Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Waarom roken refomatoriche mensen ?????

Berichtdoor boer » 02 sep 2011 12:59

wees een licht schreef:ik vind en dat in het algemeen: dat in dit topic dingen nogal stellig worden gezegd:

ja je mag niet roken en je kunt di niet voor God verantwoorden... nou dat vind ik nogal wat... er wordt weinig tot geen rekening mee gehouden dat roken verslavend is en dat veel mensen daarom roken... oke kan ik in komen... maar vooral dat bepaalde mensen er van maken dat je dit niet voor God kunt verantwoorden... dat ligt naar mijn idee voor ieder persoonlijk

Nu iedereen weet dat roken je leven met een jaar of 20 verkort, is het dus eigenlijk hypocriet om nog tegen euthanasie te zijn.
In vertraagde vorm past de roker het in feite op zich zelf toe.
het enige doel ervan is GENOT.
En dat is doel gemist, zonde dus.... toch?

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 02 sep 2011 14:23

Ook nog wat met roken.
Stel dat bij ons de kerk uitgaat, sommige mannen steken dan direct een sigaret op, moeten ze natuurlijk zelf weten.
Moet een vrouw eens een sigaret aansteken, dan word ze me toch raar aangekeken!

Waarom is het voor een man wel geaccepteerd en voor de vrouw niet bij het uitgaan der kerk?

Of is dit alleen bij de oud ger gem zo?

wees een licht
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wees een licht » 02 sep 2011 19:51

boer schreef:
Nu iedereen weet dat roken je leven met een jaar of 20 verkort, is het dus eigenlijk hypocriet om nog tegen euthanasie te zijn.
In vertraagde vorm past de roker het in feite op zich zelf toe.
het enige doel ervan is GENOT.
En dat is doel gemist, zonde dus.... toch?

ik denk dat je mist wat ik wil zeggen...

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 03 sep 2011 09:32

@ Wees een licht: Dat ben ik met je eens.

@ Janneke: Misschien komt de secularisatie daar wat later op gang ;)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 sep 2011 10:08

Wat zijn veel refo's er hier toch goed in om de meest bizarre uitvluchten te vinden om God niet op de eerste plaats te zetten...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 04 sep 2011 16:17

Verklaar u nader...;-)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

maartenvisser

Berichtdoor maartenvisser » 06 sep 2011 17:13

Het aantal nieuwe kankerpatiënten stijgt tot 2020 met 40 procent naar 123.000 per jaar. Dat blijkt uit het rapport Kanker in Nederland tot 2020 dat in opdracht van KWF Kankerbestrijding werd gemaakt.

Het rapport wordt vandaag aangeboden aan de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid. Het gaat om cijfers voor alle kankersoorten bij elkaar opgeteld. Per type kanker verschillen de ontwikkelingen.

Stoppen met roken
Er moeten meer diagnoses worden gesteld, meer behandelingen worden uitgevoerd en er is meer (na)zorg nodig. De groei van het aantal kankerpatiënten heeft ook ingrijpende financiële gevolgen.

De beste manier om het aantal nieuwe kankerpatiënten zo veel mogelijk te beperken is door meer aan preventie te doen. En dan vooral aan antirookbeleid. Bijna één op de drie kankergevallen hangt samen met roken.

In Nederland wordt volgens de laatste WHO-cijfers relatief veel gerookt. Na Duitsland en Hongarije is Nederland binnen de EU zelfs koploper. Van de bevolking boven de 15 jaar rookt 29 procent.

Antirookbeleid
Het antirookbeleid van de Nederlandse overheid is in vergelijking met veel Europese landen relatief slap. Het kabinet haalt per 1 januari programma's om te stoppen met roken juist uit de basisverzekering. Die waren daar in 2010 in opgenomen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 sep 2011 17:24

wat dacht je er van om rokers extra te laten betalen in de zorgverzerkering, (evenals notiare alcholisten ) pakjes 100 % omhoog gooien, en de industrie eens flink aanpakken...

