De aanslag op Adolf Hitler 1939

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maartenvisser

De aanslag op Adolf Hitler 1939

Berichtdoor maartenvisser » 02 sep 2011 20:01

Op 8 november 1939 had Goerg Elser, een zeer goed voorbreiden aanslag gepland op Hitler, om 21:20 zou een bom in een pilaar afgaan waarop Hitler bezig zou zijn met zijn toespraak.
De aanslag op Hitler mislukte omdat Hitler wegens het slechte weer niet per vliegtuig maar met de trein naar Berlijn terugkeerde. Daarom was hij vroeger vertrokken (en ook eerder met de toespraak begonnen) dan verwacht. Om 21.20 uur ontplofte de bom, Hitler had het pand op dat moment zo'n 8 minuten eerder verlaten. Bij de aanslag vielen drieënzestig gewonden en kwamen acht mensen om het leven, onder wie 7 leden van de NSDAP. Het vertrek van Hitler hing samen met de voorbereiding van het offensief in het westen, dat uiteindelijk uitgesteld zou worden tot mei 1940. In totaal werden er maar liefst 42 aanslagen op Hitler gepland of uitgevoerd, zoals we weten zijn deze allemaal mislukt.

Ik ben zelf in Reformatorische kringen opgevoed, maar geloof niet in een God zoals ik dat vroeger in de kerk hoorde. Mijn bovenstaande verhaal is een van de vele redenen, waarom ik het bestaan van God uit de bijbel niet geloof. Waarom was het nou die dag slecht weer ?? Bij beter weer was Hilter later op zijn toespraak geweest en was hij voor het begin van de tweede wereldoorlog dood geweest. Ook in de oorlog zijn er vele aanslagen gepleegd, waar velen andere belangrijke mensen de dood vonden behalve Hitler zelf.

Ik weet dat in jullie kringen het gebruikelijk is om overal een verklaring voor te vinden. Maar ik kan en wil niet in een God geloven die dit soort dingen toelaat, 72 miljoen doden als gevolgd van de tweede Wereldoorlog en het had allemaal waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als Hitler een paar minuten langer in het gebouw was gebleven.

boer
Majoor
Majoor

Re: De aanslag op Adolf Hitler 1939

Berichtdoor boer » 02 sep 2011 20:52

maartenvisser schreef:Op 8 november 1939 had Goerg Elser, een zeer goed voorbreiden aanslag gepland op Hitler, om 21:20 zou een bom in een pilaar afgaan waarop Hitler bezig zou zijn met zijn toespraak.
De aanslag op Hitler mislukte omdat Hitler wegens het slechte weer niet per vliegtuig maar met de trein naar Berlijn terugkeerde. Daarom was hij vroeger vertrokken (en ook eerder met de toespraak begonnen) dan verwacht. Om 21.20 uur ontplofte de bom, Hitler had het pand op dat moment zo'n 8 minuten eerder verlaten. Bij de aanslag vielen drieënzestig gewonden en kwamen acht mensen om het leven, onder wie 7 leden van de NSDAP. Het vertrek van Hitler hing samen met de voorbereiding van het offensief in het westen, dat uiteindelijk uitgesteld zou worden tot mei 1940. In totaal werden er maar liefst 42 aanslagen op Hitler gepland of uitgevoerd, zoals we weten zijn deze allemaal mislukt.

Ik ben zelf in Reformatorische kringen opgevoed, maar geloof niet in een God zoals ik dat vroeger in de kerk hoorde. Mijn bovenstaande verhaal is een van de vele redenen, waarom ik het bestaan van God uit de bijbel niet geloof. Waarom was het nou die dag slecht weer ?? Bij beter weer was Hilter later op zijn toespraak geweest en was hij voor het begin van de tweede wereldoorlog dood geweest. Ook in de oorlog zijn er vele aanslagen gepleegd, waar velen andere belangrijke mensen de dood vonden behalve Hitler zelf.

Ik weet dat in jullie kringen het gebruikelijk is om overal een verklaring voor te vinden. Maar ik kan en wil niet in een God geloven die dit soort dingen toelaat, 72 miljoen doden als gevolgd van de tweede Wereldoorlog en het had allemaal waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als Hitler een paar minuten langer in het gebouw was gebleven.

nee hoor, dan was er wel een andere oorllog uitgebroken, de tijd was er rijp voor. Zo ook nu.
En hoe kan God voorkomen dat wij onze agressie en macht boven onze bekering stellen?
Want als een ieder zich bekeert, en de andere wang toekeert komt er geen oorlog meer, hoor.
Laatst gewijzigd door boer op 02 sep 2011 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

haagwinde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor haagwinde » 02 sep 2011 20:55

Waarom wil je dit weten? Wij zijn slechts mensjes...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 sep 2011 21:15

quote="maartenvisser"

Ik ben zelf in Reformatorische kringen opgevoed, maar geloof niet in een God zoals ik dat vroeger in de kerk hoorde. Mijn bovenstaande verhaal is een van de vele redenen, waarom ik het bestaan van God uit de bijbel niet geloof.

Dat komt bij mij over alsof je God overal de schuld van geeft als mensen verschrikkelijke daden plegen, ik vraag me af waarom.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

wees een licht
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wees een licht » 02 sep 2011 21:20

@boer: waarom zeg je dat er anders een andere oorlog was uitgebroken?

ik denk zelf dat ook de tweede wereldoorlog had kunnen worden voorkomen . maar dit is helaas niet zo gebeurd en zodoende zijn er dus veel mensen om het leven gekomen...
de mensen toen lieten het immers zelf gebeuren... als er vanuit de politiek meer tegen hem was geweest of er een einde aan was gemaakt was er geen oorlog gekomen

@maartenvisser: verder weet ik dat er overal een verklaring voor moet worden gezocht... maar mag ik het nu zo eens zeggen? voor sommige dingen is geen verklaring...
en verder straft God ook wel eens voor onze zonden door b.v. een oorlog... dit betekent niet dat iedere oorlog een straf is van God... maar jij gelloft niet in God dus dat makt dit argument natuurlijk ongeldig :D

dit doet mij allemaal denken aan de volgende uitspraak: if we don't end war, war will end us. (H.G. Wells)

ik vraag mezelf verder af wat nu het discussiepunt is in dit topic maargoed...
@maartenvisser: ik vind dit een beetje lijken alsof je jezelf moet overschreeuwen... ik bedoel dit lullig/gemeen of wat dan ook maar ik krijg wel een beetje dit gevoel als ik je reacties lees

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 02 sep 2011 21:46

maartenvisser schreef:Op 8 november 1939 had Goerg Elser, een zeer goed voorbreiden aanslag gepland op Hitler, om 21:20 zou een bom in een pilaar afgaan waarop Hitler bezig zou zijn met zijn toespraak.

Tja wil je hiermee bewijzen dat God niet bestaat, of dat God het verkeerd doet, als God niet bestaat, waar maak je je dan druk om?
Wat wil je hiermee bewijzen of zeggen?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 sep 2011 23:40

wees een licht schreef:@boer: waarom zeg je dat er anders een andere oorlog was uitgebroken?

Zoals ik zei, de tijd was er rijp voor. alles zat tegen, werkeloosheid, hyperinflatie, enz.En de zondebok was gauw gevonden, de joden.
Zonder WO 2 zouden de joden nog steeds niet in Israel gewoond hebben, wat natuurlijk volgens de profetieen moest gebeuren. De volgende fase staat voor de deur.Vlak voor de deur.

wees een licht
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wees een licht » 03 sep 2011 07:11

[quote="boer
[/quote]
Zoals ik zei, de tijd was er rijp voor. alles zat tegen, werkeloosheid, hyperinflatie, enz.En de zondebok was gauw gevonden, de joden.
Zonder WO 2 zouden de joden nog steeds niet in Israel gewoond hebben, wat natuurlijk volgens de profetieen moest gebeuren. De volgende fase staat voor de deur.Vlak voor de deur.[/quote]

en toch had men er iets aan kunnen doen om het te voorkomen, Hitler zn waanideen vroegtijdig afkappen bijvoorbeeld... meer mensen meewerken aan onderduiken joden? meer druk vanuit het buitenland... vanuit de politiek er tegenin gaan... b.v.
maargoed het is gebeurd en dus niets meer aan te doen

welke volgende fase? de wederkomst/ een volgende oorlog?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 sep 2011 10:13

wees een licht schreef:[quote="boer

Zonder WO 2 zouden de joden nog steeds niet in Israel gewoond hebben, wat natuurlijk volgens de profetieen moest gebeuren. De volgende fase staat voor de deur.Vlak voor de deur.[/quote]

en toch had men er iets aan kunnen doen om het te voorkomen, Hitler zn waanideen vroegtijdig afkappen bijvoorbeeld... meer mensen meewerken aan onderduiken joden? meer druk vanuit het buitenland... vanuit de politiek er tegenin gaan... b.v.
maargoed het is gebeurd en dus niets meer aan te doen

welke volgende fase? de wederkomst/ een volgende oorlog?[/quote]
nee, men had er niets aan kunnen doen, wat door God zo verordineerd is, zal zeker gebeuren.
Ik denk inderdaad dat er op zeer korte termijn iets allesomvattends gebeurt...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 03 sep 2011 10:26

Dit zijn vragen waarop wij toch geen antwoord kunnen vinden. Maar het is een flauwe drogreden om te zeggen: er is een verschrikkelijke oorlog, als God liefde is, waarom doet Hij dan niets?

