Kabbala, een joodse fabel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Kabbala, een joodse fabel?

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2012 18:33

Beste adriano, mijn oud Hebreeuws is wat stoffig dus je zal het met mijn scherpe kant moeten doen. ;)

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 apr 2012 20:53

mohamed schreef:Beste adriano, mijn oud Hebreeuws is wat stoffig dus je zal het met mijn scherpe kant moeten doen. ;)
jammer bestaat er geen mogelijkheid om rustig af te stoffen :)C
anyhow je scherpte is altijd welkom
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 apr 2012 11:38

Cathy schreef:Dat denk ik ook want over de kabbala zijn we het denk ik, wel eens.
Maar dat getallen een grote rol in het verstaan van de Bijbel spelen valt toch niet te ontkennen?

Laat ik dan uitleggen wat het voor mij persoonlijk betekent als de symboliek, (die ik soms liever zinnebeeld noem) en waarvan ik ervaar dat het niet aan tijd is gebonden en geen cultuurhistorisch verschijnsel is.

Het is een bewust gewilde openbaring van God aan de mens door middel van Zijn Woord.
Méér nog , het is het intense verlangen van God om de mens, die Hij geschapen heeft deelgenoot te maken van het hoe en waarom.

Hoe de schepping en waarom de schepping gemaakt is , zoals hij nu is.
Het is het Woord dat zich steeds wéér en bij vernieuwing aanbiedt, om door de mens te worden aanvaard en te worden begrepen, opdat de mens zichzelf met dat Woord verbinden zou.
D.w.z. dat de mens zichzelf verbinden zou met dat Woord , dat in diepste wezen óók in de mens zelf is ingeschapen en verborgen.

Iedere vorm, dus ook de vorm van het Woord is in de diepste zin een openbaring van Gods Wezen, aangepast aan de mens.
Ook Christus als de meest volmaakte en hoogste openbaring van de lichamelijkheid en de gestaltenis Gods heeft daarom vlees en bloed aangenomen.
Om als de Eeuwige en van vóór de grondlegging der wereld aangekondigde Zoon des mensen de Vader aan ons te openbaren. Hebr. 1 vers 1-3.

Als dus iedere letter een getal weergeeft dan onstaat bij het formeren van een woord automatisch een combinatie van getallen, die op hun beurt de lezer iets hebben mee te delen.
Ik onderscheid dus de wereld van het woord en de wereld van het getal.
Beide zijn niet van elkaar te scheiden en vormen samen een wereld vol van diepe kennis van God. Kennis die zich vanuit het Volkomene in bepaalde vasstaande verhoudingen aan de mens openbaart.

Ik ben ervan overtuigd dat dit "oerweten"in iedere mens is ingeschapen en zoals gezegd diep aanwezig is.
Alles wacht slechts op de keuze van die mens om dat te bewerkstelligen wat de zin van zijn bestaan is, namelijk het verbinden met het onzienlijke.
En zo maakte voor mij op het eerste gezicht historische schijnbare "onjuistheden" plaats voor de inhoudelijke bedoeling van de Bijbelse informatie.

Voor mij kwam het mysterie te staan tegenover het bewijsbare.
Hebreeuws is de taal van God primair en deze taal is meer dan een communicatiemiddel
van mens tot mens.
Het Woord draagt in zich het geheim van de mogelijkheid tot terugkeer tot God, waardoor er een herstel van de éénheid tussen God en mens mogelijk is.

Het volk Israël heeft danook van geslacht tot geslacht deze woorden Gods die hen toevertrouwd waren al dan niet bewust een bij mij ongekende eerbied voor dat Woord bewaard.
Daardoor wist zij alle verdrukking en verstrooiing ten spijt en vaak ten koste van eigen leven, dit haar toevertrouwde bezit ongeschonden door de tijd te dragen.
Rom 3 vers 1,2.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 18:01

J.l. Vrijdag was het de 13 e en wat een onzin hoor je dan in de wandelgangen want de Bijbel heeft daar een andere gedachte over.
Het getal 13 is dus een omwentelingsgetal [ na " 12 " begint er iets nieuws, buiten elke verwachting en min of meer " verborgen" in deze tegenwoordige wereld].

maar om bij het 1e getal te beginnen:

1 = de Enige en Waarachtige God [ spreekt van 1-heid en onverdeeldheid]

2 = dualisme; en in de positieve betekenis: de "dubbele Erfenis"

3 = beloften, vervulling van beloften [ denk aan de opstanding, namelijk de vervulling van de Belofte aangaande "eeuwig leven" op: de DERDE dag.

