Huisgemeenten waar zijn ze ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

huisgemeente

Huisgemeenten waar zijn ze ?

Berichtdoor huisgemeente » 13 aug 2012 08:59

De schatting is dat er in Nederland zo'n 500 huisgemeenten zijn maar wij als Huisgemeente Abba Vader die toch een goed contact onderhouden met andere huisgemeenten kennen er maar een stuk of 25.Als je gaat googlen dan kom je ook niet verder dan de 25 die al bij ons bekent zijn.Kloppen de schattingen dan niet ? Nederland is toch geen China waar de huisgemeenten voornamelijk ondergronds actief zijn ? Wie weet hoe dat zit ? De bij ons bekende huisgemeenten zijn vermeld op onze website http://www.huisgemeente.be/

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Huisgemeenten waar zijn ze ?

Berichtdoor schaapje » 13 aug 2012 09:44

Ik vind het moeilijk hoor wat ik lees.
Nu pas de ware onvoorwaardelijke liefde onderling gevonden.
Wij zijn vervuld met de Heilige Geest.
Nu zijn wij ware discipelen van de Here Jezus.

Komt bij mij over als de "superchristenen" zo veroordelend naar anderen, sorry :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 aug 2012 09:49

Wellicht dat die schatting van 500 wel drastisch naar beneden bijgesteld moet worden. Als je er na actief zoeken slechts 25 kan vinden. Het is hier idd geen China of Noord-Korea, wellicht dat daarom huisgemeenten hier niet zo interessant zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2012 10:32

Ik vermoed dat ook. Ik weet er van geen één meer, terwijl ik een aantal jaar geleden nog zo een paar kon vinden. Wel zijn er thuislezers, vind je dit daar ook onder vallen?
Een huisgemeente is voor mij een groepje mensen en thuislezers zijn mensen waar vader een preek voorleest in eigen gezin.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 aug 2012 10:34

Waarom zou je een thuisgemeente starten? En dat bedoel ik als oprechte vraag.

Wat ik mij wel afvraag is waarom 'jullie' aangeven dat de gemeente vol zit en dat je er pas weer bij kan komen als er plek is. Waarom is dat Bij God is toch altijd plaats?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 aug 2012 10:43

En er zijn veel kerken om uit te kiezen toch?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 aug 2012 16:45

Is het nu een huisgemeente in Nederland of Belgie?

huisgemeente

Berichtdoor huisgemeente » 16 aug 2012 16:58

Deze vraag over huisgemeenten heb ik ook op andere forums gesteld en mijn conclusie naar aanleiding van de vele reacties zowel op forums als prive is dat het aantal huisgemeenten in Nederland eerder bij de 50 zal liggen dan bij de 500.Wat mij betreft is mijn vraag bij deze beantwoord en kan dit topic worden gesloten.Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage.Ik stel het bijzonder op prijs dat de moeite is genomen om te reageren.Super !

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 17 aug 2012 11:05

Misschien kun je de vragen die jou gesteld zijn nog beantwoorden.

huisgemeente

Berichtdoor huisgemeente » 17 aug 2012 14:34

Om nog wat openstaande vragen te beantwoorden.Nee schelpje3 thuislezers vind ik daar niet onder vallen.Een huisgemeente is uitgebreider doordat de leden behalve aan bijbelstudie ook samen aan aanbidding,gebed,evangelisatie,pastoraat enzovoort doen.Dan jouw vraag Ajl waarom zou je een huisgemeente starten ? Dat zal voor iedereen anders zijn maar wij hebben dat ervaren als een roeping dat dat het juiste voor ons is om te ondernemen en het viel meteen na het begin al te merken dat er zegen op de huisgemeente rust omdat we na een week al helemaal vol zaten en nog steeds zitten na ruim een jaar.Wij hanteren een grens van 15 deelnemers voor onze huisgemeente.Op dit moment heeft niemand het op zijn of haar hart om zelf een huisgemeente te beginnen zodat we kunnen gaan splitsen dus tot dan kunnen er geen nieuwe leden bij.We willen bewust klein blijven vandaar onze keuze voor maximaal 15 deelnemers.Dan nog een vraag van schelpje3 ja het is waar dat er veel kerken zijn om uit te kiezen maar waneer je behoefte hebt aan een diepere levenswandel met God en het liefst dagelijks bijeenkomsten van gebed,bijbelstudie en aanbidding wilt dan wordt de keuze heel beperkt.En dan de laatste vraag van Henkie.Onze huisgemeente is een Nederlandse huisgemeente met een belgische domeinnaam.De domeinnaam huisgemeente.nl was al in gebruik en omdat de meeste deelnemers van de huisgemeente uit Beverwijk komen daarom hebben we gekozen voor huisgemeente.be waar de .be natuurlijk een afkorting is van Beverwijk !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 aug 2012 14:45

Ha ha, wat grappig, geen België maar Beverwijk :D
Ik vind het best bijzonder. Mijn ouders zijn ooit een korte tijd naar een huisgemeente gegaan, maar uiteindelijk viel die groep toch uit elkaar. Er stierven 2 mensen, de kinderen uit de groep werden volwassen en hadden geen zin in een huisgemeente.
Het heeft voordelen, maar ook nadelen. Als er kinderen/jeugd bij is, missen die toch wel wat aansluiting.
Hebben jullie nog een soort intake gesprek gehad, of was ieder in beginsel welkom? Ik begrijp natuurlijk de grens, want als je blijft toelaten wordt het uiteindelijk toch nog een echte gemeente.
Gaan de mensen buiten de diensten ook met elkaar om?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 aug 2012 14:52

schelpje3 schreef:Ha ha, wat grappig, geen België maar Beverwijk :D
Ik vind het best bijzonder. Mijn ouders zijn ooit een korte tijd naar een huisgemeente gegaan, maar uiteindelijk viel die groep toch uit elkaar. Er stierven 2 mensen, de kinderen uit de groep werden volwassen en hadden geen zin in een huisgemeente.
Het heeft voordelen, maar ook nadelen. Als er kinderen/jeugd bij is, missen die toch wel wat aansluiting.
Hebben jullie nog een soort intake gesprek gehad, of was ieder in beginsel welkom? Ik begrijp natuurlijk de grens, want als je blijft toelaten wordt het uiteindelijk toch nog een echte gemeente.
Gaan de mensen buiten de diensten ook met elkaar om?

Ik krijg toch meer het idee, dat de huisgemeente veel meer een gemeente is dan wat jij onder gemeente verstaat.
Als je met een klein aantal bent zeg je elkaar wel gedag, vermaan je elkaar eerder, is er meer tijd en aandacht voor elkaar, en is alles overzichtelijker.
Bovendien is er geen hierarchie, het is in feite veel bijbelser.
Je opmerking over kinderen die geen aansluiting zouden hebben, begrijp ik niet.
Want wat jij onder gemeente verstaat, lijkt waarschijnlijk niet veel op wat er in hand 2:45 etc staat over de eerste bekeerlingen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 aug 2012 15:01

boer schreef:
Ik krijg toch meer het idee, dat de huisgemeente veel meer een gemeente is dan wat jij onder gemeente verstaat.
Als je met een klein aantal bent zeg je elkaar wel gedag, vermaan je elkaar eerder, is er meer tijd en aandacht voor elkaar, en is alles overzichtelijker.
Bovendien is er geen hierarchie, het is in feite veel bijbelser.
Je opmerking over kinderen die geen aansluiting zouden hebben, begrijp ik niet.
Want wat jij onder gemeente verstaat, lijkt waarschijnlijk niet veel op wat er in hand 2:45 etc staat over de eerste bekeerlingen.

De huisgemeente waar mijn ouders naar toe gingen, hadden 2 oudere kinderen, ik was een stuk jonger, dus ik had geen aansluiting met hen.
Ik miste catechisatie, jeugdvereniging. Ik houd niet van grote gemeentes, ik kerk zelf in een vrij kleine gemeente. Wij kennen elkaar dus je wordt ook gemist.
En vermanen? Daar hoef je vandaag de dag niet mee aan te komen, kijk maar op de fora :mrgreen:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 aug 2012 19:22

Ik ken een huisgemeente in Beverwijk, maar daarnaast nogal wat huisgemeenten.
Inmiddels kijk ik daar met wat gemengde gevoelens tegenaan.
Ook vanuit negatieve ervaringen maar ook omdat ik het met Schelpje eens ben, er zijn genoeg gelegenheden bij ons in Nederland om naar het Woord te luisteren en enige controle is gewenst omdat er nogal wat bijkomstigheden te vermelden zijn bij de zgn. huisgemeenten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”