David en Jonathan homo's?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Re: David en Jonathan homo's?

Berichtdoor Flippie Flink » 14 feb 2012 14:00

pffff... ik laat mij even wat 'onbedachtzaams' ontglippen: wat een gedram.
Als ik het goed begrijp zijn er een paar mensen die met alle geweld willen dat David en Jonathan homo waren. Als ze het niet waren moeten ze het maar postuum worden.

Mag ik vragen waarom? Ik ben heel nieuwsgierig naar wat er achter zit. Waarom is het zo belangrijk om dit vast te stellen? De oorspronkelijke start van het topic ging over de mening van iemand. Een mening uit 1997 geloof ik. Ik zie niet wat het verband tussen de topicstart en de huidige discussie is.
Alles wat we over boven zeggen komt van beneden

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 feb 2012 14:21

Flippie Flink schreef:pffff... ik laat mij even wat 'onbedachtzaams' ontglippen: wat een gedram.
Als ik het goed begrijp zijn er een paar mensen die met alle geweld willen dat David en Jonathan homo waren. Als ze het niet waren moeten ze het maar postuum worden.

Mag ik vragen waarom? Ik ben heel nieuwsgierig naar wat er achter zit. Waarom is het zo belangrijk om dit vast te stellen? De oorspronkelijke start van het topic ging over de mening van iemand. Een mening uit 1997 geloof ik. Ik zie niet wat het verband tussen de topicstart en de huidige discussie is.

Dat vraag ik me ook af! Zelfs al zouden David en Jonathan een homorelatie hebben gehad, wat ik dus absoluut niet geloof, wat 'bewijst' dat dan?
Daarmee kan niet aangetoond worden of h.s. wel of niet oké is, ik kan geen andere reden bedenken waarom dit relevant zou zijn. Maar misschien mis ik wel iets, zou best kunnen ....

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2012 14:24

Ach, waarschijnlijk gewoon wat Telegraaflezers, die de gewone realiteit niet spannend genoeg vinden. Op deze manier proberen ze wat sensatie toe te voegen aan het David-en-Jonathan-verhaal.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 feb 2012 14:32

Volgens mij wil hier niemand met alle geweld dat David en Jonathan homo zijn. Behalve mohamed, maar die neemt niemand meer serieus om die reden.
Ik vind mensen die zeggen dat David een man naar Gods hart was en daarom geen homo kan zijn geweest net zo dom als mensen die zeggen dat David homo moet zijn geweest.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 feb 2012 15:01

Tante Pollewop schreef:Volgens mij wil hier niemand met alle geweld dat David en Jonathan homo zijn. Behalve mohamed, maar die neemt niemand meer serieus om die reden.
Ik vind mensen die zeggen dat David een man naar Gods hart was en daarom geen homo kan zijn geweest net zo dom als mensen die zeggen dat David homo moet zijn geweest.

Mensen zijn niet dom maar zeggen regelmatig domme dingen, niemand uitgezonderd.
Jij bent ook niet dom omdat je een totaal verkeerde conclusie trekt uit mijn woorden eerder dit topic.
We moeten wel verkeerd gedrag en verkeerde woorden afwijzen, maar de mensen zelf niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2012 15:30

learsi schreef:Wat is de zielsverwantschap tussen Jonatan en David die in Samuel1 en in 2Samuel1 aanwezig is?
De kern wordt gevonden in het woordje "wonderlijk".
2Samuel1:26:........uw liefde was mij wonderlijker dan de liefde der vrouwen......

Wat David (als hetero, getuige het feit dat hij spreekt vanuit zijn ervaringen met de liefde tussen man en vrouw) van Jonatan ontving, was een geheel andere(een wonderlijker) liefde dan die hij van vrouwen ontving.

Zoek in de concordantie eens het woord "wonderlijk" op en het wordt direct duidelijk, dat dit woordje gereserveerd is voor zaken die direct naar God Zelf wijzen. Hier in deze tekst dan ook?

Twee teksten spelen dan in de context een beslissende rol, en wel 1Samuel14:6 en 1Samuel17:37. In deze twee teksten maakt de Schrift ons duidelijk dat het broederschap van Jonatan en David gelegen is in hun leven met de Heere, hun vertrouwen op Hem, in het dagelijkse leven, evengoed als in de strijd tegen de vijanden van de Heere. Daarom sluiten ze een verbond, daarom zijn het broeders, nl. broeders in de Heere.

Dus die liefde was wonderlijk, omdat de twee m.b.t. hun geloof elkander de broederhand konden schudden ja zelfs werkelijk broeders waren.

Meer zaken uit de context versterken dit beeld. Lees en overdenk deze hoofdstukken(in afhankelijkheid van de Heere)

Spreuken 17:17........een vriend heeft ten alle tijde lief en een broeder(zo noemden ze elkaar!!)
wordt in de benauwdheid geboren.

Wel eens die herkenning geproefd, als een ander zo over die Heere spreekt zoals je er zelf ook over mag spreken?.....dan kan het toch niet anders dan dat je ziel aan die andere ziel wordt verbonden (1Samuel18:1). Dan ben je één van ziel. In Hem.

h.g. Learsi
Heel mooie post inderdaad. d:)b
Wat zijn we dan toch onder de maat bezig als we dit in dit bijbelgedeelte niet als belangrijkste zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 feb 2012 16:48

Tante Pollewop schreef:Volgens mij wil hier niemand met alle geweld dat David en Jonathan homo zijn. Behalve mohamed, maar die neemt niemand meer serieus om die reden.

Zelfs al zou ik dat willen dan hoeft dat niet te betekenen dat ik er naast zit, want de meeste christenen willen met alle geweld dat ze geen homo's waren. Volgens je eigen vreemde logica hoef ik hen dan ook niet meer serieus te nemen, want waar een wil is is geen waarheid zeg jij. Overigens wil ik 'ook' dat Jezus mijn verlosser is maar dat neem je dan kennelijk ook niet langer serieus Tante Pollewop.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 feb 2012 16:52

Boekenlezer schreef:Ach, waarschijnlijk gewoon wat Telegraaflezers, die de gewone realiteit niet spannend genoeg vinden. Op deze manier proberen ze wat sensatie toe te voegen aan het David-en-Jonathan-verhaal.

Ja en het spreekt jou als intellectueel ook aan, dat soort onderwerpen zouden er meer moeten zijn! :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 feb 2012 16:54

Overigens zou het mij bevreemden als David en Jonathan een seksuele relatie met elkaar gehad hebben, maar ik sluit het niet uit, kortom: Tante Pollewop moet niet voor haar beurt spreken.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 feb 2012 16:57

mohamed schreef:Overigens zou het mij bevreemden als David en Jonathan een seksuele relatie met elkaar gehad hebben, maar ik sluit het niet uit, kortom: Tante Pollewop moet niet voor haar beurt spreken.

Haha, misschien moet jij gewoon zeggen wat je werkelijk denkt. :)
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 14 feb 2012 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 feb 2012 16:59

Dat probeer ik te doen Tante, zo praat ik nou eenmaal.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 feb 2012 17:35

Ik zit op dit moment in Israël, dus reageer ik nauwelijks.
Maar het boeit me wel.

Het eerst wat bij me opkwam toen ik de topicvraag las: waarom willen we met alle geweld een antwoord geven op een vraag waarop de Bijbel géén antwoord geeft?
God's Geest vond het kennelijk niet nodig om zo'n antwoord toe te voegen. Blijf er dan af.

Net zoals ik geloof dat God het kennelijk ook niet nodig vond om een eenduidig antwoord te geven op de vraag of een homorelatie nu wel of niet mag.

Opvallend is wel dat zij die daar zo enorm tegen zijn en dus de Bijbel laten buikspreken, dat nu weer doen door een voor hen passend antwoord te geven op de vraag of David en Jonathan homo zijn.

Weet je, ik gun iedere homo, maar ook ieder ander zijn 'Jonathan', een hartsvriend, iemand die je enorm na staat. Veel homo's die alleen (willen) blijven zouden een enorme steun hebben aan zo'n Jonathan. In mijn geval is dat een heteroman, met kinderen en een vrouw.
Gelukkig 'relationeel' onbereikbaar, maar geestelijk een steun en toeverlaat. Ik geniet van onze vriendschap, van zijn kinderen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 14 feb 2012 18:12

JeeWee schreef:Ik zit op dit moment in Israël, dus reageer ik nauwelijks.
Maar het boeit me wel.
Ah! Misschien kun je zo links of rechts eens navraag doen? ;)

Edit: overigens ben ik het eens met je post :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 15 feb 2012 21:06

Hier in Israël ligt het erg gevoelig.
Ik vroeg dat vandaag aan een orthodoxe Jood en die keek me heel verbaasd aan. "Dat staat toch nergens"?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 16 feb 2012 06:54

JeeWee schreef:Hier in Israël ligt het erg gevoelig.
Ik vroeg dat vandaag aan een orthodoxe Jood en die keek me heel verbaasd aan. "Dat staat toch nergens"?
...en de orthodoxe Joden staan (bij mij) bekend om hun discussiecultuur, met allerlei (oude) verklaarders en interpretaties. Heb je het idee dat ze ook zoals wij uitvoerig kunnen discussiëren over bijv dit topic? Of lezen ze in de grondtaal niets van de interpretatie die sommigen hier hebben en is daarmee de discussie gesloten?

Zomaar nieuwsgierigheid hoor!

Terug naar “[Religie] - Open forum”