Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 31 mar 2012 19:43

mw schreef:Maar ja... er blijven altijd mensen die ontdekken dat er helemaal niets rammelt, maar juist een groot goed is 8)

kijk hier eens:(als je weleens op zondag de sgp site hebt proberen te bezoeken, lezen we dit:)

"Beste bezoeker,

Fijn dat u belangstelling hebt voor de SGP en de standpunten van onze partij.

Eén van die standpunten betreft de zondag. Dat is de eerste dag van de week, de dag van de opstanding van Christus, die we in het bijzonder wijden aan de dienst van God. Bovendien is de zondag een rustdag, een geschenk van God waar we dankbaar voor mogen zijn in een jachtige tijd als de onze. Een dag om op adem te komen. Tegen deze achtergrond is de SGP-site op zondag 'gesloten'.

Uiteraard bent u van maandag tot en met zaterdag hartelijk welkom op onze SGP-site.

Staatkundig Gereformeerde Partij"

Als ze me vertellen waar de bijbelse auhorisatie staat voor dit geschenk, stort ik mijn hele bankrekening in de partij-kas :-)
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2012 19:58

Vanwaar je belangstelling voor de SGP website? En uitgerekend op zondag? :-k De rest van de week natuurlijk geen tijd te druk met forummen

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 31 mar 2012 20:03

schelpje3 schreef:Vanwaar je belangstelling voor de SGP website? En uitgerekend op zondag? :-k De rest van de week natuurlijk geen tijd te druk met forummen

Ik vroeg om een antwoord of een verklaring, geen oordeel, miss Judgement.
En die tijd om te forummen is gewoon tijdens werk, vaak hoor.
Ook op zondag.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 mar 2012 22:10

Zij kunnen je dat prima uitleggen hoor, dat is het probleem niet. Jij bent het alleen niet met hun eens. Dat hoeft ook niet hoor van mij 8)

[nietserieuzemodus]Foeifoeifoei, forummen tijdens het werk? [-X Dat is tijd stelen van de baas #-o [/nietserieuzemodus]
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 31 mar 2012 22:50

mw schreef:Zij kunnen je dat prima uitleggen hoor, dat is het probleem niet. Jij bent het alleen niet met hun eens. Dat hoeft ook niet hoor van mij 8)

[nietserieuzemodus]Foeifoeifoei, forummen tijdens het werk? [-X Dat is tijd stelen van de baas #-o [/nietserieuzemodus]

Ik ben benieuwd naar de uitleg.
Ik steel af en toe graag van mezelf ;-)
Eigen baas ;-)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 mar 2012 22:52

Haha!

Even contact leggen dus met de SGP :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2012 01:00

mohamed schreef:Beste Trajecto, als het echt niet zou kunnen dan zouden natuurlijk nooit alle vertalingen unaniem κυριακῇ ἡμέρᾳ hebben overgezet naar 'dag van de Heer'. Alle vertalingen behalve één, namelijk de Leuvense uit 1548 die nota bene is gebaseerd op de omstreden en ondertussen lang achterhaalde Vulgaat.

Trajecto schreef:Dat het overgezet kan worden naar "dag van de Heer" lijkt me ook wel; ik bestrijd dat niet.

Duidelijk.
Trajecto schreef:De vraag is dan echter wat ermee bedoeld wordt. Het kan tenslotte best dat het niet hetzelfde betekent als op andere plekken waar men in de vertaling ook "dag van de Heer" vindt. Gelijke vertaling voor ongelijke brontekst -- dat kan voorkomen. (Dat zou dan een beetje te vergelijken zijn met de kwestie van het woord "hel" in (vooral oudere) vertalingen wat ook voor verschillende begrippen staat.) Dat de uitdrukking in Op 1:10 nogal apart is heeft Cicero al toegelicht.

Mwah, zo merkwaardig is het niet, want het woord kyriakos vinden we ook in 1 Kor 11,20 inzake de misstanden bij het Avondmaal. Het andere woord (hēmera) betekent gewoon dag.

1 Kor 11
17 Maar in wat ik nu beveel, prijs ik u niet, omdat u, wanneer u samenkomt, er niet beter, maar slechter van wordt.
18 Want ten eerste hoor ik dat er als u samenkomt in de gemeente verdeeldheid onder u is, en ten dele geloof ik dat.
19 Want er moeten ook afwijkingen in de leer onder u zijn, opdat wie beproefd blijken te zijn, in uw midden openbaar komen.
20 Zoals u nu bij elkaar samenkomt, is dat niet het eten van het Avondmaal van de Heere.
21 Want bij het eten gebruikt iedereen van tevoren al zijn eigen avondmaal en dan heeft de één honger, terwijl de ander dronken is.

Zoals je ziet is het overgezet naar 'Heere' en uit de context kan men duidelijk opmaken dat er niemand minder dan Christus bedoeld wordt. Daaruit concludeer ik dat het woord kyriakos zich laat overzetten naar Christus (wat Cicero ook beaamde) ook in Openbaring 1,10, of beter gezegd: juist in Openbaring! Het lijkt mij logischer dat Jezus de dingen die haastig moesten geschieden op zijn eigen dag aan Johannes openbaarde dan op de dag van de zon.
Trajecto schreef:Zoals net besproken met Cicero slaat het op de dag waarop het visioen zich voordeed en niet op de dag waarop het visioen zicht gaf. Wel, dan zal de genoemde dag dag dus niet de dag des oordeels zijn.

Dat zegt Cicero inderdaad, maar hij heeft ook gezegd dat kyriakos hēmera zich laat vertalen als dag van Christus. Dat moet je niet te licht opvatten, want de dag van Christus is niet zomaar een dag (2 Thes 2,1-12 e.v.a.) maar simpelweg een andere benaming voor de dag des Heeren. Ik ben het eens met wat de SV77 impliceert en wat jij er eerder uitlichtte, namelijk dat Johannes door de Geest werd weggevoerd naar de dag des oordeels. Dat verklaart namelijk waarom hij steeds in beelden sprak en het oordeel te zien kreeg.
Trajecto schreef:De Leuvense vertaling kan op zich best gelijk hebben ook als de benaming "zondag" later niet meer in de vertalingen gebruikt werd. "Zondag" is een benaming die niet uit de Bijbelse cultuur komt en het zou vreemd zijn om in een vertaling opeens die naam binnen te smokkelen als er een equivalent van "dag van de Heer" in de bron van waaruit we werken staat. In de Leuvense vertaling werd dat dan wel gedaan maar zoiets vinden we niet meer kunnen. Wel zou het overigens nuttig zijn om met een noot in de moderne vertalingen aan te geven om welke dag het naar alle waarschijnlijkheid gaat, als daar enige consensus over bestaat.

Kun je mij dan eens uitleggen waarom de Leuvense in 1 Kor 11,20 hetzelfde woord kyriakos wel heeft overgezet naar Heeren i.t.t. in Op 1,10?

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 01 apr 2012 12:32

Ewan schreef: Staatkundig Gereformeerde Partij"
Als ze me vertellen waar de bijbelse auhorisatie staat voor dit geschenk, stort ik mijn hele bankrekening in de partij-kas :-)

Dat is een goeie vaststelling.

In de "tien geboden" van Ex. 20 staat: Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.

Maar we weten dat Mozes die kapot gooide.

In de "tien geboden " van Ex. 34 staat: Zes dagen zult gij arbeiden, maar op den zevenden dag zult gij rusten;

3x raden welke "tien geboden" in de ark werden rondgedragen.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 01 apr 2012 13:18

Targetses schreef:Dat is een goeie vaststelling.

In de "tien geboden" van Ex. 20 staat: Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt.

Maar we weten dat Mozes die kapot gooide.

In de "tien geboden " van Ex. 34 staat: Zes dagen zult gij arbeiden, maar op den zevenden dag zult gij rusten;

3x raden welke "tien geboden" in de ark werden rondgedragen.

de laatste, natuurlijk.
maar daarmee blijft de 7de dag de 7de dag en niet de eerste dag , toch?
Staat er trouwens ergens in het OT dat de zaterdag (sabbat) de dag des Heeren is?
of staat er ''sabbat des Heeren''?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 apr 2012 21:02

Dat lijkt me niet. Want de zondag werd pas 'de dag des Heere', toen mijn HEERE op die dag uit de dood werd opgewekt. (dit is mijn eerste gedachte, heb het dus niet nagekeken).

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 01 apr 2012 21:11

mw schreef:Dat lijkt me niet. Want de zondag werd pas 'de dag des Heere', toen mijn HEERE op die dag uit de dood werd opgewekt. (dit is mijn eerste gedachte, heb het dus niet nagekeken).

De Apostelen en eerste gemeenten hielden toch echt de Sabbat, zoals we kunnen lezen in Hand. 13:14, :42, :44, 15:21, 16:13,17:2 en 18:4.
Hand. 17:2 legt er zelfs de nadruk op, dat het hun gewoonte was om op de Sabbat samen te komen.
tegenover deze 7 schriftgedeelten die wijzen op de sabbat als speciale dag, vind ik nergens een heiliging van de zondag :-(

7 KEER (!)aangehaald in handelingen, en dat was al een aardig tijdje, ná dat Jezus' opstandingsdag had plaatsgevonden..

7 gemeenten, 7 kandelaren...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 apr 2012 21:27

Als we kijken naar het vroege christendom dan zien we toch echt wel dat de zondag een bijzondere plaats inneemt.

De Didachè, Clemens van Alexandrie, Ignatius en Origenes om maar een paar bronnen te noemen. Maar goed, die staan natuurlijk niet in de Bijbel.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 01 apr 2012 21:41

Faramir schreef:Als we kijken naar het vroege christendom dan zien we toch echt wel dat de zondag een bijzondere plaats inneemt.

De Didachè, Clemens van Alexandrie, Ignatius en Origenes om maar een paar bronnen te noemen. Maar goed, die staan natuurlijk niet in de Bijbel.

Precies, maar wat er wél in de bijbel staat is, dat er al zware wolven zijn die de gemeente NIET zullen sparen, nadat de apostelen er niet meer zijn.
En alzo geschiedde!
Ignatius ging boven het gezag en leiding van ouderlingen, bisschoppen aanstellen, waarbij het bijbelse model voor de gemeente verlaten werd en de basis gelegd werd voor het hierarchische machtsmisbruik met later nog wat rangen en standen, en Origenes leerde alverzoening , waarbij zelfs satan gered zal worden.
De Didache leerde trouwens dat de doop vooraf gegaan moest worden door vasten.
oeps, baby kan vasten?o, toen was er nog geen babydoop, maar alleen oude mensen, zodat ze hun hele leven nog konden zondigen, ja toch?
en waar lezen we dat trouwens in de bijbel?
Werd er tegen Paulus gezegd, toe wat aarzelt gij nog, nadat gij al 24 uur gevast heeft?
nee toch?
Dus, om nog even terug te komen op je kerkgeschiedenis comment, duik zelf nog even in de boeken, wil je?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 apr 2012 21:52

:) Reageer je toch weer op mij.
Je kan natuurlijk een heel eigen visie hebben op (kerk)geschiedenis, dat is je goed recht. Maar verwacht niet dat anderen in je complot denken meegaan. Het blijkt namelijk niet echt gezond te zijn voor de geestelijke toestand van de bovenkamer. Overigens, waarom zoveel belang hechten aan de Bijbel als die overgeleverd is door een kwaadaardig orgaan wat zo te horen volgens jou zelf al omstreeks het jaar 100 finaal de mis inging. Dat extremistische sola scriptura van jou (geheel buiten de visie van reformatoren) houd geen stand.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 01 apr 2012 22:14

We dwalen weer af. on topic maar weer, ik laat me iedere keer weer afleiden tot reageren op allerlei dwalingen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”