Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cicero schreef:Er staat niet 's avonds na de sabbat. Er staat 'na de sabbat', i.e. zondagmorgen.
="Ewan"maar hoe verklaar je die 7x7=49 PLUS 1 = 50 dagen dan, zowel voor het shavuot, Pinksteren als een jubeljaar, wat altijd het 50ste jaar is.?
Dat zinnebeeldige is ten einde gekomen in Christus , wij leven nu in die nieuwe, geestelijke bedeling.
de volgorde van avonden en dagen idem dito, de tijd begon met duisternis, daaran komt het licht.
De apostelen moesten niet langer 's nachts vissen, maar overdag.
"s avonds NA de sabbath , (oude bedeling) tegen het lichten van de ''eerste dag der week''(nieuwe bedeling) is anders toch ook een contradictie als je dat letterlijk neemt, daar zit wel nl.12 uur tussen!
Cicero schreef:Er staat niet 's avonds na de sabbat. Er staat 'na de sabbat', i.e. zondagmorgen.
Wilsophie schreef:Dat hebben we nog tegoed als Israël tot geloof komt.
Cicero schreef:Beste ewan,
Om het Grieks te begrijpen is het niet voldoende om iets van internet te plukken. Dat is nog slechter dan helemaal niks van het Grieks begrijpen, omdat je nu denkt dat je de grondtekst achter je hebt. Maar je hebt er weinig van begrepen.
'Opse' wordt namelijk ook gebruikt als voorzetsel 'na'. Dat is hier de meest passende betekenis. Na de sabbat dus, d.w.z. op de eerste dag der week.
mohamed schreef:Eigenlijk was zondag dan een onrustdag, want de openbaring die Johannes te zien kreeg was niet mals en zou naar tegenwoordige maatstaven bezien een waarschuwingssticker krijgen. Ook had Johannes vast geen tijd meer om naar de kerk te gaan en aan zijn zondagsrust te voldoen. Best ironisch dan dat de ene keer dat de zondag voorkomt in de Bijbel deze eveneens geschonden wordt en nota bene door een apostel van Jezus!
Nee, ik blijf maar mooi bij de interpretatie dat hij bedoelde de dag van Christus, i.p.v. willekeurig iedere dag, bijvoorbeeld onwillekeurig toevallig de zondag.
Ewan schreef:Zo gaat toch ook het traditionele verhaal dat Jezus altijd op de zondag aan Zijn disipelen verscheen, na Zijn Opstanding?
En als je dan zegt, op een van die verschijningen werden de netten binnengehaald, ze waren hard aan het werk....op zondag?
Ewan schreef:In mattheus 27:57 zien we hetzelfde OPSE
oye
opse
G3796
Adv
evening
de
de
G1161
Conj
YET
sabbatwn
sabbatOn
G4521
n_ Gen Pl n
OF-SABBATHS
Hier gaat het om Jezus' begrafenis.
Vanaf die avond tot 3 avonden erna in matth 28;1.
(En zo laat de Schrift zien dat het teken van ''3 dagen en 3 nachten'' vervuld wordt, anders zou de beschrijving dat bepaalde zaken in de avond gebeurden helemaal niet zo relevant zijn)
blijblij schreef:Volgens mij is redelijk goed gedocumenteerd dat de eerste (heiden)christenen op de zondag vroeg (voor hun werk) of 's avonds ( na hun werk, waarbij gezamenlijk de avondmaaltijd (ons avondmaal) werd genuttigd) bij elkaar kwamen. Tussendoor moesten ze gewoon werken. Overeenkomstig de rites van de samenleving.
Cicero schreef:
Jezus wordt op vrijdagavond begraven en staat op zondagochtend op. "3 dagen en 3 nachten" moet je niet letterlijk nemen natuurlijk.
Cicero schreef:Jezus wordt op vrijdagavond begraven en staat op zondagochtend op. "3 dagen en 3 nachten" moet je niet letterlijk nemen natuurlijk.
mohamed schreef:Als Jezus niet letterlijk drie volle dagen en drie nachten begraven was geweest, dan zouden de Emmaüsgangers niet tot geloof zijn gekomen. Ook zou de vergelijking met Jona nergens op hebben geslagen (Mat 12,40) die ook letterlijk drie dagen en drie nachten (Jona 1,17) uit het land van de levenden was.
'En wij hoopten dat Hij het was Die Israël zou verlossen. Maar al met al is het vandaag de derde dag sinds deze dingen gebeurd zijn.' (Luk 24,21)
Kortom, Jezus kan nooit op vrijdag zijn gekruisigd en dat staat ook nergens.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten