Vertalen van de bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Vertalen van de bijbel

Berichtdoor meribel » 27 okt 2011 08:09

janneke7337 schreef:@jaapo

Volgens mij zijn er weinig zaken in de bijbel die niet voor meerdere uitleg te interpreteren zijn.
Wat volgens mij vast staat is niet voor meerdere uitleg vatbaar is:

De 10 geboden.
God lief hebben boven alles en de naaste als jezelf.
De mens ligt van nature in de zonde.
Jezus is naar de aarde gekomen en via hem kunnen we gered worden.

Vele, vele zaken zijn wel voor meerdere uitleg vatbaar, daarom is een vertaling ook zo moeilijk, en hoe/waarom moeten we het opvatten en toepassen?

Neem nu iemand die zegt dat vrouwen geen broek aan mogen vanuit Deut 22, een hele selectieve tekst, de rest van alle ceremoniele geboden uit Deut lappen ze maar aan hun laars.

Vertalen is niet alleen vertalen, maar inderdaad ook context, tijd waarin het geschreven werd, en hierin is een hele grote verdeeldheid, maar als de kern maar gelijk blijft!

@janneke, hierin ben ik het van harte met je eens!
en eigenlijk schrijf je als eerste de 10 geboden, maar die kan je wel weglaten want de 2e zin omvat dat volledig. En zelfs de 10 geboden zijn voor voor meerderen uitleg vatbaar ( neem bijv. sabbatsrust )

ik vind het eigenlijk ook heel eng ( in beide betekenissen van het woord ) als mensen meningen en opvattingen hebben gebaseerd op punten en komma's, of enkele zinnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2011 11:02

jaapo schreef:@mohammed: ik heb een grote hekel aan discussiëren met het wapen van de als losse flodders afgeschoten bijbelteksten. Ik beschouw het als Schriftverkrachting, als je niet de teksten gebruikt in hun context, rekening houdend, met wie het schreef, wanneer en waarom. Ik ga de genoemde teksten om deze reden nu niet lezen.

En ik heb een grote hekel aan mensen die geen moeite met Mattheus hebben ondanks de vele korte citaten welke volgens de joden ook uit de context geciteerd zijn, maar mij wel beschimpen en lasteren als ik hetzelfde doe. Dergelijke huichelaars hoop ik niet in de hemel te treffen want ik houd het nog geen week met ze uit.

Voorts vind ik het knap dat jij al weet dat de teksten uit de context zijn zonder dat je ze gelezen hebt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2011 11:08

meribel schreef:ik vind het eigenlijk ook heel eng ( in beide betekenissen van het woord ) als mensen meningen en opvattingen hebben gebaseerd op punten en komma's, of enkele zinnen.

Dat is wel een heel opmerkelijke getuigenis afkomstig van een christen vind ik, aangezien de grote stichter ervan de wet en de profeten samenvatte in twee zinnen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 okt 2011 11:51

mohamed schreef:Dat is wel een heel opmerkelijke getuigenis afkomstig van een christen vind ik, aangezien de grote stichter ervan de wet en de profeten samenvatte in twee zinnen.

:lol: ja dat is natuurlijk zo!
maar dat is niet wat ik bedoel....
ik heb het over meningen en opvattingen zoals bijv. je mag op zondag niet fietsen want......en dan komt er meestal een uit zijn verband getrokken regel.
Of;
zodra je kind van God bent, dan doe je nooit meer zonde want..... ( ... )

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2011 13:43

mohamed schreef:Dat is wel een heel opmerkelijke getuigenis afkomstig van een christen vind ik, aangezien de grote stichter ervan de wet en de profeten samenvatte in twee zinnen.

meribel schreef: :lol: ja dat is natuurlijk zo!
maar dat is niet wat ik bedoel....
ik heb het over meningen en opvattingen zoals bijv. je mag op zondag niet fietsen want......en dan komt er meestal een uit zijn verband getrokken regel.
Of;
zodra je kind van God bent, dan doe je nooit meer zonde want..... ( ... )

(....) Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.' (1 Johannes 3,9) ?

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 27 okt 2011 13:53

mohamed schreef:(....) Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.' (1 Johannes 3,9) ?

Als je vers 8 er bij neemt zou het ook nog over Jezus kunnen gaan....
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 okt 2011 15:01

@mohamed..

dat bedoel ik dus inderdaad...bedankt voor het voorbeeld!

