De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan wordt)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan word

Berichtdoor boer » 06 mei 2011 19:08

Geloof is inderdaad de hoofdpilaar, maar de voor de mens onbegrijpbare Drie-enigheid hoeven wij niet te kennen, om te kunnen en mogen geloven.
De duivel gelooft ook, en wel in de Drieenigheid ook, lijkt me.
Hij weet dat Deze bestaat en dat hij gestraft zal worden.
Wij dienen echter te geloven dat Jezus voor onze zonden heeft geleden en het Pascha-Offer voor ons werd.Wij dienen Hem aan te nemen en dat mogen we laten zien door ons te laten dopen.

Dat de RK doop een doop is die op totaal andere gronden gedaan wordt, en n.b.toch geaccepteerd wordt door bv de GG, laat zien dat dit ritueel in een dure doopjurk (ja zelfs de jongetjes, nu geen 'legging'-debacles,) als afspiegeling van de dood van Jezus aan een vloekhout, naakt en verlaten, niets betekent.
Zoals de apostel al zegt over de besnijdenis dat deze ook niets betekent, maar of de mens een nieuwe schepping is.
"allen", die Hem aangenomen hebben, hen heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hen, die in zijn naam geloven.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 06 mei 2011 19:32

"elbert" schreef:
Wat de Drieeenheid betreft, dit is een onbelangrijk detail , waarvan het al dan niet kunnen begrijpen ervan nauwelijks bijdraagt aan iemands zaligheid, en al helemaal niet het ombrengen op de brandstapel verdiend, wanneer je er iets anders over zou denken, dan een ander.
Het geloof in Vader, Zoon en Heilige Geest is geen onbelangrijk detail, maar de kern van ons geloof: zonder dat geloof in God wordt niemand zalig. Het gaat daarbij dus niet om begrip, maar om geloof.
boer schreef:In de RKK is de doop een genademiddel, maar in de GG niet.
Toch wordt het geaccepteerd.
DAT KAN TOCH NIET?Inderdaad: gereformeerden zien de zaken anders dan rooms-katholieken. Dezelfde redenatie als voor de doop kun je toepassen op het avondmaal: ook daar is vanuit gereformeerde hoek kritiek op hoe de RK-kerk dat ziet (en andersom). Toch vieren we gewoon avondmaal, net zoals er gedoopt wordt.

Elbert: Paulus leert slechts EEN (1) geloof, waardoor de mens gerechtvaardigd wordt en dat is door het geloof in Christus Jezus! Dat is dus het geloof, dat de Geest, die in Jezus woonde, ook in jezelf woont.De Schrift zegt in Jacobus.19 ook:
Gij gelooft dat God EEN (1) is? Gij doet daaraan wel, maar dat geloven de duivelen ook en zij sidderen'

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 mei 2011 14:41

Strootman, je citaat klopt niet, het was boer die schreef dat het geloof in de drieëenheid een onbelangrijk detail is.

Ik dacht al, wat zegt Elbert nu...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 mei 2011 08:05

Keimpe, ik zeg niet dat ik de Drieeenheid niet erken, maar dat het een erg moeilijk voor mensen te vatten begrip is, wat verder geen invloed heeft op onze bekering.
Want niet onze studie van hoe goed wij alles allemaal wel niet weten, maar onze gehoorzaamheid bepaalt of wij Hem aannemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mei 2011 08:37

boer schreef:Keimpe, ik zeg niet dat ik de Drieeenheid niet erken, maar dat het een erg moeilijk voor mensen te vatten begrip is, wat verder geen invloed heeft op onze bekering.
Want niet onze studie van hoe goed wij alles allemaal wel niet weten, maar onze gehoorzaamheid bepaalt of wij Hem aannemen.

De drie-eenheid is niet moeilijk, het is dezelfde God die zich op drie manieren manifesteert. Naderhand heeft de katholieke kerk het tot een mysterie gedoopt omdat zij niet geloven dat Jezus eveneens de vader is. Pas wanneer je de vader en de zoon los van elkaar begint te zien wordt de drie-eenheid een mysterie, dus laten we daar mee ophouden!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mei 2011 08:38

TheKeimpe schreef:Strootman, je citaat klopt niet, het was boer die schreef dat het geloof in de drieëenheid een onbelangrijk detail is.

Ik dacht al, wat zegt Elbert nu...

Nee, dat katholieke dogma's uit de gereformeerde leer geweerd worden moeten we voorkomen. :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”