Genesis 6 - Gods zonen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Galain
Verkenner
Verkenner

Re: Genesis 6 - Gods zonen

Berichtdoor Galain » 22 nov 2011 10:03

boer schreef:

Als Kain als zoon van Satan beschouwd wordt, was dat dus zijn biologische vader, Eva had zich dus door satan (nachash) laten verleiden.
Daarna heeft ze ook gemeenschap gehad met Adam, wiens vader God was.
De nakomelingen waren dus Kain en Abel, de eertse uit nachash, de tweede uit Adam , de twee zaden uit gen 3:15.
bedoel je het zo?

het feit dat ze zich ineens schaamden voor hun naaktheid en dat Eva voortaan met vermeerderde pijn zou moeten baren lijken erg symbolische straffen voor de overtreding die ze had begaan.
O, en haar begeerte zou uitgaan naar haar eigen man! 3 maatregelen, die allen te maken hebben met wat ze misdaan had...?[/quote]

Denk dat je het allemaal te letterlijk neemt, Gods zonen is gewoon spreekwoordelijk bedoeld iemand die de weg van Jezus oprecht volgt mag zich een zoon van God noemen.. En dat geld ook voor iemand die satan volgt is een zoon van satan..

En in iedere generatie staat wel iemand op die heel belangrijk is bijv: een Abraham of een Mozes een Elia een Luther een Calvijn. En denk dat die mensen "reuzen" zijn van deze wereld!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 nov 2011 10:08

Galain schreef:Maar onze dominee bracht het anders: Na de zondeval kregen we 2 geslachten in de wereld de Zonen Gods (Abel) en zonen van de Satan (Kain)

Dat hoor je volgens mij niet zo vaak in een kerk, lijkt me een dominee met een open vizier. Ik ken meer mensen die tot datzelfde inzicht zijn gekomen, het verschil tussen Christus' zonen en satanskinderen terwijl ze dezelfde afstamming hebben en ik ben het er absoluut mee eens.
Laatst gewijzigd door mohamed op 22 nov 2011 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 22 nov 2011 10:09

Galain schreef:En in iedere generatie staat wel iemand op die heel belangrijk is bijv: een Abraham of een Mozes een Elia een Luther een Calvijn. En denk dat die mensen "reuzen" zijn van deze wereld!

een Jezus?

Galain
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Galain » 22 nov 2011 22:05

Die hoort zeer zekers in het rijtje thuis :)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Genesis 6 (en hoe een Soemerische mythe in de Bijbel kwa

Berichtdoor blijblij » 01 dec 2011 10:38

Janvanverweg schreef:blij blij, je kiest ervoor om de bijbel laat in de tijd te dateren. het lied van Mozes zus plaats je ten tijde van koning David.
waarom neem je de bijbel niet voor wat het is? :) als je daar de jaren van narekent dan kom je op de tijd die ik noem.
ik zie geen enkele reden om aan de bijbel te twijfelen of om die anders te dateren dan dat die zelf aangeeft.
maar ik heb geen moeite om in God en wonderen te geloven. een profetie in de bijbel hoeft daarom van mij niet perse na de uitkomst van die profetie geschreven te zijn. sterker zelfs voor mij zou de bijbel volkomen waardeloos zijn als het OT allemaal geschrijf achteraf zou zijn om 'zin aan het leven te geven'.

hoe kunnen verzonnen verhalen in hemelsnaam zingevend zijn??

ik zie het nu pas: Deborah is niet de zus van Mozes, vriend.
Ik dateer de Bijbel ook helemaal niet in die tijd (nog veel later), maar in de Bijbelwetenschap wordt het lied van Deborah als oudste stukje tekst gezien.

@theosoof. ik zit nog te wachten op die royal flush die je nog in je hand hebt....:) of heb ik die gemist?

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 dec 2011 09:57

Galain schreef:Maar onze dominee bracht het anders: Na de zondeval kregen we 2 geslachten in de wereld de Zonen Gods (Abel) en zonen van de Satan (Kain)
mohamed schreef:Dat hoor je volgens mij niet zo vaak in een kerk, lijkt me een dominee met een open vizier. Ik ken meer mensen die tot datzelfde inzicht zijn gekomen, het verschil tussen Christus' zonen en satanskinderen terwijl ze dezelfde afstamming hebben en ik ben het er absoluut mee eens.

Wat zegt Gods testament (Nalatenschap en Wil) de Bijbel hierover:
Genisis4:
1 De mens (dat=adam) nu had gemeenschap met Eva, zijn vrouw,
en zij werd zwanger en baarde Kaïn;
en zij zeide: Ik heb met des HEREN hulp een man verkregen.

2 Voorts baarde zij zijn broeder Abel;
en Abel werd schaapherder, Kaïn landbouwer.

Volgens mij is de Bijbel eenvoudig duidelijk....
Je hebt gemeenschap met je vrouw en zij baart een kind, twee kinderen, 3 kinderen etc.
gen 5:4b en hij (Adam) verwekte zonen en dochteren.

De vraag lijkt mij eerder waarom mensen er soms een discussiepunt van willen maken
Een reus is een reus, genoeg opgravingen gedaan en David versloeg de reus Goliath
Lijkt mij duidelijk dat God door zijn testament, de Bijbel, nalaat dat 1/3 van de engelen satan gevolgd zijn toen hij door God uit de Hemel werd gegooid.
Maar ook dat er hiernaast engelen God ontrouw zijn geworden en afgevallen zijn. Deze zijn specifiek gebonden (judas1:6) Vaak worden deze door elkaar gehaald!
Een afvallige engel is niet gelijk een demon die satan is gevolgd (deze waren al uit de hemel gegooid)
Dus ik laat het maar in het midden wat voor soort zoon van God het was

Job 1:6 geeft ook wat meer inzicht.
6 Op zekere dag nu kwamen de zonen Gods om zich voor de HERE te stellen, en onder hen kwam ook de satan.

Nu maakt de Hebreeuwse grondtekst een verschil tussen de beschrijving van zonen
Zonen van een mens heten ha'adam (afkomst van Adam)
Dochters van een mens heten benot ha'adam (afkomst van Adam)
Zonen van God heten beni ha'elohim (afkomst van God)

Dit inzicht kan je verder brengen in een discusie, dat is wat er gewoon geschreven staat
Maar als de uitkomst X of Y is, zijn we (toch nog) geen stap verder gekomen....
Of maakt het alleen maar duidelijk....
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2011 10:11

adriano313 schreef:Lijkt mij duidelijk dat God door zijn testament, de Bijbel, nalaat dat 1/3 van de engelen satan gevolgd zijn toen hij door God uit de Hemel werd gegooid.

De Bijbel is niet duidelijk, dat moge duidelijk zijn want ik lees in dezelfde Bijbel als jij en ben wat jij zegt nog nooit tegengekomen. Ook binnen het jodendom is er geen enkele sekte waar ik ooit deze idiote bewering hoorde noch een joods geschrift waarin ik het las. Graag zou ik derhalve wat serieuze bronnen zien, want je zegt het zo stellig: kortom, ik noem je een bluffer. ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2011 10:15

Galain schreef:Die hoort zeer zekers in het rijtje thuis :)

Dat denk ik ook, maar het benieuwd me waar in dat rijtje?

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 02 dec 2011 12:46

Beste @moh, je reageert alsof je door iets gebeten ben, beetje respect mag ondanks je constatering en verwensing.
Zou je het aub gewoon een beetje relexed kunnen houden? is maar een discussieforum, Thnx. (Ik verbreek het (weer) in Jezus naam)

1) Zelf vroeg ik mij ook (op de man) af, ben jij ook een Christen? of heb je een ander geloof?
Waarom ik dit aan je vraagt, is omdat het mij opvalt dat je vaak reageert waar jij het wil. Dit begrijp ik niet goed want als Christen herken je een issue of punt om vervolgens hier wat mee te doen, begrijp je mij
Dus je motivatie bepaald dan de richting van het gesprek...

Is jou motivatie om Christus te verkondigen of te dienen => zodat je het kan verduidelijken of wil je het alleen weerleggen, begrijp je me?

