Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Flippie Flink schreef:pffff... ik laat mij even wat 'onbedachtzaams' ontglippen: wat een gedram.
Als ik het goed begrijp zijn er een paar mensen die met alle geweld willen dat David en Jonathan homo waren. Als ze het niet waren moeten ze het maar postuum worden.
Mag ik vragen waarom? Ik ben heel nieuwsgierig naar wat er achter zit. Waarom is het zo belangrijk om dit vast te stellen? De oorspronkelijke start van het topic ging over de mening van iemand. Een mening uit 1997 geloof ik. Ik zie niet wat het verband tussen de topicstart en de huidige discussie is.
Tante Pollewop schreef:Volgens mij wil hier niemand met alle geweld dat David en Jonathan homo zijn. Behalve mohamed, maar die neemt niemand meer serieus om die reden.
Ik vind mensen die zeggen dat David een man naar Gods hart was en daarom geen homo kan zijn geweest net zo dom als mensen die zeggen dat David homo moet zijn geweest.
Heel mooie post inderdaad.learsi schreef:Wat is de zielsverwantschap tussen Jonatan en David die in Samuel1 en in 2Samuel1 aanwezig is?
De kern wordt gevonden in het woordje "wonderlijk".
2Samuel1:26:........uw liefde was mij wonderlijker dan de liefde der vrouwen......
Wat David (als hetero, getuige het feit dat hij spreekt vanuit zijn ervaringen met de liefde tussen man en vrouw) van Jonatan ontving, was een geheel andere(een wonderlijker) liefde dan die hij van vrouwen ontving.
Zoek in de concordantie eens het woord "wonderlijk" op en het wordt direct duidelijk, dat dit woordje gereserveerd is voor zaken die direct naar God Zelf wijzen. Hier in deze tekst dan ook?
Twee teksten spelen dan in de context een beslissende rol, en wel 1Samuel14:6 en 1Samuel17:37. In deze twee teksten maakt de Schrift ons duidelijk dat het broederschap van Jonatan en David gelegen is in hun leven met de Heere, hun vertrouwen op Hem, in het dagelijkse leven, evengoed als in de strijd tegen de vijanden van de Heere. Daarom sluiten ze een verbond, daarom zijn het broeders, nl. broeders in de Heere.
Dus die liefde was wonderlijk, omdat de twee m.b.t. hun geloof elkander de broederhand konden schudden ja zelfs werkelijk broeders waren.
Meer zaken uit de context versterken dit beeld. Lees en overdenk deze hoofdstukken(in afhankelijkheid van de Heere)
Spreuken 17:17........een vriend heeft ten alle tijde lief en een broeder(zo noemden ze elkaar!!)
wordt in de benauwdheid geboren.
Wel eens die herkenning geproefd, als een ander zo over die Heere spreekt zoals je er zelf ook over mag spreken?.....dan kan het toch niet anders dan dat je ziel aan die andere ziel wordt verbonden (1Samuel18:1). Dan ben je één van ziel. In Hem.
h.g. Learsi
Tante Pollewop schreef:Volgens mij wil hier niemand met alle geweld dat David en Jonathan homo zijn. Behalve mohamed, maar die neemt niemand meer serieus om die reden.
Boekenlezer schreef:Ach, waarschijnlijk gewoon wat Telegraaflezers, die de gewone realiteit niet spannend genoeg vinden. Op deze manier proberen ze wat sensatie toe te voegen aan het David-en-Jonathan-verhaal.
mohamed schreef:Overigens zou het mij bevreemden als David en Jonathan een seksuele relatie met elkaar gehad hebben, maar ik sluit het niet uit, kortom: Tante Pollewop moet niet voor haar beurt spreken.
Ah! Misschien kun je zo links of rechts eens navraag doen?JeeWee schreef:Ik zit op dit moment in Israël, dus reageer ik nauwelijks.
Maar het boeit me wel.
...en de orthodoxe Joden staan (bij mij) bekend om hun discussiecultuur, met allerlei (oude) verklaarders en interpretaties. Heb je het idee dat ze ook zoals wij uitvoerig kunnen discussiëren over bijv dit topic? Of lezen ze in de grondtaal niets van de interpretatie die sommigen hier hebben en is daarmee de discussie gesloten?JeeWee schreef:Hier in Israël ligt het erg gevoelig.
Ik vroeg dat vandaag aan een orthodoxe Jood en die keek me heel verbaasd aan. "Dat staat toch nergens"?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten