God schept het goede en het kwade?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: God schept het goede en het kwade?

Berichtdoor schaapje » 17 nov 2011 22:56

quote="JHM"

Hoe lezen we Jesaja 45,7?

5 Ik ben de HERE en er is geen ander; buiten Mij is er geen God. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niemand is; Ik ben de HERE, en er is geen ander, 7 die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de HERE, doe dit alles.

Dit is toch precies zoals God het verbond aan ging met het volk Israël, Hij zegende als ze Hem trouw waren, en het onheil kwam waarneer ze andere goden achterna gingen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 19 nov 2011 15:59

vanuit bijbels oogpunt heeft god inderdaad het kwade en het goede geschapen, god wist dat de duivel ongehoorzaam zou worden, dat was al voordat de mens de fout in ging, dus de zonde was al in de wereld voordat adam van de appel gesnoept had.
als alles uit god voortgekomen is, kan je niet anders concluderen dan dat god ook het kwade voortgebracht heeft.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 nov 2011 20:00

marcel081276 schreef:als alles uit god voortgekomen is, kan je niet anders concluderen dan dat god ook het kwade voortgebracht heeft.

Amen!

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 22 nov 2011 10:57

marcel081276 schreef:vanuit bijbels oogpunt heeft god inderdaad het kwade en het goede geschapen, god wist dat de duivel ongehoorzaam zou worden, dat was al voordat de mens de fout in ging, dus de zonde was al in de wereld voordat adam van de appel gesnoept had.
als alles uit god voortgekomen is, kan je niet anders concluderen dan dat god ook het kwade voortgebracht heeft.

Mag ik je citaat aanpassen??
dus de duivel was al in de wereld voordat adam van de appel gesnoept had
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TnStefan » 23 nov 2011 12:45

marcel081276 schreef:vanuit bijbels oogpunt heeft god inderdaad het kwade en het goede geschapen, god wist dat de duivel ongehoorzaam zou worden, dat was al voordat de mens de fout in ging, dus de zonde was al in de wereld voordat adam van de appel gesnoept had.

Vanuit ons oogpunt heeft God het kwade geschapen, zodat wij onszelf kunnen vrijpleiten. Maar je vergeet dat God de engelen en ons niet als robots heeft geschapen maar met een vrije wil. En zoals schaap je ook al zei:

schaapje schreef:Een hele vreemde redenering om eerst het kwaad te scheppen en dan Zelf de marteldood daavoor te sterven aan het kruis.
Wie gestorven is voordat hij sterft, zal niet sterven als hij sterft.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 24 nov 2011 21:22

Eerlijk gezegd snap ik er geen snars van waarom God überhaupt het kwade toelaat (en dan laat ik het feit dat Hij het kwade geschapen heeft al helemaal buiten beschouwing).

En ik heb ook nog nooit iemand gehoord die hier een sluitend antwoord op kon geven. Dus ik ben benieuwd of iemand me op dit forum nog kan verrassen.

Maar je vergeet dat God de engelen en ons niet als robots heeft geschapen maar met een vrije wil

Ten eerste:Het is maar de vraag in hoeverre we een vrije wil hebben. Zeker in de meer rechtse hoek staat het hebben van een vrije wil sterk ter discussie.
Ten tweede: Wat zou beter zijn, robots die God altijd loven, of het kwaad op deze wereld? Ik zou toch kiezen voor het eerste.
Ten derde: Hoe verwacht je dat het in de hemel zal zijn? Daar is het kwaad toch ook afwezig? Waarom kan het dan wel ineens zonder het kwaad en zijn we dan nog steeds geen robots? (of heb ik een verkeerd beeld van de hemel?)

1 ding weet ik wel: Dat wij als christenen geacht worden het goede te doen en dat zorgen voor onze medemens onze hoogste prioriteit is (samen met God liefhebben). Dus ook al heeft God het kwaad geschapen (of laat Hij het toe), het is duidelijk uit de bijbel dat we ons als christenen niet moeten inlaten met het kwade.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 nov 2011 16:20

Jozo schreef:En ik heb ook nog nooit iemand gehoord die hier een sluitend antwoord op kon geven. Dus ik ben benieuwd of iemand me op dit forum nog kan verrassen.

Ik ook niet en na lang en breed mijn hersens gepijnigd te hebben zonder een stap dichter bij het antwoord te komen, besloot ik te vertrouwen op het oordeel van Jezus en de apostelen. Wat voor mij sowieso buiten kijf staat is dat er niets gebeurt zonder Gods wil (Jes 45,7) en hoe e.e.a. met elkaar te rijmen is weet ik niet, maar ik weet wel dat Jezus het weet.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 30 nov 2011 12:59

De Paradox van Epicurus 300 BC

If God is willing to prevent evil, but is not able to
Then He is not omnipotent.

If He is able, but not willing
Then He is malevolent.

If He is both able and willing
Then whence cometh evil?

If He is neither able nor willing
Then why call Him God?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 nov 2011 13:36

Wat voor de een goed is, kan voor de ander kwaad zijn, maar geloven we dat God rechtvaardig is?

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 02 dec 2011 13:50

JE hoeft natuurlijk niet heel ver te kijken om te zien dat rechtvaardigheid ontbreekt.

Waarom vind God ons wel lief en laat hij Afrika creperen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2011 14:27

RogierV schreef:JE hoeft natuurlijk niet heel ver te kijken om te zien dat rechtvaardigheid ontbreekt.

Beetje gemakkelijk om God daar de schuld van te geven, want als we alles eerlijk zouden delen is er genoeg voor iedereen.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 02 dec 2011 14:52

TE makkelijk natuurlijk.

Maar als ik me in zou willen graven kan ik me afvragen, waarom wij zo gemaakt zijn.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 dec 2011 15:35

quote="RogierV"

Maar als ik me in zou willen graven kan ik me afvragen, waarom wij zo gemaakt zijn.

Dan is de vraag.....zijn wij zo gemaakt....of zijn wij uit eigen wil zo geworden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2011 21:48

RogierV schreef:TE makkelijk natuurlijk.

Tja waarom niet?

TnStefan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TnStefan » 06 dec 2011 12:23

Jozo schreef:Eerlijk gezegd snap ik er geen snars van waarom God überhaupt het kwade toelaat (en dan laat ik het feit dat Hij het kwade geschapen heeft al helemaal buiten beschouwing).

En ik heb ook nog nooit iemand gehoord die hier een sluitend antwoord op kon geven. Dus ik ben benieuwd of iemand me op dit forum nog kan verrassen.

Ten eerste:Het is maar de vraag in hoeverre we een vrije wil hebben. Zeker in de meer rechtse hoek staat het hebben van een vrije wil sterk ter discussie.
Ten tweede: Wat zou beter zijn, robots die God altijd loven, of het kwaad op deze wereld? Ik zou toch kiezen voor het eerste.
Ten derde: Hoe verwacht je dat het in de hemel zal zijn? Daar is het kwaad toch ook afwezig? Waarom kan het dan wel ineens zonder het kwaad en zijn we dan nog steeds geen robots? (of heb ik een verkeerd beeld van de hemel?)

1 ding weet ik wel: Dat wij als christenen geacht worden het goede te doen en dat zorgen voor onze medemens onze hoogste prioriteit is (samen met God liefhebben). Dus ook al heeft God het kwaad geschapen (of laat Hij het toe), het is duidelijk uit de bijbel dat we ons als christenen niet moeten inlaten met het kwade.

Sorry voor mijn late reactie, maar hier alsnog:
Ten eerste: Herken je de strijd in jezelf over de weg die je moet gaan? Dat je soms niet weet wat de juiste weg is? Dat is een voorbeeld van een vrije wil. Als we geen vrije wil hebben, hebben we geen strijd in het kiezen van de juiste weg. Tevens, als we geen vrije wil hadden heeft God ervoor gezorgd dat we gezondigd hebben en heeft God dus zonden begaan. Dit is onmogelijk omdat niets tegen Zijn natuur in kan gaan. Lees zondag 3 en 4 van de HC waarin m.i. duidelijk wordt gesproken dat we een vrije wil hebben.

Ten tweede: Zie mijn vorige punt.

Ten derde: In de hemel zijn wij ook geen robots, gelukkig niet! Zie Rom 7: 13-26. Zoals wij hier op aarde het goede willen doen, maar het niet kunnen, zo zullen wij in de hemel het goede wel doen. Dan zijn we eindelijk bevrijd van de 3-koppige vijand en zullen we Hem uit vrije wil alle eer geven. Want, wat als je hier op aarde God al niet wil prijzen, wat verwacht je dan in de hemel te doen? Daar is het alleen maar loven en prijzen van God.

1 Sam 7:3: Toen sprak Samuel tot het hele huis van Israël: Als u zich met uw hele hart tot de HEERE bekeert, doe dan de vreemde goden uit uw midden weg, ook de Astartes, richt uw hart op de HEERE en dien Hem alleen. Dan zal Hij u uit de hand van de Filistijnen redden.

Deze tekst is 1 van de vele voorbeelden dat wij ons moeten bekeren! Het is een keuze die we moeten maken. Kiezen wij voor God of kiezen wij God niet? Dit klinkt wellicht wat evangelisch, maar zo staat het er wel! Dat we er achter moeten komen dat we het zelf niet kunnen en daardoor gaan vragen of Hij het wil doen is stap 2.

RogierV schreef:JE hoeft natuurlijk niet heel ver te kijken om te zien dat rechtvaardigheid ontbreekt.

Ik zou dat niet zo hard durven zeggen! In Afrika lijkt het wellicht zo omdat er zoveel armoede en lichamelijke honger is, maar geestelijk zijn ze rijker dan hier in Europa! Hier worden per week enkele kerken gesloten en de afgelopen jaren hebben er tienduizenden de kerken verlaten terwijl ze in Afrika toenemen. En wat te denken van de economische crisis die hier woedt? De actualiteiten laten dus andere beelden zien.

Overigens God is barmhartig EN rechtvaardig! Je zou eens uit kunnen gaan van het wonder dat er hier nog zoveel zegeningen zijn die we niet verdiend hebben!
Wie gestorven is voordat hij sterft, zal niet sterven als hij sterft.

Terug naar “[Religie] - Open forum”