leegloop kerken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

wees een licht
Verkenner
Verkenner

leegloop kerken

Berichtdoor wees een licht » 22 aug 2011 20:02

hoi,

wat ik mezelf wel eens afvraag: wat zorgt er nou voor dat er zoveel jongeren de kerk verlaten? is het angst? ongeloof? niet thuis voelen? wat denken jullie?

ik hoor het,
wees een licht

mohamed

Re: leegloop kerken

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2011 20:12

Deze leegloop merken de evangelische gemeenten niets van, tot men meer diepgang wil.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 22 aug 2011 20:59

Naar mijn gevoel lopen jongeren de kerk uit, omdat er een kritische grens overschreden is wat betreft de aanwezigheid van de doelgroep. Ik bedoel, jongeren blijven alleen als er voldoende andere jongeren zijn.
Dat is nu vaak niet meer het geval in veel kerken. De rituelen, woorden, gebeden en liederen zijn en blijven daarom afgestemd op een andere, vorige generaties. Beter gezegd, het is allemaal bedoeld voor je vader en je moeder...wegwezen dus.
Kennelijk is er per generatie een verschil in wat mensen troost biedt, welke vragen er beantwoord moeten worden en wat de wezenlijke levensvraag is.
Ik denk dat jongeren zich best iets kunnen voorstellen bij de troostrijke werking van een gemeenschap, die zich verbonden voelt in een bepaalde opvatting over het leven, de wereld, zin en doel van alles, maar jongeren hebben vaak een andere opvatting, leven anders, komen andere problemen tegen en hebben dus eigenlijk een andere godsdienst, een andere theologie, een andere gemeenschap nodig dan hun ouders. Ze zoeken die in eerste instantie misschien wel bij een bestaande kerk, maar binnen een, twee keer is hun duidelijk, dat er niemand aanwezig is met wie ze op gelijke golflengte kunnen communiceren.

Bovenstaande is overigens een van vele verklaringen. Ook secularisatie, individualisering, scholing en een veranderde tijdgebruik leidt tot kerkverlating. Boosheid, wrok, echte anti-gevoelens zijn op dit moment minder aanwezig, schat ik in.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 22 aug 2011 21:22

Naar mijn gevoel lopen jongeren de kerk uit, omdat er een kritische grens overschreden is wat betreft de aanwezigheid van de doelgroep. Ik bedoel, jongeren blijven alleen als er voldoende andere jongeren zijn.
Dat is nu vaak niet meer het geval in veel kerken. De rituelen, woorden, gebeden en liederen zijn en blijven daarom afgestemd op een andere, vorige generaties. Beter gezegd, het is allemaal bedoeld voor je vader en je moeder...wegwezen dus.
Kennelijk is er per generatie een verschil in wat mensen troost biedt, welke vragen er beantwoord moeten worden en wat de wezenlijke levensvraag is.
Ik denk dat jongeren zich best iets kunnen voorstellen bij de troostrijke werking van een gemeenschap, die zich verbonden voelt in een bepaalde opvatting over het leven, de wereld, zin en doel van alles, maar jongeren hebben vaak een andere opvatting, leven anders, komen andere problemen tegen en hebben dus eigenlijk een andere godsdienst, een andere theologie, een andere gemeenschap nodig dan hun ouders. Ze zoeken die in eerste instantie misschien wel bij een bestaande kerk, maar binnen een, twee keer is hun duidelijk, dat er niemand aanwezig is met wie ze op gelijke golflengte kunnen communiceren.

Bovenstaande is overigens een van vele verklaringen. Ook secularisatie, individualisering, scholing en een veranderde tijdgebruik leidt tot kerkverlating. Boosheid, wrok, echte anti-gevoelens zijn op dit moment minder aanwezig, schat ik in.

gravo

Vreemd. Onze kerk loopt juist voller. Vroeger waren er helemaal niet veel jongeren. Tegenwoordig zijn dat er veel meer (20-30 jaar). Rituelen, woorden, gebeden en liederen zijn in al die tijd niet veel aan veranderd. Daar hoeft het dus niet aan te liggen.

Ik ben het er ook absoluut niet mee eens dat jongeren een andere godsdienst/theologie/gemeenschap nodig hebben. We kunnen veel leren van ouderen en persoonlijk kan ik ook prima met ouderen door een deur. En ook al heb ik wel eens een afwijkende mening, toch voel ik me prima thuis in mijn gemeente.

Ik denk dat het belangrijk is om een actieve gemeente te hebben die zichtbaar handen en voeten geven aan het geloof. Praktisch het geloof leven. Zo kunnen ouderen en jongeren goed gemeente zijn.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 22 aug 2011 21:48

Tjah... leegloop van kerken? M.i. is er niet 1 reden voor aan te wijzen. Leegloop is in allerlei soorten kerken terug te vinden. En elke jongere en oudere die de kerk verlaat heeft zo zijn/haar eigen reden.

Ikzelf heb niets met gemeentens die alles uit de kast trekken om de jongeren bij de kerk te houden (het gekste wat ik gelezen heb hierover was bungeejumpen vanaf de kerktoren :roll: ). Jongeren blijven m.i. niet bij de kerk omdat de kerkdienst zo leuk is bijvoorbeeld, maar omdat de boodschap er echt is en dat medekerkleden daar uitleven.
Ik ,als jongere, ben rap uit de kerk als ik zou zien dat woord & daad niet overeen komen. En ik ben ook snel weg als er van alles wordt gedaan om mij bij de kerk te houden, maar er geen/weinig persoonlijk contact is.

Ik geloof niet dat elke generatie wat anders nodig heeft qua boodschap, troost, enz. God & Zijn Woord is&blijft hetzelfde. En dat heeft iedereen nodig, van welke generatie je ook bent.

Ik vind dat alle kerken kritisch moeten kijken naar hun eigen aandeel. We kunnen met de vingers wijzen naar hen die de kerk verlaten, maar wat & wie zijn we zelf? Leren wij de jeugd om te gaan met vragen die leven in de wereld, leren we hen wat er in de wereld leeft zonder er gelijk een conclusie/oordeel aan te verbinden?, leren we hen hoe ze het zout der aarde moeten zijn, leren we hen concrete omgang met God, leren we hen hoe we de bijbel -het kompas in ons leven- concreet moeten gebruiken (dus meer dan: lees er maar veel uit), leren we hen communiceren met God (dat is meer dan knieën buigen en handen vouwen), enz enz. En ook dit is niet met vingers wijzen, maar hand steken in eigen boezem.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 aug 2011 06:18

Onze maatschappij verandert: het is niet meer vanzelfsprekend om bij een kerk te horen. Maar wie blijft, kiest daar bewust voor. Dus je houdt wel actieve mensen over en dat is ook wat waard. Ik zit zelf niet elke zondag in de kerk, maar ben wel actief en betrokken bij een bepaalde gemeente en bij oecumenische Taizé-vieringen voor jongeren. Bij die laatste soort komen geen massa's mensen, maar de vieringen maken vaak diepe indruk op mij. Kortom, het gaat niet alleen om kwantiteit maar ook om kwaliteit.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 23 aug 2011 20:35

Zelf misde ik jonge mensen in de kerk. Als ik naar de kerk ging (Kerst en Pasen) waren er enkel oudere mensen (50+). Overigens was ik toen nog niet geraakt. Sinds ik geraakt ben, ben ik via een vriendin bij een kerk gekomen waar veel jonge mensen zijn, heel open is en waar popmuziek gezongen wordt. Ik vind het geweldig.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 aug 2011 21:58

Het is geen popmuziek JHM, maar gospel verkleed als pop en ik heb dan liever echte pop.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 aug 2011 07:53

