De Cirkel van het Evangelie (Samenvatting van het geloof)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: De Cirkel van het Evangelie (Samenvatting van het geloof

Berichtdoor Wilsophie » 11 jul 2012 22:05

Ik denk dat je bedoelt de heilige Geest was nog niet uitgestort, want de profeten waren zeker vervuld met de heilige Geest.

Geef me één tekst waar staat dat men onder het oude verbond was VERVULD met de Heilige Geest.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 jul 2012 20:57

Wilsophie schreef:Geef me één tekst waar staat dat men onder het oude verbond was VERVULD met de Heilige Geest.

Het begint een beetje op handjeklap te lijken, maar vooruit met de geit:

'De Geest van God heeft hem vervuld...' (Ex 35,31)

De volgende verzen staan weliswaar in het NT, maar toen deze gebeurtenissen zich voordeden was Jezus nog een baby en had hij het nieuwe verbond nog niet ingesteld.

'...en hij [Johannes de Doper] zal al van de moederschoot af met de Heilige Geest vervuld worden,' (Luk 1,15)

'....en Elizabet werd vervuld met de Heilige Geest,' (Luk 1,41)

'En Zacharias, zijn vader, werd vervuld met de Heilige Geest en profeteerde' (Luk 1,67)

Welnu, ik heb je aangetoond waar je om vroeg want zij waren allen vervuld met de heilige Geest en onder het oude verbond. :)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jul 2012 21:11

Jazeker kan ik er wat mee en dank je wel, voor mij is het geen handjeklap maar een serieuze studie.
En je hebt gelijk he vervuld worden met de H.G vinden we niet pas v.a. Pinksteren toen de H.G. woning maakte in gelovigen.
Het vond al plaats in vroegere tijden en is absoluut geen deel van of toebehoren bij de doop met of de gave van de H.G.
Het is daarom ook niet identiek met het wonen van de H.G. in ons zoals sommigen van mening zijn, die denken dat het woning maken van de H.G. in een mens het vervuld worden zou zijn.
De inwoning van de H.G. in ons onderscheidt de gelovigen van deze tijd met de gelovigen van het Oude Verbond. Hoewel de H.G. na pinksteren woning had gemaakt in gelovigen werden ze toch nog vervuld met de H.G.
Zo vinden wij vóór pinkst. Bezaleël die met de H.G. vervuld was en Elisabeth idem.

Het vervuld zijn met de H.G. in het OT hield niet de eenheid van Christus in als Hoofd van het Lichaam.
Deze eenheid is verbonden met de gave van de inwoning van de Geest.
Ze is alleen deel van de gelovigen van het tijdperk van de Gemeeente die het lichaam van Christus vormen.

Je ziet dus dat een gelovige van het OT die de H.G. niet in zich had wonen toch met de H.G vervuld kon zijn.
En anderzijds dat een gelovige van nu, die de H.G, wel in zich heeft wonen toch niet met de H.G. vervuld kon zijn.
Daarom werden de Efeziérs vermaand ook met de H.G. vervuld te zijn.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 12 jul 2012 22:22

Maar Wilsophie hoe kon David dan zeggen in Psalm 51-13:
"Verwerp mij niet van Uw Aangezicht en neem Uw Heilige Geest niet van mij"?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jul 2012 08:16

Wilsophie schreef:Jazeker kan ik er wat mee en dank je wel, voor mij is het geen handjeklap maar een serieuze studie.
En je hebt gelijk he vervuld worden met de H.G vinden we niet pas v.a. Pinksteren toen de H.G. woning maakte in gelovigen.
Het vond al plaats in vroegere tijden en is absoluut geen deel van of toebehoren bij de doop met of de gave van de H.G.
Het is daarom ook niet identiek met het wonen van de H.G. in ons zoals sommigen van mening zijn, die denken dat het woning maken van de H.G. in een mens het vervuld worden zou zijn.
De inwoning van de H.G. in ons onderscheidt de gelovigen van deze tijd met de gelovigen van het Oude Verbond. Hoewel de H.G. na pinksteren woning had gemaakt in gelovigen werden ze toch nog vervuld met de H.G.
Zo vinden wij vóór pinkst. Bezaleël die met de H.G. vervuld was en Elisabeth idem.

Het vervuld zijn met de H.G. in het OT hield niet de eenheid van Christus in als Hoofd van het Lichaam.
Deze eenheid is verbonden met de gave van de inwoning van de Geest.
Ze is alleen deel van de gelovigen van het tijdperk van de Gemeeente die het lichaam van Christus vormen.

Je ziet dus dat een gelovige van het OT die de H.G. niet in zich had wonen toch met de H.G vervuld kon zijn.
En anderzijds dat een gelovige van nu, die de H.G, wel in zich heeft wonen toch niet met de H.G. vervuld kon zijn.
Daarom werden de Efeziérs vermaand ook met de H.G. vervuld te zijn.

