RogierV schreef:Nou nou niet gelijk oordelen he.
Wie zegt dat ik niet gezocht heb?
Mijn excusses dat het veroordelend over is gekomen. Ik denk dat iedereen wel zoekt, dat is volgens mij ook de basis van deze hele discussie. We zoeken naar antwoorden op de exitentiele vragen. Zowel de evolutionistische gedachte als geloof in God, proberen er een antwoord op te geven.
RogierV schreef:Ik heb zeer zeker overwogen of er meer was, maar na reflectie dat idee weer verworpen.
Begrijpelijk en voor mij heel herkenbaar, ik heb het zelf ook gedaan, met gegronde redenen waarschijnlijk redelijk in overeenstemming met die van jou. Later ben ik er op terug gekomen.
RogierV schreef:Het gaat er ook niet om of het er is, maar kan je het aantonen. Als het puntje bij het paaltje komt kan je als gelovige ook niet zeggen dat je het zeker weet.(of je houd jezelf echt voor de gek)
Het gaat er om of het er is, niet of je het kunt aantonen. Aantonen is alleen nodig om iemand (of jezelf) ervan te overtuigen. Maar of iets aangetoond is of niet maakt niet uit of het er is of niet. Wat er is, is er en wat er niet is,is er niet: Wij willen alleen graag dat we het zelf kunnen bevatten/begrijpen, dus hebben we de dingen graag aantoonbaar (ik ook).
Over dat zeker weten: dat is nu de kracht van het geloof. (Voor de kracht van geloven zijn zelfs seculiere wetenschappelijke bewijzen. placebo effect bijvoorbeeld, of dat wilskracht de kans op genezing bevorderd)
RogierV schreef:Het draait om het volgende:
Wij hebben 5 natuurlijke zintuigen en nul bovennatuurlijke zintuigen(voorzover aangetoond)
Met natuurlijke zintuigen is het per definitie niet mogelijk bevennatuurlijke zaken waar te nemen, dat zou namelijk betekenen dat bovennatuurlijke zaken gewoon natuurlijk zijn.
Dan zou bv De christelijke god niet aan het begin staan van alles maar onderdeel uitmaken van.
Als ik hierop verder mag redeneren. Onze bovennatuurlijke zintuigen zijn ook niet aan te tonen, anders zouden ze niet bovennatuurlijk zijn.
En dan komt het weer aan op geloof, geloof ik in iets wat ik wel kan waarnemen maar niet kan aantonen?
(dat kunnen waarnemen van het bovennatuurlijke is dan weer wat ik geloof, daar heb ik voor mezelf bewijzen voor. Bewijzen die voor mij meer waarheidsgehalte hebben dan wat ik kan waarnemen met mijn 5 natuurlijke zintuigen).
RogierV schreef:Wij definieren zelf of er bovenantuurlijke zaken zijn die we so i so niet kunnen waarnemen.
Bovennatuurlijke zaken zijn er, of ze zijn er niet. Wij definieren zelf of we daar rekening mee houden of dat we het negeren/geloven dat ze er niet zijn.
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.