mensen veel drukker zijn met trouwen/kinderen dan de niet-gelovigen.

Maar niet minder met seks :mrgreen: (de nietgelovigen dan bedoel ik)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 okt 2012 14:02

Toen wij het blad O uders van Nu of die andere, K inderen geloof ik, hadden, stond er een maandelijkse rubriek in van grote gezinnen. Dat waren vrijwel nooit refo's.
Ook heb je nu nog steeds ouders die het heerlijk vinden een groot gezin te hebben.
Ik heb een paar jaar geleden een docu gezien van 2 vaders, die met elkaar getrouwd waren en een huis vol (pleeg)kinderen hadden.
Ik moet zeggen: ze deden het fantastisch. Het waren veelal kinderen met een "probleem".
Ik weet niet meer hoeveel kinderen ze precies hadden, maar het waren er dacht ik wel meer dan 10 :-k
En ik ken diverse refogezinnen, maar die zijn tegenwoordig ook niet veel groter meer dan 5 kinderen.
Wie de website van T eunie wel eens bezoekt, ziet hoeveel werk er aan zo'n gezin vastzit.
Ze komen niet vanzelf groot en als je hen dan ook nog van gezond voedsel en goede kleding wilt voorzien, vergt dat veel offers.
Ik vat deze tekst niet op als: doe maar wat, leef maar raak.

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 19 okt 2012 14:11

http://epiphenom.fieldofscience.com/2012/10/why-are-religious-people-so-fertile.html

Kom net toevallig dit linkje tegen op een andere website, heb het zelf nog niet gelezen, maar ter lering ende vermaeck alvast hier gedeeld.
Carpe Noctum.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 19 okt 2012 15:08

Kun je vermenigvuldigen op 1 lijn stellen met het krijgen van kinderen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”