Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Iznogoodh » 01 feb 2012 16:22

Boekenlezer schreef:Ik verdiep me wel in die materie.
Dat doe je helemaal niet. Je doet gewoon hit and run. Je brengt iets naar voren dat je als een argument beschouwt en op het moment dat je met de billen bloot moet, als men het argument begint te fileren en laat zien waar het precies over gaat, ben je weg.
Je bent niet in staat wetenschap te begrijpen maar matigt je er toch een oordeel over aan. Waarom heb je die steun van het buitenbijbelse weten eigenlijk nodig?

Leith
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leith » 01 feb 2012 16:29

Boekenlezer schreef:Ik verdiep me wel in die materie.
En voor jouw tweede vraag zou ik terug kunnen verwijzen van mijn antwoord, dat vlak voor jouw vraag staat. Dus niet puur en alleen omdat de Bijbel een ander verhaal presenteert, maar ook omdat ik andere redenen zie om aan het (neo)darwinisme te twijfelen.

Als ik je reacties in dit topic doorlees dan lijkt het me dat je vooral creationistische bronnen hebt gebruikt. Corrigeer me alsjeblieft als ik het fout heb!
Ik dacht vroeger ook dat evolutie nogal rammelde, en ik gebruikte daar ongeveer dezelfde argumenten voor die ik jou hebt zien gebruiken. Ik zou je heel erg kunnen aanraden om hier eens een serieus boek over te lezen.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 01 feb 2012 16:31

Mortlach schreef:Die Cambrische 'explosie' duurde wel zo'n 70 tot 80 miljoen jaar. Het is dus in zijn geheel niet zo dat er plotseling vanalles uit het niets verscheen. Ja, plotseling op de geologische tijdsschaal. Ik zie geen enkel probleem voor de evolutie: toen leven eenmaal meercelligheid had 'uitgevonden' kwamen er zo veel nieuwe mogelijkheden beschikbaar dat het leven zich als een razende (in 80 miljoen jaar!) tot allerlei uiteenlopende vormen ontwikkelde.

Een leestip over de Cambrische explosie is trouwens Stephen Jay Gould's 'A wonderful life'. Ter leringh ende vermaeck, zeg maar.
De zich in 'deze materie verdiepende' heer Boekenlezer zal dat niet doen. Dit soort details neemt hij liever niet tot zich.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 01 feb 2012 16:34

Leith schreef:Als ik je reacties in dit topic doorlees dan lijkt het me dat je vooral creationistische bronnen hebt gebruikt.
Als daar het ICR tussen zit dan weet je wel hoe laat het is.

Leith
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leith » 01 feb 2012 16:35

Iznogoodh schreef:De zich in 'deze materie verdiepende' heer Boekenlezer zal dat niet doen. Dit soort details neemt hij liever niet tot zich.

Zou je alsjeblieft je toon wat kunnen matigen? Dit is niet echt bevorderlijk voor een goede discussie.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2012 16:40

Leith schreef:Zou je alsjeblieft je toon wat kunnen matigen? Dit is niet echt bevorderlijk voor een goede discussie.

Eensch. Het is toch al moeilijke materie, om allerlei uiteenlopende redenen, en het vooroordeel bevestigen dat wetenschappelijken allemaal vijandig en dogmatisch zijn is niet bepaald behulpzaam.

Als je interesse hebt in een aanbevolen leeslijst, Boekenlezer, dan hoor ik het graag. Ik kan wel een aantal titels aanraden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 01 feb 2012 16:40

Leith schreef:Zou je alsjeblieft je toon wat kunnen matigen? Dit is niet echt bevorderlijk voor een goede discussie.
Nee. Ik wil een eerlijke discussie. Mijn toon is dus op zijn plaats.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 01 feb 2012 16:47

Mortlach schreef:Eensch. Het is toch al moeilijke materie, om allerlei uiteenlopende redenen, en het vooroordeel bevestigen dat wetenschappelijken allemaal vijandig en dogmatisch zijn is niet bepaald behulpzaam.
Dat vooroordeel is er al.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2012 16:50

Leith schreef:Ik zou je heel erg kunnen aanraden om hier eens een serieus boek over te lezen.

Wat versta je onder een serieus boek? Kun je concrete titels geven?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Leith
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leith » 01 feb 2012 16:55

Ik denk dat Mortlach je hiermee beter van dienst kan zijn.

Zelf vond ik "Het grootste spektakel ter wereld" van Dawkins wel goed, maar Dawkins is niet altijd even respectvol naar christenen toe.
"Finding Darwin's God" van Miller is een optie als het engels geen probleem is.
Ik vermoed dat Gould ook wel een aantal aardige boeken heeft geschreven, maar die ken ik zelf niet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 feb 2012 17:06

Leith schreef:Zelf vond ik "Het grootste spektakel ter wereld" van Dawkins wel goed, maar Dawkins is niet altijd even respectvol naar christenen toe.

Nee, inderdaad. En hij is ook niet de slimste om het christendom te weerleggen, heb ik begrepen. Hier een voorbeeld van een artikel, waarin hij van een mede-atheïst stevig om zijn oren krijgt: Lunging, Flailing, Mispunching.
Maar wellicht kan hij wel iets zinnigs schrijven over biologie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2012 17:07

'Oud' werk van Richard Dawkins

- The Selfish Gene
- The Ancestor's Tale

Stephen Jay Gould's'A wonderful Life'over de Cambrische explosie

Neil Shubin's Your Inner Fish (over de vondst van Tiktaalik en evolutie in het algemeen.

Kenneth Miller's 'Finding Darwin's God'en 'It's only a Theory'

Life Ascending is ook erg leuk, over 10 belangrijke 'uitvindingen' in de evolutie.

Als uitstapje naar de geschiedenis van de sterrenkunde "The Big Bang" van Simon Singh. Vooral deze is een aanrader als je iets wilt leren over hoe en waarom sterrenkundigen bij de Big Bang uitkwamen. Erg goed leesbaar en leerzaam.

En zelfs On the Origins of Species van Darwin zelf is verrassend goed leesbaar.

Zeer algemeen over wetenschap is Een kleine geschiedenis van Bijna Alles van Bill Bryson erg leuk, maar dat is erg algemeen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2012 17:12

Leith schreef:Zelf vond ik "Het grootste spektakel ter wereld" van Dawkins wel goed, maar Dawkins is niet altijd even respectvol naar christenen toe.

Boekenlezer schreef:Nee, inderdaad. En hij is ook niet de slimste om het christendom te weerleggen, heb ik begrepen. Hier een voorbeeld van een artikel, waarin hij van een mede-atheïst stevig om zijn oren krijgt: Lunging, Flailing, Mispunching.
Maar wellicht kan hij wel iets zinnigs schrijven over biologie.

Het is inderdaad jammer dat hij zijn privé-opvattingen over geloof zo laat doorschemeren in zijn werk. Zolang het over biologie gaat, kan Dawkins zeker wel goed uitleggen. Je moet je wel beseffen dat hij een van de 'boegbeelden' van het atheisme is, en dagelijks een enorme berg bagger over zich krijgt uitgestort in de vorm van 'christelijke' fanmail.

Zijn oudere werk is wat dat betreft nog wat evenwichtiger, naar ik me meen te herinneren tenminste. HEt zal allicht voorkomen dat ook daar al steken naar het christendom worden uitgedeeld.

Leith
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Leith » 01 feb 2012 17:14

Jeuj, bedankt voor de lijst!
Tijd om weer eens een keertje naar de bieb te gaan! :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2012 17:24

Leith schreef:Jeuj, bedankt voor de lijst!
Tijd om weer eens een keertje naar de bieb te gaan! :D

Ik heb nog wel wat meer in de kast staan, al gaat dat gauw meer de natuurkunde kant op maar dit is wat me zo te binnen schoot - alhoewel: Fermat's last theorem van Simon Singh en The Nothing that is van R. Kaplan (geschiedenis van de wiskunde) zijn erg leuk.

Ik ben langzaam maar zeker mijn hele boekencollectie op mijn Kindle aan het zetten en koop dus geen papieren boeken meer. Jammer, want nog niet alles is beschikbaar voor Kindle. Ik ben behoorlijk benieuwd naar dit boek namelijk: Evolution: What the Fossils Say and Why It Matters

Ik meen dat er een knop was op de site om aan te geven dat je op een Kindle editie zit te wachten, maar die kan ik niet meer vinden...

Terug naar “[Religie] - Open forum”