Waar was je voor je geboorte?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

...
Verkenner
Verkenner

Re: Waar was je voor je geboorte?

Berichtdoor ... » 28 jun 2012 08:36

Sjaak84 schreef:Als God al van te voren weet wat jij gaat doen is er dus sprake van determinisme en dat is geen vrije wil. Dat houd dus in dat iets perse op een bepaalde manier moet gaan en dat is compleet het tegenovergestelde van vrij wil. Nogmaals, vrije wil en bestuurd worden zijn 2 dingen die elkaar tegen spreken. Je zou op zijn minst moeten toegeven dat vrije wil beperkt is.

Ik zei al eerder, ik heb nooit genoeg argumenten om uit te leggen wat ik geloof. Ik KAN geloof ook niet uitleggen. Dus dat is op dit aspect net zo. ik zie vrije wil en bestuurd worden ook als 2 dingen, maar dan dingen die prima samen kunnen gaan. Misschien is vrije wil in die zin wel beperkt, omdat van de voren al bekend was bij God wat ik met mijn vrije wil zal doen. En TOCH heb ik vrije wil. Ik voel me absoluut geen poppetje dat aan touwtjes zit en heen en weer geslingerd wordt door iemand die mij bstuurd. Ik leef ZELF, maar heb wel altijd de zekerheid dat er Iemand bij me is, die met me mee gaat, welke stomme dingen ik ook doe!

En al zou ik jou woorden gebruiken, en zeggen dat ik geen vrije wil heb, zal ik daar nog tevreden mee zijn. Dan maar geen vrije wil! Liever leven met een liefdevolle God die altijd bij me is, en ook weet wat er met me gaat gebeuren dit leven, dan alles zelf doen en zonder God moeten leven. Vrije wil valt zo in het niets bij alles wat God is en voor mij doet!
Maar nogmaals, dit zeg ik dan vanuit jou standpunt, ik blijf erbij dat ik wel degelijk vrije wil heb.. Dit is denk ik alleen nooit over te dragen. Ik geloof het ene, jij ziet het weer anders. Ik probeer je ook niet te overtuigen. Mijn bedoeling is alleen duidelijk maken dat ik meer dan gelukkig ben met mijn leven met God, en niet het idee willen geven dat leven met God een soort van gevangenis is.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 jun 2012 16:58

als je geen vrije wil zou hebben zou je niet aansprakelijk zijn voor de zonden die je doet.
dus een mens heeft een vrije wil.
wel weet God alles wat je gaat doen in je leven al van tevoren, ook dat de mens zou zondigen in het paradijs.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 28 jun 2012 17:29

goofy1978 schreef:als je geen vrije wil zou hebben zou je niet aansprakelijk zijn voor de zonden die je doet.
dus een mens heeft een vrije wil.

Dit is een drogreden namelijk, beroep op gevolgen. De mens heeft vrije wil, anders zou je niet aansprakelijk kunnen zijn voor de zonden. Maar dat maakt het nog niet waar, het zou zo maar kunnen zijn dat je overtuiging niet klopt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden# ... evolgen.29

Een mens kun je niet moreel verantwoordelijkheid houden voor zijn daden. Dat neemt niet weg dat je mensen niet kan straffen. Je kan mensen een straf opleggen en hopen dat de volgende keer de straf in de berekening mee word genomen om een actie wel of niet te doen. Sommige mensen doen 1 keer iets doms in hun leven en die straf je en dan doen ze het nooit meer. Andere kun je straffen tot je een ons weegt maar het zal nooit enig resultaat hebben.

wel weet God alles wat je gaat doen in je leven al van tevoren, ook dat de mens zou zondigen in het paradijs.

