hoi,
wat ik mezelf wel eens afvraag: wat zorgt er nou voor dat er zoveel jongeren de kerk verlaten? is het angst? ongeloof? niet thuis voelen? wat denken jullie?
ik hoor het,
wees een licht
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Naar mijn gevoel lopen jongeren de kerk uit, omdat er een kritische grens overschreden is wat betreft de aanwezigheid van de doelgroep. Ik bedoel, jongeren blijven alleen als er voldoende andere jongeren zijn.
Dat is nu vaak niet meer het geval in veel kerken. De rituelen, woorden, gebeden en liederen zijn en blijven daarom afgestemd op een andere, vorige generaties. Beter gezegd, het is allemaal bedoeld voor je vader en je moeder...wegwezen dus.
Kennelijk is er per generatie een verschil in wat mensen troost biedt, welke vragen er beantwoord moeten worden en wat de wezenlijke levensvraag is.
Ik denk dat jongeren zich best iets kunnen voorstellen bij de troostrijke werking van een gemeenschap, die zich verbonden voelt in een bepaalde opvatting over het leven, de wereld, zin en doel van alles, maar jongeren hebben vaak een andere opvatting, leven anders, komen andere problemen tegen en hebben dus eigenlijk een andere godsdienst, een andere theologie, een andere gemeenschap nodig dan hun ouders. Ze zoeken die in eerste instantie misschien wel bij een bestaande kerk, maar binnen een, twee keer is hun duidelijk, dat er niemand aanwezig is met wie ze op gelijke golflengte kunnen communiceren.
Bovenstaande is overigens een van vele verklaringen. Ook secularisatie, individualisering, scholing en een veranderde tijdgebruik leidt tot kerkverlating. Boosheid, wrok, echte anti-gevoelens zijn op dit moment minder aanwezig, schat ik in.
gravo
Janvanverweg schreef:we zijn mondige mensen die niet meer alles voor zoete koek slikken.
wat biedt de kerk? en is de kerk daadwerkelijk instaat het aangebodene te leveren?
als de kerk wonderen belooft en die blijven uit dan shoppen de wonderzoekers naar een andere aanbieder.
als een kerk, door Christus, een getransformeerd leven aanbied, maar vervolgens leert dat die transformatie vrijwel onmogelijk of een kwestie van geluk hebben is, dan volgt teleurstelling en vertrek
als een kerk 'samenzijn' en/of vermaak aanbied, dan concureert ze met alle andere aanbieders op dat vlak. een concurentie strijd die ze ws niet wint.
ik denk dat de kerk leegstroomt omdat gelven niet meer vanzelfsprekend is en dat de kerk dat nog niet in de gaten heeft. de kerk kan - in de praktijk - geen goed antwoord geven op de vraag waarom ze kerk is.
Het is een leerschool, maar kerken willen niks meer leren en herhalen slechts het oude ieder jaar om hun identiteit te bewaken.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Erik1960, Google Adsense [Bot] en 7 gasten