Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2012 08:19

mohamed schreef:Waar dweep ik met de wekelijkse sabbat? :shock:

boer schreef:En ik ook niet hoor !(desalniettemin, áls er een rustdag gehouden zou moeten worden , heeft marin wel veel betere argumenten dan mensen die menen dat de sabbat vervangen is door de zondag, denk ik, dát weer wel)

Ja mee eens.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 26 jul 2012 11:46

Ik vind het interessant dat in dit debat Calvisten wereldwijd volgens mij de grootste voorvechters zijn van strenge zondagsheiliging, terwijl Calvijn dat zelf helemaal niet was.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... gang.dhtml

Verder heb ik niet zo veel te melden in deze discussie, ik vond dit gegeven alleen wel eigenaardig en vermeldenswaardig, dus dit medegedeeld hebbende ga ik er maar weer van door. :D

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jul 2012 12:09

Veel dingen die aan Calvijn zijn toegeschreven komen in feite van zijn opvolger: Theodorus Beza. Die heeft dingen veel scherper gesteld dan Calvijn ooit heeft bedoeld.

Henk Mul
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Henk Mul » 27 jul 2012 14:20

Uiteraard kan het ook een werkdag zijn. Er zijn nu eenmaal beroepen die ook op zondag beoefend
moeten worden...........

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 jul 2012 14:27

Was Calvijn ook niet degene die op kerstavond al scheldend en tierend voorbijlopende kerkgangers erop wees dat Christus echt niet op 24 december was geboren? In de loop van de tijd is er duw wel iets afgezwakt of aangescherpt in de calvinistische traditie.

Daarmee wil ik aangeven dat Calvijn zeker niet altijd het laatste woord heeft binnen het calvinisme en dat dingen gewoon door ontwikkeld zijn.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 jul 2012 17:58

Faramir schreef:Was Calvijn ook niet degene die op kerstavond al scheldend en tierend voorbijlopende kerkgangers erop wees dat Christus echt niet op 24 december was geboren? In de loop van de tijd is er duw wel iets afgezwakt of aangescherpt in de calvinistische traditie.

Ach, bij mij in de stad zijn de enige gemeentes zonder kerstnachtdienst zware Calvinistische gemeentes. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 jul 2012 20:05

Faramir schreef:Was Calvijn ook niet degene die op kerstavond al scheldend en tierend voorbijlopende kerkgangers erop wees dat Christus echt niet op 24 december was geboren? In de loop van de tijd is er duw wel iets afgezwakt of aangescherpt in de calvinistische traditie.

Daarmee wil ik aangeven dat Calvijn zeker niet altijd het laatste woord heeft binnen het calvinisme en dat dingen gewoon door ontwikkeld zijn.

Zoals ook de RKK bedoel je? :roll:

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 30 jul 2012 22:49

mohamed schreef:Onder het oude verbond werd de sabbat gehouden omdat die vooruitwijst naar de eeuwige rust in Christus en dat is waarom het zo belangrijk was voor God.

Nu ben ik erg benieuwd waar deze stelling vandaan komt... :?:

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 30 jul 2012 23:00

Wilsophie schreef:De sabbath is zeker een afschaduwing van zaken t.a.v. Israël die nog in vervulling moeten gaan.

Het citaat is al van een tijdje geleden maar misschien kan Wilsophie dit alsnog vanuit de Bijbel nader (aan)duiden?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 30 jul 2012 23:53

De zes (!)daagse oorlog leverde israel dan wel Jeruzalem op, maar het tempelplein (nog) niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 jul 2012 15:12

mohamed schreef:Onder het oude verbond werd de sabbat gehouden omdat die vooruitwijst naar de eeuwige rust in Christus en dat is waarom het zo belangrijk was voor God.

pitboel schreef:Nu ben ik erg benieuwd waar deze stelling vandaan komt... :?:

Dat is mijn eigen conclusie na het lezen van de brief aan de Hebreeën, zie hoofdstuk 4, 8 en 10.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jul 2012 15:55

Hogere inlegkunde dus...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 31 jul 2012 18:33

Riska schreef:Hogere inlegkunde dus...

Ik denk het niet,

de lichamelijke, ''stoffelijke'' besnijdenis is toch ook tot een geestelijke besnijdenis geworden?
En het aardse Jeruzalem is toch ook het Jeruzalem wat Boven is, geworden?
Gods Huis staat ook niet langer hier, maar Hij woont in ons.
hand 17:24,25.

De enige dag die God opnieuw bepaald heeft, is de dag waarop Hij den aardbodem rechtvaardig zal laten oordelen door een man, die Hij aangewezen heeft, de Man die Hij uit de doden heeft opgewekt als bewijs.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 31 jul 2012 21:18

Ik denk niet dat "Onder het oude verbond de sabbat werd gehouden omdat die vooruitwijst naar de eeuwige rust in Christus en dat is waarom het zo belangrijk was voor God."

Maar: Onder het oude verbond werd de sabbat gehouden omdat dit Gods gebod was. En God gaf dat gebod omwille van Israël, omdat het goed was/is voor mens en dier. Tegelijk herinnerde Hij het volk Israël aan de uittocht uit Egypte. En de keuze voor juist deze dag was omdat de Schepper op deze dag rustte van Zijn scheppingswerk, en daarom deze dag apart zette, een aparte status gaf. Tot een eeuwige inzetting, voor Zijn volk, dat dan weer wel.

Ingewikkelder is het niet mijns inziens.

Maar toegegeven, ik heb de brief aan de Hebreeën, hoofdstuk 4, 8 en 10 nog niet met het oog hierop gelezen; dit hoop ik direct te doen zo meteen. Bedankt i.e.g. voor de aanwijzing.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 31 jul 2012 22:33

pitboel schreef:Ik denk niet dat "Onder het oude verbond de sabbat werd gehouden omdat die vooruitwijst naar de eeuwige rust in Christus en dat is waarom het zo belangrijk was voor God."

Maar: Onder het oude verbond werd de sabbat gehouden omdat dit Gods gebod was. En God gaf dat gebod omwille van Israël, omdat het goed was/is voor mens en dier. Tegelijk herinnerde Hij het volk Israël aan de uittocht uit Egypte. En de keuze voor juist deze dag was omdat de Schepper op deze dag rustte van Zijn scheppingswerk, en daarom deze dag apart zette, een aparte status gaf. Tot een eeuwige inzetting, voor Zijn volk, dat dan weer wel.

Ingewikkelder is het niet mijns inziens.

Maar toegegeven, ik heb de brief aan de Hebreeën, hoofdstuk 4, 8 en 10 nog niet met het oog hierop gelezen; dit hoop ik direct te doen zo meteen. Bedankt i.e.g. voor de aanwijzing.

Vergeet ook niet dat Jezus van zichzelf en Zijn Vader zegt, dat ze iedere dag werken!

Terug naar “[Religie] - Open forum”