Mozes en de doop

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Mozes en de doop

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2011 14:23

Wat we bij de totstandkoming van het evangelie zien is dat het als eerste aan joden werd verkondigd (Rom 2,10) en onderbouwd met die geschriften welke wij tegenwoordig kennen als het oude testament. Jezus zei:

'U moet niet denken dat ik u bij de Vader zal aanklagen; Mozes, op wie u uw hoop hebt gevestigd, klaagt u aan.' (Joh 5,45)

Moeten we hierbij denken aan de persoon Mozes of aan hetgeen hij van Godswege geschreven heeft, oftewel aan de joodse wet? Op deze vraag geeft Paulus antwoord:

'Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.' (Kol 2,14)

De joodse christenen werden niet meer aangeklaagd door de wet, dus we moeten niet denken aan de persoon Mozes, maar aan hetgeen hem geopenbaard is en vervat in de wet. Alles wat de eerste christenen te horen kregen en deden was conform de wet, dus in overeenstemming met Mozes. Vandaar dat wij ons af mogen vragen wat Mozes over de kinderdoop geschreven heeft alvorens deze inzetting tot een ijkpunt van ons geloof te verheffen.

Leren de orthodoxe joden de kinderdoop? Zo nee, zijn zij Mozes dan afvallig?

Afbeelding
Het dopen bij joden is een reinigend ritueel en kan meerdere keren gedaan worden (zie: 1 Petr 3,21)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Mozes en de doop

Berichtdoor schelpje3 » 26 jul 2011 14:37

Zucht, het zoveelste topic over de volwassendoop.
Waarom WEER een foto van een man die door een andere man kopje onder wordt geduwd ?
Elders zagen we ze al in een meer, een buitenbad enz.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2011 19:00

schelpje3 schreef:Zucht, het zoveelste topic over de volwassendoop.
Waarom WEER een foto van een man die door een andere man kopje onder wordt geduwd ?

Dit is een joodse doop schelpje.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 26 jul 2011 19:53

schelpje3 schreef:Zucht, het zoveelste topic over de volwassendoop.

Da's weinig vriendelijk zeg.

Da's weinig tolerant zeg.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 26 jul 2011 19:56

Ik vind het een knap staaltje knutselwerk van je Mohamed.

In zake de doop, of het nou de volwassen- of de kinderdoop is, moet je je niet baseren om een paar losse teksten (die je flink uit zijn verband trekt). Maar op de gehele bijbel. Vanaf het paradijs, tot aan het kruis en daarna.
Je hoeft je ook niet te baseren op een persoon als Mozes. Enkel alleen omdat hij nog onder de besnijdenis leefde (en oke.. ook de proselietendoop). Waarom zou Mozes over de kinderdoop moeten spreken, terwijl toen de besnijdenis nog het teken & zegel was van het verbond? Immers dat verbond alleen is de grondslag van de (kinder)doop?

Wij maken iets tot een ijkpunt (als je het persé zo noemen wilt) omdat Jezus de opdracht gaf: Gaat dan heen [...] dopende hen in de Naam van de Vader, Zoon & Heilige Geest. Jezus Christus & Zijn Vader alleen, hun bevelen volgen wij op! En al zou Mozes er boeken vol over geschreven hebben, omdat Jezus een andere opdracht gaf heb ik daar naar te luisteren.

Bij de joden kan het dan nog wel een reinigend ritueel zijn, maar wat hebben wij daar mee te maken? Helemaal niks! Want wij hebben andere orders gekregen. :D

Ik ben een 'kinderdoper' wat ik met hand & tand verdedig (hoewel ik de discussie gruwelijk zat ben), maar kan een heel eind meekomen in het gedachtengoed van de 'volwassendopers'. Maar de gedachtenging in de openingspost kan ik werkelijk niet volgen :oops:
En ook ik snap de essentie van de toevoeging van deze en andere foto's niet
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2011 20:24

mw schreef:Ik vind het een knap staaltje knutselwerk van je Mohamed.

Zolang het maar waar is maakt het niet uit hoe ik het presenteer.
In zake de doop, of het nou de volwassen- of de kinderdoop is, moet je je niet baseren om een paar losse teksten (die je flink uit zijn verband trekt). Maar op de gehele bijbel. Vanaf het paradijs, tot aan het kruis en daarna.
Je hoeft je ook niet te baseren op een persoon als Mozes. Enkel alleen omdat hij nog onder de besnijdenis leefde (en oke.. ook de proselietendoop). Waarom zou Mozes over de kinderdoop moeten spreken, terwijl toen de besnijdenis nog het teken & zegel was van het verbond? Immers dat verbond alleen is de grondslag van de (kinder)doop?

Met deze opmerking lever je een voorbeeld uit de praktijk dat er een kloof is ontstaan tussen de eerste- en de huidige christenen. Voor jou doet het er niet toe wat Mozes schreef en vond, maar dat betekent niet dat het daarom ook zo is.
Wij maken iets tot een ijkpunt (als je het persé zo noemen wilt) omdat Jezus de opdracht gaf: Gaat dan heen [...] dopende hen in de Naam van de Vader, Zoon & Heilige Geest. Jezus Christus & Zijn Vader alleen, hun bevelen volgen wij op! En al zou Mozes er boeken vol over geschreven hebben, omdat Jezus een andere opdracht gaf heb ik daar naar te luisteren.

Gaf Jezus ooit expliciet de opdracht om kinderen te dopen?
Bij de joden kan het dan nog wel een reinigend ritueel zijn, maar wat hebben wij daar mee te maken? Helemaal niks! Want wij hebben andere orders gekregen. :D

Dat wij niks met de joden te maken hebben vind ik wat naïef van je, want Jezus was ook een jood en zo ook de apostelen.
Ik ben een 'kinderdoper' wat ik met hand & tand verdedig (hoewel ik de discussie gruwelijk zat ben), maar kan een heel eind meekomen in het gedachtengoed van de 'volwassendopers'. Maar de gedachtenging in de openingspost kan ik werkelijk niet volgen :oops:
En ook ik snap de essentie van de toevoeging van deze en andere foto's niet

Dat je het niet volgen kan lijkt me stug, want je hebt er wel een uitgesproken oordeel over. Maar als je de discussie gruwelijk zat bent waarom meng je je er dan in? Om er op die manier in te staan levert alleen maar irritaties op en dat is niet de insteek van dit topic. Ik wil het open en bloot kunnen bespreken en ik ben zelf een tegenstander van de kinderdoop, terwijl ik gedoopt ben.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jul 2011 07:46

Over de doop zijn nog topics open (bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=2&t=24932), dus ga daar maar verder.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”