boer schreef:Ik ben dan wel niet Jan, maar sinds de verwoesting van Jeruzalem, moge het duidelijk zijn dat dat oude verbond, wat niet onberispelijk was, de verdwijning inderdaad nabij was.
”Maar allen die Hem hebben aangenomen, hun gaf Hij het recht kinderen van God te worden, hun die in Zijn naam geloven; die NIET uit bloed, niet uit de wil van het vlees, NIET uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn” (Joh. 1:12,13).
Een baby kan zich nog niet laten dopen..
het nieuwe verbond is ook nieuw in de zin dat de bloedlijn niet langer een rol speelt, iedereen is zelf verantoordelijk, nu.
Omdat de geloofsdoop de belijdenis is, misten de kerken iets, en hebben toen deze belijdenis ingevoerd.
nergens in de Schrift lkees ik van een belijdenis op je 18de, waarbij de leer wordt beaamt, en iets opgedreund wordt, ipv een veroormoediging en boetedoening / schuldbekentenis / zelfveroordeling.
Ik snap dan ook niet waar de vijandige houding (tot de brandstapel aan toe, destijds) vandaan komt, wanneer mensen de rijkdom van deze onderdompeling ter bekering, willen voltrekken.
Ik heb wel eens horen zeggen, dat dat ook al tot vermeende ''goede werken'' gerekend zou worden, door ''het systeem'' van Calvijn.
(In Ex 32:32 staat trouwens al een verwijzing naar ''uitgewiste namen uit het Boek.
Ik neem aan, dat dit je antwoord op mijn vraag is. Wat mij dan duidelijk wordt is dat jij niet uit de bijbel aan kunt geven,waar er in het geschreven Woord staat wat jij zegt. Dat wil zeggen, dat je in je spreken niet voldoende aansluit op het geschreven Woord (jij zegt iets anders dan wat er geschreven staat). Daarom zou ik wat voorzichtiger zijn met wat je zegt en eerst onderzoeken of wat je wilt zeggen ook door het geschreven Woord ondersteunt (geleerd)wordt.
Je opmerking ¨ik heb wel eens van Calvijn horen zeggen, dat dat ook al tot de ¨goede werken¨ gerekend zou worden, door het systeem(?) van Calvijn¨ , leert mij, dat je zelf nog nooit iets van Calvijn gelezen hebt! En als je nooit iets van Calvijn gelezen hebt, dan heb je naar alle waarschijnlijkheid ook niets gelezen van de andere reformatoren(Luther, Zwingli, enz.) Dat wil zeggen, dat je je niet in het fenomeen Reformatie verdiept hebt en zodoende niet ziet (niet kunt zien) wat de Heere in die tijd gewerkt en gegeven heeft.
Je zegt.......¨ nieuwe verbond is ook nieuw in de zin dat de bloedlijn niet langer een rol speelt, iedereen is zelf verantwoordelijk nu¨....doet vermoeden, dat je denkt dat de bloedlijn onder het oude verbond (van God uit gezien) wel een rol speelde en dat er onder het oude verbond geen eigen verantwoordelijkheid bestond. Zo´n
opmerking vraagt weer om bevestiging uit het geschreven Woord. Waar lees jij, dat dit wel gold onder het oude verbond?
hartelijke groet Learsi