Pasker schreef:Dan blijken heel wat forummers ongelovig te zijn wan zij zoeken de troon van David in de hemel terwijl Davids troon toch op aarde was.
Lees ook maar:Jer 33,17
Want zo zegt de HERE: Nimmer zal het David ontbreken aan een man, die op de troon van het huis Israëls gezeten is; 18
en de levitische priesters zal het nimmer ontbreken voor mijn aangezicht aan een man die brandoffers offert, spijsoffers ontsteekt en slachtoffers brengt al de dagen.
dalethvav schreef: Met je opmerking "want zij zoeken de troon van David in de hemel terwijl Davids troon toch op aarde was." Raak je de kern van deze tekst.
De engel belooft dit aan Maria. Dat is één gegeven.
De troon van David is een aardse troon. Dat is (door jou juist opgemerkt) een tweede gegeven.
Een derde gegeven is dat dat deze belofte nog niet vervuld is.
Pasker schreef:Niet vervuld beste Dalethvav?
Want zo zegt de HERE: Nimmer zal het David ontbreken aan een man, die op de troon van het huis Israëls gezeten is;
Is de HERE volgens jou dan in gebreke gebleven of zou er heel misschien een klein kansje zijn dat jij het een beetje verkeerd ziet?
Natuurlijk zou ik het mis kunnen hebben. Ik heb al verschillende meningen gelezen in dit topic. Duidelijk lijkt me uit dit topic i.i.g. wel dat de titel "Zoon van David" geheel bijbels en terecht is. Ook gezien de erkenning van Jezus als de Zoon van David door blinden (Matt. 9:27) de Kananese vrouw (Matt. 15:22) en de schare (Matt. 20:31).
Wat dat betreft kan wat mij betreft het geneuzel ook gestopt worden.
Blijven, n.a.v. het begrip "Zoon van David" in relatie tot de "troon van David" wel twee vragen over richting Pasker:
1.Hoe zit dat met de intertestamentaire tijd waarin er geen koning in Israël regeerde.
2. Als mijn interpretatie van Luk 1:31-32 niet de juiste is, wat bedoelt de engel Gabriël dan wel te zeggen tegen Maria?