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 27 okt 2011 16:56

Je hebt een kort lontje, mohammed! Jammer, want dat brengt ons niet verder. Ik kan zomaar tientallen teksten uit de bijbel ophoesten (maar ik doe het niet), die, als je ze als losse flodders gebruikt, elkaar tegenspreken. Als je ze in de context hanteert, is die ogenschijnlijke tegenspraak een stuk minder scherp. Mijn standpunt is onveranderd. En als je boos wordt, lees mij dan niet meer en reageer dan niet meer. Even goede vrienden. Het is mij niet om de polemiek te doen, maar om iets van elkaar te leren en meer begrip te verkrijgen voor andersdenkenden.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2011 18:49

mohamed schreef:(....) Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren.' (1 Johannes 3,9) ?

knor183 schreef:Als je vers 8 er bij neemt zou het ook nog over Jezus kunnen gaan....

Ja, maar als je er nog een paar bij neemt wordt duidelijk dat het ook over zijn volgelingen gaat.

3 Ieder die dit vol vertrouwen van hem verwacht maakt zich rein, zoals ook Jezus rein is. 4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 5 U weet dat Jezus verschenen is om de zonden weg te nemen; er is in hem geen zonde. 6 Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet.
7 Kinderen, laat niemand u misleiden: wie rechtvaardig leeft is een rechtvaardige, zoals ook Jezus rechtvaardig is, 8 en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de duivel teniet te doen. 9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2011 18:52

meribel schreef:@mohamed..

dat bedoel ik dus inderdaad...bedankt voor het voorbeeld!

Als dat is wat je bedoelt, wat had er dan moeten staan meribel, zoiets?

'(....) Wie uit God geboren is zondigt wel, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán wel zondigen, want hij is uit God geboren.' (1 Johannes 3,9) ?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 okt 2011 22:08

@mohamed

hier zijn al topics over, dus ik denk dat het off-topic is om hierop te reageren.
ik realiseer me dat door mijn eigen opmerking deze discussie is op gestart,
wat ik bedoel te zeggen is dat het niet goed is om meningen en opvattingen te hebben gebaseerd op enkele zinnetjes maar dat je de bijbel altijd in zijn geheel moet lezen.( ik zou zeggen noem eens een bijbels voorbeeld/persoon zonder zonde buiten Jezus om? ) ( zie je ik kan het eigenlijk toch niet laten wel te reageren )

we zijn het toch eens dat het draait de samenvatting in de post van Knor?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 okt 2011 23:18

meribel schreef:we zijn het toch eens dat het draait de samenvatting in de post van Knor?

Niet helemaal, zie de passage die ik eerder citeerde maar zoals je al aangaf is het off-topic, wellicht voer voor een ander onderwerp!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 okt 2011 11:08

mohamed schreef:'(....) Wie uit God geboren is zondigt wel, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán wel zondigen, want hij is uit God geboren.' (1 Johannes 3,9) ?

Mijn vraag is (Ik heb hem ook aan Pasker gesteld): Als jij je op je vingers ramt met een hamer. De dingen die jij dan zegt en of denkt, zijn dat zondeloze gedachten en woorden? Als je boos bent, zondig je dan nooit?
Als je wel zondigt, dan ben je dus geen kind van God in jouw theologie.
Nu, dan zijn er weinig mensen in de hemel...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 okt 2011 11:36

Dergelijke huichelaars hoop ik niet in de hemel te treffen want ik houd het nog geen week met ze uit.

Hier is al het bewijs dat mensen die zeggen in de Heer te zijn toch nog zondigen in woorden en gedachten.

Wat een belachelijke zin zeg, alsof jij het met ze uit moet houden.
Dacht dat God het was die het met ze uit moest houden!
Weer zo'n regel die veel zegt over de persoon, zo leer je iemand wel kennen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 okt 2011 11:42

mohamed schreef:'(....) Wie uit God geboren is zondigt wel, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán wel zondigen, want hij is uit God geboren.' (1 Johannes 3,9) ?

Race406 schreef:Mijn vraag is (Ik heb hem ook aan Pasker gesteld): Als jij je op je vingers ramt met een hamer. De dingen die jij dan zegt en of denkt, zijn dat zondeloze gedachten en woorden? Als je boos bent, zondig je dan nooit?
Als je wel zondigt, dan ben je dus geen kind van God in jouw theologie.
Nu, dan zijn er weinig mensen in de hemel...

Als ik me met een hamer op mijn vingers ros (zoals jij het met een mooi woord omschreef) dan vloek ik inderdaad. Echter vind ik dat geen handig voorbeeld, want Pasker noch ik hebben de brieven van Johannes geschreven.

Besef goed dat wanneer je de boodschapper beschimpt je ook degene die hem gezonden heeft lastert. Dus als je verwerpt wat ik citeerde, dan verwerp je niet mij, maar degene van wie het citaat afkomstig is, in dit geval Johannes.

Terug naar “[Religie] - Open forum”