Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Iznogoodh schreef:Het roept bij mij de vraag op hoe moreel God eigenlijk is. Als hij alleen maar goed kan zijn is hij niet vrij.
Cicero schreef: Immers, God kan niet een wereld scheppen waarin morele wezens moreel vrij zijn en tegelijk hen dwingen alleen goed te doen.
Het roept bij mij de vraag op hoe moreel God eigenlijk is. Als hij alleen maar goed kan zijn is hij niet vrij.
RogierV schreef:@ cathy.
Zoals het er staat. Almachtig beteknt dus ook. Dat hij instaat is vrije wil te geven en een moreel goede wereld te scheppen.
Als dat niet kan volgens Dhr Plantinga, omdat het tot een logicsche contradictie kan leiden. Dan zitten er dus palen en perken aan die almacht.
Iznogoodh schreef:Het roept bij mij de vraag op hoe moreel God eigenlijk is. Als hij alleen maar goed kan zijn is hij niet vrij.
Ik begrijp de eerste zin niet.meribel schreef:ik begrijp je tweede zin niet, kan je die uitleggen?
RogierV schreef:@ cathy.
Zoals het er staat. Almachtig beteknt dus ook. Dat hij instaat is vrije wil te geven en een moreel goede wereld te scheppen.
Als dat niet kan volgens Dhr Plantinga, omdat het tot een logicsche contradictie kan leiden. Dan zitten er dus palen en perken aan die almacht.
Cathy schreef:Dat klopt en dat staat zelfs in de Bijbel. 2 Tim 2:13; Hij kan Zichzelf niet verloochenen en in Tit 1:2; Hij kan niet liegen.
Wat dat dan verder voor consequenties heeft kan ik niet zo goed overzien.
Mortlach schreef:Geen kwaad kunnen doen lijkt me niet bepaald een beperking...
maar almacht is juist datgene scheppen wat niet mogelijk is, zoals God die niet liegen kan ons heeft geschapen die wel liegen kunnen.
RogierV schreef:Natuurlijk is alles gewoon mogelijk als je almachtig bentAnders ben je het namelijk niet. Dan ben je mischien heel heel machtig maar niet almachtig een belangrijk verschil in mijn ogen.
Als goed en kwaad buiten God bestaan
Als alles dat God doet per definitie goed is, dan is het begrip 'goed' zonder betekenis.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten