elbert schreef:Van bijvoorbeeld David en Johannes de Doper wordt gezegd dat ze vanaf de moederschoot een kind van God waren
in het topic 'kind van God' ben ik tot inzicht gekomen dat het Joodse volk 'kinderen van God zijn'. ook al leven ze van God ls. het is een natuurlijk volk dat door God uitverkoren is. deze uitverkiezing en dit kind van God zijn heeft niets met redding te maken. dat maakt het OT wel duidelijk waar bv. koning Saul door God verworpen worden en dat Ezau gehaat werd.
Met Jezus is er ook een geestelijk volk ontstaan: de gelovgen. ook die worden kinderen van God genoemd.
Of kinderen gered zijn? De vraag is eerder "kunnen kinderen zondigen?" Zodra ze zondigen kiezen ze tegen God en zijn koninkrijk! mijn kinderen zag ik al op twee jarige leeftijd dingen doen waarvan ze wisten dat het niet mocht. (liegen en pikken b.v.) soms kwamen ze het schuldbewust opbiechten omdat hun geweten sprak

dat babies niet in Jezus geloven staat voor mij buiten kijf! het geloof komt door het horen! het is niet iets dat we al als standaard optie in ons hebben. we moeten het evangelie horen, begrijpen en aannemen (geloven). dat kan al op heel jonge leeftijd. een kind dat gelooft kan gedoopt worden! Want redding is niet voor volwassenen maar voor gelovigen!!!!!
een ongelovige is miscchien helemaal niet tegen het geloof, maar vindt het mischien pure flauwekul. of vindt het mischien wel een interesante gedachte. kaarsje branden, beschermheilige, dopen; als het helpt waarom niet? je hoeft in andere religies niet zozeer te geloven als wel de rituelen op de juiste manier doen. een ritueel wordt vaak magies beleeft. en mensen die zo denken (ik ken er een aantal van) zouden dus gedoopt mogen worden als ze met een ongelovige getrouwd zouden zijn?????
het zou zo fijn zijn als de zinnen uit de bijbel in zijn geheel genomen worden, partners en kinderen; kinderen en allen die van verre zijn.
het zou zo fijn zijn als de context de zin zo mogen verklaren en niet het eigen idee.
partners zijn heilig maar wel verloren, kinderen zijn heilig en niet verloren?????? hoe kan je twee tegenstrijdige concluisies uit een zin halen????? heilg betekent dat er gedoopt moet worden, maar niet als de heilge volwassen is, dan moet hij wel eerst geloven??
de korinthe tekst gaat niet over dopen maar over het al dan niet verlaten van gezinsleden om 'heiliger' te zijn. een gnosistische gedachte die paulus ook elders bestrijdt!
de handelingen tekst gaat over het ontvangen van de Heilige Geest.
niet elke tekst die over kinderen gaat slaat op de doop. sterker nog: geen enkele tekst die over kinderen gaat slaat op de doop.
de doop is het zegel (verklaing, waarmerk) dat het oude leven dood is. vandaar dat de doop vergeleken wordt met de sterven en begraven. nu is het goed mogelijk om dat zegel op levend oud leven te zetten. dat veranderd niets aan de staat van dat leven. als je op een koe stempelt dat het biologisch rundvlees is, dan blijft het een levende koe!!! door geloof in Christus is onze oude natuur afgelegd en zijn we een nieuwe natuur geworden. de doop is daar het zegel van.
een slager zet geen keurmerk op levende koeien die pas over 15 jaar of zo de slacht in gaan. pas na de slacht wordt het vlees gekeurd en van zegel voorzien.
vraagje: gaan babies van heidense ouders verloren als ze al na twee maanden sterven?
graag in het antwoord aangeven of dat minder erg is dan babies van gelovige ouders En als als ze niet verloren gaan moeten we dan maar niet snel alle babies om ons heen gaan dopen? (want dat ze niet verloren gaan wordt immers als argument gezien dat babies gedoopt moeten worden!)