Wilsophie schreef:Het onheil in de wereld is niet door God gekomen, maar door de satan.
Wie schiep de satan?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wilsophie schreef:Het onheil in de wereld is niet door God gekomen, maar door de satan.
Waarom vind je dat?
... schreef:En toch, God is zo hoog, we zullen nooit vatten waarom God het onheil in de wereld heeft laten komen. Ik weet wel dat het onheil er is. En ik weet ook dat God de mens naar Zijn evenbeeld geschapen heeft. En daar kan nooit onheil bij passen.
Door het onheil wordt het heil zichtbaar.
mohamed schreef:Ik schreef dat God het wilde en dat vind ik ook, maar jij lijkt te denken dat ik bepleit dat hij de ongerechtigheid liefheeft en dat is niet mijn insteek. Wat ik geloof is dat God het kwaad schiep opdat wij daardoor getuchtigd worden en kunnen groeien in geloof. Voor ons bestwil snap je?
Dat het God behaagde dat te doen, of dat hij het niet wist of voorzag zijn zaken die ik niet geloof.
... schreef:Ik kan me ergens wel vinden in wat jij zegt over het nut van het kwaad. Maar ik blijf het toch lastig vinden, omdat God de mens naar Zijn evenbeeld geschapen heeft.
mohamed schreef:Dat doet me deugd om te lezen, want God had Adam en Eva evengoed zonder handen en voeten kunnen scheppen zodat zij niet naar de boom hadden kunnen lopen en er van nemen. Precies daarom geloof ik dat zij moesten zondigen en voor zondigen kun je ook lezen lijden.
Er staat geschreven:
'Want de HEERE kastijdt hem, die Hij liefheeft, ja, gelijk een vader de zoon, in wie hij een welbehagen heeft.' (Spr 3,12)
Adam werd gekastijd, Job werd gemarteld, Jezus werd gekruisigd, vele profeten en apostelen vonden een vroegtijdige dood. Indien God niet zou willen dat dergelijk kwaad allemaal gebeurde, wat betekent almacht dan nog?
mohamed schreef:Dat doet me deugd om te lezen, want God had Adam en Eva evengoed zonder handen en voeten kunnen scheppen zodat zij niet naar de boom hadden kunnen lopen en er van nemen. Precies daarom geloof ik dat zij moesten zondigen en voor zondigen kun je ook lezen lijden.
Er staat geschreven:
'Want de HEERE kastijdt hem, die Hij liefheeft, ja, gelijk een vader de zoon, in wie hij een welbehagen heeft.' (Spr 3,12)
Adam werd gekastijd, Job werd gemarteld, Jezus werd gekruisigd, vele profeten en apostelen vonden een vroegtijdige dood. Indien God niet zou willen dat dergelijk kwaad allemaal gebeurde, wat betekent almacht dan nog?
... schreef:Dat is inderdaad zo. God doet dat allemaal met een bedoeling. Maar God is voor mij zo goed, zo wonderlijk groot, dat ik het lastig blijf vinden om onheil met God samen te laten vallen. Ik weet dat God weet wat Hij doet, maar met dit soort dingen kijk ik altijd gelijk naar het doel achter het onheil, de weg die God met de mens gaat. Ik kijk nooit gelijk naar het onheil zelf. Dat zal ook wel komen doordat ik het niet vind 'passen' bij God.. Het blijft lastig!
mohamed schreef:Het staat er letterlijk.
'Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.' (Jes 45,7)
mohamed schreef:Het staat er letterlijk.
'Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.' (Jes 45,7)
... schreef:Ja, dat weet ik. Deze tekst werd al eerder hier genoemd. Maar dat neemt niet weg dat ik het lastig vind om het bij de goedheid van God te passen... Ik geloof absoluut dat wat in de Bijbel staat, waar is. Dus zo ook dit. Maar het blijft voor mij dan lastig, omdat God zo onzettend goed is. Ik krijg dan altijd een tekst in mijn hoofd:
... schreef:U weet veel meer dan mij, U weet het plan. Ik laat los de vragen in mij, want U weet veel meer dan mij....
Dit is het enige wat ik er over kan/durf zeggen...
mohamed schreef:Waar komt die tekst in je hoofd vandaan als ik vragen mag? Ik kon hem namelijk niet vinden in de Bijbel. Waarom zou God ons zoveel geschreven hebben als wij alle moeilijke vragen maar los zouden moeten laten? Jezus heeft immers gezegd dat we God lief moeten hebben met geheel ons hart, onze ziel en ons verstand en als je zegt dat je alles gelooft wat er in de Bijbel staat maar... Dan zit je hart misschien wel op de juiste plaats, maar hoe zit het met je hoofd?![]()
Dat schrijf ik niet om je te beledigen, maar omdat een dergelijk statement zich niet leent voor een maar. Wat je had moeten schrijven is:
Ik geloof alles wat er in de Bijbel staat.
Wanneer wij het daar over eens zijn geworden wijs ik je graag ten derde male op Jesaja 45,7. Hopende dat het symbolische aantal een extra stimulans mag zijn tot het overpeinzen van deze kwestie met een rein geweten. Ook ik vind het moeilijk om te begrijpen dat een goede God het kwaad heeft geschapen en ik ben er van overtuigd dat we het zonder vertrouwen in hem nooit kunnen oplossen. En is het begin daarvan niet te vertrouwen op wat hij ons geopenbaard heeft door zijn woord?
'Geniet op de dag van voorspoed van het goede, maar bedenk op de dag van tegenspoed dat God zowel de ene als de andere gemaakt heeft, zodat de mens niet kan doorgronden iets wat na hem zijn zal.' (Pred 7,14)
De vraag waarom God het kwaad heeft geschapen blijft misschien wel onbeantwoord, maar werkt dat niet eveneens de andere kant op? Immers, als we niet geloven dat God eveneens de tegenpool heeft geschapen, hoe kunnen we hem dan oprecht de lof geven die hem toekomt?
Wilsophie schreef:Hoe kun je nu kwaad scheppen als je als God volledig en volmaakt bent, immers de schepping komt tot stand via de Zoon. Door Hem en tot Hem zijn alle dingen gemaakt of tot stand gekomen.
De alverzoening leert ook dat God het kwaad geschapen heeft om Zijn liefde te kunnen bewijzen, maar dat is de zaak volkomen omdraaien.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten