God schept het goede en het kwade?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: God schept het goede en het kwade?

Berichtdoor Jozo » 06 dec 2011 13:49

Sorry voor mijn late reactie, maar hier alsnog:
Ten eerste: Herken je de strijd in jezelf over de weg die je moet gaan? Dat je soms niet weet wat de juiste weg is? Dat is een voorbeeld van een vrije wil. Als we geen vrije wil hebben, hebben we geen strijd in het kiezen van de juiste weg. Tevens, als we geen vrije wil hadden heeft God ervoor gezorgd dat we gezondigd hebben en heeft God dus zonden begaan. Dit is onmogelijk omdat niets tegen Zijn natuur in kan gaan. Lees zondag 3 en 4 van de HC waarin m.i. duidelijk wordt gesproken dat we een vrije wil hebben.

Dat is maar de vraag. Lees bijvoorbeeld eens wat van Victor Lamme of van Dick Swaab.

Deze tekst is 1 van de vele voorbeelden dat wij ons moeten bekeren! Het is een keuze die we moeten maken. Kiezen wij voor God of kiezen wij God niet? Dit klinkt wellicht wat evangelisch, maar zo staat het er wel! Dat we er achter moeten komen dat we het zelf niet kunnen en daardoor gaan vragen of Hij het wil doen is stap 2.

Een keuze maar maar tegelijkertijd toch niet? Het is maar de vraag of je die keuze kunt maken. Hoe kan een mens die keuze maken als God de mensen al vantevoren uitgekozen heeft? Is er dan nog wel sprake van een vrije wil? En iemand die uitverkoren is, kan die Gods genade dan wel afwijzen? En als je 100% slecht bent, niet in staat bent tot iets goeds, hoe kun je jezelf dan bekeren? Als dat niet kan staat je vrije wil ter discussie. Als het wel kan, dan staan er flink wat theologische velden ter discussie. Het zijn gewoon wat vragen die direct bij me opkomen als ik dit soort stukken lees. Misschien kun je me verlichten :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TnStefan » 06 dec 2011 19:11

Jozo schreef:Dat is maar de vraag. Lees bijvoorbeeld eens wat van Victor Lamme of van Dick Swaab.

Ik heb zojuist wat van deze personen gelezen en gehoord, maar kan mij niet vinden in hun mening. ALs ik Dik Swaab hoor dan wil hij baas zijn in eigen brein en alles zelf beslissen wanneer hij een einde aan zijn leven maakt. Niet echt een christelijke houding toch?
Victor Lamme schrijft in zijn boek "De vrije wil bestaat niet": 'Alles bij elkaar zijn onze keuzes niet meer dan een optelsom van genetische achtergrond, een snufje opvoeding, en vooral heel veel invloeden van buitenaf. Reclame werkt!' Als reclame werkt, wordt je dus gedreven iets impulsief te doen. Stel dat er een reclame komt van iets dat je graag wilt hebben, maar je weet dat je het niet nodig hebt of niet kan betalen, er niet op in. Dat is de keuze die je maakt! Als we geen vrije wil hebben en alle keuzes worden vanuit buitenaf beïnvloed, waarom kunnen wij dan nog zoveel dingen weigeren? Verder wordt hun commentaar niet door de bijbel onderbouwd en dat is zegt voor mij al genoeg.

Jozo schreef:Een keuze maar maar tegelijkertijd toch niet? Het is maar de vraag of je die keuze kunt maken. Hoe kan een mens die keuze maken als God de mensen al vantevoren uitgekozen heeft? Is er dan nog wel sprake van een vrije wil? En iemand die uitverkoren is, kan die Gods genade dan wel afwijzen? En als je 100% slecht bent, niet in staat bent tot iets goeds, hoe kun je jezelf dan bekeren? Als dat niet kan staat je vrije wil ter discussie. Als het wel kan, dan staan er flink wat theologische velden ter discussie. Het zijn gewoon wat vragen die direct bij me opkomen als ik dit soort stukken lees. Misschien kun je me verlichten :wink:

Lees de DL. H3-4 Artikel 16.

Ik snap je vragen en ze zijn ook heel logisch als we vanuit ons menselijk perspectief naar deze dingen kijken. De vraag over de uitverkiezing kan ik heel kort over zijn: Weet jij van te voren of je uitverkoren bent? Nee, maar dat geeft nog geen reden om achterover te leunen en te wachten tot er een donder en bliksemslag komt en je bekeerd wordt.
Je kan jezelf niet bekeren, dat moet God inderdaad doen, maar dat werkt Hij wel door Zijn woord.

Om terug te komen op de vrije wil: De keuze voor studierichting, baan, vrouw en zelfs je keuze om op Refoweb te zitten, zijn dat niet jouw eigen keuzes? Je kan die keuzes samen maken met God en dat moet ook, alleen ik krijg geen pasklaar antwoord in de zin van: Als je klaar bent met school moet je die opleiding volgen en daar zal je die en die ontmoeten. Het is een keuze die je moet maken in biddend overleg met God, maar tegelijkertijd moet je zelf de stap zetten om het te doen.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben :wink:

Even terugkomend op vraag van RogierV:
RogierV: schreef:Waarom vind God ons wel lief en laat hij Afrika creperen?

Ik vond een mooie uitspraak van Reinhard Boncke: "Vragen waarom God zoveel lijden toelaat is hetzelfde als vragen aan de minister van Verkeer waarom hij zoveel verkeersongevallen toelaat. Hij zou het wetboek van Verkeer grijpen en zeggen: Iedere keer dat deze wet wordt overtreden, is er kans op een ongeluk."
Wie gestorven is voordat hij sterft, zal niet sterven als hij sterft.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 dec 2011 18:16

RogierV schreef:JE hoeft natuurlijk niet heel ver te kijken om te zien dat rechtvaardigheid ontbreekt.

Waarom vind God ons wel lief en laat hij Afrika creperen?

God is rechtvaardig Rogier. God geeft een verbond met ons gesloten. Voor de zondvloed koos God Noach, in Noach zag God het goede. En na de zondvloed heeft God ons beloofd dat Hij nooit weer al wat leeft zou vernietigen. Na de zondvloed werd Noach dronken en had gemeenschap met zijn dochters. Dus zelfs Noach die een goed mens was had het kwade in zijn hart. Dat toont aan dat wij allen kwaad in ons hart hebben. Dus als God in zou grijpen dan zou Hij heel de mensheid vernietigen. Bij iedere regenboog laat God zien dat Hij aan ons denkt.

Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?’ Romeinen 9,20
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 dec 2011 21:37

JHM schreef:En na de zondvloed heeft God ons beloofd dat Hij nooit weer al wat leeft zou vernietigen.

Hallo JHM, je schreef het niet aan mij, maar het volgende benieuwt me: indien God dat nooit meer zou doen zoals jij claimt, waarom zei Jezus dan dat de wederkomst zou zijn als de dagen van Noach (Mat 24;37. Luk 17;26 vgl. 1 Petr 3;20.) en dat hemel en aarde zouden voorbijgaan (Mar 13,31 vgl. Ps 102:27. Jes 40:8; 51:6. Hebr 1:11.) mijn beste?

Wat is erger, een plaatselijke overstroming of dat? Of zou hier sprake zijn van de meest gemaakte fout, namelijk dat we de Bijbel door een westerse bril interpreteren?
Na de zondvloed werd Noach dronken en had gemeenschap met zijn dochters. Dus zelfs Noach die een goed mens was had het kwade in zijn hart. Dat toont aan dat wij allen kwaad in ons hart hebben. Dus als God in zou grijpen dan zou Hij heel de mensheid vernietigen.

Elk mens heeft het kwaad in zich, daar ben ik het mee eens, maar ook elk mens heeft discipline, dus als jij vindt dat jij het verdient om vernietigd te worden, hoe groot is dan je zonde? :shock:
Wie bent u eigenlijk dat u, een mens, iets tegen God zou inbrengen? Vraagt het aardewerk soms aan de pottenbakker: ‘Waarom hebt u me gemaakt zoals ik eruitzie?’ Romeinen 9,20

Dit vers gaat over het ongeloof in Israël en niet over wie het kwaad heeft geschapen. ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 dec 2011 21:42

TnStefan schreef:Even terugkomend op vraag van RogierV:

'Waarom vind God ons wel lief en laat hij Afrika creperen?'

Ik vond een mooie uitspraak van Reinhard Boncke: "Vragen waarom God zoveel lijden toelaat is hetzelfde als vragen aan de minister van Verkeer waarom hij zoveel verkeersongevallen toelaat. Hij zou het wetboek van Verkeer grijpen en zeggen: Iedere keer dat deze wet wordt overtreden, is er kans op een ongeluk."

En Job dan, welke wetten overtrad hij?

Overigens creperen niet alleen Afrikanen, hoe komt Rogier daar bij?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 11 dec 2011 21:33

mohamed schreef:Hallo JHM, je schreef het niet aan mij, maar het volgende benieuwt me: indien God dat nooit meer zou doen zoals jij claimt, waarom zei Jezus dan dat de wederkomst zou zijn als de dagen van Noach (Mat 24;37. Luk 17;26 vgl. 1 Petr 3;20.) en dat hemel en aarde zouden voorbijgaan (Mar 13,31 vgl. Ps 102:27. Jes 40:8; 51:6. Hebr 1:11.) mijn beste?

Wat is erger, een plaatselijke overstroming of dat? Of zou hier sprake zijn van de meest gemaakte fout, namelijk dat we de Bijbel door een westerse bril interpreteren?

Ha mohamed. God heeft ons die belofte (Gen 9:11) gedaan. Mat, Luk en Petr hebben betrekking op de dag van het oordeel niet een nieuwe fysieke zondvloed.

Elk mens heeft het kwaad in zich, daar ben ik het mee eens, maar ook elk mens heeft discipline, dus als jij vindt dat jij het verdient om vernietigd te worden, hoe groot is dan je zonde? :shock:

Dat bedoel ik niet. Ik probeer Rogier het inzicht te geven dat niet God Afrika laat creperen maar wij daar zelf verantwoordelijk voor zijn.

Dit vers gaat over het ongeloof in Israël en niet over wie het kwaad heeft geschapen. ;)

Ik haalde dit vers niet aan m.b.t. het goed en kwaad maar voor Rogier omdat hij in zijn ongeloof stelt dat God niet rechtvaardig is.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 12 dec 2011 00:13

De Zeeuwen die in 1953 de Ramp hebben meegemaakt en in veel gevallen familie en vee hebben verloren, keken toen wat anders aan tegen dat Genesis-verhaal. Ik weet niet, hoe het nu is........... En Job, hier laat God zich kennen als een cynische wreedaard, die met Satan een naar weddenschapje afsluit. Maar.... misschien moeten we de bijbel leren lezen door de bril van oosterse schrijvers.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 dec 2011 14:30

quote="jaapo"De Zeeuwen die in 1953 de Ramp hebben meegemaakt en in veel gevallen familie en vee hebben verloren, keken toen wat anders aan tegen dat Genesis-verhaal. Ik weet niet, hoe het nu is........... En Job, hier laat God zich kennen als een cynische wreedaard, die met Satan een naar weddenschapje afsluit. Maar.... misschien moeten we de bijbel leren lezen door de bril van oosterse schrijvers

Jou uitlatingen worden wel steeds godslasterlijker !

lees dit eens vooral punt 8http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17952/geen-zin-in-oude-testament/
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 dec 2011 14:33

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 dec 2011 16:48

quote="jaapo" En Job, hier laat God zich kennen als een cynische wreedaard, die met Satan een naar weddenschapje afsluit. Maar.... misschien moeten we de bijbel leren lezen door de bril van oosterse schrijvers.

En hier laat satan zich kennen als een aanklager, hij maakt de suggestie dat Job zo vroom is, en God lief heeft doordat hij zeer gezegend is door God, dus m.a.w. de motieven van Job waren verkeerd, op zichzelf gericht, en niet op God,..... een leugenaar is hij en zal hij blijven.
Maar God kent een mensenhart, en Hij had volledig vertrouwen in Jobs trouw aan Hem.

Overigens heb ik hier twijfel over of dit in werkelijkheid gebeurt is, of dat het opgeschreven is tot lering voor ons.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 12 dec 2011 16:51

Het gaat ineens wel heel ver, iemand godslasterlijk te noemen, die kritisch naar de bijbel kijkt en bepaalde opvattingen ter discussie stelt. Dat valt me tegen van @schaapje. En als je zoiets zegt, geef dan nauwkeurig aan, waar ik godslasterlijk ben. Vertel ik leugens? Is bevreemd kijken naar het boek Job godslasterlijker dan constateren, dat er in de geboorteverhalen vreemde tegenstellingen zitten? Voor de draad ermee.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 dec 2011 17:26

quote="jaapo"Het gaat ineens wel heel ver, iemand godslasterlijk te noemen, die kritisch naar de bijbel kijkt en bepaalde opvattingen ter discussie stelt. Dat valt me tegen van @schaapje. En als je zoiets zegt, geef dan nauwkeurig aan, waar ik godslasterlijk ben. Vertel ik leugens? Is bevreemd kijken naar het boek Job godslasterlijker dan constateren, dat er in de geboorteverhalen vreemde tegenstellingen zitten? Voor de draad ermee.

Even kort jaapo, ik heb weinig tijd.
Ik heb er geen moeite mee als je het boek Job niet begrijpt, of dat je het moeilijk vindt, maar als
je de conclusie trekt en ook nog de woorden opschrijft dat God zich laat kennen als een cinische wreedaard die een weddenschap aanging, dan heb ik daar grote moeite mee, en val jij mij tegen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2011 18:20

JHM schreef:Ha mohamed. God heeft ons die belofte (Gen 9:11) gedaan. Mat, Luk en Petr hebben betrekking op de dag van het oordeel niet een nieuwe fysieke zondvloed.

Wat dacht je dan dat de zondvloed was beste JHM, toch ook een oordeel? Of denk je dat God zo doortrapt is om te beloven dat hij niemand meer zal verzuipen om ze vervolgens in de vuurpoel te werpen zodat hij technisch gezien zijn woord houdt? Sorry hoor, maar dan kun je niet volhouden dat God rechtvaardig is. Bovendien, wat te denken van de vele overstromingen die sinds de zondvloed hebben plaatsgevonden, waarbij velen de dood vonden?

In Nederland hebben sinds de Middeleeuwen vele watersnoden vanuit zee plaatsgevonden. Velen kregen de naam van de heilige wiens dag het die dag was. Vandaar dat ook meerdere vloeden dezelfde naam hebben meegekregen. Een selectie van de vele stormvloeden die hebben plaatsgevonden geeft de volgende stormvloeden: 838, 1014, 1042, 1134, 1163, 1164, 1170, 1196, 1212, 1214, 1219, 1220, 1221, 1248/1249, 1277, 1280, 1282, 1287, 1288 (I), 1288 (II), 1322, 1334, 1362, 1375, 1377, 1404, 1421, 1424, 1468, 1477, 1509, 1514, 1530, 1532, 1552, 1570, 1651, 1675, 1682, 1686, 1703, 1717, 1809, 1820, 1825, 1855, 1877, 1906, 1916, 1953, 2006.

-Bron-

Open je ogen JHM en realiseer je dat God niet heeft gelogen, maar je predikant, want alleen al in Nederland zijn er sinds de zondvloed vele overstromingen geweest die aan duizenden mensen het leven hebben gekost.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 dec 2011 20:07

Niemand? Beste JHM, die belofte uit Genesis 8 deed God na het offer van Noach:

20 En Noach bouwde de HEERE een altaar; en hij nam van al het reine vee, en van al het rein gevogelte, en offerde brandoffers op dat altaar.
21 En de HEERE rook die liefelijke reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan de aardbodem niet meer vervloeken terwille van de mens; want het gedichtsel van ’s mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, zoals Ik gedaan heb.
22 Voortaan al de dagen der aarde zullen zaaiing en oogst, en koude en hitte, en zomer en winter, en dag en nacht, niet ophouden.

Vraag: wat heeft God gedaan?
Antwoord: al het levende gedood middels de zondvloed.

Vraag: waarom deed hij dat?
Antwoord: omdat...

'de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel van de gedachten zijns harten te allen dage alleen boos was.' (Gen 6,5)

Vraag: wat beloofde God?
Antwoord: voortaan niet meer al het levende te slaan (Gen 8,21) zo als hij gedaan heeft.

Vraag: waarom beloofde hij dat?
Antwoord: omdat....

'het gedichtsel van ’s mensen hart is boos van zijn jeugd aan' (Gen 8,21)

Vraag: wat betekent dat concreet?
Antwoord: er zullen geen overstromingen meer zijn zoals de zondvloed.

Vraag: staat dat zo in de Bijbel?
Antwoord: nee/ jawel, namelijk.... (hier zelf invullen wat van toepassing is)

Vraag: wat dan te denken van de grote verdrukking?

'Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.' (Mat 24,21)

Vraag: wat te denken van de vuurpoel? Wat te denken van de dag van het oordeel? Mag ik kiezen, de verdrinkingsdood of de hel? Zo ja, dan weet ik het wel!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 dec 2011 23:14

mohamed schreef:In Nederland hebben sinds de Middeleeuwen vele watersnoden vanuit zee plaatsgevonden. Velen kregen de naam van de heilige wiens dag het die dag was. Vandaar dat ook meerdere vloeden dezelfde naam hebben meegekregen. Een selectie van de vele stormvloeden die hebben plaatsgevonden geeft de volgende stormvloeden: 838, 1014, 1042, 1134, 1163, 1164, 1170, 1196, 1212, 1214, 1219, 1220, 1221, 1248/1249, 1277, 1280, 1282, 1287, 1288 (I), 1288 (II), 1322, 1334, 1362, 1375, 1377, 1404, 1421, 1424, 1468, 1477, 1509, 1514, 1530, 1532, 1552, 1570, 1651, 1675, 1682, 1686, 1703, 1717, 1809, 1820, 1825, 1855, 1877, 1906, 1916, 1953, 2006.

-Bron-

Open je ogen JHM en realiseer je dat God niet heeft gelogen, maar je predikant, want alleen al in Nederland zijn er sinds de zondvloed vele overstromingen geweest die aan duizenden mensen het leven hebben gekost.

Wat hebben deze waternoodsrampen te maken met de belofte uit Genesis 9,11? De belofte luidt dat God nooit weer alles wat leeft zal vernietigen. Zijn tijdens deze waternoodsrampen alles wat leeft vernietigd? Ik leg de link niet?

Terug naar “[Religie] - Open forum”