Dus hadden Adam en Eva geen vrije wil aangezien God al wist dat ze van de boom des kennis van goed en kwaad zouden eten. Als dingen vast staan is er sprake van determinisme wat het tegenovergestelde van vrije wil is.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 jun 2012 18:35

dus omdat God alwetend is heeft de mens geen vrije wil en is niet verantwoordelijk voor zn daden?
dat klinkt niet erg logisch.
ik kan nu terwij ik dit typ bij elke letter een vloek zeggen niemand die me tegenhoud.
kan het ook niet doen maar wat ik ook doe God wist het van tevoren.
ik heb een vrije wil om te doen en laten wat ik wil, waarom moeten mensen ander rekenschap afleggen aan God voor hun daden die zn in hun leven gedaan hebben.
zonder vrije wil kan God je niks maken je kon er niks aan doen, das lekker makkelijk in de oordeelsdag straks.

Mat 26,24
De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.

ik heb de indruk dat Jezus Judas erg verantwoordelijk houd voor zn daad, dat zou nergens op slaan als Judas geen vrije wil had.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 28 jun 2012 19:34

God is veel te goed en liefdevol om mensen ernstige misdaden te laten doen. Het gebeurd wel, denk maar aan de vele moorden en aanslagen. Maar dat KAN niet vanuit God komen. Dat is een absolute vrije daad van de mens.
Sjaak84: Ik snap wel dat je het een onlogische redenering vindt. Door hierover te praten, en er dus voor mezelf ook over na te denken, gaat het mij ook een beetje boven mijn pet. Ik kan niet uitleggen wat het nu precies inhoudt. Ik GELOOF het, dat is iets anders dan snappen. Ik GELOOF dat ik, en alle mensen op de aarde vrije wil hebben. Ook GELOOF ik dat God al lang wist wat de mens met zijn of haar vrije wil ging doen. Hoe je dit bij elkaar kan voegen weet ik niet. Ik GELOOF alleen dat het zo is, en dat het zeker samen kan!
Dus, hoe graag ik het ook zou willen, ik zal je nooit precies uit kunnen leggen hoe het zit. Ik denk ook niet dat we er ooit achter zullen komen.. Dit is helemaal aan God.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jun 2012 19:47

... schreef:God is veel te goed en liefdevol om mensen ernstige misdaden te laten doen. Het gebeurd wel, denk maar aan de vele moorden en aanslagen. Maar dat KAN niet vanuit God komen. Dat is een absolute vrije daad van de mens.
De vraag is of Jezus dit een vrije daad van de mens vindt. Het lijkt me van niet:
Joh. 8:34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ieder die de zonde doet, is een slaaf van de zonde.

Daarom lijkt het me bijbelser om te zeggen dat de mens maar 1 van 2 heren kan dienen (zie Matth. 6:24): of God, of de zonde. Ik zie geen plek in de Bijbel voor absolute (autonome) vrijheid van de mens.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 28 jun 2012 20:12

elbert schreef:De vraag is of Jezus dit een vrije daad van de mens vindt. Het lijkt me van niet:
Joh. 8:34 Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ieder die de zonde doet, is een slaaf van de zonde.

Daarom lijkt het me bijbelser om te zeggen dat de mens maar 1 van 2 heren kan dienen (zie Matth. 6:24): of God, of de zonde. Ik zie geen plek in de Bijbel voor absolute (autonome) vrijheid van de mens.

Klopt, ik ben het met je eens. Je bent inderdaad een slaaf van de zonde, maar je kiest er wel vrijwillig voor wie je dient, God of de zonde. Als je er voor kiest om de zonde te dienen, wordt je daar uiteindelijk een slaaf van. Maar dat komt wel voort uit een vrijwillige keuze.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 jun 2012 08:26

... schreef:Klopt, ik ben het met je eens. Je bent inderdaad een slaaf van de zonde, maar je kiest er wel vrijwillig voor wie je dient, God of de zonde. Als je er voor kiest om de zonde te dienen, wordt je daar uiteindelijk een slaaf van. Maar dat komt wel voort uit een vrijwillige keuze.
Ook dat lees ik niet in mijn Bijbel. De apostel Paulus zegt het volgende (in Rom. 6):
Rom. 6:18 En, vrijgemaakt van de zonde, bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid.

Dit is dus iets wat niet vanuit onszelf komt. We kiezen wel, maar die keuze is niet autonoom: die wordt in ons bewerkt door de Heilige Geest. Hij maakt ons vrij van de zonde en maakt ons dienstbaar aan de gerechtigheid. Zonder Hem komt er van een vrijwillige keuze niets terecht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 29 jun 2012 12:20

Sjaak84 schreef:Via oa de hersenontwikkeling, de genetica en de opvoeding die je hebt meegemaakt. Bij sommige dingen heeft het een meer invloed als het andere. Bijvoorbeeld, je opvoeding heeft geen invloed op je seksuele identiteit. Maar bijvoorbeeld je schamen voor naakt zijn in het openbaar is bepaald door je opvoeding. Er zijn namelijk indianen of andere stammen die die schaamte niet hebben. Vrouwen lopen daar gewoon met ontblote borsten zonder er zich voor te schamen. Dat is dus een product van onze opvoeding.

Maar ik kom voor genoeg keuzes te staan die niet direct met mijn genetica of opvoeding te maken hebben. Waarop baseert mijn brein zich dan? Bijvoorbeeld wanneer iemand moet kiezen voor een studie; studiekeuze is natuurlijk niet genetisch bepaald, en hoewel de omgeving hier natuurlijk wel wat invloed in heeft is mij toch niet helemaal duidelijk waarop een brein zich baseert als het een soortgelijke keuze moet maken.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 29 jun 2012 13:37

elbert schreef:Ook dat lees ik niet in mijn Bijbel. De apostel Paulus zegt het volgende (in Rom. 6):
Rom. 6:18 En, vrijgemaakt van de zonde, bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid.

Dit is dus iets wat niet vanuit onszelf komt. We kiezen wel, maar die keuze is niet autonoom: die wordt in ons bewerkt door de Heilige Geest. Hij maakt ons vrij van de zonde en maakt ons dienstbaar aan de gerechtigheid. Zonder Hem komt er van een vrijwillige keuze niets terecht.

Kiezen voor God doe je dan ten diepste niet vanuit jezelf, maar je moet wel vrijwillig naar God toegaan, en Hem om hulp vragen. Anders kan je wel een hele makkelijke houding aannemen. Zo van, ik kan toch niet zelf voor God kiezen, dus ik wacht wel tot Hij naar me omkijkt.. Als God eenmaal in je leven is, zal je zien dat het niet vanuit jezelf kan komen. Maar dat zie je pas achteraf.
Kiezen voor de duivel kan m.i. in ieder geval niet van God komen. Hij is te goed om te zeggen: 'Ik laat die en die voor mij kiezen, maar de rest laat ik maar voor de zonde kiezen.' God staat aan je deur, en klopt altijd. Zal ook blijven kloppen, tot je een keuze gemaakt hebt. Het is dan aan jezelf of je de deur opendoet of niet. Als je dan voor de zonde kiest, kan je nooit zeggen dat je dat gedaan hebt omdat God je dat liet doen...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jun 2012 14:26

...schreef
Kiezen voor de duivel kan m.i. in ieder geval niet van God komen.

Je ziet even over het hoofd dat de hele mensheid in het domein van de duivel ligt, door de zonde van die ene mens Adam, die had gekozen om hem te geloven.
Dus een mens kan niet anders dan zondigen, omdat hij een zondaar is!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 29 jun 2012 14:31

schaapje schreef:Je ziet even over het hoofd dat de hele mensheid in het domein van de duivel ligt, door de zonde van die ene mens Adam, die had gekozen om hem te geloven.
Dus een mens kan niet anders dan zondigen, omdat hij een zondaar is!