Ik denk dat veiligheid binnen een gemeente heel belangrijk is. En dat begint al bij de jonge kinderen.
Bij ons heb je voor iedere leeftijd wel wat of een leeftijdscategorie.
Ik vindt dat je als gemeente open moet/mag zijn voor jongeren/tieners.
Zo heb je bij ons een groep van tussen 12-15/16 die een soort Bijbelstudiegroepje vormen. Deze zijn zeer enthousiast.
Een leeftijdscategorie daaronder zijn ook al op zo'n toer bezig om zo de stap minder groot te maken naar die Bijbelstudiegroep.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 aug 2011 09:00

Wat we hier zien is dat de jongeren vooral elkaar nodig hebben. Toen ik hier in de kerk kwam waren er 4 mensen tussen de 15 en 20 ofzo, nu zijn dat er veel meer. En ze trekken elkaar mee, naar de kerk, naar club, naar bijbelstudies, bijbelstudieweekenden. Maar ik denk dat als al die jongeren alleen waren geweest, dat ze dan al snel over gestapt waren naar de dienst na ons, die wat 'moderner' is. Maar nu houden ze elkaar vast en vinden ze het met elkaar fijn om bij onze gemeente te horen.
Dat was ook altijd een doel van de jeugdclub die ik leidde: jongeren bij elkaar brengen, vrienden laten worden, zodat ze met elkaar bij de kerk blijven, en die verder opbouwen.

Hier zien we dus totaal het tegengestelde.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 aug 2011 06:56

we zijn mondige mensen die niet meer alles voor zoete koek slikken.
wat biedt de kerk? en is de kerk daadwerkelijk instaat het aangebodene te leveren?
als de kerk wonderen belooft en die blijven uit dan shoppen de wonderzoekers naar een andere aanbieder.
als een kerk, door Christus, een getransformeerd leven aanbied, maar vervolgens leert dat die transformatie vrijwel onmogelijk of een kwestie van geluk hebben is, dan volgt teleurstelling en vertrek
als een kerk 'samenzijn' en/of vermaak aanbied, dan concureert ze met alle andere aanbieders op dat vlak. een concurentie strijd die ze ws niet wint.

ik denk dat de kerk leegstroomt omdat gelven niet meer vanzelfsprekend is en dat de kerk dat nog niet in de gaten heeft. de kerk kan - in de praktijk - geen goed antwoord geven op de vraag waarom ze kerk is.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 30 aug 2011 16:52

Janvanverweg schreef:we zijn mondige mensen die niet meer alles voor zoete koek slikken.
wat biedt de kerk? en is de kerk daadwerkelijk instaat het aangebodene te leveren?
als de kerk wonderen belooft en die blijven uit dan shoppen de wonderzoekers naar een andere aanbieder.
als een kerk, door Christus, een getransformeerd leven aanbied, maar vervolgens leert dat die transformatie vrijwel onmogelijk of een kwestie van geluk hebben is, dan volgt teleurstelling en vertrek
als een kerk 'samenzijn' en/of vermaak aanbied, dan concureert ze met alle andere aanbieders op dat vlak. een concurentie strijd die ze ws niet wint.

ik denk dat de kerk leegstroomt omdat gelven niet meer vanzelfsprekend is en dat de kerk dat nog niet in de gaten heeft. de kerk kan - in de praktijk - geen goed antwoord geven op de vraag waarom ze kerk is.

Geen moeilijke vragen aub. steek een cigaretje op, daar kan men over meepraten.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 31 aug 2011 09:21

Een theologie die een spanningsveld laat bestaan, is niet bevredigend.
De eenvoud en zekerheid van het ware geloof laten dat ook niet toe, denk ik.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2011 10:26

Het is een leerschool, maar kerken willen niks meer leren en herhalen slechts het oude ieder jaar om hun identiteit te bewaken.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 31 aug 2011 11:11

Het is een leerschool, maar kerken willen niks meer leren en herhalen slechts het oude ieder jaar om hun identiteit te bewaken.

Wat een dooddoener is dit zeg! Hoezo willen kerken niets meer leren?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Terug naar “[Religie] - Open forum”