4 = de tijdelijke, zienlijke, vergankelijke dingen, waarin het Woord Zich openbaart.
de 4 hoeken der aarde; 4 winden; 4 jaargetijden; 4 maanstanden; 4 elementen

5 = geestelijke, onzienlijke, verborgen dingen [ spreekt ook van Gods Genade]

6 = de Mens; de Zoon des mensen; Israel; de mens is geschapen op de 6e dag

7 = de wereld van 7 dagen, waarin de HEERE Zijn werk zal voltooien en waarbij de mens zou "rusten"

8 = uitbeelding van de Nieuwe Schepping in Christus, de 1e van een nieuwe reeks, een nieuw begin [ denk aan 8 mensen in de ark van Noach, en aan de besnijdenis op de 8e dag, als type van "wedergeboorte" en verschijning van de Nieuwe schepping]

9 = spreekt over zwangerschap en over geboorte van "nieuw leven" [ drie keer drie]

10 = het Woord Gods, de verantwoordelijkheid die de mens daar tegenover heeft [ hoe handelt en wandelt hij daarmee?]. of stelt hij zijn eigen woord daartegenover? [zoals de woorden van Gods tegenstander? ].

11 = type van de Gemeente, nog geen "heerschappij" hebbend in de wereld

12 = heersen met God

13 heb ik al besproken

14 = de HEERE Jezus, Die in Zijn opstanding de Christus is geworden, Gods Geliefde Zoon; de Ware David
niet de 1e Schepping [ de "7" ], maar de 2e Schepping [ 2 x 7 = 14]
de Zoon met de dubbele Erfenis en het Eerstgeboorterecht.

40 = men gaat zijn weg met lijdzaamheid via de verzoekingen [ denk aan de 40-jarige verzoeking in de woestijn]

100 = geloof; ingaan in het Koninkrijk der Hemelen [ 99 schapen, plus 1 schaap] Matth. 18:12 e.v.; 19:24].
poort, deur en voorhangsel is " 100 "

153 = Zonen Gods [ Gen. 6:2; Johannes 21:11]

276 = het "baren" van de Mannelijke Zoon [ Hand. 27:37]

400 = het kruis is het einde van de gehele " oude Schepping" en haar werken
de prijs van een graf [ Gen. 23:15]
Ezau komt met "400" [= de dood] Jakob tegemoet [ Gen. 33:1].

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 18:08

Nog een klein stukje over de 100 = de Kof.

Het Griekse 'kamelon ' is net als ons woord 'kameel ' verwant met het Hebreeuwse 'gimel '. en de 'gimel ' is de derde letter van het Hebreeuwse alfabeth, met als getalswaarde: 3.
en de letter 'qoph ' heeft dus als getalswaarde: 100.

wel..de DRIE kan niet door de HONDERD, oftewel, 100:3 levert geen heel getal op. ingaan in het Koninkrijk is niet een kwestie van optellen en aftrekken, maar van verliezen en dan zalig worden, of: verliezen en dan ingaan.

Om het Koninkrijk binnen te gaan moet een mens opnieuw geboren worden [ vgl. Joh. 3], want " vlees en bloed kunnen het Koninkrijk van God niet beerven" [ 1Kor., 15:50].
De boodschap van wedergeboorte wordt in de gehele Bijbel verkondigd en in de hele schepping geillustreerd; het oude verbond verdwijnt, het nieuwe wordt zichtbaar: LEVEN is leven uit de dood.

Terwijl Abraham op 100-jarige leeftijd nieuw leven ontving in zijn nageslacht, de beloofde zoon, plukte Izak in het land Gera de vruchten van Gods zegen: " Izak zaaide in dat land en oogstte in dat jaar het HONDERDVOUDIGE, want de HEERE zegende hem" [ Gen. 26:12].

in de toekomstige eeuw [ Gr. aioon] die aanbreekt bij de wederkomst van Christus, zal de wereld de hemelse heerschappij gaan beleven en de zegen van Gods Verlossingswerk zichtbaar worden in vrede en voorspoed.
AL Gods beloften worden dan vervuld, voor de volle honderd procent!.

Terug naar “[Religie] - Open forum”