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 06 sep 2011 19:03

Spons schreef:wat dacht je er van om rokers extra te laten betalen in de zorgverzerkering, (evenals notiare alcholisten ) pakjes 100 % omhoog gooien

dat kan makkelijk van de accijns betaald worden
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 sep 2011 21:06

Het lijkt me vrij simpel: in calvinistische kringen werd en wordt lustbeleving meestal in verband gebracht met zonde. Toegeven aan lustbeleving werd gezien als in de greep van de Boze te zijn en afgeleid worden van de dingen waar het op aan komt. Maar dan volgt het selectieve shoppen: vooral alles wat met seksualiteit te maken had, was taboe: dansen (gevaar voor ongewenste opwinding), harde (pop)muziek (idem), seks voor het huwelijk, zelfbevrediging. Ook overmatig eten en drinken en feestvieren en absoluut niet in de Lijdensweek. Maar, merkwaardig: roken viel daarbuiten, koffie ook, en met mate alcohol ook. Zelf in die kringen grootgegroeid, heeft mij dat van jongsafaan verbaasd. Mijn ouders dachten er iets gemakkelijker over, dus heb ik het verder nooit aangekaart. Ik zie het nog voor me: bezoek op zondagmorgen na de dienst: de preek werd nog eens doorgenomen en de ligging van de predikant, ook die van naburige kerken. Dan de politiek, eerst de AR, CHU en SGP en daarna negatief over de rooien en de blauwen. Dit alles onder het genot van koffie met lekkere koek, daarna een borreltje of twee en een goede sigaar. Mijn ouders rookten niet, maar vonden het best als gasten dat wel deden. Een van de vele onverklaarbaarheden die me altijd bijgebleven zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 09 sep 2011 14:37

Waarom valt het nu ineens stil? Heb ik onvertogen woorden gebruikt? Mensen beledigd?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 sep 2011 15:20

Spons schreef:wat dacht je er van om rokers extra te laten betalen in de zorgverzerkering, (evenals notiare alcholisten ) pakjes 100 % omhoog gooien, en de industrie eens flink aanpakken...

Hier ben ik wel erg voor.
waarom zou ik mee moeten betalen aan het risicovolle gedrag van anderen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 09 sep 2011 15:40

jaapo schreef:Het lijkt me vrij simpel: in calvinistische kringen werd en wordt lustbeleving meestal in verband gebracht met zonde. Toegeven aan lustbeleving werd gezien als in de greep van de Boze te zijn en afgeleid worden van de dingen waar het op aan komt. Maar dan volgt het selectieve shoppen: vooral alles wat met seksualiteit te maken had, was taboe: dansen (gevaar voor ongewenste opwinding), harde (pop)muziek (idem), seks voor het huwelijk, zelfbevrediging. Ook overmatig eten en drinken en feestvieren en absoluut niet in de Lijdensweek. Maar, merkwaardig: roken viel daarbuiten, koffie ook, en met mate alcohol ook. Zelf in die kringen grootgegroeid, heeft mij dat van jongsafaan verbaasd. Mijn ouders dachten er iets gemakkelijker over, dus heb ik het verder nooit aangekaart. Ik zie het nog voor me: bezoek op zondagmorgen na de dienst: de preek werd nog eens doorgenomen en de ligging van de predikant, ook die van naburige kerken. Dan de politiek, eerst de AR, CHU en SGP en daarna negatief over de rooien en de blauwen. Dit alles onder het genot van koffie met lekkere koek, daarna een borreltje of twee en een goede sigaar. Mijn ouders rookten niet, maar vonden het best als gasten dat wel deden. Een van de vele onverklaarbaarheden die me altijd bijgebleven zijn.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen met het voorbeeld van je ouders?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 09 sep 2011 16:21

Rokers worden al extra belast bij verzekeringen zoals een overlijdensrisicoverzekering. De premie is hoger voor mensen die roken of minder dan 2 jaar geleden zijn gestopt met roken.
Vraag is natuurlijk wel: waar trek je de grens? Natuurlijk, roken is per definitie slecht, en dus makkelijk door te belasten in termen van hogere premies. Maar alcohol? Als je meer dan 2 biertjes per avond drinkt? Vet? Gaan we mensen met een hoge BMI ook extra belasten? En sexuele moraal: doe je het altijd veilig, of ga je vrolijk in je strakke leren broek van de ene darkroom naar de andere zonder het veilig te doen, en dus een aanzienlijk hogere kans op HIV/Aids te hebben?

Enfin, je snapt mijn punt wel. (en ik ben ook een voorstander van het extra belasten van rokers, iedere sigaret is per definitie gewoon slecht. En je kiest er zelf voor, iedereen kan stoppen).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 09 sep 2011 17:09

Het idee rokers meer te laten betalen voor een zorgverzekering kan ik wel begrijpen (ik ben echt fel anti-roken!), maar ik hoop toch niet dat het doorgevoerd wordt. Want als we beginnen bij roken, wat dan nog meer? Als je net een paar kilo teveel weegt? Of teveel hamburgers eet? Gaan we mensen dan ook testen op cholesterol...

Dat idee vind ik een beetje eng. Maar de belasting op die troep mag wat mij betreft met 500000% omhoog. Voor mijn part wordt het helemaal verboden. :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “[Religie] - Open forum”