Ondertussen in New York.....

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Ondertussen in New York.....

Berichtdoor Lock&Stock » 31 aug 2012 14:40

beantsje schreef:Ik denk dat het celibaat op zich geen oorzaak is, maar dat het eerder andersom is:
Iemand die op seksueel gebied verknipt in elkaar zat, en/of gefrustreerd was, koos vroeger voor het celibaat/priesterschap als 'vlucht' voor een normaal seksueel leven. Daarmee maakte hij sociaal gezien ook nog eens een zeer gerespecteerde keuze.
Helaas was er vroeger een weinig kritische houding t.a.v. de leerlingen van de priesteropleidingen, dus inderdaad, als je maar afstudeerde, werd je gewoon priester, ook al was de aanleiding eigenlijk, dat de persoon in kwestie niet in staat was tot normale relaties.

Bedankt, dit klinkt als een best redelijke verklaring.

beantsje schreef:Tegenwoordig kijkt men veel meer naar de persoonlijkheidstructuur van de toekomstige priesters.

Dat is goed om te horen.

beantsje schreef:Als katholiek vind ik het vreselijk dat dit alles gebeurd is. Ik ben blij dat de beerput eindelijk open is gegaan want dat is de enige weg tot genezing.

Ook goed om te horen, heb ook een aantal katholieken meegemaakt die alles het liefst weer terug in de doofpot hadden gestopt.

beantsje schreef:Ook in de sportclub, ook in de internaten, ook in de gehandicaptenzorg. Overal waar mensen zijn, zitten er rotte appels tussen.

Klopt, maar de vertrouwensfunctie en aanzien van een dominee maakt het natuurlijk wel erger.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 31 aug 2012 14:42

Katlheen schreef:Tja, het is weer makkelijk schieten op de RK, nietwaar? Kom, laten we het nieuws eens gaan screenen op "christenen" en wat die de mensheid allemaal wel niet aandoen. Boer, heb je al excuses gemaakt voor de kruistochten? Heb je al excuses gemaakt voor de slavernij?

Dat zijn gebeurtenissen van eeuwen geleden, dit is een priester met hoog aanzien die in het heden even de schuld naar de slachtoffers schuift. Inderdaad makkelijk schieten op hem (en niet op de RK in het algemeen wat mij betreft), maar dat is dan toch echt zijn eigen schuld.

Mens
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mens » 31 aug 2012 15:43

beantsje schreef:Ondertussen hoop ik dat TS begrijpt dat dit het standpunt van een eenling is, waar iedereen zijn afschuw over uitspreekt. Zeker niet het standpunt van de 'gelovige kringen'!

Schelpje3 schreef:Eén katholiek zegt iets en meteen wordt de gehele gelovige gemeenschap beschuldigd van gebrek aan empatisch vermogen. Hoe kort door de bocht

Volgens mij beweerde ik niet dat dit het standpunt is van de 'gelovige kringen'. Volgens mij beweerde ik ook niet dat de gehele gelovige gemeenschap een gebrek aan empatisch vermogen heeft. AUB niet meteen in de slachtofferrol schieten!

Het zal jullie toch vast niet ontgaan zijn dat dit bericht er één is in een lange reeks incidenten?
Ik mag toch aannemen dat iedereen dit soort onsmakelijke berichten met enige regelmaat tegenkomt?
Ik ben toch vast de enige niet die het opvalt dat het opvallend vaak om mensen gaat die één of andere functie vervullen binnen één of andere religie?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 aug 2012 16:55

Priester: sorry dat ik misbruikte tieners verleiders noemde

De prominente Amerikaanse priester die deze week stelde dat tieners bij seksueel misbruik niet zozeer slachtoffer maar verleider zijn, biedt zijn excuses aan. In een verklaring vertelt Benedict Groeschel dat zijn 'manier van uitdrukken niet meer zo helder is als vroeger'.

De opmerkingen van Groeschel leidden tot heftig verontwaardigde reacties, zowel binnen zijn (rooms-katholieke) kerk als daarbuiten. Ook de lezers van Trouw.nl hadden in de reactiekolommen nauwelijks een goed woord over voor de professor pastorale psychologie.

Groeschel, die aan de ziekte van Parkinson lijdt, benadrukt dat het niet zijn bedoeling was 'om de schuld bij het slachtoffer te leggen'. Iemand die een minderjarige misbruikt 'zit altijd fout en is altijd verantwoordelijk. Ik heb mijn leven lang geprobeerd om anderen zo goed mogelijk te helpen. Het spijt me oprecht dat ik mensen heb gekwetst.'

Bron en rest: http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... emde.dhtml

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 aug 2012 16:58

never mind, is het niet waard.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 31 aug 2012 19:24

Faramir schreef:Er zijn onderzoeken geweest naar het celibaat icm met seksueel misbruik. Keer op keer wees echter uit dat het probleem niet bij het celibaat ligt. Als ik me niet vergis heeft zelfs de commissie Deetman er het een en ander over gezegd. Binnenkort komt de commissie Samson met haar bevindingen en wat er tot nu toe naar buiten gekomen is voorspeld weinig goeds en al die zaken hebben niets met het celibaat te maken.

Waarom houdt de RKK zich niet aan de woorden van de apostel die zegt dat leiders in de kerkgemeenschap getrowud MOETEN zijn en niet te jong en van goed gedrag?

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 31 aug 2012 21:25

boer schreef:Waarom houdt de RKK zich niet aan de woorden van de apostel die zegt dat leiders in de kerkgemeenschap getrowud MOETEN zijn en niet te jong en van goed gedrag?

Geen idee..misschien omdat Paulus ook niet getrouwd was?
Maar getrouwd zijn geeft bepaald geen garantie.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 31 aug 2012 23:36

beantsje schreef:Geen idee..misschien omdat Paulus ook niet getrouwd was?

De RKK beroept zich vnl op Petrus, en die was wel degelijk getrouwd, want hij had een schoonmoeder.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 sep 2012 00:30

boer schreef:Waarom houdt de RKK zich niet aan de woorden van de apostel die zegt dat leiders in de kerkgemeenschap getrowud MOETEN zijn en niet te jong en van goed gedrag?

Jouw kennende zal je het bijbelgedeelte wel compleet uit zijn context rukken. Daarnaast is het celibaat niet voor niets ingevoerd, maar dat kan je wel terugvinden in de kerkgeschiedenis. Succes ermee, je zou altijd nog een brief naar je plaatselijke bisschop kunnen schrijven met je onophoudelijke klaagzang.

Terug naar “[Religie] - Open forum”