- wie zegt dat God niets doet? Het hadden ook 150 miljoen doden kunnen zijn?
- Oorlog is de keuze die wij als mens maken, tegen Gods geboden en uitgangspunten (de Liefde).
- Het is het een of het ander, je kunt niet zeggen dat je zonder God wilt leven, maar zodra de vervelende gevolgen van dat leven de kop opsteken, roepen dat God niets doet.
- In het verlengde van het vorige punt: het hiernamaals werkt, naar mijn mening, ook zo: jij kiest ervoor om je leven lang zonder God te leven, dan respecteert God jouw keuze na je dood. Blijkbaar wil je de eeuwigheid ook zonder God doen. Dan niet zeuren dat God eindelijk jouw keuze respecteert en inwilligt.

Een ieder wens ik in ieder geval de Vrede van Christus toe (en een fijn weekend natuurlijk).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 sep 2011 20:42

ik ben persoonlijk op geschiedkundig vlak geen held, maar is het niet zo dat de tweede wereldoorlog van zéér grote invloed is geweest op het feit dat Israël in 1948 weer een eigen land werd? ( en was dat niet iets dat in de bijbel was voorspeld? )

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 sep 2011 22:06

meribel schreef:ik ben persoonlijk op geschiedkundig vlak geen held, maar is het niet zo dat de tweede wereldoorlog van zéér grote invloed is geweest op het feit dat Israël in 1948 weer een eigen land werd? ( en was dat niet iets dat in de bijbel was voorspeld? )

Dat zeg ik ! ;-)

maartenvisser

Berichtdoor maartenvisser » 03 sep 2011 22:20

Er is helaas altijd oorlog geweest op de wereld. De Bijbel staat er ook vol van, vaak hielp God ook nog mee lees ik in oude testament. Elk volk dat onderdrukt wordt zoekt een uitkomst en vaak kan een mens het beste vechten voor een God of andere leider.
Kijk bijvoorbeeld naar japan in de tweede wereldoorlog. die mensen dachten dat hun keizer God was, ze wisten niet beter. Na de tweede wereldoorlog, zijn alle schoolboeken veranderd, vrouwen kregen rechten. De mens kon langzaam anders gaan denken door andere inzichten.

Het voorbeeld, wat ik heb gegeven over Hitler is er maar een van duizenden om aan het bestaan van God te twijfelen. Ik zou echt graag willen geloven dat er een God bestaat, Maar ik kan niet een boek geloven, waar allemaal dingen in staan, die ik totaal anders zie.

Natuurlijk heb ik ook mijn vragen hoe het leven ontstaan is enz, En eigenlijk is het ook heel logisch mensen denken dat zo iets moois als de natuur kan alleen door God zijn gemaakt.

Ik denk echt dat een streng Reformatorisch opvoeding slecht is om je eigen keuzes te maken in het leven net zoals een islam, opvoeding. Je kan je kinderen, het beste van alle geloven wat vertellen, zodat ze later hun eigen keuzes kunnen maken. Want los komen van iets waar je als kind in hebt gelooft en in je systeem zit, is het moeilijkste wat er is.
Net zoals de kleur blauw ineens rood blijkt te zijn.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 05 sep 2011 11:16

maartenvisser schreef:Er is helaas altijd oorlog geweest op de wereld. De Bijbel staat er ook vol van, vaak hielp God ook nog mee lees ik in oude testament. Elk volk dat onderdrukt wordt zoekt een uitkomst en vaak kan een mens het beste vechten voor een God of andere leider.
Kijk bijvoorbeeld naar japan in de tweede wereldoorlog. die mensen dachten dat hun keizer God was, ze wisten niet beter. Na de tweede wereldoorlog, zijn alle schoolboeken veranderd, vrouwen kregen rechten. De mens kon langzaam anders gaan denken door andere inzichten.

Het voorbeeld, wat ik heb gegeven over Hitler is er maar een van duizenden om aan het bestaan van God te twijfelen. Ik zou echt graag willen geloven dat er een God bestaat, Maar ik kan niet een boek geloven, waar allemaal dingen in staan, die ik totaal anders zie.

Natuurlijk heb ik ook mijn vragen hoe het leven ontstaan is enz, En eigenlijk is het ook heel logisch mensen denken dat zo iets moois als de natuur kan alleen door God zijn gemaakt.

Ik denk echt dat een streng Reformatorisch opvoeding slecht is om je eigen keuzes te maken in het leven net zoals een islam, opvoeding. Je kan je kinderen, het beste van alle geloven wat vertellen, zodat ze later hun eigen keuzes kunnen maken. Want los komen van iets waar je als kind in hebt gelooft en in je systeem zit, is het moeilijkste wat er is.
Net zoals de kleur blauw ineens rood blijkt te zijn.

En ze voor eeuwig verloren laten gaan!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 sep 2011 11:38

Bestaat God alleen als alles goed gaat? Geloven we alleen dan in Hem?

Misschien heeft God dit alles laten gebeuren en gebeurt het nog steeds, omdat wij zo van hem afdwalen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “[Religie] - Open forum”