Sjaak84 schreef:Als God al van te voren weet wat jij gaat doen is er dus sprake van determinisme en dat is geen vrije wil. Dat houd dus in dat iets perse op een bepaalde manier moet gaan en dat is compleet het tegenovergestelde van vrij wil. Nogmaals, vrije wil en bestuurd worden zijn 2 dingen die elkaar tegen spreken. Je zou op zijn minst moeten toegeven dat vrije wil beperkt is.
Ik zei al eerder, ik heb nooit genoeg argumenten om uit te leggen wat ik geloof. Ik KAN geloof ook niet uitleggen. Dus dat is op dit aspect net zo. ik zie vrije wil en bestuurd worden ook als 2 dingen, maar dan dingen die prima samen kunnen gaan. Misschien is vrije wil in die zin wel beperkt, omdat van de voren al bekend was bij God wat ik met mijn vrije wil zal doen. En TOCH heb ik vrije wil. Ik voel me absoluut geen poppetje dat aan touwtjes zit en heen en weer geslingerd wordt door iemand die mij bstuurd. Ik leef ZELF, maar heb wel altijd de zekerheid dat er Iemand bij me is, die met me mee gaat, welke stomme dingen ik ook doe!
En al zou ik jou woorden gebruiken, en zeggen dat ik geen vrije wil heb, zal ik daar nog tevreden mee zijn. Dan maar geen vrije wil! Liever leven met een liefdevolle God die altijd bij me is, en ook weet wat er met me gaat gebeuren dit leven, dan alles zelf doen en zonder God moeten leven. Vrije wil valt zo in het niets bij alles wat God is en voor mij doet!
Maar nogmaals, dit zeg ik dan vanuit jou standpunt, ik blijf erbij dat ik wel degelijk vrije wil heb.. Dit is denk ik alleen nooit over te dragen. Ik geloof het ene, jij ziet het weer anders. Ik probeer je ook niet te overtuigen. Mijn bedoeling is alleen duidelijk maken dat ik meer dan gelukkig ben met mijn leven met God, en niet het idee willen geven dat leven met God een soort van gevangenis is.