Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
En zij gingen vanuit Perge het land door en kwamen in Antiochië in Pisidië; en zij gingen op de dag van de sabbat de synagoge binnen en gingen daar zitten.
En toen de Joden weggegaan waren uit de synagoge, drongen de heidenen erop aan dat op de volgende sabbat dezelfde woorden tot hen gesproken zouden worden.
En op de volgende sabbat kwam bijna heel de stad samen om het Woord van God te horen.
Want Mozes heeft van oude tijden af in elke stad mensen die hem prediken, want hij wordt elke sabbat in de synagogen voorgelezen.
En op de dag van de sabbat gingen wij de stad uit, de rivier langs, waar het gebed gewoonlijk plaatsvond; en nadat wij daar waren gaan zitten, spraken wij tot de vrouwen die er samengekomen waren.
En Paulus ging naar zijn gewoonte bij hen naar binnen en drie sabbatten lang ging hij met hen in gesprek vanuit de Schriften.
n hij sprak iedere sabbat in de synagoge en probeerde Joden en Grieken te overtuigen.
mohamed schreef:
Mwah, zo merkwaardig is het niet, want het woord kyriakos vinden we ook in 1 Kor 11,20 inzake de misstanden bij het Avondmaal. Het andere woord (hēmera) betekent gewoon dag.
1 Kor 11
17 Maar in wat ik nu beveel, prijs ik u niet, omdat u, wanneer u samenkomt, er niet beter, maar slechter van wordt.
18 Want ten eerste hoor ik dat er als u samenkomt in de gemeente verdeeldheid onder u is, en ten dele geloof ik dat.
19 Want er moeten ook afwijkingen in de leer onder u zijn, opdat wie beproefd blijken te zijn, in uw midden openbaar komen.
20 Zoals u nu bij elkaar samenkomt, is dat niet het eten van het Avondmaal van de Heere.
21 Want bij het eten gebruikt iedereen van tevoren al zijn eigen avondmaal en dan heeft de één honger, terwijl de ander dronken is.
Zoals je ziet is het overgezet naar 'Heere' en uit de context kan men duidelijk opmaken dat er niemand minder dan Christus bedoeld wordt. Daaruit concludeer ik dat het woord kyriakos zich laat overzetten naar Christus (wat Cicero ook beaamde) ook in Openbaring 1,10, of beter gezegd: juist in Openbaring! Het lijkt mij logischer dat Jezus de dingen die haastig moesten geschieden op zijn eigen dag aan Johannes openbaarde dan op de dag van de zon.
Kun je mij dan eens uitleggen waarom de Leuvense in 1 Kor 11,20 hetzelfde woord kyriakos wel heeft overgezet naar Heeren i.t.t. in Op 1,10?
mw schreef:Ja hoor Marin, ik heb heel vaak gedacht waarom ze het sabbatsgebod er niet gewoon uithaalden, of het woordje sabbath vervangen door de zondag. Op de catechisatie en bijbelstudie hebben we er ook vaak genoeg over gediscussiëerd, met de dominee als advocaat van de duivel.
Echter, voor mij heeft het vieren van de opstandingsdag van mijn Heere meer betekenis dan een rustdag die aan de Joden is opgelegd. Daarnaast denk ik dat het doel van de sabbath niet de dag opzichzelf is, maar een voorziening van God om ons niet door te laten draaien en een opdracht om 1 van de zeven dagen aan Hem en Zijn dienst te wijden. En daarmee volstaat de zondag voor mij uitstekend. Daarmee volg ik de eerste christenen. Teksten daarover heb ik eerder in dit topic al gegeven.
Aangaande je referaat over het breken met de zonde: dat kan ik van harte beamen! Alleen zie ik niet de link naar zondag. Omdat ik simpelweg het houden van de zondag ipv de sabbath niet als zonde beschouw maar als een ontzettend groot goed!
Even nehemia 9 aangehaald, waaruit blijkt dat de sabbat alleen voor de joden is.marin schreef:@mw zegt:
Ik lees hier nergens een aanbeveling/vermaning om de sabbath te blijven houden. Wat ik in alle teksten lees is dat de apostelen zich op de plekken bevinden waar de mensen zijn die ze willen bereiken, namelijk de Joden. De joden die niet geloven dat Jezus de Christus is, Hij die de wet volmaakt vervuld heeft. Ze geloven niet eens dat Hij geleefd heeft, gestorven is en weer opgewerkt is. De Joden in bovenstaande teksten weten dan ook niet beter of ze houden de sabbath. Ik lees nergens in bovenstaande teksten dat ze zelf de sabbath vierden, maar dat ze op de sabbath op een bepaalde plek aanwezig waren.
Het heeft m.i. ook niet 'veel nut' om te kijken naar wat de joden deden, maar meer nut om te kijken naar wat de eerste christenen deden, en waarom! Dan zie je dat ze op zondag bij een kwamen als gemeente (teksten heb ik aan het begin van dit topic genoemd). Daaruit is genoeg af te leiden.
@mw, ik wil je vragen, als je zondags naar de kerk gaat en je hoort de predikant de wet van God voorlezen.
En de predikant zegt, wij stellen ons onder de Wet van God.
8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.
vraag je dan niet af maar...hoe kan dat dan, dat....
En dat de Here Jezus de wet die ons aanklaagde was de wet der zonde die tegen ons getuigde zegt Paulus, de wet der zonde die in ons was, die heeft de Here Jezus weggenomen, maar daarom zijn we niet vrij van de wet om die te overtreden.
Mag ik dan stelen, mag ik echtbreken, vals getuigenis spreken tegen de naaste.
Juist ondat je de Here Jezus hebt leren kennen, heeft Hij de macht van de wet der zonde in ons gebroken en aan het kruis genageld, en dan ga je juist uit liefde de wet van God die in onze binnenste wil werken proberen te volbrengen om de wil van God te doen.
Dat is toch de wet der vrijheid, keuze mogelijkheden om de wil van God te volgen door de Here Jezus of dagelijks je eigen gedachten en weg te kiezen.
gr.
mw schreef:Waar wil je heen Marin? Het lijkt me namelijk niet de bedoeling van dit topic om te gaan behandelen wat ik uit de wet haal.
En over de dominee: die gaf geen antwoorden, maar liet ons zoeken naar de antwoorden.
marin schreef:@ewan, het lijkt verwarrend maar de wetten van Mozes zijn van een geheel andere orde dan wet van God, God heeft de tien geboden zelf op stenen tafelen geschreven en die moest Mozes in de ark leggen als een teken van onvergankelijkheid terwijl God de andere wetten aan Mozes bekend heeft gemaakt en die moest Mozes op schrijven op rollen en die moesten naast de ark des verbonds meegedragen worden als een teken van vergankelijk.
Op die wetten en geboden die Mozes heeft opgetekend van God stond het gehele verlossingsplan (maar dan wel de aardse tabelnakeldienst) en verder ontzettend veel voorschriften en verordeningen.
De Here Jezus heeft wat tegen ons getuigde zegt Paulus te niet gedaan, en aan het kruis genageld. Dat waren de tien geboden niet, die heeft de Here Jezus juist groot gemaakt en Hij wil dat de mens de wil van Zijn Vader zal doen. De tien geboden zijn de wil van God, niet meer op stenen tafelen maar door de Here Jezus in het hart geplaatst in Zijn kinderen.
Door er geboden uit te beitelen en te denken dat de Here Jezus de scheppingsorde van God heeft doen veranderen doet de Here Jezus veel verdriet, God heeft op allerlei manieren geprobeerd ook d.m.v het volk Israël om Zijn Wet bekend te maken, de afloop kennen we en is zichtbaar.
Door alleen de wet te onderhouden is geen behoudt (zie Israël) maakt de mens niet behouden, maar te onderhouden uit liefde en te doen uit dankbaarheid is de vervulling van Gods wil, er daar mag de mens niets uit beitelen.
De gehele mensheid loopt achter de persoon aan die aan het beitelen is geslagen, hij plaatst zich als een god onder de mensen met alle rijkdom omgord, Jezus kwam op een ezel dat maakt het verschil!
Verward nou niet steeds die onderscheidende wetten, dat brengt veel misverstanden te weeg.
marin schreef:@Ewan, dat de mens door Adam deel nam aan de zondeval en zichzelf niet kan bevrijden en daarvan verlossing door het bloed van Christus is daarvan een bewijs.
De dagelijks offerdienst en grote verzoendag zagen op Christus dienstwerk.
Die schaduwdiensten zijn door het offer van de Heiland en verlosser volbracht, het Joodse volk is zichzelf en ons tot voorbeeld gesteld en gegeven opdat de wereld zou weten dat de Here Jezus wat de mens kwijt was door hun zonden en tekortkomingen weer heeft hersteld.
Maak niet dezelfde fout als Adam om te tornen aan de wil van Gods doelstellingen, Gods universele doelstelling is om Zijn wil te volbrengen en God de eer te geven, dan pas leeft de mens in vrijheid niet in gebondenheid door onze eigen maatstaven.
Allereerst waarin gezegd wordt, wat door Christus weggenomen en aan het kruis genageld is.
Gods Woord zegt in Col. 2 :13, 14 aldus : „En Hij heeft u, toen gij dood waart in de misdaden en in de voorhuid uws vlezes, mede levend gemaakt met Hem, al uw misdaden u vergevende, uitgewist hebbende het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, welke, zeg ik, enigerwijze tegen ons was en heeft dat uit het midden weggenomen, het aan het kruis genageld hebbende."
In dit woord wordt dus gezegd, dat het handschrift dat tegen ons was, in inzettingen bestaande, door Christus is weggenomen en aan het kruis genageld.
Een ieder die opmerkzaam bovenstaande uiteenzetting over Gods wet en de wet van Mozes heeft gevolgd, zal dadelijk begrijpen welke van deze twee in Col. 2 : 14 wordt bedoeld, nl. de joodse wetten en inzettingen die door Mozes geboden waren. Alle ceremoniële wetten, die betrekking hebben op de tempel- en offerdiensten, waren een voorafschaduwing van het ware grote offer dat eenmaal door de Messias zou worden gebracht.
Toen Jezus Christus op Golgotha als een zoenoffer voor onze zonden stierf, vervielen daardoor natuurlijk de tijdelijke, schaduwachtige, ceremoniële en specifiek joodse wetten.
En wanneer hij spreekt over de heerlijkheid en de heiligheid van Gods geboden, dan zinspeelt hij op Gods wet, de Wet des Heren, de Tien Geboden.
marin schreef:En wanneer hij spreekt over de heerlijkheid en de heiligheid van Gods geboden, dan zinspeelt hij op Gods wet, de Wet des Heren, de Tien Geboden.
1a2b3c schreef:
Een rustdag in een week is belangrijk, maar er staat nergens bij welke dag dat moet zijn.
.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten