De hel - of toch niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: De hel - of toch niet?

Berichtdoor Faramir » 03 apr 2011 16:59

Voor geen enkele gelovige speelt Constantijn enige rol in het geloofsleven. Het maakt dus echt niet uit wat deze man wel of niet gedaan heeft, evenmin maakt het uit of dictator x christen was en moordenaar y.

Daarnaast wacht ik nog rustig af op de wetenschappelijke bewijzen. :)

nederlander1965
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nederlander1965 » 03 apr 2011 17:49

Daarmee onderschat je toch de invloed van Constantijn op de verspreiding van het christendom.
Zonder hem was het Christendom een van de kleinere sekten gebleven. Dankzij Constantijn de Grote en enkele van zijn opvolgers werden de wereldlijke en geestelijke macht één geheel zodat het christendom zich dankzij die macht over heel Europa -en later daarbuiten- kon verspreiden.
Dat ging niet bepaald zachtzinnig, want verspreiding van het Christendom na Constantijn gebeurde soms met bekering, maar net zo vaak met grof geweld.
Als het Christendom deze wereldlijke macht niet had gehad, was het nooit zover gekomen en misschien wel weer verdwenen in de loop der eeuwen.
Het Romeinse Rijk zou dan nog eeuwenlang het oude veelgodendom behouden hebben en de wereld had er dan nu heel anders uitgezien.

Er is genoeg te lezen over Constantijn en zijn keuze voor het Christendom.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 apr 2011 17:58

Ik onderschat helemaal niets, ik ben Constantijn erg dankbaar voor zijn inzet. Maar als Constantijn het niet had gedaan dan was er wel een ander geweest, of wellicht was het dan wat langzamer gegaan.
Ik mijn geloofsleven (en dat van alle christenen die ik ken) speelt Constantijn geen rol. Daarnaast heeft Constantijn de hel niet bedacht of ingesteld. Allemaal heel leuk en aardig dus, mar het toont helemaal niets aan met betrekking tot dit topic.

nederlander1965
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nederlander1965 » 04 apr 2011 07:30

Je maakt een fout door te denken dat Constantijn het Christendom onbaatzuchtig bevoordeelde.
Het bracht hem nog meer politieke macht en dat kwam prima uit. Als de islam deze voordelen had gekend had Constantijn de islam omarmd en was hij moslim geworden.

Ik ben zelf gelovig opgevoed, RK in dit geval en bij ons op school kwam meedere keren per week een oude, conservatieve pastoor godsdienstlessen geven. Als je eens wist hoevaak die man de hel als dreigement voor allerhande overtredingen noemde ! Doe niet dit, dan kom je in de hel. Doe dat, anders kom je in de hel.
Als je kinderen van pakweg 8. 9 jaar daarbij ook nog eens een beeldende omschrijving van het eeuwige, pijnigende vuur geeft dat heb je een compleet horrorverhaal.
Nu was het in mijn jeugd gelukkig al zo dat de meerderheid van de kinderen zich al niet meer bang liet maken door deze onzin, maar eeuwen eerder, vooral in de middeleeuwen was het dreigement van de hel een vrijwel dagelijkse angst voor de mensen, van hoog tot laag. Niet voor niets was men doodsbenauwd om te zondigen en deed men na een vermeende zonde de meest idiote dingen om er weer van af te komen.

De hel werd wel degelijk gebruikt om het volk angst in te boezemen en met groot succes.
Ik vraag me echter altijd af of de kerkelijke leiding en de wereldlijke macht zelf ook in de hel geloofden.
Volgens mij was het in de hogere regionen van de kerk wel bekend dat het hier ging om pure bangmakerij en
machtsmiddelen bij uitstek om mensen bang te maken en er onder te houden.
Gelukkig is het 2011 en werken deze middeleeuwse toestanden niet meer, althans niet bij de overgrote meerderheid van de bevolking, die zich niet meer door dit soort primitieve angsten laat leiden.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 apr 2011 09:14

nederlander1965 schreef:De hel werd wel degelijk gebruikt om het volk angst in te boezemen en met groot succes.

Waarom staat het überhaupt in de bijbel? Is er een andere reden dan om mensen ervoor bang te maken?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 apr 2011 09:31

nederlander1965 schreef:Je maakt een fout door te denken dat Constantijn het Christendom onbaatzuchtig bevoordeelde.
Het bracht hem nog meer politieke macht en dat kwam prima uit. Als de islam deze voordelen had gekend had Constantijn de islam omarmd en was hij moslim geworden.

Ik ben zelf gelovig opgevoed, RK in dit geval en bij ons op school kwam meedere keren per week een oude, conservatieve pastoor godsdienstlessen geven. Als je eens wist hoevaak die man de hel als dreigement voor allerhande overtredingen noemde ! Doe niet dit, dan kom je in de hel. Doe dat, anders kom je in de hel.
Als je kinderen van pakweg 8. 9 jaar daarbij ook nog eens een beeldende omschrijving van het eeuwige, pijnigende vuur geeft dat heb je een compleet horrorverhaal.
Nu was het in mijn jeugd gelukkig al zo dat de meerderheid van de kinderen zich al niet meer bang liet maken door deze onzin, maar eeuwen eerder, vooral in de middeleeuwen was het dreigement van de hel een vrijwel dagelijkse angst voor de mensen, van hoog tot laag. Niet voor niets was men doodsbenauwd om te zondigen en deed men na een vermeende zonde de meest idiote dingen om er weer van af te komen.

De hel werd wel degelijk gebruikt om het volk angst in te boezemen en met groot succes.
Ik vraag me echter altijd af of de kerkelijke leiding en de wereldlijke macht zelf ook in de hel geloofden.
Volgens mij was het in de hogere regionen van de kerk wel bekend dat het hier ging om pure bangmakerij en
Gelukkig is het 2011 en werken deze middeleeuwse toestanden niet meer, althans niet bij de overgrote meerderheid van de bevolking, die zich niet meer door dit soort primitieve angsten laat leiden.

De hel moet niet gebruikt worden om angst in te boezemen, maar hij bestaat wel ! En wel zeker dat er nog een grote groep mensen in geloven. Je kunt als modern denkend mens jezelf wijsmaken dat de hel niet bestaat, zoals je jezelf ook kunt wijsmaken dat God niet bestaat. Maar dan ben je echt niet vrij hoor. Zonder het te beseffen zit je dan aan de ketens van satan. Nee, in zijn klauwen !

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 apr 2011 09:45

schelpje3 schreef:
nederlander1965 schreef:...

De hel moet niet gebruikt worden om angst in te boezemen, maar hij bestaat wel ! En wel zeker dat er nog een grote groep mensen in geloven. Je kunt als modern denkend mens jezelf wijsmaken dat de hel niet bestaat, zoals je jezelf ook kunt wijsmaken dat God niet bestaat. Maar dan ben je echt niet vrij hoor. Zonder het te beseffen zit je dan aan de ketens van satan. Nee, in zijn klauwen !

Probeer je nederlander1965 nu bang te maken? 8-[ 8-[

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 apr 2011 10:13

scheermes schreef:
schelpje3 schreef:
nederlander1965 schreef:...

Probeer je nederlander1965 nu bang te maken? 8-[ 8-[

Nee hoor, uit ervaring weet ik dat dat niet lukt. Maar ik zwijg er niet over ! Hij moet nimmer tegen mij kunnen zeggen: had het maar gezegd !
Maar bekeren kan een mens niet, alleen God.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 apr 2011 10:19

schelpje3 schreef:Nee hoor, uit ervaring weet ik dat dat niet lukt. Maar ik zwijg er niet over ! Hij moet nimmer tegen mij kunnen zeggen: had het maar gezegd !

Is dat de reden waarom de mens afweet van de hel? Als je ervan weet ga je je anders gedragen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 apr 2011 10:48

scheermes schreef:
schelpje3 schreef:Nee hoor, uit ervaring weet ik dat dat niet lukt. Maar ik zwijg er niet over ! Hij moet nimmer tegen mij kunnen zeggen: had het maar gezegd !

Is dat de reden waarom de mens afweet van de hel? Als je ervan weet ga je je anders gedragen?

Nee dat is niet DE reden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 apr 2011 13:18

nederlander1965 schreef:Je maakt een fout door te denken dat Constantijn het Christendom onbaatzuchtig bevoordeelde.

@ Nederlander; Ontzettend naar om te lezen dat je verschrikkelijke ervaringen in je jeugd heb gehad met het geloof. Geen troost maar enkel dreiging. Ik vermoed dat je ook thuis bij je ouders dan geen andere ervaringen ( positieve ) hebt gehad met het geloof, en dat je enkel nog hebt onthouden dat er gedreigt wordt met de hel.
Je kent het geloof niet uit persoonlijke ervaring, dat begrijp ik uit je postings ( en ik snap heus wel dat je niet mist wat je niet kent ) , ik hoop dat je in je leven dit nog wel zal leren kennen, maar vooral dat je weet dat christenen niet massaal homo's bashen ( ander topic waar je post ) of mensen bang maken met eeuwig vuur.
Ik kan je vertellen dat christen zijn niet betekent dat je leeft onder een continue dreiging van de hel, maar juist getroost door het leven gaat omdat je weet dat alles in Zijn hand is.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 04 apr 2011 17:35

meribel schreef:
Ik kan je vertellen dat christen zijn niet betekent dat je leeft onder een continue dreiging van de hel, maar juist getroost door het leven gaat omdat je weet dat alles in Zijn hand is.

ja inderdaad :)
een christen is wat hij/zij is...........niet uit angst voor de straf en de hel, maar om de liefde voor God. een echte christen kan zich geen leven voorstellen zonder Christus. Ik zou dan liever naar de hel gaan met Christus,als naar de hemel zonder Hem. (gelukkig is dat niet mogelijk,maar het is bij wijze van spreken)

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 04 apr 2011 17:59

schelpje3 schreef:
scheermes schreef:

Nee dat is niet DE reden.

Wat dan wel? Doordat het erin staat en mensen erover vertellen beïnvloed het toch anderen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 apr 2011 18:44

nederlander1965 schreef:verhaal

Heel vervelend allemaal, maar nu bewijs je nog steeds helemaal niets omtrent het bestaan of niet bestaan van de hel. Dat dit bij jou zo gebeurde hoeft niet voor alle mensen te gelden, sterker nog zelfs binnen de groep van klasgenootjes kan een ander het wel heel anders ervaren hebben. Maar buiten dit vervelende voorval voor jezelf toont het weinig tot niets aan.

En het maakt mij verder ook helemaal niets uit of de daden van Constantijn baatzuchtig of onbaatzuchtig waren.
Dus kom nu maar eens met bewijzen om je uitspraken van za apr 02, 2011 9:30 pm te onderbouwen, want dit leid nergens toe.
Laatst gewijzigd door Faramir op 04 apr 2011 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 04 apr 2011 18:50

Egoïsme.

Daarnaast snap ik niet wat het nut is van een hemel als andere mensen in de hel leven.

Terug naar “[Religie] - Open forum”