Sorry voor mijn late reactie, maar hier alsnog:
Ten eerste: Herken je de strijd in jezelf over de weg die je moet gaan? Dat je soms niet weet wat de juiste weg is? Dat is een voorbeeld van een vrije wil. Als we geen vrije wil hebben, hebben we geen strijd in het kiezen van de juiste weg. Tevens, als we geen vrije wil hadden heeft God ervoor gezorgd dat we gezondigd hebben en heeft God dus zonden begaan. Dit is onmogelijk omdat niets tegen Zijn natuur in kan gaan. Lees zondag 3 en 4 van de HC waarin m.i. duidelijk wordt gesproken dat we een vrije wil hebben.
Dat is maar de vraag. Lees bijvoorbeeld eens wat van Victor Lamme of van Dick Swaab.
Deze tekst is 1 van de vele voorbeelden dat wij ons moeten bekeren! Het is een keuze die we moeten maken. Kiezen wij voor God of kiezen wij God niet? Dit klinkt wellicht wat evangelisch, maar zo staat het er wel! Dat we er achter moeten komen dat we het zelf niet kunnen en daardoor gaan vragen of Hij het wil doen is stap 2.
Een keuze maar maar tegelijkertijd toch niet? Het is maar de vraag of je die keuze kunt maken. Hoe kan een mens die keuze maken als God de mensen al vantevoren uitgekozen heeft? Is er dan nog wel sprake van een vrije wil? En iemand die uitverkoren is, kan die Gods genade dan wel afwijzen? En als je 100% slecht bent, niet in staat bent tot iets goeds, hoe kun je jezelf dan bekeren? Als dat niet kan staat je vrije wil ter discussie. Als het wel kan, dan staan er flink wat theologische velden ter discussie. Het zijn gewoon wat vragen die direct bij me opkomen als ik dit soort stukken lees. Misschien kun je me verlichten