Wat jij wilt Wilsophie, je vroeg me om een vers ik gaf je er vier en vervolgens veeg je ze allemaal van tafel met dit vreemde verhaal zonder zelf ook maar met de geringste onderbouwing over de brug te komen. Als jij zeker bent van je geloof kan ik dat alleen maar toejuichen, maar als je niet meer voor rede vatbaar bent moet je de discussie ook niet opzoeken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 jul 2012 10:58

Marloes1g schreef:Maar Wilsophie hoe kon David dan zeggen in Psalm 51-13:
"Verwerp mij niet van Uw Aangezicht en neem Uw Heilige Geest niet van mij"?

Omdat er een onderscheid is dat de Heilige Geest op iemand is, danwel dat er sprake is van uitstorting, en dat er sprake is van vervuld zijn met de Heilige Geest.
Het verschijnsel in Handelingen 2 als vervulling van Joël 2 was volkomen nieuw.
Ieder enkeling ontving persoonlijk de Heilige Geest.
Om voor altijd in hen te blijven wonen.
De tekst die jij aangeeft, geeft tevens aan dat de Heilige Geest blijkbaar weggenomen kan worden.
Met dank daarvoor.
"Wij allen zijn door één Geest tot één Lichaam gedoopt". 1 Kor. 12 vers 13
Was daar sprake van in het OT?
Let op dat de doop werd voltrokken aan "allen bijeen" en de enkeling wordt niet genoemd.
Echter de gave van de Heilige Geest betreft alle gelovigen afzonderlijk.
Het vervuld worden voltrok zich later herhaaldelijk bij de enkelingen.

We kunnen vermaand worden zoals in Efeze 5 vers 18 : "Wordt vervuld met de H.G. maar we vinden nooit een herhaling van de doop met de H.G.
Eénmaal vond die doop plaats van het geheel van de gelovigen waardoor zij gevormd werden tot één Lichaam dat groeit tot de komst van de Heer.

Eén keer ontvangt elke gelovige persoonlijk de H.G. als zegel en onderpand tot de dag van de verlossing.
Ef. 1 vers 13, 14 het vervuld worden daarentegen vond herhaaldelijk bij dezelfde personen plaats.
In Handelingen 2 vonden beide gebeurtenissen plaats op hetzelfde ogenblik.

Het waren de vervulling van 2 beloften die in de vroege morgen van de Pinksterdag werden vervuld.

Je mag de doop met en de gave van niet één en dezelfde zaak noemen, je kunt en mag ze niet verwisselen.
Zoals je onderscheid moet maken tussen zalving , verzegeling en het ontvangen als onderpand.

Als God van dopen spreekt dan bedoelt Hij ook dopen en niet zenden, of ontvangen of geven.
Daarom moeten wij deze woorden niet als synoniemen behandelen.

God bedoelt wat HIJ ZEGT EN ZEGT WAT Hij bedoelt.
Bij een gave hoort een gever en bij het komen hoort een Persoon en bij het ontvangen een ontvanger.

De Gever is zowel de Vader als de Zoon, maar als de Bijbel van de doop met de H.G. spreekt dan noemt ze alleen de Heer als Doper.

De Schrift zegt nooit dat de Vader dit doet en zeker niet de Heilige Geest Zelf!!!

Velen bidden gedachteloos door de H.G. gedoopt te worden alsof de H.G met H.G. kan dopen.

Nergens in het OT is er sprake van het uitstorten van de Heilige Geest, want het was niet bestemd voor Israël alleen.

Vallen en uitstorten wordt slechts genoemd in Hand 8 vers 16, 10 vers 44, 11 vers 15, 2 vers 17,33 11 vers 15.
En Paulus past het woord nog één keer toe op alle gelovigen in Titus 3 vers 6.
Het moet uiterlijk waarneembaar zijn geweest.

Het woord Geest uitgieten of uitstorten wordt gebruikt in Ps 42 vers 5, 62 vers 9, 69 vers 25 en daar wordt het gebruikt voor "ziel uitstorten of gramschap en een uiterlijk zien is dan niet aan de orde.

Het gaat bij het begrip "doop" niet om een werk in ons, maar een werk met en aan ons.

De waterdoop is individueel, maar de Geestesdoop was collectief met als doel de eénmaking van een lichaam.
Daarmee richtte God Zijn Gemeente op.
Door één Geest zijn wij tot dat Ene Lichaam gedoopt. Verder spreekt de Schrift nergens meer over dopen met de H.G.
Een kind wordt toegevoegd aan een gezin, maar het gezin wordt daarmee niet opnieuw gesticht.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jul 2012 11:03

De profeten waren allemaal vervuld met de heilige Geest, want het was God zelf die door hen sprak en dat deed hij later ook door de apostelen na de uitstorting van de Geest.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 jul 2012 12:03

mohamed schreef:Wat jij wilt Wilsophie, je vroeg me om een vers ik gaf je er vier en vervolgens veeg je ze allemaal van tafel met dit vreemde verhaal zonder zelf ook maar met de geringste onderbouwing over de brug te komen. Als jij zeker bent van je geloof kan ik dat alleen maar toejuichen, maar als je niet meer voor rede vatbaar bent moet je de discussie ook niet opzoeken.

De Heilige Geest werd door de opgestane en verheerlijkte Heiland gezonden aan de gemeente. "De Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was". (Joh. 7:39) "Indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot U niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot U zenden". (Joh. 16:7) We zouden dus kunnen zeggen dat de Heilige Geest de hemelse vertegenwoordiger op aarde is. Hij is van de Vader uitgegaan, (Joh. 15:26). Hij is door de verheerlijkte Heiland gezonden, (Joh. 15:26, Joh. 16:7), tot de Gemeente. De "Trooster" is de "Parakleet" van Christus. Die Zijn belangen bij de gelovige behartigt. Dat blijkt uit eigen uitspraken van de Here Jezus.

"Die zal van Mij getuigen". (Joh. 15:26) Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal uit het Mijne nemen, en zal het U verkondigen". (Joh. 16:14)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 jul 2012 17:49

Wat doe ik dan met deze tekst?
`De Heilige Geest was nog niet overmits Jezus nog niet verheerlijkt was"

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 14 jul 2012 20:14

Wilsophie schreef:Wat doe ik dan met deze tekst?

En toen werd het stil.
Het in-en in trieste is dat de Gemeente, welke het geestelijk huis is, waarvan Jezus de hoeksteen, het geestelijk Lichaam, nauwelijks iets schijnt te weten omtrent de hoedanigheid van haar ''oorsprong'' en karakter.
maar aangezien er een ongefundeerd dogmatisch taboe ligt op scheiding tussen oud en nieuw testament, zal er ook wel niet gauw licht komen , ben ik bang.
Luistert naar Hem, sprak God Zelf.
Als we nu het Evangelie eindelijk hebben gekregen , iets waar de oude profeten zo lang naar hadden uitgegeken, gaan wij dan nu weer terug naar OT tijden, regels en wetten?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2012 20:30

boer schreef:En toen werd het stil.
Het in-en in trieste is dat de Gemeente, welke het geestelijk huis is, waarvan Jezus de hoeksteen, het geestelijk Lichaam, nauwelijks iets schijnt te weten omtrent de hoedanigheid van haar ''oorsprong'' en karakter.
maar aangezien er een ongefundeerd dogmatisch taboe ligt op scheiding tussen oud en nieuw testament, zal er ook wel niet gauw licht komen , ben ik bang.

Ja, je weet het mooi om te draaien boer, maar als je even terugleest kun je zien dat ik de uitstorting van de heilige Geest niet ontken, ik zeg alleen dat de profeten al vervuld waren en dat is naar mijn volste overtuiging een bewering die volledig conform de schrift is. Ook vergis je je gigantisch als je denkt dat ik het onderscheid tussen oud en nieuw niet maak, nee ik ben in tijden niet meer zo verkeerd geïnterpreteerd, maar dat is ook wel weer eens lekker. :lol:
Wilsophie schreef:Wat doe ik dan met deze tekst?

(En dit zeide Hij van de Geest, Die ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet, aangezien Jezus nog niet verheerlijkt was.)

Wat jij er mee doet is hem verkrachten aangezien je Johannes laat zeggen dat de profeten niet vervuld waren met de heilige Geest, iets wat hij nooit bedoeld heeft.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 jul 2012 22:14

De inwoning van de H.G. in ons onderscheidt de gelovigen van deze tijd van de gelovigen van het Oude Verbond. Hoewel de Heilige Geest na Pinksteren woning had gemaakt in gelovigen, werden ze toch nog vervuld met de Heilige Geest.
Anderzijds zien we ook dat gelovigen onder het Oude Verbond met de Heilige Geest vervuld waren, hoewel Hij niet in hen woonde.Denk aan Bezaleël die ik al eerder noemde en Elisabeth.
Maar dat hield niet de éénheid met Christus in als Hoofd van het lichaam want die is verbonden met de gave van de Geest en de inwoning van de Geest.
Ze is het deel van de gelovigen in het tijdperk van de Gemeente Die het Lichaam van Christus vormt.

Kortom we zien dat een gelovige van het Oude Verbond niet de Heilige Geest in zich had wonen, maar wel met de Geest vervuld kon zijn.
En anderzijds dat een gelovige van nu de Heilige Geest wel in zich heeft wonten maar toch niet met de Heilige Geest vervuld kan zijn.
Daarom vermaant Paulus de Efezieërs.
Bij de gelovigen van het Oude Verbond lag het vervuld worden in de lijn van het komen van de Heilige Geest op of over hen, terwijl bij de gelovigen van de Gemeente van God het vervuld worden meer de zich uitende werking is van de Heilige Geest die in hen woont.

Terug naar “[Religie] - Open forum”