Dus even los van de bij-discussie over de groep gevallen engelen, en om in lijn van het vorige te blijven vraag ik mij af
Ben je het eens wat er geschreven staat in gen.4.
vers 1
(stap 1) De mens (dat=adam) nu had gemeenschap met Eva, zijn vrouw,
(stap 2) en zij werd zwanger
(stap 3) en baarde Kaïn;
(stap 4) en zij zeide: Ik heb met des HEREN hulp een man verkregen.

vers 2
(stap ?) Voorts baarde zij zijn broeder Abel;
en Abel werd schaapherder, Kaïn landbouwer.

De stappen lijken mij een juiste volgorde aan te geven. Hoe kan jij het dan eens zijn met de Christelijke predikant bij Galain in de kerk, dit lijkt mij toch een ander verhaal wat haaks hierop staat? Of bedoel jij toch wat anders dan Galain met zonen Elohim <=> nephilim (gevallene)
He who believes in Me, as the Scripture has said, From his innermost being shall flow [continuously] springs and rivers of living water.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2011 14:34

Ik geloof dat Jezus Christus God de vader is, is dat christelijk genoeg voor je of net weer wat té?

adriano313
Mineur
Mineur

Berichtdoor adriano313 » 05 dec 2011 11:16

mohamed schreef:Ik geloof dat Jezus Christus God de vader is, is dat christelijk genoeg voor je of net weer wat té?

Beste @moh, het gaat er niet om of je gelooft,
er geloven zoveel mensen in dingen en wezens
(zo ook rond vandaag, 5 december, geloven er een hoop kinderen dat hun wensen worden vervuld)

Ik hoop voor jou of je HET GELOOF, echt met beide armen omarmt,
het aanvaardt,
en het belijdt

Dat maakt jou dag weer tot een nieuwe,
met nieuwe vooruitgang, met nieuwe zegen
met een hoopvolle en zekere toekomst
met eeuwig leven mijn beste @moh
ik bid het je toe

zeg maar gewoon hardop vanuit je hart:
Heere Jezus, ik open mijn hart en geef mijn leven over aan u
ik besef dat ik een zondaar ben
U bent de enige die mijn leven kan redden
Omdat u gestorven bent aan het kruis voor mij
Ik nodig u uit Heere Jezus om mijn Herder te zijn
Ik buig voor U, kom in mijn hart
Vergeef mijn zonden, was mij schoon en vul mijn hart
Dank U wel dat U mij niet afwijst maar mij aanneemt als uw kind
En ik hierdoor vrede met God mag krijgen
En mag zeggen Abba Vader
Vul mijn leven Heere Jezus
Leidt mijn weg, open mijn ogen, vul mijn hart
Omdat ik het zelf niet kan
Heere Jezus, Dank U wel dat U er bent

(Rom 10:9) Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; 10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis

(1joh 1: 9) Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Ga er voor beste @moh!
want jij bent geen vijand als je de waarheid verteld
De waarheid maakt een ieder en alles juist vrij....
1Tim2:3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 05 dec 2011 11:53

adriano313 schreef:Beste @moh,
zeg maar gewoon hardop vanuit je hart:
Heere Jezus, ik open mijn hart en geef mijn leven over aan u
ik besef dat ik een zondaar ben
U bent de enige die mijn leven kan redden
Omdat u gestorven bent aan het kruis voor mij
Ik nodig u uit Heere Jezus om mijn Herder te zijn
Ik buig voor U, kom in mijn hart
Vergeef mijn zonden, was mij schoon en vul mijn hart
Dank U wel dat U mij niet afwijst maar mij aanneemt als uw kind
En ik hierdoor vrede met God mag krijgen
En mag zeggen Abba Vader
Vul mijn leven Heere Jezus
Leidt mijn weg, open mijn ogen, vul mijn hart
Omdat ik het zelf niet kan
Heere Jezus, Dank U wel dat U er bent

Voor dit soort wensen/aanmoedigingen/tips is een Geloofsopbouw forum. In dit topic wordt nagedacht over Genesis 6

Terug naar “[Religie] - Open forum”