WildKittyCat schreef:daarnaast is het wel opmerkelijk dat de romeinen die alles op papier bijhielden nergens van Jezus iets op papier zette ,
De Romeinen zetten niet elke naam van een ter dood veroordeelde niet-Romein op papier. Nog even afgezien van het feit dat niet al het papier uit die tijd tot onze beschikking staat.
WildKittyCat schreef:uiteindelijk is de bijbel de enigste bron die het bestaan van Jezus vermeld ,
Dat behoeft enige nuancering: er zijn vermeldingen bij
Flavius Josephus bekend en enkele andere schrijvers. Bovendien gaan ook kritische wetenschappers ervanuit dat Jezus een historische figuur is. Dat de Bijbel het overgrote deel van de informatie over Jezus vertelt, is juist, maar dat is juist een reden om de Bijbel als belangrijkste bron te beschouwen.
WildKittyCat schreef:en dat tijdens het concilea van Nicea er bewust boeken uit de bijbel zijn gelaten
Tijdens het concilie van Nicea (325) werd de canon van de Bijbel niet bepaald, maar bevestigd. De canon van de Bijbel lag al sinds ca. 200 grotendeels vast, op enkele boeken na, waarover onzekerheid bestond. Er hoefde dus niets "bewust uit de Bijbel" gelaten te worden, want die boeken hadden er nooit in gestaan. Juister zou zijn om te zeggen dat die boeken dus niet aan de Bijbel werden toegevoegd.
Overigens hanteerde men in de vroege kerk een aantal criteria om de canoniciteit van een boek te erkennen:
- het moest stammen uit de tijd van de apostelen of vlak erna (apostolische oorsprong): er moesten dus ooggetuigen zijn die de inhoud konden bevestigen
- het moest algemeen aanvaard zijn door de hele christelijke kerk
- het moest gebruikt en gelezen worden in de kerk
- de boodschap moest overeen komen met de andere canonieke geschriften
Dus het is nogal logisch dat een aantal geschriften daar niet aan voldeed.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)