Ja, dat klopt, door de val in het paradijs kunnen we niet anders dan zondigen. Maar daar blijft het niet bij! Er is genade. En dat verdrijft de zonden. Begrijp me niet verkeerd, al ben je een kind van God, dan nog val je elke keer in de zonde. Maar je kan er voor kiezen om geen SLAAF meer te zijn van de zonde. En dat doe je door God in je leven te laten komen. Je doet dan nog wel zonden, maar het beheerst niet me je leven. God vergeeft het je. En je kan er dus voor kiezen of je dat toe laat, of dat je vrijwillig in de zonde blijft leven...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jun 2012 14:53

Ja, dat klopt, door de val in het paradijs kunnen we niet anders dan zondigen. Maar daar blijft het niet bij! Er is genade.

Dan moet je wel weten wat die genade inhoudt.

En dat verdrijft de zonden.

Wij zijn vrijgekocht door het bloed van de Here Jezus.

Begrijp me niet verkeerd, al ben je een kind van God, dan nog val je elke keer in de zonde. Maar je kan er voor kiezen om geen SLAAF meer te zijn van de zonde.

Maar Wie is het die je laat zien dat je een zondaar bent en een slaaf van de zonden.
Geen mens kan dat zien uit zichzelf, en ook nog toegeven.

En dat doe je door God in je leven te laten komen.

Eigenlijk zou je hier moeten zeggen: je hele leven aan Hem geven, wat Hij heeft je gekocht en betaald met Zijn dood en Zijn bloed, dus je behoort Hem toe.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 30 jun 2012 09:02

... schreef:God is veel te goed en liefdevol om mensen ernstige misdaden te laten doen. Het gebeurd wel, denk maar aan de vele moorden en aanslagen. Maar dat KAN niet vanuit God komen. Dat is een absolute vrije daad van de mens.

Nee dat klopt niet. Volgens de bijbel is God het bron van het onheil.

Jesaja 45: 5 Ik ben de HEER, er is geen ander,
buiten mij is er geen god.
Ik heb je omgord met wapens,
ofschoon je me niet kende.
6 Zo zal iedereen, van oost tot west,
weten dat er niets is buiten mij.
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.

Sjaak84: Ik snap wel dat je het een onlogische redenering vindt. Door hierover te praten, en er dus voor mezelf ook over na te denken, gaat het mij ook een beetje boven mijn pet. Ik kan niet uitleggen wat het nu precies inhoudt.

Apart, je gelooft iets maar je weet niet precies wat.

Ik GELOOF het, dat is iets anders dan snappen. Ik GELOOF dat ik, en alle mensen op de aarde vrije wil hebben. Ook GELOOF ik dat God al lang wist wat de mens met zijn of haar vrije wil ging doen. Hoe je dit bij elkaar kan voegen weet ik niet. Ik GELOOF alleen dat het zo is, en dat het zeker samen kan!
Dus, hoe graag ik het ook zou willen, ik zal je nooit precies uit kunnen leggen hoe het zit. Ik denk ook niet dat we er ooit achter zullen komen.. Dit is helemaal aan God.

Dus je geeft toe dat je logica niet logisch is en alleen berust op geloof. Dan zijn we het daar dus over eens. Van mij mag je het best geloven alleen je moet er geen rekening mee houden dat ik het serieus neem.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 30 jun 2012 09:37

schaapje schreef:Dan moet je wel weten wat die genade inhoudt.

Ja, natuurlijk moet je weten wat die genade inhoudt. En ik kan en vooral mag zeggen dat ik weet wat die genade inhoudt.

Wij zijn vrijgekocht door het bloed van de Here Jezus.

Met je eens! En DAT verdrijft de zonde.

Maar Wie is het die je laat zien dat je een zondaar bent en een slaaf van de zonden.
Geen mens kan dat zien uit zichzelf, en ook nog toegeven.

Dat laat God je zien, dat ben ik ook met je eens! Maar je moet wel zelf toegeven aan dat weten...

Eigenlijk zou je hier moeten zeggen: je hele leven aan Hem geven, wat Hij heeft je gekocht en betaald met Zijn dood en Zijn bloed, dus je behoort Hem toe.

Het is maar hoe je het wilt noemen, volgens mij bedoelen we hier allebei hetzelfde.

Terug naar “[Religie] - Open forum”